شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آينده پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي و استفاده از آنها در كسب و كار
دوشنبه، 24 آبان 1400 - 09:08 کد خبر:35361
از زمان رسوايي كمبريج آناليتيكا (Cambridge Analytica) و واكنش رسانه ها در مورد تأثيرات منفي رسانه هاي اجتماعي در زندگي ما، كاربران دسته دسته از فيس بوك فاصله گرفتند. در واقع طبق گزارش مركز تحقيقات پيو (Pew Research)، تا 40درصد از كاربران ايالات متحده براي مدت ها –گاه تا هفته ها– حساب فيس بوك خود را چك نمي كردند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از زمان رسوايي كمبريج آناليتيكا (Cambridge Analytica) و واكنش رسانه ها در مورد تأثيرات منفي رسانه هاي اجتماعي در زندگي ما، كاربران دسته دسته از فيس بوك فاصله گرفتند. در واقع طبق گزارش مركز تحقيقات پيو (Pew Research)، تا 40درصد از كاربران ايالات متحده براي مدت ها –گاه تا هفته ها– حساب فيس بوك خود را چك نمي كردند.


اين كاربران نه تنها نگران سوءاستفاده از اطلاعات شان هستند، بلكه از تماشاي نكات برجسته زندگي افراد ديگر خسته شده اند. اين نكات برجسته اغلب به عنوان يك واقعيت ساختگي ايجاد و باعث مي شوند بسياري از ما به انتخاب هاي زندگي خود با شك و ترديد بنگريم و دستاوردها و شادي هاي مان را با ديگران مقايسه كنيم.

مزاحمت سايبري تبديل به يك نگراني رو به رشد در ميان نوجوانان شده است. مطالعات نشان داده اند استفاده بيش از حد از رسانه هاي اجتماعي مي تواند سبب «افسردگي فيس بوكي» شود. اگر تا به حال از ديدن يك دوست قديمي كه در حال صعود از قلعه ماچو پيچو بوده و يا در يك كلوب با دوستانش در حال تفريح است، احساس حسادت شديد داشته ايد، به احتمال زياد آن را با خود مقايسه مي كنيد.


زندگي شما كه پشت كامپيوتر مي گذرد، به نظر نامساعد مي آيد؛ حتي اگر به خودتان بگوييد آنچه مي بينيد، واقعيت ندارد. شما دائماً با پست هاي بي پايان درباره فرزندان افراد، غذاهايي كه مي خورند و فعاليت هاي روزانه معمول آنها مواجه مي شويد.


اين منظره در ميان نااميدي هاي معمول در رسانه هاي اجتماعي بي هدف و بي تأمل اتفاق مي افتد و افرادي كه هزاران «دوست» دارند، اكثريت آنها را هرگز ملاقات نمي كنند. نتيجه اين است كه چشم انداز رسانه هاي اجتماعي به سرعت تغيير مي كند كه اتفاق بدي هم نيست؛ زيرا سبب مي شود نسل جديد شبكه هاي اجتماعي طرح متفاوتي از ارزش ارائه دهند –طرحي شخصي تر و واقعي تر.

آينده وضع خوشايندي دارد
رسانه هاي اجتماعي ناپديد نمي شوند. در واقع طبق گزارش هاي جديدي از سوي We Are Social و Hootsuitet، تقريباً 42درصد از جمعيت جهان حداقل يك حساب از رسانه هاي اجتماعي دارند، اما «اجتماع جديد» ديگر تمامي افراد را هدف نمي گيرد. در عوض آينده وضع خوشايندي دارد و شبكه هاي بيشتري براي جمع آوري افرادي كه علاقه مشترك دارند ظهور مي كنند –همسايگان، پدر و مادرها، زنان، خريداران، كارآفرينان و يا اعضاي هر گروه ديگري.


شبكه هاي اجتماعي سنتي علي رغم آخرين تلاش ها براي مهار دسترسي برندها و بازاريابان، اقبال مردم را به ميزان زيادي از دست داده اند. دليل اين امر فروش اطلاعات كاربران به تبليغ كنندگان و به روز طيف گسترده اي از عواقب ديگر و اثرات جانبي طولاني مدت است.


شما به عنوان صاحب يك كسب و كار بايد از اين تغييرات آگاه باشيد و محتواي خود را با اين روند تطبيق دهيد؛ به خصوص كه پلتفرم هاي جديد اجتماعي نسبت به پيشينيان خود بيشتر كاربرمحور هستند.
وقت آن است كه به ارتباط شخصي رجوع كنيم

هر پلتفرم رسانه اجتماعي كه به كاربران خود تجربه اي شخصي تر ارائه دهد، بيشتر مي تواند در زندگي آنها جايگاهي به دست آورد. موج جديد رسانه هاي اجتماعي آماده اند تا توجه كاربران اينترنت را جلب و فرصت هاي جديد كسب و كار را براي بازاريابان و تبليغ كنندگان ايجاد كنند.


به عنوان مثال يك شبكه اجتماعي جديد مختص زنان به نام FindSisterhood به كاربران امكان مي دهد مسائل شخصي را با حساب هاي كاملاً ناشناس مورد بحث قرار دهند. اين پلتفرم زنان را تشويق مي كند بدون هيچ گونه مانعي، هر سؤالي را بپرسند. اين ويژگي باعث مي شود اين شبكه اجتماعي، منبعي ارزشمند از بينش را براي بازاريابان به وجود آورد.
مؤسس اين شبكه، آنا پومپا آلارخون رالز (Ana Pompa Alarcon Rawls) مي گويد، «نكته خاص در مورد برنامه ما همين ناشناس ماندن افراد است. ما از رمزنگاري يكطرفه استفاده و هر پست و نظري را غير قابل شناسايي مي كنيم. هيچ كس از جمله تيم ما نخواهد دانست چه شخصي، چه مطلبي را نوشته است».


ناشناس بودن به كاربران اجازه مي دهد رك و راست باشند و اين امر مي تواند براي كسب و كارها بسيار سودمند واقع شود. براي مثال شركت شما مي خواهد بيشتر در مورد شيوه زندگي بازار هدف خود بداند. سؤالات درست را بپرسيد و تمام اطلاعات مورد نياز خود را براي ايجاد يك استراتژي بازاريابي مؤثر دريافت كنيد. اين پلتفرم اجتماعي همچنين از تجزيه و تحليل احساسات در جهت تجزيه و تحليل محتوا استفاده مي كند. بنابراين مي توانيد موضوعات بحث برانگيز و همچنين واكنش هايي كه اين موضوعات ايجاد مي كنند را در يك منطقه جغرافيايي خاص رديابي كنيد.


به عنوان مثال زماني كه مادران از يك محله خاص در نيويورك درباره سختي كار و مراقبت از كودكان در كنار هم صحبت مي كنند، اين اطلاعات مي تواند به يك كسب و كار روزمره محلي كمك كند و نگراني هاي مخاطبان هدف را مورد توجه قرار دهد. همين اطلاعات ارزشمند هستند كه مي توانند به شما در ايجاد محتواي بسيار شخصي براي مخاطبان تان كمك كنند.


همسايه وار پيش رويد
شركت ها مي توانند مشتريان بالقوه را از طريق شبكه نكست دور (NextDoor) پيدا كنند. نكست دور يك پلتفرم امن است كه در آن كاربران به راحتي مي توانند با همسايگان خود تبادل اطلاعات داشته باشند. اين پلتفرم يك راه مؤثر براي قرار گرفتن در جرياناتي است كه در يك محله خاص صورت مي گيرد. از آنجايي كه اين برنامه از موقعيت جغرافيايي براي نمايش پست هاي كاربران در منطقه استفاده مي كند، يك معدن باارزش براي يافتن افراد در نزديكي شماست.


شايد كسب سرمايه با اين برنامه براي بازاريابان در ابتدا دشوار باشد، زيرا اين پلتفرم پيش از پذيرش حساب، از طريق روش مشابه با موردي كه توسط Google My Business استفاده مي شود، تمام آدرس ها را بررسي مي كند. علاوه بر اين صفحات مربوط به كسب و كار در حال حاضر در تمامي كشورها در دسترس نيستند.


با اين وجود گزينه اي براي كاربران وجود دارد كه بتوانند كسب و كارهايي را كه تجربيات مثبت از آنها داشته اند، پيشنهاد دهند. با توجه به اينكه بسياري از كاربران سؤالاتي را مطرح مي كنند كه براي يك تازه وارد به محله مناسب است -مانند بهترين خياطي يا رستوران خانوادگي- فرصت هاي فراواني براي تبليغات دهان به دهان وجود دارد كه مي تواند ده ها مشتري را به سمت يك كسب و كار هدايت كند.


هنگامي كه كسب و كارها پايگاه خود را تحكيم كردند، مي توانند بحث ها را در محله پيگيري و موضوعاتي را مشخص كنند كه سبب ايجاد تعامل در منطقه مي شوند. اين پلتفرم همچنين مي تواند ترافيك هدف را به وب سايت ها يا وبلاگ ها هدايت كند و آگاهي در مورد موضوعات خاص جامعه را افزايش دهد.


جوامع كوچك بهتر عمل مي كنند
يكي از بزرگ ترين مشكلات رسانه هاي اجتماعي، اندازه و حجم آنهاست. طبق يك گزارش جمع آوري شده توسط Zephoria Marketing در هر دقيقه در فيس بوك حدود 300،000 آپديت وضعيت (status) و نيم ميليون نظر ثبت مي شود. هر ثانيه 6 هزار توئيت جديد نيز در توئيتر ايجاد مي شود.


بسياري از كاربران اينترنت براي انجام تعاملات معتبر با دوستان، خانواده و دنبال كنندگان خود به دنبال پلتفرم هاي كوچك تر هستند. كاربران پلتفرم هايي را مي خواهند كه هيچ الگوريتمي براي فيلتر اطلاعات نداشته و هدف بالاتري از ايجاد صرفاً يك مكان براي چت و اشتراك ويدئو هاي فراگير داشته باشند.


Care2 چنين مكاني است. اين انجمن حدود 30ميليون عضو دارد. اين مقدار هشت برابر كمتر از اندازه فيس بوك در ايالات متحده است، اما لزوماً از قدرت آن به عنوان يك ابزار بازاريابي نمي كاهد. كاربران Care2 به دنبال راهي براي بهبود جهان هستند. موضوعات اصلي در آن عبارتند از دادخواهي ها (تقاضا)، انگيزه ها و زندگي سالم. Care2 همچنين برندهايي كه مايل به حمايت از انگيزه ها هستند و در جوامع خود تعامل دارند را ترويج مي كند.


اين پلتفرم انواع مختلف فرصت هاي تجاري را براي برندهايي كه به دنبال ايجاد ارتباط با اعضا از طريق ارزش هاي اصلي آنها هستند، ايجاد مي كند. هدف اين است كه مسائل شخصي تر شوند. كاربران اينترنت نيز دقيقاً به دنبال همين امر هستند و از غول هاي اين عرصه به رسانه هاي اجتماعي كوچك تر تغيير رويه مي دهند.

كسب و كارها بايد نوعي تجربه سرپرستي ارائه دهند
همانطور كه از فيس بوك به رسانه هاي اجتماعي خوشايند مهاجرت مي كنيد، حتماً پيام خود را با انتظارات جديد مخاطبان تطبيق دهيد. بدون اينكه براي مخاطب مزاحمتي داشته باشيد، با يك رويكرد جديد مرتبط با مكالمات كاربرمحور آغاز كنيد.


آينده رسانه هاي اجتماعي در مكالمات تك به تك با طرفداران و دنبال كنندگان قرار دارد؛ مبادلاتي كه نه تنها مايل به شركت در آنها هستند، بلكه مي خواهند آنها را پيش ببرند. هرچه به عنوان يك كسب و كار كمتر مزاحم باشيد، شانس بيشتري براي ايجاد يك جامعه قابل توجه در اطراف نام تجاري خود داريد؛ پيروان جديد جمع خواهيد كرد و تغيير رويه ها را نيز افزايش خواهيد داد.


مترجم: امين فرح بخش
منبع: entrepreneur - فرصت امروز