شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اين جلسه كه با حضور مديران روابط عمومي، آينده پژوهان و ساير علاقمندان به صورت كارگاه برگزار شد، در ابتدا دكتر فتوره چي مدير گروه رسانه و فرهنگ در مورد چالش هاي روابط عمومي در كشور توضيخاتي را بيان نموده و بر پيدايش روابط عمومي آينده نگر تأكيد نمودند.
به گزارش شارا، سپس دكتر احمد مهديان به عنوان مدرس كارگاه آينده پژوهي روابط عمومي با ترسيم نقشه راه آينده پژوهي روابط عمومي به تعريف آينده پژوهي و معرفي الگوريتم هستي شناسي ايده سناريو/فرنامه پرداخته و با تحليل متقاطع كلان روندهاي مؤثر بر صنعت روابط عمومي، سناريوهاي آينده روابط عمومي را مورد انكشاف قرار دادند. براساس نتايج اين كارگاه :
امروزه باتوجه به تغييرات پيچيده و نامطمئن محيطي، انواع مختلف سازمانها براي اطمينان از داشتن اعتبار و شهرت خوب در بين ذينفعان و جامعه نيازمند روابط عمومي روزآمد هستند.
اگر چه روابط عمومي مربوط به مديريت ارتباط كلي هر سازمان با محيط اطراف است و روابط عمومي يك نوع تبليغات نيست و محدود به بازاريابي هم نميباشد، اما در طول دهه گذشته، با رشد اينترنت و باز كردن كانال هاي تجاري نامحدود، صنعت روابط عمومي به داده ها متصل شده و با ابزارهاي هوشمند تجزيه و تحليل و بكارگيري اطلاعات همراه شده است.
امروزه PR تحت تاثير تحولات اجتماعي قرار گرفته، بنابراين بايد برقراري ارتباطات دو طرفه با ذينفعان و حتي پرسنل سازمان خود را به صورت گفتگو به خوبي مديريت نموده تا در مواجه با بحران فزاينده مشروعيت، اخلاق مدارانه اعتماد جامعه را حفظ نمايد.
يافته ها نشان مي دهد كه استفاده از رسانه هاي اجتماعي در فعاليت هاي PR هر ساله افزايش مي يابد. و سيستم عصبي بشريت به عنوان يك مغز جهاني با اتصال موفق ۵۲ درصد از جمعيت جهان به اينترنت كه مي رود تا سال ۲۰۳۰ به ۹۳% برسد در راه تكميل شدن است.
دكتر احمد، آينده پژوه در ادامه ضمن معرفي ماتريس سناريو پردازي چهار وجهي بر محور زمان با اسكن دروني صنعت روابط عمومي و تجزيه و تحليل كلان روندهاي عمده شامل شتاب ارتباطات و تغيرات اجتماعي چهار سناريوي محتمل پيش روي صنعت روابط عمومي را مورد انكشاف قرار دادند.
تصميمات ما در مورد آينده بستگي به نقشه ذهني ما از ساختار كيهاني زمان دارد. اگر ما آينده اي كه بدنبال آن هستيم را هم اكنون ببينيم آنگاه مي توان براي ساختن آن از امروز اقدام نمود.