شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ترامپ: بازپرسان آمريكايي در حال تحقيق پيرامون ناپديد شدن جمال خاشقجي هستند
جمعه، 20 مهر 1397 - 00:42 کد خبر:35188
رئيس‌جمهوري آمريكا روز پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام كرد ايالات متحده در مورد ناپديد شدن نويسنده سعودي كه اين نگراني وجود دارد در استانبول به قتل رسيده باشد «بسيار قاطع» است و افزود كه «بازپرسان در آنجا هستند و با تركيه» و عربستان سعودي همكاري مي‌كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رئيس‌جمهوري آمريكا روز پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام كرد ايالات متحده در مورد ناپديد شدن نويسنده سعودي كه اين نگراني وجود دارد در استانبول به قتل رسيده باشد «بسيار قاطع» است و افزود كه «بازپرسان در آنجا هستند و با تركيه» و عربستان سعودي همكاري مي‌كنند.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با برنامه «فاكس و فرندز» درباره جمال خاشقجي ۵۹ ساله، نويسنده منتقد سعودي كه هفته پيش پس از ورود به كنسولگري عربستان در تركيه ناپديد شد، صحبت كرد.

آقاي خاشقجي براي ستون ديدگاه‌هاي روزنامه واشينگتن‌پست مطلب مي‌نوشت و از منتقدان محمدبن سلمان، وليعهد عربستان، بود. او به حال تبعيد خودخواسته در ايالات متحده زندگي مي‌كرد.

مقام‌هاي تركيه مي گويند كه نگرانند عربستان سعودي آقاي خاشقجي را كشته و او را قطعه قطعه كرده باشد ولي هنوز هيچ شواهدي ارائه نكرده‌اند.

رسانه‌هاي تركيه روز پنجشنبه گزارش دادند در ميان تيم ۱۵ نفره سعودي كه خاشقجي را هدف قرار داده‌اند، اعضاي گارد سلطنتي، افسران اطلاعاتي، سرباز و كارشناس كالبدشكافي حضور داشته‌اند.

آقاي ترامپ به شبكه فاكس گفته است: «ما به دنبال اين هستيم كه بدانيم چه اتفاقي افتاده است. او (خاشقجي) به داخل (كنسولگري) رفته و به نظر نمي‌رسد كه از آن خارج شده باشد. قطعا بايد در آنجا باشد».

رئيس‌جمهوري آمريكا جزئياتي درباره تحقيقات بازپرسان ايالات متحده ارائه نكرد
وي درباره اين گزارش واشينگتن‌پست كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا پي به يك طرح عربستان براي ربودن خاشقجي برده‌اند، گفت كه «اين يك خبر غم‌انگيز است و ما احتمالا در آينده نزديك به اين مسئله پي خواهيم برد».

روزنامه واشينگتن‌پست از قول مقام‌هاي ناشناس آمريكايي كه در امور اطلاعاتي سررشته دارند، نوشته كه شاهزاده محمد بن سلمان دستور انجام عملياتي براي ربودن خاشقجي از محل سكونتش در ويرجينيا و سپس بازداشت وي را صادر كرده بود.

عربستان اين ادعا و اتهام ربودن و صدمه زدن به اين نويسنده را رد كرده و آن را «بي‌پايه و اساس» دانسته است. با اين حال، رياض، هيچ شواهدي دال بر اينكه آقاي خاشقجي از كنسولگري اين كشور در استانبول خارج شده، ارائه نكرده است.

كنگره آمريكا به دولت ترامپ كه مي‌گويد روابط «عالي» با دولت سعودي دارد، فشار آورده كه درباره ناپديد شدن اين نويسنده عربستاني اقدام كند.

بيش از ۲۰ سناتور جمهوريخواه و دمكرات از آقاي ترامپ خواسته‌اند تا دستور تحقيقات در اين زمينه را صادر و عاملان قتل‌هاي غيرقانوني، شكنجه و ساير ناقضان حقوق بشر را مجازات كند.