پيشنهاد ما به مديران: بهترين هديه روز ملي روابطعمومي به همكاران روابطعمومي
شبكه اطلاع رساني روابطعمومي يران (شارا)-|| انتشارات كارگزار روابط عمومي، چاپ اول كتاب «روابط عمومي نوشتاري و فنون رسانه اي»، نوشته دنيس ال ويلكاكس و لارنس نولت را با مشاركت و حمايت روابط عمومي بانك صادرات ايران در 287 صفحه منتشر و روانه بازار كرد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي انتشارات كارگزار روابط عمومي، اين كتاب نتيجه پيشرفتهاي بسيار در زمينه معرفي حرفه روابط عمومي است. در اين كتاب، شيوههاي مختلف نوشتاري و رسانهاي با ديد متعارفي در اختيار دانش پژوهان قرار ميگيرد تا آنها بتوانند با ارتقاي آن به عرصه حرفهاي جهان امروز قدم بگذارند.
بررسيهاي اخير تأكيد بر آن دارد كه عده بسياري از مردم از نوشتههاي اغراق آميز بيخبرند؛ نوشتههايي كه براي انفجار اطلاعاتي كنوني لازم و حياتي است. در جهان امروز، توانايي شخص براي اقدامي واقعي در جهت مقابله با سنگيني بار اطلاعاتي داراي اهميت بسزايي است و اين كه شخص خريدار يا فروشنده يك كالا، وسيله يا اطلاعات باشد تفاوتي ايجاد نميكند. امروزه فنون ارتباطي تأثيرگذار از هر زمان ديگري مهمتر هستند چرا كه تنها اخباري به گوش شنوندگان ميرسد كه واضح، هدفمند و قابل درك باشند.
نوشتن، يك روند فكري ـ بازيافتي است. ما داراي افكاري هستيم كه پاسخگوي برخي محركهاي بصري يا ذهني است. اين كتاب به ما ميآموزد كه چگونه با استفاده از نوشتهاي مؤثر به تفكري عميق دست يابيم.
نيرويي محرك و مؤثر در روابطعمومي وجود دارد كه فراتر از آنچه ما انجام ميدهيم رفته و به اين چراها (نتايج پيش بيني شده) پاسخ ميدهد. با ارزشترين بخشهاي اين كتاب نمونههايي است كه به وضوح اين نكات را بيان كرده است. اين كتاب با آموزش علل نويسندگي و شيوههاي نوشتن و طراحي خبر كه منجر به خلق يك اثر واقعي ميشود، به ما روش بهتر انديشيدن را ميآموزد. اولين گام براي بهتر نوشتن بهتر انديشيدن است و آميخته اين دو منجر به علمكرد بهتر روابطعمومي ميگردد.
من بدون اغراق ميگويم كه تسلط بر تمامي مطالب اين كتاب براي ورود به حيطه روابطعمومي الزامي است. حتي ميتوان به عنوان مدير گروه يا كميسيون بوسيله اين كتاب توانايي لازم براي استفاده از اصول روابطعمومي را به دست آورد. فهم كامل اين مطالب به طرز قابل توجهي اعتبار مديران را افزايش داده و صدها بار جلب رضايت مشتريان را ارتقا ميدهد.
البته نوشتهها و رسانهها تنها بخشي از روابطعمومي را تشكيل ميدهند. اين كتاب با روشنتر كردن برخي موضوعات مانند حوادث، كنفرانسها، جلسات، سخنرانيها و از همه مهمتر طراحي خبرها به درك بخشهاي ديگري از روابطعمومي كمك ميكند. يك عضو حرفهاي روابطعمومي بدون داشتن آگاهي كامل از برنامههاي رسانهاي مناسب و اعتبار يك نوشته مانند پزشكي است كه اصول اوليه آناتومي يا فيزيولوژيكي را نميداند.
دنيس ويلكاكس دانشمند بصير، محقق و مقاله نويس روابطعمومي نه تنها در اين زمينه سخن ميگويد بلكه ميگويد كه روابطعمومي چيست و بايد چگونه باشد. لارنس نولت كه در سخنرانياش مباحث اين كتاب را در عمل بررسي ميكند راه را در جهت نيل به فرضيه علمي اخلاقي، كه امروزه در تمامي جهان مورد قبول است باز ميكند.
در جامعهاي كه افزايش جمعيت به ما اطمينان ميدهد كه ارتباطات و فنون فردي آن بايد به عنوان اساس دموكراسي در نظر گرفته شود، اين نويسندگان قادرند در اين كتاب با ارزش، ديدگاههاي مورد نياز دانشپژوهان را به عنوان گامي در جهت موفقيت نشان دهند.
مركز پخش:
09121938419 - 66570194(021) - 66943670 (021)
لينك خريد كتاب: http://kpri.ir/?p=4194
در بخشي از كتاب آمده است:
تأكيد اين كتاب روي اين مطلب است كه چگونه متخصصان روابطعمومي به جمعآوري، توليد و نشر مطالبي ميپردازند كه امروزه از آن به عنوان «شاهراههاي اطلاعاتي» ياد ميشود.
با وجود پيشرفتهاي جديد در زمينههاي مختلف، نويسندگان روابطعمومي با چگونگي استفاده از تكنولوژي جديد سازمانهاي ارتباطي و الكترونيكي، پست الكترونيكي، تورهاي رسانهاي، ماهوارهها، تصاوير كامپيوتري، ديسكتهاي كامپيوتري، اينترنت و شبكه جهاني اطلاعرساني آشنا ميشوند.
اما تنها نكته قابل توجه در اين كتاب پيشرفتهاي شگفت انگيز در حيطه تكنولوژي نيست، بلكه در بخش اول چارچوبي به دانش پژوهان نشان داده ميشود كه بتوانند از طريق آن با مفاهيمي چون قوانين روابطعمومي عملي و كاربردي، اعتبار نوشتاري، بخشهاي مختلف خبري و نحوه توليد خبر آشنا شوند.
در مجموع اين كتاب راهنمايي عملي در جهت ارتقاي روابطعمومي نوشتاري است. به عقيده ما نويسندگي ضروريترين فن در حيطه روابطعمومي است. بخش دوم بر چگونگي نوشتن آگهي و چاپ و نشر خبر تأكيد دارد. همچنين در اين بخش با هنر نامهنويسي رسمي آشنا ميشويم. بخش سوم به بررسي شيوههاي نويسندگي در رسانههاي مختلف ميپردازد- از قبيل نامههاي خبري، آگهيها، سخنرانيها، نامهها و گزارشها و حتي تصاوير و اسلايد.
كاربرد روابطعمومي و انتشار خبر از مقولههاي مهم اين كتاب بهشمار ميآيند. در نتيجه تمامي فصلها به بررسي شيوههاي كاربردي رسانه و اصول روابطعمومي ميپردازند.
فهرست مطالب
پيش گفتار
مقدمه
بخش اول: اصول روابط عمومي نوشتاري
فصل اول: آمادگي نوشتاري
نويسنده روابطعمومي
اهداف
گيرندگان خبري (بينندگان و شنوندگان خبري)
كانالها
آمادگي نوشتاري
تجهيزات
مراجع
واژه نامهها
دايرهالمعارف
كتاب نگارش
فرهنگ معنايي
اطلس
راهنماي رسانهاي (خبري)
مجلات تخصصي
وقايع روزانه و روند آنها
تحقيقات
راهنماي نوشتاري
تعيين اهداف
جملات
پاراگرافها
واژه گزيني
افعال متعدي
شبيه سازي (تصوير پردازي)
خطاهاي نوشتاري
خطاي املايي
عبارات غير مصطلح
ساختارهاي ضعيف جملهاي
واژههاي نادرست
واژههاي «هم آوا»
واژههاي زايد (زيادهنويسي)
كاربرد زياد اعداد
اغراق
گفتارهاي كليشهاي (تعصبات و خرافات)
ناهنجاري زبان سياسي
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل دوم: ملاحظات حقوقي و اخلاقي
نمونههايي از مشكلات حقوقي
تهمت و افترا
دفاع عادلانه از آراء و افكار
تعدي به حقوق شخصي
نشر آگهيها و تبليغات
قوانين سازمانهاي دولتي
قوانين مربوط به حق چاپ
استفاده عادلانه و غير عادلانه
قوانين مربوط به علائم تجاري
مشاوره و همكاري با وكلاي حقوقي
اصول اخلاقي و حرفهگرايي
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل سوم: اثرگذاري و جذابيت نوشتاري
افكار عمومي
ديدگاهها و نظريات
ساختن افكار عمومي
اصول ارتباطي
گيرنده پيام
رسانه
خبر و پيام
فرستنده پيام
نظريههاي ارتباطي
نظريه جريان دو مرحلهاي
احساس رضايت و فوايد رسانهها
نظريه ناهنجاري دانستهها
نظريه تأثير رسانهها
نظريه انتشار و اقتباس
نظريه سلسله مراتب نياز
از تئوري تا عمل
تأثيرپذيري نوشتاري
تحليل مخاطبين
اعتبار منابع
جذابيت عمومي
وضوح خبر
زمان بندي و محتوا
سمبلها، شعارها و سرواژهها
ارتباط معنايي
پيشنهادات عملي
ساختار و محتوا
آمار
تحقيق و نظرسنجي
مثالها
شواهد
ظهرنويسي
جاذبههاي سياسي
آيين تأثير گذاري در يك نوشته
خلاصه مطلب
تمرينها
الگوي رفتاري ارتباطي
فصل چهارم: خبريابي و خبررساني
موانع پوشش خبري (تبليغات رسانهاي)
چگونه خبر را بسازيم (ساخت خبر)
موقع (وقت) شناسي خبر
برجستگي خبر (شهرت)
اهميت خبر
نامعلول و غيرعادي بودن خبر
مصلحت و علاقه عمومي
مشاجرات و تضاد
تازگي خبر
چگونه خبر را بيابيم (خبريابي)
منابع خبري داخلي
منابع خبري خارجي
چگونه خبر را خلق كنيم (خلق خبر)
آشوب ذهني و مشكل گشايي گروهي
وقايع خاص
مسابقات
تحقيقات و انتخابات
ليست ده نفر اول
كارهاي نمايشي
معرفي محصولات
اجتماعات و اعتراضات
حضور اشخاص
خلاصه مطالب
تمرينها
بخش دوم: اصول نوشتاري در رسانهها
فصل پنجم: مقالههاي خبري
ارزش مقالههاي خبري
طراحي يك مقاله خبري
پرسشهاي بنيادي و اوليه
انتخاب كاغذ
فاصله گذاري و حاشيه نويسي
ساير قواعد نوشتاري
شيوه نگارشي آسوشيتدپرس
انواع مقالههاي خبري
اطلاعيهها
اعلاميههاي فوري
مقالههاي انعكاسي
خبرهاي بد
مقالههاي محلي
بخشهاي يك مقاله خبري
نام سازمان
ارتباطات
عنوان
خط تاريخ
پاراگراف اول
انواع پاراگرافهاي پايه
متن مقاله
برگه اطلاعات
تعيين جا
ناشران خبر
مهلت زماني
رسيدن به حداكثر تبليغات
خطاها
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل ششم: مقالههاي توصيفي
ارزش مقالههاي توصيفي
طراحي يك مقاله توصيفي
راههاي رسيدن به يك مقاله توصيفي
انواع مقالههاي توصيفي
«مطالعه شرح حال» يا «شرح حال پژوهي»
مطالعات علمي و پژوهشي
پيشينه
شرح حال شخصيتها
مقالههاي تاريخي
مقاله كاربردي
بخشهاي يك مقاله توصيفي
پاراگراف پايه
متن مقاله
خلاصه
عكسها و تصاوير
موقعيتهاي تعيين جا
روزنامهها
مجلات عمومي
مجلات اختصاصي/ تجاري
نشريات داخلي
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل هفتم: راديو و تلويزيون
راديو
مقالههاي خبري راديويي
شيوه نگارش مقالههاي راديويي
چند پيشنهاد براي نوشتن مقالههاي خبري راديويي
نوارهاي صوتي مقالههاي خبري
شيوه نگارش نوارهاي صوتي
پخش
فرستادن
مصرف
سرويس خبررساني عمومي
تلويزيون
مقالههاي خبري تلويزيون
شيوه نگارش
مقالههاي خبري ويديويي
شيوه نگارش
تحويل
چگونگي پخش برنامههاي VNR 198
افزايش اطلاعات تجاري
موقعيتهاي جايگزيني خبرها
ميزگردها
برنامههاي خدمات عمومي
برنامههاي سرگرم كننده
سرمقالهها
آزادي بيان
تبليغات راديويي
شهرت مبتكرانه
فيلمهاي ويديويي
جايگيري محصولات
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل هشتم: كنفرانسهاي خبري
گزارشها و پيش زمينهها
مقالههاي داستاني
پلاستيك
مشاوره رسانهاي
برگههاي اطلاعاتي
مقالههاي وصفي (يا موقعيتي)
اطلاعات پيش زمينهاي
بستههاي رسانهاي
ديدار با رسانهها
مصاحبههاي فردي
ساندرا ميلر
كنفرانسهاي خبري
برگزاري كنفرانس خبري
انتخاب محل
دعوتنامه
برگزاري كنفرانس
پس از كنفرانس
كنفرانس از راه دور
تورهاي رسانه اي
روزنامه ها و ميزگردهاي محلي
نشريات تجاري و كاري
تورهاي رسانهاي – ماهوارهاي
سرمقاله سردبير
هيأت سردبيران
مقالههاي OP- ED (ديدگاه)
نامههايي براي سردبير
خلاصه مطالب
تمرينها
فصل نهم: اينترنت
يافتن رسانهها
راهنماي رسانهاي
تقويمهاي سردبيري
فهرست پستي
برچسب هاي پستي
كپيها
تصاوير
گزارش اختصاصي
توزيع مقالهها
نامه
دورنگار
اينترنت
شبكه جهاني وب
محدوديتهاي اينترنت
خلاصه مطالب
تمرينها