شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تاثير انواع خلاقيت و نوآوري بر وظايف روابط‌عمومي
یکشنبه، 7 آذر 1400 - 15:10 کد خبر:35140
جمع آوري اطلاعات و اخبار مربوط به فعاليت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌هاي سازمان، به منظور تنظيم سياست‌هاي خبري، تبليغاتي و اجراي طرح‌هاي انتشاراتي و آماده نمودن اذهان عمومي با توجه به خط مشي كلي به عنوان يكي از وظايف اصلي روابط‌عمومي تحت تاثير خلاقيت علمي و هنري كارگزاران روابط‌عمومي قرار دارد. فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بين مخاطبان و مديران سازمان و ساير سازمان‌ها نيز متاثر از خلاقيت‌هاي علمي و روزانه مسئولان روابط‌عمومي است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جمع آوري اطلاعات و اخبار مربوط به فعاليت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌هاي سازمان، به منظور تنظيم سياست‌هاي خبري، تبليغاتي و اجراي طرح‌هاي انتشاراتي و آماده نمودن اذهان عمومي با توجه به خط مشي كلي به عنوان يكي از وظايف اصلي روابط‌عمومي تحت تاثير خلاقيت علمي و هنري كارگزاران روابط‌عمومي قرار دارد. فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بين مخاطبان و مديران سازمان و ساير سازمان‌ها نيز متاثر از خلاقيت‌هاي علمي و روزانه مسئولان روابط‌عمومي است. خلاقيت‌هاي علمي و روزانه كارگزاران روابط‌عمومي در تهيه و تدوين اخبار، بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها، آگهي‌ها و پيام‌هاي شركت و انعكاس آن در رسانه‌ها نقش غير قابل تصور دارد.


شيوه‌هاي انعكاس فعاليت‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هاي سازمان به مخاطبان متفاوت و به تفكر خلاقانه كارگزاران روابط‌عمومي بستگي دارد. يك كارگزار روابط‌عمومي كه گرفتار روزمرگي شده و از شيوه تفكر خلاقانه به دور است شايد تنها راه ارتباطي در اين زمينه را شركت در نمايشگاه و انتشار نشريه يا عملكرد سازمان بداند اما شيوه تفكر خلاقانه علمي و هنري همراه با نوآوري در برخي موارد مي‌تواند با استفاده از كانال‌هاي ارتباطي جديد از جمله تهيه عكس، اسلايد و نمودار به نتايج مطلوب تري برسد.


خلاقيت شكلي از تخيل كنترل شده است. (سام خانيان، 1384: 34) اين تخيل مي‌تواند جلوه‌هايي نو و متفاوت به آرشيو سمعي و بصري روابط‌عمومي ببخشد. مسابقه انتخاباتي سناي آمريكا در سال 1990 ميلادي در كاروليناي شمالي نقش يك ذهن خلاق در تهيه يك تصوير و در نهايت موفقيت را به نمايش گذاشت. اين انتخابات يكي از داغ‌ترين و پرخرج‌ترين مبارزه‌هاي سياسي در سال‌هاي اخير بود. در آخرين هفته‌هاي مبارزه هاروي گنت مدعي سياهپوست از حزب دموكرات، در نظرسنجي‌ها اندكي از جس هلمز سناتور سفيدپوستان از حزب جمهوري خواه پيش بود.

 

هشت روز پيش از انتخابات هلمز يك آگهي با عنوان "دست‌هاي سفيد" پخش كرد. تصوير دو دست سفيد را كه نامه رد تقاضاي كار را مچاله كرد نشان مي‌داد. متن زير نويس از اين قرار بود: تو به آن شغل نياز داري ولي به خاطر سهميه‌هاي نژادي بايد آن را به يك فرد اقليت واگذارند. آيا واقعا انصاف است؟ هر چند سوابق گنت نشان مي‌داد كه او مخالف اين سهميه‌بندي است، تصوير تاثير مورد نظر خود را بر جاي گذاشت. هلمز با پشتيباني آراي عظيم مناطق سفيد نشين مجددا به سنا راه يافت. در زمان حاضر كه مردم روزانه حجم انبوهي از تبليغات را دريافت مي‌كنند، حفظ اهداف سازماني از سوي يك روابط‌عمومي خلاق و پويا با استفاده از شيوه‌هاي جديد تبليغاتي و اقناعي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.


تبليغات هدفمند از وظايف بارز كارگزاران روابط‌عمومي است. بي شك شيوه‌هاي تبليغات مدرن نتيجه خلاقيت و نوآوري اقناع كنندگان حرفه‌اي است. يك روابط‌عمومي با خلاقيت روزانه ضمن روي آوري به شيوه‌هاي جديد فعاليت تبليغاتي خود را با تاثير بيشتر دنبال خواهد كرد. به عنوان مثال، كارگزاران روابط‌عمومي خلاق مي‌دانند كه آگهي هايي كه داراي كلمات جديد، سريع، آسان، بهبود يافته، ناگهاني و شگفت‌انگيز هستند تاثير مطلوب تري بر روي مخاطبان دارند و آگهي هاي تبليغاتي همراه با تصاوير حيوانات، كودكان و جاذبه‌هاي جنسي تاثيرگذارتر از تصاوير كارتوني يا تاريخي است. (پراتكانيس و آرنسون، 1383: 37)


بررسي ديدگاه‌ها و سنجش افكار عمومي، در چارچوب وظايف محوله و ارائه نتايج حاصله به مديران شركت به منظور اتخاذ روش‌هاي مطلوب و تدوين طرح‌ها و برنامه‌ها از ديگر وظايف تعريف شده براي روابط‌عمومي است كه مي‌تواند از طريق آزمايش، تجربه و كنكاش به عملي توام با خلاقيت تبديل گردد.


انجام امور خطاطي و طراحي در زمينه‌هاي تبليغاتي و انتشاراتي، ايجاد و اداره كتابخانه و آرشيو اطلاعاتي و مطبوعاتي، برگزاري مراسم و جلسات سخنراني و انجام برنامه‌هاي فرهنگي، تبليغاتي و هنري نيز به شدت تحت تاثير تفكر خلاقانه علمي، هنري و روزانه مسئولان روابط‌عمومي قرار دارد.


تحليل و توجيه برنامه‌هاي اجرايي سازمان، جهت روشن شدن اذهان عمومي و اقناع مخاطبان از سوي مديران روابط‌عمومي امري ضروري است. به گفته تان ويل در گزارش سمپوزيوم بين‌المللي تحقيقات علمي و مطالعات افكار عمومي در روابط‌عمومي طي سال 84، تحليل از ابزارهاي مهم متقاعد كردن ديگران بشمار مي‌رود. طبق اين گزارش تحليل‌ها بايد كارا اما منطقي و قابل اجرا باشد. اصل مهم و قابل توجه در تحليل‌ها استفاده از تكنيك‌هاي جديد و خلاقانه براي نفوذ در مخاطبان است.


ارتقاء سطح روحي كاركنان سازمان به عنوان يكي ديگر از وظايف كارگزاران روابط‌عمومي ابعاد گسترده‌اي دارد و موفقيت در اين حوزه نيازمند خلاقيت و نوآوري است. فضا براي انجام اين وظيفه باز است از ترتيب دادن فعاليت‌هاي ورزشي براي كاركنان گرفته تا ارسال پيام تبريك و تهيه هديه براي آنان.


مشاركت و برنامه‌ريزي جهت برگزاري همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و ميهماني‌هاي رسمي و ايجاد دبيرخانه شوراي مديران نيز از اين مقوله مستثني نيست. خلاقيت و نوآوري مي‌تواند يك همايش كليشه‌اي را به همايشي نو و تاثيرگذار تبديل كند.