شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دولت آمريكا خواستار تحقيقات كامل پيرامون ناپديد شدن روزنامه‌نگار سعودي شد
سه شنبه، 17 مهر 1397 - 11:02 کد خبر:35133
مقامات آمريكايي ضمن ابراز نگراني در مورد سرنوشت جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار ناپديد شده سعودي، خواستار تحقيقات كامل در اين مورد شده‌اند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مقامات آمريكايي ضمن ابراز نگراني در مورد سرنوشت جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار ناپديد شده سعودي، خواستار تحقيقات كامل در اين مورد شده‌اند.

وزارت خارجه آمريكا متن بيانيه مايك پومپئو، وزير خارجه اين كشور را منتشر كرده كه در آن ضمن ابراز نگراني از مشخص نبودن محل جمال خاشقجي "روزنامه نگار برجسته سعودي و نويسنده روزنامه واشنگتن پست" به ابراز نگراني رئيس جمهوري آمريكا در اين مورد اشاره شده و آمده است كه ايالات متحده از مجاري ديپلماتيك با دولت عربستان سعودي تماس داشته است.

وزير خارجه آمريكا گفته كه از دولت عربستان سعودي خواسته شده تا در اين مورد تحقيقات كامل انجام دهد و نتيجه اين تحقيقات را "با شفافيت كامل" منتشر كند.

همچنين، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفته است كه در مورد سرنوشت آقاي خاشقجي "اطلاعات متناقضي" دريافت شده و افزوده است كه "دولت ايالات متحده به شدت در اين باره نگران است."

پيشتر، دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريكا با اشاره به ناپديد شدن روزنامه نگار سعودي گفت كه "من در اين مورد نگران هستم و از شنيدن اخبار مربوط به آن راضي نيستم." وي افزود "اميدوارم كه اين مساله حل و فصل شود اما در حال حاضر كسي چيزي در اين باره نمي‌داند."

مايك پنس، معاون رئيس جمهوري آمريكا نيز خواستار روشن شدن وضعيت اين روزنامه نگار سعودي شده و گفته است كه "جهان آزاد حق دارد از حقيقت امر مطلع شود."

عربستان سعودي متحد نزديك ايالات متحده و از حاميان اصلي سياست اين كشور در منطقه خليج فارس است و بين دو كشور روابط تجاري گسترده اي وجود دارد. اين روابط به خصوص در دوره رياست جمهوري آقاي ترامپ و به ويژه در زمينه نحوه برخورد با حكومت ايران نزديك‌تر شده است.

جمال خاشقجي، كه ساكن ايالات متحده است، طي يك سال گذشته مقالاتي را در انتقاد از رويكرد محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي، منتشر كرده بود. او كه پيش از آن از مشاوران دولت سعودي محسوب مي‌شد، اخيرا مقالات خود را در روزنامه آمريكايي واشنگتن پست منتشر مي‌كرد.

او در نظر داشت با نامزد خود كه شهروند تركيه است در اين كشور ازدواج كند و به گفته نامزدش، روز ۲ ا كتبر براي اخذ گواهينامه رسمي جدايي از همسر قبلي خود به كنسولگري عربستان سعودي در استانبول مراجعه كرد. نامزد آقاي قاشقجي گفته است كه او هرگز از ساختمان كنسولگري خارج نشد.

در پي تقاضاي رسمي دولت تركيه براي روشن شدن وضعيت اين شهروند سعودي، و در حاليكه اين نظر مطرح شده بود كه ممكن است او در داخل كنسولگري باشد، وليعهد سعودي براي دادن اجازه ورود به ماموران تركيه به منظور جستجوي سفارت ابراز آمادگي كرد. در پي ابراز آمادگي وليعهد سعودي اين احتمال از سوي نامزد آقاي قاشقجي و برخي مقامات تركيه مطرح شد كه ممكن است او در داخل كنسولگري به قتل رسيده باشد.

مقامات سعودي ناپديد شدن جمال قاشقجي در داخل كنسولگري را به شدت تكذيب كرده و تاكيد داشته‌اند كه وي پس از انجام كارهاي اداريه خود،از ساختمان كنسولگري خارج شده است.

بي سي گفته است اين واقعه باعث سردي بيشتر روابط بين عربستان سعودي و تركيه شده كه پيش از هم به خاطر اختلافات عقيدتي چندان گرم نبوده است.