شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شوراي اطلاع‌رساني سمنان چالش‌ها وفرصت‌ها/ روابط عمومي‌ حلقه مفقوده
سه شنبه، 3 مهر 1397 - 19:00 کد خبر:34991
با وجود تأكيد به دولت الكترونيك، پاسخگويي، تكريم ارباب‌رجوع، ارتقاي سيستم اداري و ده‌ها مورد ديگر همچنان بسياري از ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان‌هاي استان سمنان هستند كه اصلاً پست روابط عمومي را در درون خود تعريف نكرده‌اند و در جلساتي كه قرار است روابط عمومي‌ها در آن حضور يابند نيز نيروي خدماتي يا راننده خود را فرستاده تا او در نشست حضور يابد!


 

 روابط عمومي در دولت ايالات متحده

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شوراي اطلاع‌رساني يكي از مهم‌ترين نهادهايي است كه مي‌تواند در ارتقاي روابط عموميها مؤثر باشد اما آيا خودش جايگاهش را در استان سمنان يافته است و نقش آن در ارتقاي اطلاع رساني چيست؟
 
وقتي شوراي اطلاع‌رساني متشكل از روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي استان سمنان راه‌اندازي شد روزنه اميدي در دل خبرنگاران، اصحاب قلم و حتي روابط عمومي‌هاي سطح استان نيز روشن شد كه نهايتاً اقدامي براي تمايز نقش اصلي روابط عمومي‌ها با آنچه سال‌ها در اذهان سنتي مديران شكل‌گرفته، صورت مي‌گيرد اما آيا به‌واقع شوراي اطلاع‌رساني جايگاه اصلي خود را در استان دارد كه بتواند جايگاه روابط عمومي‌ها را به‌نوعي ارتقا بخشد؟
 




 آغاز كار شوراي روابط عمومي‌ها و همچنين شوراي اطلاع‌رساني استان سمنان بسيار خوب بود، برگزاري جلسات باعث مي‌شد كه مديران دستگاه‌هاي اجرايي به‌خوبي چالش‌هاي حوزه اطلاع‌رساني را دريابند و در بسياري موارد حتي درباره آنان تصميمات خوبي نيز گرفته شد، در استان سمنان اما چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش روي شوراي اطلاع‌رساني شناسايي و سپس براي بسياري از آن‌ها تصميم‌گيري شد اما شوراي اطلاع‌رساني‌ها كه قرار بود دو سال يك‌بار انتخاباتي برگزار و هيئت‌رئيسه جديد را انتخاب كند به‌يك‌باره وارد دوران رخوت و سكون شد.
 
 تقويت پست روابط عمومي‌ بزرگ‌ترين چالش پيش روي شوراي اطلاع‌رساني‌
 هرچند اين دوران خيلي طول نكشيد و از نيمه مردادماه ۹۷ بود كه دوباره جان تازه‌اي به هيئت‌رئيسه شوراي اطلاع‌رساني‌ها بخشيده شد اما بايد ديد اين تلاش‌ها به چه شكل تداوم مي‌يابد تا بازهم شاهد ارتقاي روابط عمومي‌ها در سطح استان سمنان باشيم در رأس شوراي اطلاع‌رساني استان سمنان خوشبختانه فردي قرار دارد كه اشراف خوبي نسبت به مسائل حوزه اطلاع‌رساني داشته و در تغيير ديدگاه بسياري از مديران دستگاه‌هاي اجرايي درباره روابط عمومي‌ها نقش ايفا كرده است و اميدواريم در آينده نيز شاهد ارتقاي بيشتر اين شورا باشيم.
 
 نكته ديگر اما اينجاست كه باوجود تأكيد به دولت الكترونيك، پاسخگويي، تكريم ارباب‌رجوع، ارتقاي سيستم اداري و ده‌ها مورد ديگر همچنان بسياري از ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان‌هاي استان سمنان هستند كه اصلاً پست روابط عمومي را در درون خود تعريف نكرده‌اند و در جلساتي كه قرار است روابط عمومي‌ها در آن حضور يابند نيز نيروي خدماتي يا راننده خود را فرستاده تا او در نشست حضور يابد! اين روند اما به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين چالش پيش روي شوراي اطلاع‌رساني‌ استان سمنان باشد از سويي رفع آن مي‌تواند بزرگ‌ترين فرصت براي اين شوراي در تبديل‌شدن به يك‌نهاد اثرگذار و فوق‌العاده قدرتمند در سيستم اداري استان محسوب شود كه بايد ديد در تغيير اين نگاه چه اقداماتي در دستور كار خواهد بود.
 
 ديگر چالش پيش روي شوراي اطلاع‌رساني بحث‌هاي مطروحه درباره روابط عمومي‌هاي برتر و يا تقدير از آن‌ها در استان سمنان است كه هنوز هيچ متر و معياري از آن به‌طور شفاف بيان‌نشده لذا براي بررسي بيشتر چالش‌هاي مطرح‌شده در اين نوشتار و همچنين بازنگري در فرصت‌هاي شوراي اطلاع‌رساني با حميدرضا خدايي راد مسئول شوراي اطلاع‌رساني استان سمنان به گفتگو نشستيم.
 
 *چه ديدگاهي امروز درباره روابط عمومي‌هاي استان سمنان وجود دارد؟
 پيش از پاسخ بايد اين مسئله را بگويم كه ما جايي بالاخره بايد بين يك مدير ضعيف و يك روابط عمومي ضعيف تفكيك قائل شويم. ما اگر در نگاهمان روابط عمومي را خيلي پائين نگاه كنيم، درنتيجه انتظارات سطح پائيني هم از آن خواهيم داشت لذا بايد در آخرين سطح يك اداره نيز روابط عمومي را قرارداد، اين نگاه كه در برخي ادارات وجود دارد، نگاه شايسته‌اي نيست از اين روابط عمومي حتي اگر بهترين مدير و نيروها را نيز داشته باشد، خيلي كار اساسي نخواهد كرد پس بايد نگاه و فرايندها را درست كنيم، ما بايد كاري كنيم كه مديران متوجه شوند كه روابط عمومي‌ها از بخش‌هاي بسيار حياتي هستند و اهميت دارند اگر به آن اهميت بدهيم و جايگاه آن را ارتقا بخشيم قطعاً شاهد پويايي و نشاط خواهيم بود.
 
 امروز ممكن است نيروهاي خيلي خوبي در روابط عمومي‌ها داشته باشيم اما خروجي با آن مهارت و فعاليت متناسب نيست كه اين امر به نگاه مجموعه حاكم بر آن دستگاه به روابط عمومي بازمي‌گردد. برخي به روابط عمومي اين‌گونه نگاه مي‌كنند كه كاري جز نصب بنر و عكاسي با دوربين و ... ندارد حال‌آنكه روابط عمومي بايد شناخت درستي از تمام سياست‌هاي دستگاه اجرايي داشته باشد از سوي ديگر مطالبات مردم از آن دستگاه را نيز بداند و بين اين دو ارتباط مؤثري برقرار كند.
 
 *براي ارتقاي روابط عمومي‌ها چه اقداماتي بايد كرد؟
 دو مقوله متفاوت دراين‌بين وجود دارد، يكي نگاهي كه روابط عمومي را به نصب برنوشته مي‌شناسد و ديگري آن‌كه روابط عمومي را مشاوري در سياست‌گذاري‌هاي نهاد مي‌داند پس بايد تلاش كنيم به نوع نگاه دوم نزديك شويم، مطمئناً اگر روابط عمومي‌هاي استان سمنان كمك كنند مي‌توانيم به نتايج خيلي مطلوبي در اين زمينه دست‌يابيم.
 
 يكي از نشست‌هاي مهم در حوزه روابط عمومي‌هاي ما، شوراي هماهنگي روابط عمومي‌ها است اين شورا هر دو سال يك‌بار انتخاباتي برگزار مي‌كنند و هيئت‌رئيسه آن مشخص مي‌شود كه جلسات منظمي در آن حوزه برگزار مي‌شود در دوره فعاليت ما از هفته گذشته دوباره سعي كرده‌ايم كه اين شورا مجدداً فعال شود همچنين يك جلسه فوق‌العاده ديگري نيز اين هفته خواهيم داشت كه درباره برخي موارد تصميم‌گيري مي‌شود. به‌هرحال فرصت خوبي است كه به بسياري از مشكلات و موضوعات حوزه روابط عمومي مي‌تواند كمك شاياني كند.
 
 شوراي اطلاع‌رساني مي‌تواند كمك‌هاي خوبي را به ارتقاي روابط عمومي‌ها داشته باشد مثلاً جايي كه نياز به ارتقا بخشي و تحرك بخشي باشد بايد آنجا را تحرك ببخشد، جايي كه سؤالي مطرح است مي‌توان از مديران دعوت كرد تا در نشست‌هاي شوراي اطلاع‌رساني حضور يابند همچنين از اصحاب رسانه مي‌توان دعوت كرد تا در اين حوزه حضور يابند و به‌هرحال پويايي را به روابط عمومي بخشيد، حتماً برنامه بسيار اساسي براي فعال كردن شوراي اطلاع‌رساني داريم.
 
 *درباره ارتقاي روابط عمومي‌ها سخن گفتيد، اين در حالي است كه اصلاً برخي اداره روابط عمومي ندارند
 يكي از اولين كارهايي كه در شوراي اطلاع‌رساني آن را مطرح خواهيم كرد اين است كه ببينيم كدام دستگاه‌ها روابط عمومي ندارند ما مجموعه كارهايي را براي شورا در دستور كار قرار داده‌ايم كه يكي از آن‌ها پيگيري دلايل نداشتن روابط عمومي‌ در برخي ادارات استتا بتوانيم بر روي آن كاركنيم، آيا اين روابط عمومي نداشتن اساساً به دليل عدم احساس نياز مدير دستگاه به تعامل با مردم است يا اينكه خير اصلاً اعتقادي به روابط عمومي وجود ندارد كه اين امر مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ما حتماً اين امر را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.
 
 تا جايي كه بنده اطلاع دارم كارگروه فعالي اصلاً در حوزه شوراي اطلاع‌رساني استان سمنان وجود نداشته است و بايد براي اين امر نيز طي ماه‌هاي آتي برنامه‌ريزي كنيم، در نشست‌هاي بعدي سعي بر بررسي موارد است كه اصلاً آيا امكان تشكيل كارگاه در زمينههاي مختلف راداريم يا خير؟ و تا جايي كه من مي‌دانم اين موضوع هنوز شكل نگرفته است
 
 *فعاليت شوراي اطلاع‌رساني در مقوله آموزش چه بوده است؟
 براي دوره‌هاي آموزشي بايد گفت يكي از تأكيدات و مباحث ما در بسياري روابط عمومي‌ها و مديران بوده است و ما معتقد هستيم آموزش يك نياز عمومي در سراسر استان سمنان محسوب مي‌شود، اكثر مديران ما به اين مقوله اذعان دارند كه ما يكي از مشكلاتمان مقوله آموزش است لذا تأكيد خاصي در اين حوزه داشته‌ايم حتي برخي دستگاه‌ها نيز فعال‌شده‌اند و برنامه‌هايي را در اين راستا گذاشته‌اند، براي مثال سازمان تبليغات اسلامي، فني و حرفه‌اي، حوزه هنري و ... براي آموزش اعلام آمادگي كرده‌اند، از سوي ديگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي برنامه خوبي را در اين زمينه مطرح كرده و به‌طور مرتب اجرا مي‌كند و ما نيز اعلام كرده‌ايم كه در اين زمينه آماده هستيم كه حمايت كنيم همچنين هر دستگاهي كه مي‌تواند در مقوله آموزش برنامه خوبي را پيش ببرد، موردحمايت ما خواهد بود.
 
 علاوه بر اين ما خودمان نيز در روابط عمومي استانداري سمنان، برنامه‌هايي را با انجمن روابط عمومي ايران طراحي كرده بوديم كه مرحوم مطهري نژاد در اين حوزه تلاش‌هاي خوبي كردند كه متأسفانه دو هفته پيش مرحوم شدند، اما پيش از وفات وي به تفاهمي رسيديم كه قرار بود در استان اجرايي شود، اما با فوت ايشان اين برنامه ناكام ماند، ولي سعي داريم در ادامه تعامل را با انجمن روابط عمومي‌هاي كشور حفظ كنيم تا بتوانيم اين برنامه را پيش ببريم. متعدد هستيم كه آموزش يكي از مهم‌ترين نياز حوزه روابط عمومي‌ها استان سمنان است.
 
 *در مقوله شكايت دستگاه‌هاي اجرايي از رسانه‌ها نيز توضيح دهيد
 شكايت ادارات از رسانه‌ها متأسفانه در برخي دستگاه‌ها وجود دارد، اخيراً نيز استاندار سمنان اعلام كرد كه اگر شكايتي از يك رسانه وجود داشته باشد مختومه اعلام شود و مسئولان بايد آن را پس بگيرند و اين دستور مهمي بود كه صادر شد و انتظار داريم كه به حل‌وفصل برسد اما درمجموع مورد خيلي زيادي در اين زمينه نداريم.
 
 *سازوكار ارزيابي بهترين روابط عمومي استان چيست؟
 ما در روابط عمومي استانداري جداولي را طراحي كرده‌ايم و در شوراي روابط عمومي‌هاي استان اين جدول‌ها را مرتب‌تر مي‌كنيم و برحسب ملاك‌هاي مدون در اين جدول ارزيابي روابط عمومي‌ها صورت خواهد گرفت و اين جداول براي روابط عمومي‌ها نيز ارسال خواهد شد تا همه شفاف بدانند كه ملاك‌ها چه بوده است و برحسب آن‌ها برنامه‌هايشان را تنظيم كنند. يكي از مهم‌ترين ملاك‌ها ارزيابي از سوي رسانه‌ها است.
 
 براي ما مهم است تا خبرگزاري‌ها بگويند كه روابط عمومي كدام دستگاه‌ها با آن‌ها روابط حسنه‌اي داشته است كه ما نظرخواهي مي‌كنيم.
 
 يكي از مسائلي كه بر روي آن تأكيد داريم نقش فعال روابط عمومي‌ها در ارتقاي اطلاع‌رساني است، معتقد هستيم كه هر روابط عمومي اگر كارش را به‌درستي انجام دهند اطلاع‌رساني نيز به‌خوبي در سطح استان سمنان رونق مي‌گيرد. در شوراي روابط عمومي‌ها برنامه‌اي داريم كه در جلسات مختلف با ايشان موضوع اطلاع‌رساني و ارتباط مستمر با خبرنگاران را مطرح مي‌كنيم.
 
 يكي از مشكلات حوزه اطلاع‌رساني اين است كه متأسفانه جلسه مستمري بين روابط عمومي‌ها و خبرگزاري‌ها يا فعالان رسانه‌اي نداريم، دراين‌بين بايد نسبت به برگزاري نشست‌هاي مشترك اقدام كنيم تا اصل گفتگو در بين خبرنگاران و روابط عمومي‌ها شكل گيرد.
 
 *قانون دسترسي آزاد مصوب شده اما علناً اجرا نمي شود درباره اين امر توضيح مي‌دهيد؟
 شهروندان بايد بتوانند كه به اطلاعات مجاز دسترسي يابند، اين امر در حوزه حقوق شهروندي در جامعه كه موضوعي مهم است، نيز تاكيد شده و لذا سامانه اي را دولت با نام دسترسي به اطلاعات ايجاد كرده كه مسئوليت آن در استان سمنان بر عهده بنده است در اين خصوص كار خواهيم كرد و اين را حق مردم مي دانيم كه به اطلاعات لازمه دست يابند تا بتوانند در تصميم گيري هايشان اقدامات خوبي را صورت دهند.
 
 دسترسي به اطلاعات همچنين باعث شفافيت هم مي‌شود، هرميزان اطلاعات در جامعه‌اي مخفي و پوشيده باشد، خود بسياري از مشكلات را دامن مي‌زند كه ترويج شايعه، عدم شفافيت، بدبيني، عدم اعتماد مردم و ... از آن نشات مي گيرند و همچنين سرمايه هاي اجتماعي كه ما بر روي آن تاكيد داريم به هرحال از همين موارد ضربه مي خورد.
 
 *روز خبرنگار شاهد تقدير از برخي روابط عمومي‌هاي استان بوديم كه با حاشيه‌هايي همراه بود، در اين خصوص توضيح دهيد
 صداوسيما برنامه‌اي براي روز خبرنگار داشته و مي‌خواست از خبرنگاران حوزه خودش تقدير كند، اما رياست آن نهاد، با سعه‌صدر و برنامه خوبي كه چيده بودند و قابل‌تقدير بود، معتقد بودند كه از برخي روابط عمومي‌ها نيز حضور داشته باشند لذا نگفتند كه قرار است از روابط عمومي‌هاي برتر هم تقدير كنيم كه اگر اين را مي‌گفتند براي ما سؤال پيش مي‌آمد كه آقاي منتظر حجت چگونه به اين نتيجه رسيده است كه كدام روابط عمومي‌ها برتر هستند، چراكه متولي آن ما هستيم و اين امر باعث شد سوالاتي پيش آيد اما در كل بايد گفت اصلاً اين مقوله مطرح نبوده كه روابط عمومي برتر حضور داشته باشند و صدا و سيما تنها معتقد بود كه از چند روابط عمومي نيز تقدير كند.
 
 ما استقبال كرديم و به اين دليل كه وقت كم بود و ما نيز تصور كرديم مقوله برتر و غير برتر در كار نيست و دستگاه‌هايي كه ارتباط بيشتري با صدا و سيما دارند و مستمراً گزارش‌هايي را بايد به اين نهاد بدهند و بيشتر در معرض اطلاع‌رساني هستند را در كنار دستگاه‌هايي كه در اولويت هاي توسعه استان از دستگاه‌هاي اثرگذار هستند انتخاب شدند تا ارتباط با صدا و سيما را تقويت كنند لذا به هيچ وجه ملاك ما روابط عمومي برتر نبود./  خبرگزاري مهر