شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت‌ها و الزامات يك مدير روابط عمومي
دوشنبه، 1 آذر 1400 - 08:19 کد خبر:34971
شغل مدير روابط عمومي يك نقش مديريتي در سطح متوسط ​​براي كسي است كه ۶ الي ۸ سال تجربه در اين زمينه را داشته باشد. مدير روابط‌عمومي بايد بتواند يك تصوير مناسب از برنامه‌ها، دستاورد‌ها يا ديدگاه‌ها را براي كارفريان يا مشتريان ايجاد كرده تا ارتباط خوبي بين آنها و كسب‌وكار شما ايجاد شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از سطوح مهم مديريتي سازمان‌ها، مديريت واحد روابط‌‌عمومي است؛ در اين مطلب به شرح شرايط، نيازها و وظايف مدير روابط‌عمومي در يك سازمان مي‌پردازيم.

شغل مدير روابط عمومي يك نقش مديريتي در سطح متوسط ​​براي كسي است كه ۶ الي ۸ سال تجربه در اين زمينه را داشته باشد. مدير روابط‌عمومي بايد بتواند يك تصوير مناسب از برنامه‌ها، دستاورد‌ها يا ديدگاه‌ها را براي كارفريان يا مشتريان ايجاد كرده تا ارتباط خوبي بين آنها و كسب‌وكار شما ايجاد شود.

مديران روابط عمومي مسئوليت رسيدگي به سؤالات رسانه‌اي را بر عهده دارند و اخبار را به رسانه‌ها منتقل كرده و بسته‌هاي رسانه‌اي را آماده مي‌كنند. سازماندهي كنفرانس‌هاي مطبوعاتي نيز بر عهده اين افراد است. علاوه بر اين تنظيم متن سخنراني مديران، بازاريابي محتوايي و ديده شدن در جوامع و رسانه‌ها از مسئوليت‌هاي واحد روابط‌عمومي است.

همچنين در مواقع حساس و بحراني، اين روابط‌عمومي يك سازمان است كه مي‌تواند با انتشار اطلاعاتي به مقابله با تبليغات منفي و حواشي ايجاد شده بپردازد.

مديران روابط‌عمومي بر كارمندان نظارت داشته و حتي مي‌توانند براي انجام بعضي مسئوليت‌ها از طراحان گرافيك، نويسندگان ماهر و ... نيز كمك بگيرند. آنها همچنين مديريت واحد روابط‌عمومي را بر عهده داشته و به عنوان يك واحد مستقل در سازمان، بايد به مديران شركت گزارش فعاليت بدهند.

مهارت‌ها و الزامات يك مدير روابط عمومي
يك مدير روابط‌عمومي بايد مهارت كافي در ارتباطات كلامي و نوشتاري داشته باشد تا بتواند يك ارتباطات موثر و پايدار برقرار كند. همچنين او بايد توانايي سازماندهي و برنامه‌ريزي داشته باشد تا با سطح بالايي از خلاقيت و درك، با رويكردي مثبت و حرفه‌اي به كار خود ادامه دهد.

مدير روابط‌عمومي بايد نيازهاي رسانه‌اي را شناخته و ارتباط خوبي با رسانه‌ها داشته باشد. او بايد به جزئيات بيشتر توجه كرده و مسئوليت‌پذير و با دقت باشد. همچنين قابل اعتماد بودن و توانايي حفظ اطلاعات محرمانه از ديگر الزامات اين كار است.


معمولا فعاليت‌هاي روابط‌عمومي پرتنش بوده و وقت زيادي را از فرد مي‌گيرد؛ مدير روابط‌عمومي بايد بتواند با اين شرايط سازگار بوده و با انها مقابله كند.

همچنين شناخت درست شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده مناسب از هر كدام از آنها، يكي از مسئوليت‌هاي مهم اين واحد در سازمان است.

تحصيلات مورد نياز يك مدير روابط‌عمومي
بيشتر مديران روابط‌عمومي حرفه‌اي بر اساس تجربه و فعاليت‌هاي گذشته خود شناخته مي‌شوند اما معمولا انتظار مي‌رود تا مدرك ليسانس روابط‌عمومي، روزنامه‌نگاري، ارتباطات، بازاريابي محتوايي و رسانه‌اي يا تبليغات هدفمند را داشته باشند.

فرصت‌هاي شغلي يك مدير روابط‌عمومي
فرصت‌هاي شغلي براي مديران روابط‌عمومي در شركت‌هاي روابط‌عمومي، سازمان‌هاي خصوصي، بيمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي، شركت‌ها و كسب‌وكارهاي بزرگ و كوچك و حتي سازمان‌هاي دولتي وجود دارد.

داشتن دانش كافي يك مدير روابط عمومي
مديران روابط‌عمومي بايد با انواع مفاهيم، ​​شيوه‌ها و روش‌هاي اين كار آشنا باشند. براي كمك به مديران و كسب‌وكارها، فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته و ارتباطات زيادي وجود دارد؛ پس فرصت براي رشد و حرفه‌اي شدن در اين كار بسيار است.

پس اگر فكر مي‌كنيد كه توانايي مدير شدن داريد، مديريت واحد روابط‌عمومي مي‌تواند يك چالش جديد در پيشروي شما باشد.
 

منبع: نوپانا