شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا بايد بيش از شبكه ها، نگران دايره داخلي خود باشيد؟
شنبه، 27 آذر 1400 - 14:44 کد خبر:34899
بارها به ما گفته شده است كه موفقيت به طور گسترده اي مربوط به افرادي مي شود كه شما مي شناسيد. با ايجاد ارتباطات صحيح، در نيمه راهي خواهيد بود كه مي تواند شما را به هر جا كه اراده كنيد، برساند. از اين رو تعداد زيادي از متخصصاني كه به دنبال موفقيت هستند، زمان زيادي را به شبكه سازي، ساخت روابط و گسترش ارتباطات آنلاين اختصاص مي دهند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بارها به ما گفته شده است كه موفقيت به طور گسترده اي مربوط به افرادي مي شود كه شما مي شناسيد. با ايجاد ارتباطات صحيح، در نيمه راهي خواهيد بود كه مي تواند شما را به هر جا كه اراده كنيد، برساند. از اين رو تعداد زيادي از متخصصاني كه به دنبال موفقيت هستند، زمان زيادي را به شبكه سازي، ساخت روابط و گسترش ارتباطات آنلاين اختصاص مي دهند.

اما اگر تمام تلاش هايي كه صرف قرار ملاقات ها و برقراري ارتباط با مردم مي كنيد، احتمال موفقيت شما را كمتر كنند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اين همان چيزي است كه مديرعامل شركت Community، اسكات گربر (Scott Gerber)، با پستي در وبلاگ HBR (Harvard Business Review) در مورد آن بحث مي كند.

چرا 5 بر 50 غلبه مي كند
گربر اهميت روابط را نقض نمي كند؛ در مقابل، وي اعتقاد دارد شانس موفقيت اين افراد از ديگران به مراتب بيشتر است. وي اظهار مي دارد اكثر ما به دنبال راهي كاملاً غلط در پايه گذاري و توانمندسازي روابط هستيم.

او در راستاي توضيح عمومي ترين راه جهت شبكه سازي مي نويسد، ما در عصري زندگي مي كنيم كه «هرچه بزرگتر، بهتر» ايده و تفكر غالب است. بنابراين كاملاً طبيعي خواهد بود كه به دنبال بزرگ كردن شبكه هاي ارتباطاتي آنلاين و غيرآنلاين باشيم، زيرا هرچه تعداد افرادي كه مي شناسيم بيشتر باشد، شانس ما براي به دست آوردن فرصت هايي كه ممكن است موجب پيشرفت حرفه اي، داشتن مربياني مجرب و . . . شوند، نيز بالاتر مي رود.

چه مشكلي در اين خصوص وجود دارد؟ حقيقت اين است كه همه ما در يك روز تنها 24 ساعت زمان داريم. داشتن يك شبكه بزرگ و ارتباطات بي دقت و نامستحكم به اين معناست كه شما وقت باارزش خود را به افرادي كه تقريباً غريبه هستند، اختصاص مي دهيد. بدين ترتيب ساعاتي از روز شما با افرادي كه به واقع شما را تغذيه و تقويت مي كنند، سپري نمي شود و اين همان چيزي است كه گربر آن را دايره داخلي مي نامد.

او مي گويد، «با اختصاص دادن زمان خود براي 50نفر به جاي 5 نفر، تأثيري كه شما قادر به اعمال آن در دنيا خواهيد بود بسيار كمتر از آن چيزي است كه تصور مي كنيد.» به جاي جمع كردن اسامي شركت هاي در حال رشدي كه به صورت اتفاقي به آن رسيده ايد، بخش اعظم زمان خود را با ديگر كارآفريناني كه با سختي هاي شما آشنا هستند، با دوستان دوران دبيرستان و يا دوستي كه شما را به سمت راه هاي تازه و جديد سوق مي دهد، سپري كنيد.

ايده اي قديمي دوباره متولد مي شود
ايده گربر در زمينه دايره داخلي ممكن است در عصر شبكه هاي اجتماعي كمي جديد و غيرمعقول به نظر برسد، اما جوامع به اهميت اين قبيل گروه ها براي نسل هاي مختلف پي برده اند. در مقاله اخير روزنامه نيويورك تايمز راجع به نقش دوستي بر طول عمر، آمده است، «در اوكيناواي ژاپن، مكاني كه در آن ميانگين سن پيش بيني شده براي زنان 90 سال است، مردم نوعي شبكه اجتماعي را به نام moai ايجاد كردند.moai گروهي دوستانه متشكل از پنج نفر است كه در آن اعضا حمايت اجتماعي، منطقي، عاطفي و حتي مالي را تا زماني كه زنده اند به عهده مي گيرند.»

نويسنده اين متن دن بوئتنر (Dan Buettner)، توضيح مي دهد كه «به طور سنتي، والدين فرزندان را از بدو تولد وارد گروه moai و آنها يكديگر را در سفر عمر همراهي مي كنند.»

مفهوم شيرين Moai به طور تقريبي از زمان هاي تنهايي ما حذف شده اما هنوز ديدگاه چنين رسانه اجتماعي فشرده و بهم پيوسته اي، به طور كامل از فرهنگ ما محو نشده است. شما مي توانيد پژواك ايده هايي را كه از دايره داخلي شما را كنترل مي كنند، در ضرب المثلي قديمي ببينيد، «شما ميانگين پنج نفري خواهيد شد كه بيشترين زمان را با آنها سپري مي كنيد.» حتي مي توانيد اهميت چنين دايره داخلي را در ميزان ايجاد اشتياق و ايده هايي كه شما را كنترل مي كنند، حس كنيد.

قدمي رو به جلو برداريد و افراد را از ليست دوستان حذف كنيد
حال با توجه به اين كه ايده يك زنجير ارتباطات كوچك و عميق، از يك شبكه با هزاران عضو قوي تر است، با شبكه عظيمي كه جمع آوري كرده ايد چه خواهيد كرد؟ صرف نظر كردن از رسوم رسانه اي مي تواند خطرناك باشد، اما بنا بر نظر گربر و ديگران، زمان آن رسيده است كه در هرس كردن زنجيره افرادي كه عملا ما را تقويت نمي كنند، كمي جسور باشيم.

گربر پيشنهاد مي كند، «خودتان را بسنجيد. آيا شما كنترل روابط را در زندگي تان در دست داريد و يا آن را به دست ديگران سپرده ايد؟ اگر كنترل قانونگذاري در مشاركت ها و انتخا ب اينكه زمان خود را با چه كساني بگذرانيد را نداريد، بايد آن را باز پس بگيريد. با برنامه ريزي، زماني را كه صرف افراد و فعاليت هاي كم اهميت مي شود، كم كنيد تا در نهايت بتوانيد آن فرد، تعهد و يا فعاليت را به طور كامل كنار بگذاريد.

كريس سويج (Chris Savage)، يكي از مؤسسان و مديرعامل شركت Wistia، بسيار رك و مستقيم بيان مي كند، «ما به مردم اجازه مي دهيم كه براي ما «اتفاق بيفتند»، اما اگر كمي كار و تلاش، صرف تفكر حول افرادي كه مي خواهيد اطراف شما باشند كنيد، مي توانيد يكي از قوي ترين مسيرها را براي رشد شخصي خود رقم بزنيد.»

مترجم: اشكان كوشش
منبع: inc- http://tnews.ir