شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : صفر تا صد روابط عمومي در ايران
پنجشنبه، 4 آذر 1400 - 08:06 کد خبر:34826
روابط عمومي نهادي است كه به جوامع نوين تعلق دارد و در روند پيدايش و رشد سازمان هاي نوين براي تسهيل ارتباط ميان سازمان با محيط دروني و بيروني، مخاطبان، گروه هاي تأثيرگذار و تأثيرپذير از سازمان، افكار عمومي، رسانه ها و سازمان هاي ديگر ايجاد شده است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي نهادي است كه به جوامع نوين تعلق دارد و در روند پيدايش و رشد سازمان هاي نوين براي تسهيل ارتباط ميان سازمان با محيط دروني و بيروني، مخاطبان،گروه هاي تأثيرگذار و تأثيرپذير از سازمان، افكار عمومي، رسانه ها و سازمان هاي ديگر ايجاد شده است.

َ
روابط عمومي ها پل ارتباطي بين دستگاه هاي اجرايي و مردم هستند اما به نظر مي رسد اين پل به جاده اي يك طرفه منتهي شده است و بايد بار ديگر بين مردم و دستگاه ها پل يا جاده اي دو طرفه زد. به اين معنا كه مديران روابط عمومي در قبال مردم مسئوليت داريد و مردم هم نيز از روابط عمومي ها هم حق مطالبه دارند.


روابط عمومي ها با ايفاي كاركردهاي اطلاع رساني و اطلاع يابي،ايجاد و حفظ ارتباطات دو سويه و تفاهم متقابل بين سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشاركت مخاطبان به سازمان، كمك به مديريت براي همگام شدن با تغييرات محيطي، نزديك كردن نگرش هاي مخاطبان با سازمان و نزديك كردن اقدامات و نگرش هاي سازمان با مخاطبان به پويايي و رشد و توسعه سازمان در محيط و در راه رسيدن به اهداف و استراتژي هاي آن كمك مي كنند.


• روابط عمومي يك وظيفه برجسته مديريتي است كه مي تواند به عنولن بازوي اصلي مديران دستگاه ها در دستيابي اهداف ايفاي نقش نمايد.
• تخصصي عمل كردن و آگاهي از كار روابط عمومي، نيز بخش مهمي از وظايف روابط عمومي هاست.
• وظايف روابط عمومي ها بسيار خطير و در عين حال اثرگذار است زيرا روابط عمومي ها در يك جامعه فعال، تفكر و عقلانيت را دنبال مي كنند.
• پيام اصلي روابط عمومي ها بايد اشاعه صداقت به مردم در تابلو زريني از خدمت در سيستم و بدنه دستگاه اجرايي باشد.
• روابط عمومي ها مي توانند افكار عمومي و ديد مثبت آنان را نسبت به عملكرد دستگاههاي اجرايي افزايش دهند و آيينه تمام نماي عملكرد دستگاههاي اجرايي باشند.
• مسئولان و كارشناسان روابط عمومي ادارات بايد همواره با رصد رسانه هاي نوشتاري، ديداري و شنيداري مطالب و مسائل روز را به صورت دسته بندي به مدير سازمان ارايه كنند.


با اين حال، روابط عمومي ها مظلومترين بخش هر سازمان هستند. در واقع همه كارهاي سازمان بر عهده اين بخش است اما در نهايت همه تلاش ها به نام افراد ديگر تمام مي شود. نكته قابل توجه اين است كه روابط عمومي ها هر كاري را براي سازمان ها انجام مي دهند اما در نهايت گفته مي شود كه هيچ كاري انجام نداده اند.


آنچه در پي آيد بررسي و تحليل نوشته ها و گفته هاي صاحبنظران، مديران و كارشناسان روابط عمومي داخلي و خارجي در سال 95 است كه در قالب زير ارايه مي شود.

آموزش در روابط عمومي
روابط عمومي در دانشگاه هاي سراسري، آزاد، علمي كاربردي و موسسات آموزش عالي آموزش داده مي شود. هر كدام از اين مراكز نوعي گرايش خاص را نسبت به روابط عمومي ارائه مي دهند و به دليل بافت دانشجوياني كه در آنها حضور پيدا مي كنند شرايط خاصي بر آنها حاكم است.

در دانشگاه هاي دولتي، دو دانشگاه تهران و علامه طباطبايي اين رشته را ارائه مي كنند. البته در دانشگاه تهران گرايش به سمت جامعه شناسي و مباحث مطالعات فرهنگي است تا روابط عمومي. در دانشگاه علامه بيشتر دانشجويان خود روابط عمومي را مي خوانند و از اين حيث دانشجويان دانشگاه علامه براي ورود به بازار كار روابط عمومي شرايط مساعدتري را دارند.


در دانشگاه آزاد نيز بسته به اساتيد گرايش ها متفاوت است. سنت خاصي در دانشگاه آزاد ديده نمي شود اما دانشجويان زيادي از اين دانشگاه در روابط عمومي هاي كشور مشغول به كار هستند.


دانشگاه علمي كاربردي به دليل ماهيت دانشجويانش كه بيشتر شاغلان را تشكيل مي دهد، به سمت كاربردهاي روابط عمومي پيش مي روند و در چند دانشگاه نيز از قبيل دانشگاه علمي و كاربردي كيش، دانشجويان قوي فارغ التحصيل شده اند.


آموزش روابط عمومي در دانشگاه ها به اندازه كافي توسعه پيدا نكرده است. مخصوصاً روابط عمومي كه مبتني بر تجارب داخلي باشد و روابط عمومي هاي كشورهاي ديگر را در نظر نداشته باشد. اين كاري است كه بخشي از آن برعهده آموزش و پژوهش است.


• كساني كه در روابط عمومي ها فعاليت مي كنند همواره نيازمند آموزش هستند چرا كه هر روز فنون و روش هاي علمي جديد در اين حرفه ايجاد مي شود.


• شايد يكي از اقدامات مفيد در اين راستا برگزاري همايشها و ميزگردهاي تخصصي در رابطه با اين حوزه و بررسي چالشها و آسيبها و راههاي برون رفت و ترميم زخمهاي پيكره حرفه و رشته روابط عمومي باشد.


• روابط عمومي ها مانند پيشاني مجموعه هاي اداري هستند و براي غناي اين بخش از ادارات لازم است به صورت منظم نشست هاي كاربردي و گره گشا برگزار شود.

پژوهش در روابط عمومي
يكي از اساسي ترين نيازهاي دولت، سازمان ها و دستگاه ها، شناخت و ارزيابي افكارعمومي است تا بتوانند مناسب ترين و منطقي ترين ارتباط را با آن برقرار كرده و عملكرد مطلوب را ارائه نمايند.


در روابط عمومي جديد، احترام و به رسميت شناختن افكار عمومي، نفوذ در افكار عمومي مخاطبان از طريق اقدامات ترغيبي براي تغيير نگرشها و تلاش براي همبستگي نگرشها و گرايشهاي مخاطبان در زمينه برنامه ها و اقدامات سازمان است.


روابط عمومي هر مجموعه بايد در راستاي احقاق حقوق مردم و پيگيري حل و فصل مشكلات آنان تلاش كند كه اين مهم از طريق مخاطب شناسي و افكار سنجي حاصل مي شود.


روابط عمومي ها با بهرهگيري از يافته هاي تحقيقاتي و مطالعات اجتماعي، مديران را از ديدگاهها، خواسته ها و نيازهاي مخاطبان آگاه مي سازند و از اين طريق در تصميم سازي و سياست گذاري سازمان ايفاي نقش مي كنند.


زيستن در زمانه و عصري كه مولفه آن بر مبناي اطلاعات و ارتباطات دو سويه و تعاملي است، رسالت و نقش كليدي روابط عمومي ها از لحاظ كار كيفي و ارتباطي نمود بيشتري پيدا مي كند. با وجود اين ارتباط تعاملي با مجموعه هاي سازمان و با استفاده از نظرسنجي و نيازسنجي كاركنان و انتقال آن به مجموعه مديريت وظيفه ارتباطي خود را به انجام مي رساند.

ويژگي هاي كارشناسان روابط عمومي
افراد شاغل در روابط عمومي ها بايد از تجربه و تخصص و درايت و آگاهي كافي نسبت به وظايف و حوزه سازماني خود برخوردار باشند و اطلاعات كافي درباره مسائل خاص اداره خود داشته باشند ولي اغلب از داشتن اطلاعات تخصصي تهي اند يا اگر تخصصي در حوزه روابط عمومي دارند آن را به كار نمي بندند.


بديهي است وقتي واحد روابط عمومي به سبب نيروهاي ضعيف و ناآگاه در آن اداره جايگاه خود را از دست داد به بيراهه كشيده مي شود و رئيس آن اداره به دليل بي اعتمادي به كارايي روابط عمومي، كار روابط عمومي را عملا فراموش يا در بهترين حالت آن را به منشي و يا مدير دفتر خود واگذار مي كند.


در ساختار روابط عمومي هاي دستگاههاي اجرايي، ضعف نيروي انساني آگاه و متخصص آشكار است و برخي كساني كه در روابط عمومي ها به كار گمارده شده اند ناآشنا به فوت و فن اين حرفه هستند و در بيشتر موارد با رسانه و اقتضائات آن بيگانه اند.

وظايف روابط عمومي
شاغلان روابط عمومي با توجه به دامنه گسترده فعاليت ها و به عنوان رابطين مردم بايد انسان هاي بزرگي باشند كه با مهرباني، معرفت و بلندنظري در مسير ايجاد جامعه اي سالم، پويا، فعال و الگو گام بر مي دارند.


در زنجيره وظايف روابط عمومي ها چهار عنصر كليدي وجود دارد كه عبارتند از:
1- تحقيق: آنچه كه در روابط عمومي امروزي مطرح است مطالعات، افكارسنجي و تحقيق مي باشد.
2- اقدام: اينكه وقتي با مشكلي در سطوح مختلف مواجه مي شويم، چگونه اقدام كنيم و چگونه مشكل را برطرف كنيم.
3- انعكاس اطلاعات: بحث ارتباطات.
4- ارزيابي: اين زنجيره را ارزيابي كنيم.


اين زنجيره اي كه در بحث عنصرهاي كليدي روابط عمومي تبديل به وظايف شده است كه امروزه در ساختارهاي روابط عمومي از راس راهبردي و سياست گذاري سازمان ها تا پايين ترين سطح آن اين زنجيره مستمرا ايجاد شده و شرح وظايف آن تبيين شده است بايد در سازمان هاي ايراني مورد توجه قرار گيرد. اين زنجيره به اين شكل در روابط عمومي ها مطرح است كه تحقيق و تحليل و پژوهش به چه شكل است و سياست ها و راهبردها و برنامه ريزي ها و بعد بازخوردها، ارزيابي و تعديل در زنجيره روابط عمومي ها انجام مي شود. اين مسائل مهمترين مواردي بودند كه در روابط عمومي ايران مطرح است و بايد از طريق راه هاي مذكور به آنها پرداخته شود.


برخي وطايف روابط عمومي ها را مي توان بشرح ذيل طبقه بندي كرد:
1- مديريت و برنامه ريزي
يك روابط عمومي موفق و كارآمد بر مبناي تفكر سيستمي و برنامه محور بنا شده است و آمد و رفت مديران نبايد اين برنامه و سيستم را دچار تغييرات بنيادي سازد. مهمترين آفت اين تفكر، شخص محوري به جاي داشتن اهداف كلان و بلندمدت سازماني است.

2- اخلاق مداري
روابط عمومي ها از جايگاه حساسي برخوردار مي باشند و اگر اخلاق مداري اساس كاري آنها باشد مي توانند سبب رشد و بالندگي دستگاه مربوطه باشند درعير اين صورت مشكل آفرين خواهند شد.

3- خلاقيت و نوآوري
روابط عمومي ها مي توانند با اجراي صحيح وظايف خود، رقابت‌پذيري و خلاقيت را در جامعه دامن بزنند و شرايط را براي رسيدن به جامعه الگو فراهم كنند. همچنين روابط عمومي ها با ارائه راهكارهاي مناسب و خلاقيت و نوآوري مي توانند بسترساز رضايتمندي و ارائه خدمات مطلوب به مراجعين شوند.

4- مشاوره
مديران دستگاههاي اجرايي بايد از روابط عمومي هاي خود به عنوان مشاوران ارشد سازماني استفاده كرده و از ظرفيت هاي بالقوه اين بخش در فرايند خدمات سازماني بهتر بهره ببرند.

5- شناخت مخاطب
سنگ بناي اول روابط عمومي، شناسايي و طبقه بندي مخاطبان است، چرا كه مخاطب شناسي دقيق و درست، به مثابه نقشه راه است. سازمانهايي كه مخاطبانشان را نمي‌شناسند و تعريف و طبقه‌بندي درستي از مراجعان و مرتبطان خود ندارند، همه را دچار سردرگمي مي كنند.
لهذا اگر مي خواهيم در انتقال پيام موفق عمل كنيم بايد مخاطب را خوب شناخته و ادامه كار را با روش هاي علمي و پژوهشي، خلاقيت و دانش براي دستيابي به كميت و كيفيت نتيجه لازم كار دنبال نماييم.

6- گفتمان سازي
درحال حاضر در دنيا از تعامل به عنوان گفتمان برتر ياد مي شود. هنر روابط عمومي برقراري ارتباط سازنده بين مديران، مردم و رسانه ها مي باشد. نگاه ما به روابط عمومي ها علاوه بر ارتقاي آن، كارآمد بودن و درست انجام دادن كارهاست لذا در اين راستا بايد به دنبال گفتمان واحد در روابط عمومي ها باشيم.

7- جهاني فكر كردن، محلي عمل كردن
از آنجا كه دنيا و تكنولوژي درحال پيشرفت بوده و در همه حوزه ها كارها تخصصي انجام مي شود مي طلبد تا مديران روابط عمومي ها نيز جهت پيشبرد و پيشرفت اهداف سازمان خود جهاني فكر كردن و محلي عمل كردن را اولويت كاري خود قرار دهند.

8- مسئوليت پذيري اجتماعي
روابط عمومي دانشي است كه به واسطه آن سازمان آگاهانه مي كوشد به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كند تا بتواند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي موسسه اهميت قايل هستند را به دست آورند.

9- استفاده بهينه از فناوري هاي نوين
امروزه اينترنت به پايگاه ارتباطي، خدماتي و اطلاع رساني وسيع در دنياي رسانه تبديل شده است، پيش از اينكه هر خبري بخواهد در مطبوعات و راديو و تلويزيون مطرح شود، ابتدا در يك سايت خبري يا شبكه اجتماعي منتشر مي شود. اين امر يك فرصت بسيار خوب را در اختيار روابط عمومي ها مي گذارد تا اهداف سازمان را شفاف اطلاع رساني كنند.


با توجه به نقش و رسالت پيشگام بودن روابط عمومي ها، آنها بايد از تحولات فكري، فرهنگي و تكنولوژيك در راستاي فرهنگ سازي استفاده نمايند كه يك نمونه از آن را مي توان در شاخصه استفاده از تكنولوژي هاي نوين براي پيشبرد مقاصد سازماني اشاره كرد.


در دنياي امروز با توجه به كاركردهاي شبكه هاي اجتماعي و نفوذ اين شبكه ها اگر روابط عمومي ها خوب عمل نكنند شبكه هاي اجتماعي جايگزين روابط عمومي ها مي شوند. در صورتي كه روابط عمومي ها در اين عرصه كوتاهي كنند مرجعيت خبري را از دست مي دهند و «شايعه» جايگزين خبر مي شود.


• استفاده از تكنولوژي ها و فناوري هاي نوين در تقويت روابط عمومي و اصلاح ساختار اداري آنها در سازمان هاي دولتي و غير دولتي حرف اول را مي زند.


• روابط عمومي ها بدون اتكا به فنآوري هاي جديد اثرگذار و خلاق نيستند.


• هرچه روابط عمومي ها به روزتر، مجهزتر و آماده تر در صحنه حاضر باشند موفقيت ها و دستاوردهاي زيادي خواهند داشت كه بركاتش نصيب سازمان و در نهايت جامعه خواهد شد.

10- توليد محتواي با كيفيت
مهمترين ركن روابط عمومي، توليد محتواي با كيفيت و تاثيرگذار است. اگر چنين محتوايي موجود نباشد بسياري از ابزارها اهميت خودشان را از دست مي دهند. اخلاق و محتوا همچنان دو ركن حياتي روابط عمومي محسوب مي شوند و اين را هميشه به خاطر داشته باشيم.

11- مديريت بحران
روابط عمومي ها بايد در مواقع ضروري و با برنامه ريزي و پيشگيري، بحران هاي سازمان را مديريت كنند و سازمان هاي خود را از كنار اين بحران ها به خوبي عبور دهند.

12- مديريت اعتبار
امروز شهرت سازمان، همان اعتبار آن سازمان است و نقشي كه روابط عمومي ها در ايجاد اين اعتبار دارند حائز اهميت است.

13- اجراي طرح تكريم
هدف از اجراي طرح تكريم احترام به كرامت انسانهاست. روابط عمومي ها با برخورداري از ظرفيتي بالا در دستگاههاي اجرايي مي توانند در توليد رضايتمندي مردم و ارتقاي سطح رضايتمندي ارباب رجوع نقش مهمي ايفا كنند.


همچنين كرامت و حرمت انسانها در دو بخش كاركنان و ارباب رجوع به عنوان يك مولفه فرهنگي در راس امور كاري هر سازمان مي تواند باعث تحول بنيادي در پيشبرد اهداف آن سازمان باشد. اگر كاركنان اين حس را داشته باشند كه مجموعه سازمانها به آنها به عنوان بخشي از يك خانواده بزرگ مي نگرد، تعلق سازماني و انگيزه كاري و خدمت رساني مضاعف در آنها شكل مي گيرد.


بنابراين توليد رضايتمندي در مردم و ارائه خدمات مطلوب از وظايف دستگاه‌هاي اجرايي است و مديران دستگاههاي اجرايي با دادن اختيارات كافي به روابط عمومي ها مي توانند از ظرفيت هاي آنان در ارتقاي شاخص هاي سازماني كه مهمترين آن رضايتمندي ارباب رجوع است، استفاده كنند.

14- استقبال از انتقادها و تشويق منتقدان
روابط عمومي ها بايد با هر موضوعي عالمانه برخورد كنند و بكوشند از انتقاد استقبال كرده و منتقدان را تشويق كنند و هيچ انتقاد و اعتراضي از سوي مردم نبايد بدون پاسخ بماند و نقش روابط عمومي در انتقال آن به مدير و سازمان پررنگ ديده مي شود.


روابط عمومي بايد فرآيند تسهيل گري روابط بين مخاطب و سازمان را در گسترش فضاي نقد سرعت ببخشد تا سازمان بتواند از اقداماتش به نحو شايسته اي دفاع كند.


از طرف ديگر، رسانه ها در كنار روابط عمومي مي توانند بهترين كاركرد اطلاع رساني را داشته باشند، البته روابط عمومي ها و مديران ادارات هم نبايد از نقد كردن و پرسيدن چرايي مشكلات مردم و گرفتن جواب توسط رسانه ها گريزان و هراسان باشند چرا كه مشكلات با هدف اصلاح، رسانه اي مي شوند و نه مچ گيري و اين مسئله را بايد مدنظر قرار داد كه كار رسانه صرفأ تعريف از مديران نيست و در برخي موارد نياز به نقد احساس مي شود.

15- ايجاد و استمرار روحيه نشاط و اميدواري
روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي با انعكاس مشكلات شهروندان و انتقال اقدامات صورت گرفته به مردم نقش برجسته اي در ايجاد و استمرار روحيه نشاط و اميدواري دارند.


سازمان اداري موفق، سازماني است كه سلامت اداري داشته و مردم از عملكرد آن دستگاه رضايت داشته باشند. لذا روابط عمومي ها مي توانند با اقدامات هنرمندانه در ايجاد فضاي نشاط و اميد در جامعه اثرگذار باشند.

16- كمك به جلوگيري از بروز و وقوع از فساد هاي اداري
اگر روابط عمومي يك سازمان سالم، متخصص و متعهد باشد و شفاف عمل نمايد و اطلاعات لازم را به موقع در اختيار شهروندان قرار دهد، مي تواند با درايت از بروز و وقوع بسياري از فسادهاي اداري كه بازخوردهاي نامناسبي در جامعه دارد، جلوگيري كند.

17- مواجهه با برخي تحريف ها و شايعات
روابط عمومي ها بايد به عنوان تحليلگران قابل و آگاه به مسائل و رويدادهاي مرتبط با آن اداره همواره نقش خود را در مواجهه با برخي تحريف ها و شايعات به خوبي ايفا كنند و هدايت رسانه ها و خبرنگاران را در مسير طبيعي و منطقي از طريق تعامل و همكاري بر عهده بگيرند و وقتي خبري ناقص و مبهم و نارسا و دوپهلو در رسانه اي منتشر مي شود آن را تصحيح كند و درباره آن توضيح دهد.

18- ايجاد آرامش و امنيت رواني
نقش روابط عمومي ها در ايجاد آرامش و امنيت رواني جامعه كه از بارزترين خصوصيات يك جامعه است، بسيار حايز اهميت مي باشد.

 

ادامه دارد

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)