شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «ايفا» ۲۰۱۸؛ تازه‌ترين محصولات دنياي فناوري
چهارشنبه، 14 شهریور 1397 - 22:31 کد خبر:34817
نمايشگاه «ايفا» يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي فناوري جهان است كه در برلين آلمان از تاريخ ۳۱ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار مي‌شود. سابقه اين نمايشگاه به دهه دوم سده گذشته باز مي‌گردد و بسياري از شركت‌هاي بزرگ صنعتي، نوآوران و علاقمندان به جهان فناوري را به خود جلب مي‌كند. امسال هم مثل سال‌هاي پيش بسياري از محصولات جديد فناوري در اين نمايشگاه معرفي شده‌اند؛ از سري جديد لپ‌تاپ‌ها گرفته تا نمايشگرهاي خانگي.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نمايشگاه «ايفا» يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي فناوري جهان است كه در برلين آلمان از تاريخ ۳۱ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار مي‌شود. سابقه اين نمايشگاه به دهه دوم سده گذشته باز مي‌گردد و بسياري از شركت‌هاي بزرگ صنعتي، نوآوران و علاقمندان به جهان فناوري را به خود جلب مي‌كند. امسال هم مثل سال‌هاي پيش بسياري از محصولات جديد فناوري در اين نمايشگاه معرفي شده‌اند؛ از سري جديد لپ‌تاپ‌ها گرفته تا نمايشگرهاي خانگي.

تلويزيون هشت كي
۱۰ سال قبل بسياري فكر مي‌كردند فول اچ دي، تا سال‌هاي سال بزرگترين اندازه ممكن در زمينه تلويزيون خواهد بود. دلايل مختلفي هم مي‌آوردند و مهم‌ترين آن پخش برنامه‌هاي تلويزيوني روي آنتن و قدرت پردازش اطلاعات بود. اما افزايش سرعت اينترنت همه چيز را تغيير داد. همچنان بسياري از شبكه‌هاي تلويزيوني حتي به قدرت پخش اچ دي هم نرسيده‌اند اما كاربران به‌راحتي با سيستم‌هاي نمايش خانگي يا نمايش آنلاين مثل يوتيوب مي‌توانند تصاوير فور كي تماشا كنند. حالا شركت‌هاي سازنده تلويزيون براي ساخت تلويزيون‌هاي ۸ كي (8K) دورخيز كرده‌اند.

ستاره نمايشگاه «ايفا»، تلويزيون
سامسونگ با كيفيت هشت كي بود. اين به معني چهار برابر رزولوشن بيشتر نسبت به فور كي است. در اين نمايشگر سيستمي براساس هوش مصنوعي استفاده شده است كه تصاوير را به صورت هوشمند، با رزولوشن هشت كي متناسب مي‌كند.

ال‌جي هم تلويزيون اولد ۸۸ اينچي با قابليت هشت كي معرفي كرده است. رزولوشن اين تلويزيون ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ گزارش شده است. اين تلويزيون ۳۳ ميليون پيكسل را در خود دارد كه هريك مستقل، از خود نور انتشار مي‌دهند.

ال‌جي مي‌گويد تا سال ۲۰۲۲ اين تلويزيون‌ها، همه‌گير مي‌شود و اين شركت تا آن سال برنامه فروش پنج ميليون دستگاه از اين تلويزيون‌ها را دارد.

كرين ۹۸۰؛ نخستين تراشه هفت نانومتري براي موبايل
اين روزها شركت «هواوي» در حال شاخ و شانه كشيدن براي رقبا است. اين شركت چيني يكي از معدود سازندگان در جهان است كه پردازنده خاص خود را مي‌سازد. نام اين پردازنده كرين است و اين شركت مدعي است عملكرد بهتري نسبت به رقبا دارد. بيشتر سازندگان موبايل از تراشه‌هاي ساخت شركت كوالكام استفاده مي‌كنند اما در كنار هواوي، اپل و سامسونگ هم در برخي محصولاتشان از تراشه مخصوص خود استفاده مي‌كنند.

در نمايشگاه امسال برلين، هواوي از كرين ۹۸۰رونمايي كرد كه نخستين تراشه هفت نانومتري براي موبايل در جهان محسوب مي‌شود.

هواوي مدعي شده اين تراشه قدرتمندترين و هوشمندترين پردازنده‌ موبايل جهان است. اين تراشه داراي واحد پردازش عصبي و واحد جداگانه اي براي پردازش‌هاي هوش مصنوعي است.

در اين تراشه هشت هسته تعبيه شده است كه دو هسته براي عملكرد توربو، دو هسته براي عملكرد طولاني مدت و ۴ هسته باقي‌مانده كه ضعيف‌ترين هسته‌ها هستند، پردازش‌هاي معمولي را انجام مي‌دهند. اين روش سبب كاهش مصرف انرژي و دوام عمر باتري مي‌شود.

هواوي مي‌گويد كرين ۹۸۰، حدود ۷۵ درصد در عملكرد و ۵۸ درصد در بخش مصرف انرژي، بهتر از كرين ۹۷۰ كار مي‌كند. اين شركت چيني مدعي است كرين ۹۸۰ نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ در زمينه عملكرد و مصرف انرژي، ۳۷ و ۳۲ درصد عملكرد بهتري دارد.

هواوي در اين تراشه واحد پردازش عصبي دوگانه را به‌كار گرفته است. اين سيستم مي‌تواند در هر دقيقه ۴۵۰۰ تصوير را تشخيص دهد. اين عدد براي اسنپدراگون ۸۴۵ به ۲۳۷۱ و براي تراشه اي-۱۱ اپل ۱۴۵۸ تصوير گزارش شده است.

لـنـوو محصولات جديد معرفي كرد
شركت لنوو هم طي چند سال اخير با توجه به خريدن شركت‌هايي مانند موتورلا يا بخش ساخت لپ تاپ شركت آي بي ام با نام تينك پد، رشد قابل توجهي داشته است و هم اكنون كاربردي‌ترين لپ‌تاپ‌هاي جهان را با قيمتي مناسب توليد مي‌كند.

از جمله مهم‌ترين لپ‌تاپ‌هايي كه معرفي شده، يوگا سي-۹۳۰ است. اين محصول از قلم پشتيباني مي‌كند و با لولايي ۳۶۰ درجه‌اي به‌راحتي به يك تبلت تبديل مي‌شود. اين محصول از پورت يو‌اس‌بي معمولي تا پورت تاندربولت ۳ و يو‌اس‌بي سي پشتيباني مي‌كند. در اين لپ‌تاپ از آخرين نسل از پردازنده‌هاي اينتل استفاده شده است.

اين محصول با پردازنده‌ نسل هشتم كور آي-۵ اينتل، هشت گيگابايت حافظه‌ رم، نمايشگر ۱۳.۹ اينچي فول اچ‌دي و ۲۵۶ گيگابايت حافظه‌ اس اس‌دي عرضه مي‌شود. البته كاربران مي‌توانند اين محصول را با پردازنده‌ كور آي-۷ اينتل، صفحه فور كي، ۱۶ گيگابايت حافظه‌ رم و دو ترابايت حافظه‌ اس اس دي هم سفارش دهند. اين محصول قيمت پايه هزار دلاري دارد و وزن آن ۱.۳ كيلوگرم است.

اين شركت از نسل جديد تينك‌پد ايكس‌وان اكستريم هم رونمايي كرده است كه رقيب مك بوك پرو است اما وزن كمتري دارد.

اين لپ‌تاپ ۱.۷ كيلوگرمي با وجود باريك بودن قابليت‌هاي سخت افزاري بالايي دارد؛ قابليت‌هايي كه پيش از اين در اين ابعاد در لپ تاپ‌هاي ويندوزي وجود نداشته است.

جديدترين پردازنده‌ كور آي-۷ در اين محصول استفاده شده است كه مي‌تواند تا پردازنده‌ كور اي-۹ اينتل ارتقا پيدا كند. ۶۴ گيگابايت رم و دو ترابايت حافظه‌ اس اس دي از ديگر مشخصات اين غول باريك است.

لنوو براي جلوگيري از گرم شدن بيش از حد لپ‌تاپ از فن‌هاي دوگانه براي خنك‌سازي استفاده كرده است.

اين شركت همچنين سعي كرده است براي افرادي كه كارهاي سنگين با لپ‌تاپ خود انجام نمي‌دهند يك محصول با جديدترين پردازنده شركت كوالكام بسازد.

يوگا سي-۶۳۰ از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۰ استفاده مي‌كند و عمر باتري ۲۵ ساعتي دارد. اين پردازنده راه تازه‌اي را براي جديدترين نسل لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي كه براساس معماري آرم كار مي‌كنند، باز خواهد كرد.

گوشي‌هاي مختلف در برلين
برند بلك بري، قصد دارد همچنان از كيبرد‌هاي فيزيكي در برخي محصولات خود استفاده كند. از سوي اين شركت محصول «بلك بري كي-۲ ال‌ئي» با قيمت كمتر از ۴۰۰ دلار با كيبرد‌هاي فيزيكي در نمايشگاه معرفي شد.

اين محصول از پردازنده اسنپدراگون ۶۳۶ بهره مي‌برد و چهار گيگابايت حافظه رم و ۳۲ يا ۶۴ گيگابايت حافظه داخلي دارد.

سوني اكس‌زد-۳ با نمايشگر «او ال ئي دي» از ديگر گوشي‌هاي معرفي شده در نمايشگاه بود. در اين محصول نمايشگر شش اينچي با رزولوشن ۱۴۴۰×۲۸۸۰ استفاده شده است. پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ چهار گيگابايت رم و ۶۴ گيگابايت حافظه داخلي مشخصات فني اين محصول هستند. اين محصول با اندرويد ۹ عرضه مي‌شود.

موتورولا هم دو گوشي جديد و شبيه به آيفون X را در نمايشگاه رونمايي كرد. موتورولا «وان» و «وان پاور» گوشي‌هاي ميان‌رده اندرويدي جديد اين شركت هستند. در گوشي وان پاور كه قوي‌ترين در بين محصولات معرفي شده است، پردازنده سال گذشته اسنپدارگون ۶۳۶ استفاده شده است.

شركت اچ‌تي‌سي هم از «يو-۱۲ لايف» در نمايشگاه رونمايي كرد. اين محصول از نمايشگر شش اينچي با رزولوشن فول اچ‌دي پلاس استفاده مي‌كند. در اين محصول از پردازنده اسنپدراگون ۶۳۶، چهار گيگابايت رم و ۶۴ گيگابايت حافظه‌ داخلي استفاده شده و قيمت آن حدود ۳۹۰ دلار است.

به گزارش radiofarda، زد‌تي‌اي هم در جريان نمايشگاه ايفا ۲۰۱۸، اعلام كرد گوشي‌هاي فايو جي را در نيمه دوم سال ۲۰۱۹ وارد بازار مي‌كند.