شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عنوان روابط عمومي چند سالي است كه به طور ويژه زينت بخش وزارتخانهها، سازمانها و شهرداريهاي كشور شده است. اما با يك بررسي ساده خروجي محتواي سايتهاي دولتي، تشريفاتي بودن آن كاملا نمايان است.
با مراجعه به قسمت توريسم درماني در بخش انگليسي سايت وزارت بهداشت با اين عبارت مواجه ميشويد: «صفحه در دست طراحي ميباشد!» در سايت رسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كه ميتواند نمايشگاهي از عرضه دستاوردهاي فرهنگي ايران در حوزههاي سينما، ادبيات، شعر، موسيقي... باشد و چند ساعت مخاطبان را با فرهنگ و هنر ايران آشنا سازد و سكوي بازاريابي محصولات فرهنگي و هنري ايراني شود؛ تنها برخي اخبار فرماليته هر چند روز يكبار به روز ميشود.
رفرش چندباره بخش انگليسي سايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز نتيجهاي جز هيچ در برنداشت!
در بخش انگليسي سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز با كليك روي محتواي بارگذاري شده، نتايج فاجعه باري بهدست ميآيد. سايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هر چند ظاهري آبرومند نسبت به ديگر سايتهاي دولتي دارد، اما محتواي داخل آن مايوسكننده است.
اوضاع شهرداريهاي كلانشهرهاي كشور هم تراژدي است. با كليك روي صفحه انگليسي شهرداري تهران با ؟؟؟ (سه علامت سوال) مواجه ميشويم. بخش انگليسي و عربي سايت شهرداري شهر تاريخي اصفهان در حد يك وبلاگ است. در حالي كه مشهد و تبريز پايتختهاي فرهنگي و گردشگري جهان اسلام در سالهاي 2017 و 2018 بودند، اما هيچ خروجي و محتواي ويدئويي يا تصويري مشخص جز خبر برگزاري يك يا دو همايش ديده نميشود. در سايت شهرداري شيراز تلاشهايي براي ارائه محتوا برمبناي استانداردها شده است اما خروجي كار مبتديانه به نظر ميرسد. و ...
طبيعي است در اين شرايط هيچ نشاني از فعاليت رسمي و غيررسمي اين ارگانهاي رسمي در شبكههاي اجتماعي نيز ديده نميشود و هيچ برنامهاي براي توليد، اشتراك و توزيع محتوا و جريانسازي در فضاي مجازي نيز وجود ندارد.
اين در حالي است كه به احتمال زياد همه اين ارگانهاي دولتي با توجه به يدك كشيدن عنوان بينالملل بودجه مشخصي را در سالهاي اخير براي ارائه محتوا به زبانهاي ديگر داشتهاند.
با نگاهي به وضع غيرقابل قبول موجود ضرورت دارد با محوريت وزارت امور خارجه يك برنامه راهبردي براي فعاليت يكپارچه و همافزا در شبكههاي اجتماعي تعريف و تا سطح عملياتي براي آن برنامهريزي شود.
روابط عمومي وزارتخانهها، ادارات و شهرداريها بايد بهعنوان بازوي ديپلماسي عمومي كشور تلقي شوند. سايتهاي رسمي حداقل بايد به دو زبان انگليسي و عربي با محتواي درخور ايجاد شود و تعامل دوجانبه با مخاطبان و توليد مستمر محتوا بايستي در دستور كار اين ادارات در شبكههاي اجتماعي قرار گيرد.روابط عموميها دو هدف را بايد دنبال كنند: برندسازي ملي و ايجاد شايستگيهاي محوري براي ايران نسبت به رقبا در حوزه تخصصي خود سپس بسترسازي براي ارتقاي فرصتهاي صادرات خدمات و محصولات و درآمدزايي با توجه به ظرفيتهاي فراوان و نياز كشورهاي همسايه، منطقه و جهان.
در حوزه پزشكي و گردشگري سلامت، بيماران با حداقل هزينهها نسبت به كشورهاي ديگر و با كيفيت مناسب ميتوانند از مزاياي درماني ايران بهرهمند شوند. در حوزه گردشگري، ايران بهعنوان يكي از كشورهاي با جذابيت بالا و هزينههاي پايين ميتواند گردشگران زيادي را از اين طريق جذب خود كند.
در حوزه دانشگاهي و علمي، ايران با توجه به رتبه 16توليد علم در جهان ميتواند دانشجويان فراواني را جذب كند و براي اين كار بايستي در شبكههاي اجتماعي براي آن بازاريابي و تبليغ شود. بسياري از محصولات فرهنگي ميتوانند از طريق پلتفرمهاي مجازي و ايجاد يك زنجيره تامين مناسب به فروش برسند. در حوزههاي صنعتي، بسياري از صاحبان كسب و كار ميتوانند از طريق اين بستر به تبليغ و بازاريابي محصولات و خدمات خود بپردازند.موارد فوق ممكن نخواهد شد جز با بهكارگيري تيمهاي خلاق، به روز و توانمند در توليد محتواي مناسب و بهكارگيري مناسب ابزارهاي رسانههاي اجتماعي.
محمد ولوي دكتراي مديريت رسانه
http://press.jamejamonline.ir