شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آينده شغلي و بازار كار در رشته علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه، 16 مرداد 1397 - 12:46 کد خبر:34451
فرصت‌هاي‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ روابط‌ عمومي‌ نيز در حال‌ حاضر بهتر شده‌ است‌ چون‌ زماني‌ كار روابط عمومي سازمانهاي‌ دولتي‌ مساوي‌ با شيريني‌ دادن‌ در جشن‌ها و پلاكارد زدن‌ و عرض‌ تسليت‌ دادن‌ در زمان‌ سوگواري‌ها بود اما امروزه‌ مردم‌ انتظارات‌ بسياري‌ از روابط‌ عمومي‌ سازمان‌ها دارند و مايلند آن‌ها را در جريان‌ آخرين‌ اطلاعات‌ و اخبار درون‌ سازماني‌ قرار دهند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فرصت‌هاي‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ روابط‌ عمومي‌ نيز در حال‌ حاضر بهتر شده‌ است‌ چون‌ زماني‌ كار روابط عموميسازمان‌هاي‌ دولتي‌ مساوي‌ با شيريني‌ دادن‌ در جشن‌ها و پلاكارد زدن‌ و عرض‌ تسليت‌ دادن‌ در زمان‌ سوگواري‌ها بود اما امروزه‌ مردم‌ انتظارات‌ بسياري‌ از روابط‌ عمومي‌ سازمان‌ها دارند و مايلند آن‌ها را در جريان‌ آخرين‌ اطلاعات‌ و اخبار درون‌ سازماني‌ قرار دهند.

 كنكور سراسري سال ۹۷ با حضور بيش از يك ميليون داوطلب در تيرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتايج و انتخاب رشته تحصيلي خود در مقطع كارشناسي هستند. در اين ميان اصلي ترين دغدغه اين روزهاي داوطلبان و خانواده ها انتخاب يك رشته آينده دار و مناسب براي بازار كار است. خبرنامه دانشجويان ايران به همين بهانه به معرفي رشته هاي موجود در دوره كارشناسي كرده است.

آينده شغلي علوم ارتباطات
براساس‌ آمار ارائه‌ شده‌ در فصلنامه‌ "رسانه‌" از سال‌ ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۳ حدود يك‌ هزار نفر دانشجوي علوم ارتباطات، ‎‎فارغ‌التحصيل شده‌اند و از اين‌ تعداد تنها۶۰ نفر در مطبوعات‌ مشغول‌ به‌ كار هستند و ۹۴۰ نفر بقيه‌ به‌ مشاغل‌ غيرمطبوعاتي‌ اشتغال‌ دارند. بدون‌ شك‌ عوامل‌ بسياري‌ در اين‌ مسأله‌ نقش‌ داشته‌اند اما يكي‌ از مهمترين‌ دلايل‌ اين‌ است‌ كه‌ تعدادي‌ از دانشجويان‌ در طي‌ سال‌هاي‌ فوق‌، رشته‌ علوم‌ ارتباطات‌ را بدون‌ شناخت‌ لازم‌ و از سرناچاري‌ يا به‌ طوري‌ اتفاقي‌ انتخاب‌ كرده‌اند، در نتيجه‌ آمادگي‌ و توانايي‌ لازم‌ را براي‌ حضور در مطبوعات‌ نداشته‌اند از سوي‌ ديگر وابستگي‌ اكثر مطبوعات‌ آن‌ دوران‌ به‌ ارگان‌هاي‌ دولتي‌ و شرايط‌ دشوار استخدام‌، عامل‌ مهمي‌ در عدم‌ حضور فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ در شغل‌هاي‌ مربوط‌ بوده‌ است‌.

البته‌ در حال‌ حاضر با توجه‌ به‌ تعدد و تنوع‌ مطبوعات‌ و خبرگزاري‌ها، اكثر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ جذب‌ بازار كار مي‌شوند. فرصت‌هاي‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ روابط‌ عمومي‌ نيز در حال‌ حاضر بهتر شده‌ است‌ چون‌ زماني‌ كار روابط‌ عمومي‌ سازمان‌هاي‌ دولتي‌ مساوي‌ با شيريني‌ دادن‌ در جشن‌ها و پلاكارد زدن‌ و عرض‌ تسليت‌ دادن‌ در زمان‌ سوگواري‌ها بود اما امروزه‌ مردم‌ انتظارات‌ بسياري‌ از روابط‌ عمومي‌ سازمان‌ها دارند و مايلند آن‌ها را در جريان‌ آخرين‌ اطلاعات‌ و اخبار درون‌ سازماني‌ قرار دهند و نظرات‌ و ديدگاه‌هايشان‌ را به‌ گوش‌ مسؤولين‌ سازمان‌ها برسانند؛ كاري‌ تخصصي‌ كه‌ از عهده‌ هر فردي‌ برنمي‌آيد و به‌ همين‌ دليل‌ سازمان‌ها ترجيح‌ مي‌دهند كه‌ از فارغ‌التحصيلان‌ روابط‌ عمومي‌ براي‌ كار در اين‌ بخش‌ مهم‌ و حياتي‌ بهره‌ ببرند.

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در مراكزي مثل روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون، ادارات روابط عمومي سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي و مراكز مشابه به عنوان كارشناس ارتباطات انجام وظيفه كنند.

توانايي مورد نياز و قابل توصيه
داشتن‌ ذوق‌ و استعداد نويسندگي‌ ـ كنجكاوي‌، تيزبيني‌ و نكته‌سنجي‌ ـ داشتن‌ ضريب‌ هوشي‌ بالاتر از متوسط‌ جامعه‌ 4ـ توانايي‌ جوشش‌ با طبقات‌ مختلف‌ مردم‌ ـ صبر و حوصله‌ زياد ـ داشتن‌ توانايي‌ جسمي‌ و رواني‌ براي‌ دوندگي‌هاي‌ اضطراري‌ ـ قدرت‌ تفكر سريع‌ ـ عشق‌ به‌ كار خبري‌ ـ مؤمن‌ به‌ رعايت‌ اصول‌ اخلاقي‌ و داشتن‌ تقوا ـ داشتن‌ توانايي‌هاي‌ ارتباطي‌ ـ داشتن‌ حافظه‌اي‌ بيش‌ از حد‌ متوسط‌ جامعه

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
امكان ادامه تحصيل اين رشته تا مقطع دكتري وجود دارد.

 

منبع: خبرنامه دانشجويان ايران