شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مطهري
یکشنبه، 14 مرداد 1397 - 09:30 کد خبر:34402
ميرزابابا مطهري نژاد در سال ۱۳۲۸ در روستاي شريفيه دامغان ديده به جهان گشود پدر ايشان مرحوم محمدحسن مطهري نژاد مردي پرتلاش و سخت كوش بود و مادر ايشان مرحومه كوكب خانم زني فداكار بود كه از دامن اين خانواده فرزندي پاك و با استعداد پرورش يافت.



اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي ها بذر اميد بپاشند بر سرو روي جامعه، اگر اموري كه به آنها واگذار شده به خوبي انجام دهند، روحيه اميد و خودباوري در كشور متجلي مي شود، دغدغه
روابط عمومي ها براي توسعه آباداني ايران باشد اين جملات آخرين توصيه هاي مرحوم مطهري نژاد بود كه در آيين نكوداشتش در شهر دامغان بي آنكه اعتنايي به جسم نحيفش داشته باشد، چون هميشه با انرژي و شور حرارت بر زبان جاري ساخت.

 

كسي كه حضور و منوياتش در عرصه روابط عمومي را صرفا خدمت و رشد و تعالي كشورش عنوان مي كرد و هدفش چون والا بود پس با تمام وجود، روابط عمومي را مي كوشيد تا بارور و سترگ تر شود و اينگونه نقش اثرگذار اين نهاد را در تحقق اهداف متعالي تر ايفا كند.

 

 آنچه از نظر مي گذرد نگاهي است به زندگينامه مختصر استاد مطهري نژاد، اقدامات مهم و تاثير گذار وي، گزيده اي از جملات كوتاه، افتخارات كسب شده و تلاشهايي كه براي ارتقاي جايگاه نهاد روابط عمومي برداشت. باشد تا نسل جديد خانواده روابط عمومي كشور با تاسي از بزرگمرداني سختكوش و با انگيزه همچون مطهري نژادها بر باروري هر چه بيشتر نهاد روابط عمومي ها بيافزايند.
 

زندگينامه
استاد مطهري نژاد در گذر زمان

ميرزابابا مطهري نژاد در سال ۱۳۲۸ در روستاي شريفيه دامغان ديده به جهان گشود پدر ايشان مرحوم محمدحسن مطهري نژاد مردي پرتلاش و سخت كوش بود و مادر ايشان مرحومه كوكب خانم زني فداكار بود كه از دامن اين خانواده فرزندي پاك و با استعداد پرورش يافت.


ميرزابابا دوران كودكي و نوجواني خود را در كنار ديگر همسن و سالان خود در روستا سپري كرد و از آنجا كه از كودكي داراي همتي والا در يادگيري دروس مدرسه داشت توانست به مدارج بالاي علمي دست پيدا كند و در سمتهاي مختلفي به كشور خدمت نمايد.


روستاي شريفيه داراي مردمي باسواد و جواناني كوشا در زمينه هاي مختلف علوم و كشاورزي بود كه استاد مطهري نژاد نمونه ايي از آن جوانان موفق روستا بوده است.


استاد مطهري نژاد 40 سال از عمر خود را صرف تحقيق و پژوهش در بخشهاي فرهنگي و اجتماعي جامعه كرد.

سوابق مديريتي
كارشناسي ارشد مديريت ارتباطات
كارشناس ارشد وزارت پست و تلگراف و تلفن
مديركل روابط‌عمومي وزارت پست و تلگراف و تلفن 14 سال
مشاور وزير و مديركل روابط‌عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
دبير كميته فقر و مناطق محروم در برنامه ايران 1400
عضو شواري عالي برنامه‌ريزي روابط‌عمومي سازمان بازرسي كل كشور
موسس مركز پژوهش ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي
مدير مسؤل هفته‌نامه باور، مخابرات، پيام پست، خبرنامه ارشاد و مدير مسؤول مجله انجمن روابط‌عمومي ايران

آقاي روابط عمومي ايران
سال 1371 با برگزاري نخستين دوره انتخاب روابط عمومي هاي برتر در قالب جشنواره اي كه 24 روابط عمومي در آن شركت جسته بودند ، سال خوش يمني براي مطهري نژاد بود. سالي كه با جايزه نقدي دريافت شده، صندوق قرض الحسنه اي برا ي كاركنان خود راه اندازي كرد.
 

به دليل اين كه تلاش ها و فعاليت هاي ما درحوزه پژوهش و تحقيق مورد توجه قرارگرفته بود همين حالا و بعد از گذشت حدود 25 سال از آن اتفاق جمعي،‌ حس خوبي نسبت به آن جشنواره دارم. در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه در باشگاه صنعت نفت برگزار شد، نفرات اول تا سوم روابط عمومي برتر انتخاب شدند و يك لوح تقدير، شش سكه بهار آزادي و ششصد هزار تومان وجه نقد به علاوه يك بورس كارشناسي ارشد تحصيل در رشته مديريت ارتباطات در مركز آموزش مديريت دولتي به نفر اول،‌ چهارصد هزار تومان به نفر دوم و دويست هزار تومان هم به نفر سوم اختصاص يافت. اين را هم عرض كنم كه در اولين دوره جشنواره روابط عمومي‌هاي كشور، 24 سازمان كه بيشتر آن ها را وزارت‌خانه ها تشكيل مي دادند، شركت داشتند.


بنده به عنوان كارشناس برتر در آن دوره و كسب مقام اولي از سوي وزارت پست و تلگراف و تلفن، بورس اين رشته را در مركز آموزش مديريت دولتي كه اكرام جعفري مديريت آن را بر عهده داشتند، گذاراندم و جالب اين كه تا قبل از آن چنين گرايشي موجود نبود و اختصاصا به خاطر اين بورس چنين دوره و گرايشي برگزار شد تا اهداف آموزشي اهداء كنندگان بورس تحصيلي تعهد شده، محقق شود براي اولين بار در رشته مديريت در سطح كارشناسي ارشد، گرايش مديريت ارتباطات در اين مركز در سال ها ي71و 72 برگزار شد كه خود اين موضوع هم نشان ازاهميت روابط عمومي و اشتراك نظر براي افزايش توان و قدرت كارشناسي و سواد آكادميك مديران اين حوزه داشت و نشان مي داد همه دستگاه ها و نهادها بخصوص نهادها و مراكز آموزشي هم با اين برنامه ها همراه شده اند تا هدف دولت و برگزار كنندگان چنين جشنواره اي در عالي ترين سطح محقق شود و بدنه كارشناسي و مديريتي اين حوزه به صورت اصولي تقويت شود.

همراهي رسانه ها و روابط عمومي ها
بعد از برگزاري اين جشنواره هم چند اتفاق درخور توجه واقع شد، از جمله اين كه روزنامه ابرار خبر اين جشنواره را اين گونه تيتر كرد: آقاي روابط عمومي ايران انتخاب شد. چنين تيتري و همراهي رسانه ها مثل توپ صدا كرد و در صدا و انعكاس خبري آن در جامعه پيچيد و تا مدت ها بنده را در مراسم و برنامه هاي مختلف با عنوان آقاي روابط عمومي ايران معرفي مي كردند كه اين امر هم از ناحيه شخصي و هم از زاويه معرفي كارشناسان روابط عمومي به جامعه و در حقيقت معرفي روابط عمومي به عنوان يك حرفه موثر و كارآمد خيلي تاثير داشت.

نگاه كارشناسي برگزاركنندگان نخستين جشنواره روابط عمومي ها
در خصوص جوايز اين جشنواره هم كه آن زمان در نوع خود ارزشمند و حاكي از نگاه كارشناسي و قدرشناسانه برگزار كنندگان اين جشنواره و حاميان آن بود، اعتقاد بر اين بود كه جوايز و يا هدايا و امتيازاتي كه در نظر گرفته مي شود بايد به گونه اي باشد كه باعث انگيزش مديران، كارشناسان و سازمان ها و نهادهاي مرتبط شود و بخصوص اين كه علاوه بر جوايز مادي حتما جوايز و امتيازاتي كه جنبه معنوي و دانش افزايي و افزايش توان كارشناسي افراد را به همراه داشته باشد هم در نظر گرفته شود.


من اين جايزه را متعلق به تك تك همكارانم در آن وزارتخانه مي دانستم و اين است كه با معادل وجه آن شش سكه بهار آزادي و 600 هزارتومان وجه نقد،‌ يك صندوق قرض الحسنه در روابط عمومي راه انداختم و در حد وسع خودمان و موجودي صندوق، وام هاي بدون سود و هيچ مبلغ افزوده اي را به همكاراني كه نياز داشتند، 30 هزار تومان وام پرداخت مي كرديم كه مبلغ خيلي زبادي نبود، اما با توجه به ارزش پول در آن سال ها مي توانست گرهي كوچك از مشكلات همكاران بگشايد .


توليد فكر و انديشه، اساس كار حرفه اي در روابط عمومي است
ميرزا بابا مطهري نژاد در جشنواره روابط عمومي هاي مخابرات ايران، با بيان اينكه روابط عمومي، ابزار بزرگ فكر كردن در سازمان است، خاطرنشان كرد: اعتبار اجتماعي مخابرات با فعاليت روابط عمومي هاي آن افزايش مي يابد.

ميرزابابا مطهري نژاد، مديركل اسبق روابط عمومي مخابرات گفت: همزمان با تبيين نظريه و فلسفه اجتماعي مديريت در سال 1950 روابط عمومي مدرن توسط برنيز بنا نهاده شد.


وي با بيان اينكه فلسفه اجتماعي مديريت در يك نگاه كلان، روابط عمومي مدرن را به دنبال مي آورد، تصريح كرد: ابزار فكر كردن كلان و تحقق اين افكار در سازمان، روابط عمومي است.


مطهري نژاد با بيان اينكه روابط عمومي بايد به معناي واقعي كلمه، حلقه واسط بين مديران و آحاد جامعه باشد، خاطرنشان ساخت: تحقق اين امر بسياري از مشكلات را در مجموعه سازمان و در درون جامعه كاهش مي دهد؛ زيرا در اين حالت انتقال و تحليل پيام توسط روابط عمومي به صورت علمي و مستدل انجام مي شود.


وي با بيان اينكه به تداوم راه و كسوت فعاليت روابط عمومي شركت مخابرات ايران افتخار مي كنيم، گفت: روند حركتي در روابط عمومي مخابرات و وزارت پست، تلگراف و تلفن سابق از سال 1370 كه اولين دوره انتخاب روابط عمومي هاي برتر بود، به صورت منظم پيگيري شده است.


مطهري نژاد افزود: در آن زمان روابط عمومي مخابرات تنها روابط عمومي در كشور بود كه پژوهش و نظرسنجي را در دستور كار داشت.


وي افزود: راه توسعه مخابرات با اقدامات گذشته در روابط عمومي مخابرات هموارتر شده و طي مدارج علمي و كسب تجارب عملي در بين مديران، نكته برجسته و نقطه قوت روابط عمومي شركت مخابرات ايران است.


مطهري نژاد نقاط ضعف روابط عمومي ها را به طور كلي عدم توليد محتوا عنوان كرد و گفت: توليد فكر و انديشه، اساس كار حرفه اي در روابط عمومي است.


اين پيشكسوت روابط عمومي كشور اضافه كرد: از ديگر وظايف روابط عمومي، اعمادسازي و برجسته سازي فعاليت هاست كه در اين مورد از تكنيك هاي مختلف روابط عمومي بهره مي گيريم.


وي ضعف ديگر روابط عمومي را كمبود اساتيد مولف دانست و افزود: در بسياري موارد در حوزه روزنامه نگاري و روابط عمومي به جاي توليد محتوا، جمع آوري و تدوين اطلاعات انجام مي شود كه بخش ضعيف تري از توليد محتوا است.

 

در يافت جايزه دكتر نطقي
 استاد ميرزابابا مطهري نژاد، در چهارمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران كه در سال 1386 برگزار شد، جايزه دكتر نطقي را دريافت كرد.
 
 جايزه دكتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران به طور خلاصه نام جايزه اي است كه به منظور اداي احترام به دكتر نطقي و پاسداشت ارزش هايي كه او از آن ها حمايت مي كرد، توسط موسسه كارگزار روابط عمومي و دبيرخانه دائمي كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در سال 1383 طراحي شده است.


نامزد دريافت نهمين گواهينامه بين المللي مديريت خلاق در ايران
بر اساس گزارش مركز ICS GROUP ميرزا بابا مطهري نژاد نامزد دريافت نهمين گواهينامه بين المللي مديريت خلاق در ايران شد.


گواهينامه بين المللي مديريت خلاق با بالاترين سطح A از سوي مركز ICS GROUP به ميرزا بابا مطهري نژاد مدير مؤسسه فرهنگي ،هنري كوكب شب، مدير مسئول ماهنامه تخصصي،ترويجي روابط عمومي از بدو فعاليت 1375 تا تير 1392 ، مدير مسئول و صاحب امتياز هفته نامه باور از 1374 تا 1383 ، مدير مسئول ماهنامه پيام پست و مخابرات از 1369 تا 1375 ، عضو مؤسس و هيئت مديره و رئيس و نايب رئيس و هيئت مديره انجمن روابط عمومي ايران، عضو مؤسس و رئيس شوراي مركزي انجمن مردمي توسعه دامغان، عضو مؤسس وهيئت مديره انجمن خلاقيت ايران، مؤلف، محقق، مدرس دروس ارتباطات، مديريت، تبليغات، بازار يابي، خلاقيت، و دوره هاي موفقيت تعلق خواهد گرفت.


سايت دبير خانه توسعه صنايع ملي ايران با اعلام خبر فوق توضيح داده است: صدور گواهينامه بين المللي مديريت خلاق از سوي مركز ICS GROUP International كه به عنوان يك مرجع اعتبار بخشي و ثبت و صدور گواهينامه هاي بين المللي، كه در دنيا به عنوان تنها شركت صادر كننده بيش از 65 نوع گواهينامه و استاندارد جهاني است، پس از طي فرايندي طولاني صادر مي شود. اين مركز در كشور بريتانيا از سال 1960 ميلادي تأسيس گرديده است و در 68 كشور دنيا نمايندگي رسمي دارد. ICS GROUP International مورد تأييد مرجع صلاحيت از UKAS انگلستان مي باشد.


مركز ICS GROUP پس از ارزيابي هاي گسترده و مستند از ميزان اثر گذاري و توانايي مديران در سطوح مختلف، به رتبه بندي آنها مي پردازد . اين مركز در جديد ترين ارزيابي خود ميرزابابا مطهري نژاد در بخش:
مطهري نژاد پس از دريافت اين گواهينامه بين المللي با سطح A ،به عضويت انجمن مديران خلاق و حرفه اي جهان نيز پذيرفته خواهد شد.

مقالات و تاليفات
استاد مطهري نژاد 22 كتاب علمي را به رشته تحرير در آورد كه كتاب هاي كنكور كارداني به كارشناسي روابط عمومي، روش تحليل مسايل اجتماعي، سياسي وفرهنگي و كتاب انتشارات چاپ ونشر مهمترين تاليفات وي است.


انتشار بيش از 140 مقاله فرهنگي در نشريات داخلي و خارجي هم از فعاليت هاي ارزنده آقاي مطهري نژاد است.


آخرين كتاب اين استاد فقيد با نام شريفيه تا سربلندي در مراسم تجليل و بزرگداشت يك عمر فعاليت فرهنگي ميرزا بابا مطهري نژاد ، تير ماه امسال در دامغان رونمايي شد.