شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا روزنامه‌نگاران در نظم جديد اطلاعات شغلي خواهند داشت؟
سه شنبه، 23 آذر 1400 - 09:43 کد خبر:34276
مديران خبر براي گزينش روزنامه‌نگار مطلوب خود علاوه بر توانايي نوشتن و تفكرات انتقادي، آشنايي كامل با رايانه را از اولويت‌هاي بسيار مهم به شمار مي‌آورند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روزنامه‌نگاران در عصر «خبر سايبرنتيكي» (syber News) نيز حتماً براي خودكاري خواهند يافت. حتي زماني كه هر كس براي خود روزنامه‌نگار  باشد و پيام‌هاي مورد نظر خود را به راحتي از طريق رايانه شخصي دريافت و ارسال كند، وجود روزنامه‌نگاران تمام وقتي كه به كار گزارش و ويرايش اشتغال داشته باشند الزامي است و حتي ممكن است ضروري‌تر از قبل نيز باشد چرا كه ممكن است مردم به دليل افزايش بي‌حد و حصر اطلاعات، بيشتر به آن‌ها اعتماد كنند.


براي روزنامه‌نگاراني كه با رايانه آشنايي دارند فرصت‌هاي شغلي زيادي از قبل وجود داشته است. دانشگاه‌هاي روزنامه‌نگاري، دانشجويان خود را براي استفاده از دوربين، اينترنت و «ميز تنظيم خبر در لحظه آخر» (at a desk on deadline) آموزش مي‌دهند و نوع جديد روزنامه‌نگاري چند رسانه‌اي آغاز شده است.

 

تحقيقي كه در سال 1994، توسطي آر.تي.ان.دي.اف انجام شده نشان مي‌دهد كه مديران خبر براي گزينش روزنامه‌نگار مطلوب خود علاوه بر توانايي نوشتن و تفكرات انتقادي، آشنايي كامل با رايانه را از اولويت‌هاي بسيار مهم به شمار مي‌آورند. يكي ديگر از دلايل بارزي كه روزنامه‌نگاران قرن آينده نيز به اين شغل خواهند پرداخت اين است كه در آن زمان هم روزنامه، مجله، راديو و تلويزيون همچنان براي توليد خبر وجود خواهند داشت اما اين بار روزنامه‌نگاراني را كه براي رسانه‌هاي مختلف گزارش تهيه خواهند كرد به جاي دويدن در سالن‌هاي بزرگ و يا خيابان‌هاي شهر، در كفش‌هاي چرمي خود و در پشت رايانه خواهيم ديد. آنان با فشار انگشتان خود بر دكمه‌هاي صفحه كليد به دنبال اطلاعات خواهند بود و مصرف‌كنندگان با فشار دگمه راديو ماشين، همچنان شبكه‌ها را در تلويزيون، ماشين، رايانه و يا در مجموعه‌اي از اين وسايل جستجو خواهند كرد.