شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ديدار ترامپ- پوتين؛ نشانه تغيير يا نمايش تبليغاتي؟
جمعه، 29 تیر 1397 - 14:50 کد خبر:34230
در چنين شرايطي، رسيدن به توافق، آن گونه كه ترامپ در لفظ از آن سخن به ميان مي آورد، دور از انتظار خواهد بود، جز اين كه رييس جمهوري امريكا همچون ديدار با رهبر كره شمالي، اهداف تبليغاتي- انتخاباتي را از ديدار با رييس جمهوري روسيه مد نظر داشته باشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بعد از هشت سال، بار ديگر روساي جمهوري آمريكا و روسيه نشست دوجانبه برگزار كردند.

دونالد ترامپ، رييس جمهوري امريكا در آغاز ديدار با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود درحضور خبرنگاران از اشتياق واشنگتن براي بهبود رابطه با روسيه سخن گفت. پوتين متقابلا گفت: «زمان آن رسيده كه در مورد روابطمان اساسي گفت و گو كنيم.»

البته ديدار سران امريكا و روسيه درحالي درهلسينكي فنلاند برگزار مي شود كه دو كشور بر سر موضوعات متعددي با يكديگر اختلاف نظر جدي دارند. امريكايي ها در تلاش هستند با تهديد و ارعاب رقباي سياسي- اقتصادي خويش از جمله روسيه، خود را در جايگاه تك ابرقدرتي پس از فروپاشي بلوك شرق تثيبت كنند. ادبيات ترامپ در سفر اخير به اروپا حكايت از آن دارد كه امريكايي ها قصد دارند خواسته خود را از ميزان بودجه نظامي كشورهاي عضو ناتو تا موضوع برگزيت و پروژه خط لوله گاز روسيه به آلمان، به ديگران تحميل كنند. ترامپ ساعاتي قبل از ديدار با پوتين، روسيه، چين و اتحاديه اروپا را دشمنان امريكا خواند.

دشمني با روس ها نيز از قفقاز شمالي و شرق اوكراين شروع مي شود و تا سوريه در غرب آسيا و شبه جزيره كره در شرق آسيا گسترش مي يابد. روسيه حتي به تلاش براي تاثيرگذاري بر نتايج انتخابات امريكا متهم شده است.

با توجه به چنين رويكري، نشست سران امريكا و روسيه بعد ازهشت سال وقفه، چشم انداز بهبود روابط دو كشور را ارائه نمي كند. البته ترامپ بارها از اشتياق خود براي تغيير در روابط با روسيه تاكيد كرده و حل مشكلات جهاني را بدون كمك و مساعدت روس ها ناممكن خوانده است. با اين حال، به نظر نمي رسد كه در مورد نحوه تعامل با روسيه، دونالد ترامپ بتواند حرف نهايي را در امريكا بزند. درآستانه ديدار هلسينكي، كميته اطلاعاتي سناي تحت كنترل هم حزبي هاي ترامپ، بر اتهام دخالت روسيه در انتخابات سال 2016 صحه گذاشت و وزارت دادگستري دولت ترامپ نيزعليه 12 روس به اتهام هك سرورهاي كامپيوتري حزب رقيب يعني حزب دموكرات، اعلام جرم كرد. اين دو اقدام نشان مي دهد كه ترامپ و مشاورانش براي بهبود روابط با مسكو راه بسيار دشواري پيش رو دارند.

درعين حال، دولت امريكا همزمان با لحن آشتي جويانه ترامپ در قبال روسيه، بر فشارهاي سياسي- اقتصادي عليه مسكو نيز افزوده است. در تمامي اسناد امنيتي كه دولت ترامپ منتشر كرده است، روسيه به همراه چين، دو رقيب تجديد نظرطلب توصيف شده اند كه بايد به طرق مختلف از جمله افزايش بودجه هاي نظامي، تقويت توانايي هاي سايبري، تحريم هاي اقتصادي يا حتي راه اندازي جنگ هاي تجاري مهار شوند .البته روس ها نيز همانند چيني ها، در واكنش به رويكرد تهاجمي امريكا، سياست مقاومت و اقدام متقابل را در پيش گرفته اند.

در چنين شرايطي، رسيدن به توافق، آن گونه كه ترامپ در لفظ از آن سخن به ميان مي آورد، دور از انتظار خواهد بود، جز اين كه رييس جمهوري امريكا همچون ديدار با رهبر كره شمالي، اهداف تبليغاتي- انتخاباتي را از ديدار با رييس جمهوري روسيه مد نظر داشته باشد.

 

منبع: http://parstoday.com