شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 19:35 کد خبر:34200
مراسمي كه در آن علاوه بر معرفي روابط عمومي هاي برتر در بخشهاي مختلف حوزه نشر و سخنراني اساتيد و شخصيتهاي علمي، سياسي و كشوري، شاهد برگزاري همايشي نيز با عنوان توليد محتوا با ارايه مقالات متنوع توسط اساتيد حاضر بوديم.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي در آييني كه توام با نكوداشت مرحوم پروفسور حميد نطقي، بنيانگذار روابط‌عمومي نوين ايران بود، با حضور محمد سلطاني فر معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي دارابي معاون امور استان هاي صداوسيما، زهرا سعيدي نماينده مجلس، هادي كمرئي رئيس انجمن متخصصان روابط عمومي، مهدي باقريان دبير كل جشنواره، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمعي از پيشكسوتان عرصه روابط عمومي، سه شنبه 26 تيرماه 1397 در تالار نگين هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد.

 

مراسمي كه در آن علاوه بر معرفي روابط عمومي هاي برتر در بخشهاي مختلف حوزه نشر و سخنراني اساتيد و شخصيتهاي علمي، سياسي و كشوري، شاهد برگزاري همايشي نيز با عنوان توليد محتوا با ارايه مقالات متنوع توسط اساتيد حاضر بوديم.


آنچه از نظر مي گذرد نگاهي است به مجموعه سخنرانيهاي انجام گرفته شده و اشارتي است به مقالات ارايه شده در همايش تخصصي توليد محتوا و همچنين اعلام منتخبان روابط‌عمومي هاي برتري كه هيات داوران آنها را پس از بررسي بيش از دو هزار اثر ارسالي حايز دريافت عناوين برتر دانستند، با هم مي خوانيم:

 

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران و ارايه گزارش جشنواره: از سال آينده جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي همزمان با سالمرگ پدر روابط عمومي ايران برگزار مي شود

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

«هادي كمرئي» رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران و دبير سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي كشور، نخستين سخنران بخش اول برنامه اختتاميه بود.


«كمرئي» با اشاره به تجارب ارزنده كسب شده از 12 دوره برگزاري جشنواره ملي انتشارات، از اعمال تغييراتي در جشنواره سيزدهم خبر داد و در اين باره گفت: با بررسيهاي انجام گرفته شده در انجمن متخصصان روابط‌عمومي و احساس نياز به تدوين و در نظر گرفتن شاخصها و ملاكهاي ارزيابي جديد، تصميم بر آن شد تا در كنار ارزيابي ساير اقلام انتشاراتي، بخشهاي ديگري نيز در بخش رقابتي جشنواره گنجانيده شود.

وي افزود: اهداي ديپلم افتخار به روابط‌عمومي هايي كه در سه رشته موفق به كسب رتبه اول شده اند نيز در جشنواره سيزدهم در نظر گرفته شد كه به هشت روابط‌عمومي برتر تعلق مي گيرد.

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران با بيان اين كه رشد و بالندگي و اعتلاي توليدات انتشاراتي روابط‌عمومي ها و توليد محتواي مناسب در زمره مهمترين اهداف برگزاري جشنواره به شمار مي رود خاطرنشان ساخت: استقبال خوب روابط‌عمومي ها با ارسال بيش از دوهزار و پانصد اثر ارسالي در بخشهاي رقابتي بيانگر رشد و اعتلاي حرفه اي نهاد روابط‌عمومي در كشور است كه دست اندركاران روابط‌عمومي كشور بويژه استانها با حضور چشمگير خود، ميزان علاقه مندي به ارزيابي فعاليتهاي يك ساله خود را به نمايش گذاشتند.

شايان ذكر است دكتر كمرئي بيشترين آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره را در بخشهاي ديداري و شنيداري اعلام كرد و ضرورت بهره گيري از شبكه هاي اجتماعي و حضور پررنگ تر روابط‌عمومي ها در فضاي مجازي را مورد تاكيد قرار داد.

دبير سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي هاي كشور در بخش ديگري از سخنان خود به برپايي كارگاههاي آموزشي با عنوان «سواد بصري» و «عكاسي خبري پيشرفته» اشاره كرد و از استقبال كارگزاران روابط‌عمومي از كارگاههاي ياد شده خبر داد.

برنامه محوري، خلاقيت و نوآوري، توليد محتواي هدفمند، افزايش سواد بصري و رسانه اي، پرهيز از اقدامات كليشه اي در تبليغات، مكتوب و حركت به روابط‌عمومي حرفه اي از جمله يافته هاي ضروري ناشي از بررسي آثار روابط‌عمومي هاي اين دوره از جشنواره بود كه در دكتر كمرئي در پايان سخنان خود به تشريح آنها پرداخت.

معاون استانهاي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران: دكتر نطقي سنگ بناي روابط‌عمومي نوين را در ايران پايه گذاري كند

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


«دكتر دارابي» معاون استانهاي صدا و سيماي ج.ا.ا ضمن تقدير از برگزاركنندگان جشنواره ملي انتشارات و همت و پايمردي فعالان عرصه روابط‌عمومي و انجمن متخصصان روابط‌عمومي، ياد و خاطره دكتر نطقي را گرامي داشت و با بيان اينكه با دكتر نطقي محشور بوده است گفت: عشق و علاقه و انگيزه ستودني دكتر نطقي موجب شد تا وي مناصب بالاي وزارت نفت آن زمان را رها كرده و سنگ بناي روابط‌عمومي نوين را در ايران پايه گذاري كند.


دكتر دارابي افزود: مرحوم ملازم نيز اگر چه در دوره اي كوتاه بخشي از حيات با بركت خود را مصروف رشد و اعتلاي نهاد روابط‌عمومي در ايران كرد اما در همان دوره كوتاه، اقدامات مؤثري به انجام رسانيده كه رشد و تعالي و استمرار حركتهاي آن عزيزان در حال حاضر نيازمند حضور پررنگ و چشمگير شما دست اندركاران روابط‌عمومي كشور است.


معاون رييس سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا در بخشهاي ديگري از سخنان خود، حوزه انتشارات روابط‌عمومي را از مهمترين اجزاي فرآيند نشر و ترويج باورها و اهداف سازمانها در گستره عمومي برشمرد و اذعان داشت: آگاهي و بينشي كه از طريق انتشارات در جامعه نشر و گسترش مي يابد، عميق، مؤثر و ماندگار است كه اين مهم با توليد محتوا را از عوامل موفقيت روابط‌عمومي ها قلمداد كرد و خاطرنشان ساخت: برخي گمان مي كنند كه وظيفه توليد محتوا با بخشهاي تخصصي و فني سازمانهاست در حالي كه پردازش محتوا براي مخاطبان و كاربران از كارهاي مهم روابط‌عمومي در عرصه انتشارات محسوب مي شود.


وي با اشاره به جريانهايي كه در سالهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي اهميتي به روابط‌عمومي نمي دادند افزود: به ياد دارم كه تفكراتي وجود داشت كه هيچ ضرورتي را براي فعاليت و حركت روابط‌عمومي قايل نبودند و با تلاش و پيگيريهاي متعدد از جمله ديدار با رييس جمهور وقت، طرح موضوع در جلسات و نشستهاي مختلف با چنگ و دندان وجب به وجب نهاد روابط‌عمومي را حفظ كرديم و اينك زيرساختهاي خوبي براي اجراي برنامه هاي ارتباطي توسط روابط‌عمومي ها وجود دارد.


دكتر دارابي با اشاره به اهميت يافتن مخاطب و كاربر در فضاي مجازي اذعان داشت: امروز عصر منولوگ و تك گويي و دوره انفعال مخاطب به پايان رسيده است.


وي افزود: مخاطب در توليد محتوا نقش دارد و به رسميت شناختن مخاطبان امروز در توليد و توزيع محتوا ضرورتي اجتناب ناپذير مي نماياند.


معاون استانهاي سازمان صدا و سيما ج.ا.ا با اعتقاد به اين كه رسانه هاي نوين متنوع و متكثر بوده اما رسانه هاي مكتوب و توليدات انتشاراتي روابط‌عمومي همچنان جايگاه و نقش ارزنده خود را دارا هستند تصريح كرد: روابط‌عمومي ها موتور محركه و كانون انعكاس تلاش دولتمردان در همه اعصار هستند. در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايفاگر نقش ارزنده اي مي توانند باشد تا با پاسخگويي به ابهامات نسل جديد و روشنگري مضاعف، امنيت، آباداني، استقلال به دست آمده از پيروزي انقلاب اسلامي را يادآور شده و مشاركت آحاد جامعه با نشاط و اميد بخشي را به ارمغان آورند.


«دكتر دارابي» در پايان سخنان خود، برپايي نشست هم انديشي با مديران روابط‌عمومي را از جمله برنامه هاي آينده سازمان صدا و سيما اعلام كرد و حمايت از نهادهاي فعال در عرصه روابط‌عمومي را به نفع ارتباطات و احترام به افكار عمومي توصيف كرد.

معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: مخاطبان روابط‌عمومي ها نيازمند اطلاعات اقناعي هستند

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


دكتر محمد سلطاني فر معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات كشورها با محور قرار دادن مقوله EFQM در سخنراني خود به تشريح وظايف و نقش نهاد روابط‌عمومي براي جاري سازي مدل مذكور پرداخت.


وي با بيان اينكه برخي مفاهيم جديد نظير ديپلماسي رسانه اي، سواد رسانه اي و مفاهيم وارد شده به ادبيات ارتباطي كشور همچنان نيازمند بحث و بررسي و پردازش بيشتر است، مدلEFQM را مدلي براي تحول و ارتقاي سازماني و ايجاد نگرشهاي جديد مبتني بر تعالي و سرآمدي سازمان دانست و افزود: پياده سازي چنين مدلي نيازمند ابزارها و بسترهاي مناسب است تا استراتژي، فرآيندها، مشاركت پذيري كاركنان و ساير مؤلفه هاي مربوط به اين مدل به خوبي پياده سازي شود.


دكتر سلطاني فر در تشريح نقش روابط‌عمومي ها براي بخشهاي مرتبط با مدل EFQM با تاكيد بر مخاطب پژوهي و مخاطب شناسي افزود: فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي موجب شده است تا امكان مقايسه اطلاعات و محتواي توليد شده روابط‌عمومي ها توسط مخاطبان با توجه به منابع اطلاعاتي متعدد صورت گيرد و بنابراين هدايت مخاطب و اقناع او صرفا با ارتباطات يكسويه امري دشوار و تا حدي غيرقابل اجرا شده است.


وي ضرورت تغيير نگرشهاي سنتي در ارسال پيام را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: سطح اطلاعات مخاطبان به شدت بالا رفته است و ما صرفا با دانش محوري، اشراف و تسلط به فناوريهاي جديد، توليد محتوا از زبان مشتري، افزايش شراكتها و پياده سازي مدلهاي جديد مي توانيم به توليد محتواي اقناعي براي مخاطبان بپردازيم.

نماينده مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: اميدآفريني در فضاي جامعه رسالت مهم روابط‌عمومي در حال حاضر

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

خانم «زهرا سعيدي» نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو فراكسيون رسانه و روابط‌عمومي در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي هاي حاضر در مراسم اختتاميه جشنواره سيزدهم، با بيان اين كه پرونده تدوين پيش نويس طرحي براي روابط‌عمومي ها كه در مجلس شوراي اسلامي بتوان آن را تبديل به قانون كرد، همچنان مفتوح باقي مانده است گفت: براي عبور از روزمرگي هاي روابط‌عمومي ها، تدوين پيش نويس طرح جامع و كامل در عرصه روابط‌عمومي ها ضرورت دارد تا با تصويب آن در مجلس شاهد ارتقا و تثبيت جايگاه روابط عمومي در كشور باشيم.


وي از دست اندركاران روابط‌عمومي كشور خواست تا با احساس مسئوليت بيشتر و تلاش مضاعف نسبت به تدوين طرح پيشنهادي براي ارايه در مجلس شوراي اسلامي وارد ميدان شوند.


سعيدي، اميدآفريني توسط روابط‌عمومي ها را در فضاي ناشي از التهابات اقتصادي عامل موثر در ايجاد آرامش و حركت و پويايي جامعه برشمرد و گفت: كشور ما سرشار از منابع خدادادي، ارزي و نيروي انساني جوان است و به فضل الهي از موانع عبور خواهيم كرد.


دومين همايش تخصصي توليد محتوا در روابط عمومي

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

با اتمام مراسم اختتاميه سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي هاي كشور و در بخش دوم برنامه ها، همايش تخصصي توليد محتوا با ارايه مقالات علمي توسط استاد محمود مختاريان با عنوان «سواد بصري»، استاد بهرام عفراوي با موضوع «اثرگذاري گرافيك بر جذابيت محتوا»، مهندس عليرضا نجفي مدير گروه چاپ دانشگاه فني حرفه اي با عنوان «روشهاي متداول چاپ با رويكرد نيازهاي روابط‌عمومي» و عليرضا كتابدار مدرس ارتباطات با عنوان «توليد محتواي چندرسانه اي متناسب با نياز روابط‌عمومي ها» برگزار شد.
 

كارگاه هاي آموزشي

به همت انجمن متخصصان روابط عمومي دو كارگاه آموزشي برگزار شد.


كارگاه فشرده آموزشي سواد بصري

كارگاه فشرده آموزشي سواد بصري از سوي انجمن متخصصان روابط عمومي روز سه شنبه 26 تيرماه با حضور دكتر محمود مختاريان استاد پيشكسوت ارتباطات و روابط عمومي برگزار شد.
 

در اين كارگاه، شركت كنندگان با مفاهيم و مباني سواد بصري، مبادي سواد بصري، درك بصري، ارتباط بصري، پيام ها و اخبار بصري، كاربرد سواد بصري در محصولات چاپي نظير كتاب و مجله، ضرورت سواد بصري در روابط عمومي و كاربرد سواد بصري در طراحي و گرافيك آشنا شدند.

 

"سواد بصري به معني توانايي درك، تفسير، تبادل نظر و انتقال مفاهيم نشان داده شده در يك تصوير است. واژه سواد در واقع براي بيان اين مفهوم است كه عكس‌ها و تصاوير قابل «خواندن» هستند و مفاهيم آنها در حين خواندن آنها قابل دريافت خواهد بود. مهارت سواد بصري با ديدن پرورش مي‌يابد و غني شدن ذخيره‌ها و تجربه‌هاي ذهني بيننده را در پي دارد."

 

كارگاه فشرده آموزشي عكاسي خبري پيشرفته
كارگاه فشرده آموزشي عكاسي خبري پيشرفته انجمن متخصصان روابط عمومي زير نظر دكتر عليرضا فرزين مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي روز دوشنبه 25 تيرماه به پايان رسيد.

انواع دوربين‌ها، تركيب بندي، انواع قاب‌ها، اجزاء تصوير، نورسنجي، انواع لنزها، فاصله كانوني و عمق ميدان، اديت عكس و كاربردهاي عكس در روابط عمومي ازجمله سرفصل هايي بود كه شركت كنندگان در اين دوره با آن آشنا شدند.

گفتني است انجمن متخصصان روابط عمومي فعاليت‌هاي آموزشي خود را در قالب هاي مختلف با تأكيد بر كاربردي كردن آموزش‌ها و انتقال فنون و تجارب و ادبيات بروز روابط عمومي تعريف كرده است.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

 

برگزيدگان سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
 سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي عصر روز سه شنبه 26 تيرماه با اهداي جوايز به روابط عمومي‌هاي برتر به كار خود پايان داد.

اين جشنواره به همت انجمن متخصصان روابط عمومي و با همكاري روابط عمومي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي و دولتي در دو بخش رقابتي و آموزشي در دو گروه تهراني و استاني در مركز همايش هاي هتل بزرگ ارم برگزار شد.

 

منتخبان سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي- سطح ملي

- وزارت راه و شهرسازي
دربخش هاي: اينفوگرافيك (رتبه اول)- مقاله (رتبه دوم)- مصاحبه (رتبه دوم)

- بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي
دربخش: تحليل محتوا (رتبه اول)

- بانك مسكن
دربخش هاي: پوستر (رتبه اول)- تبليغات مكتوب (رتبه اول)

- كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
دربخش هاي: مصاحبه (رتبه اول)- خبر (رتبه دوم)- پوستر (رتبه دوم)- انيميشن (رتبه دوم)- گزارش (رتبه سوم)- اينفوگرافيك (رتبه سوم)

- فرهنگستان هنر
دربخش هاي: ويژه نامه (رتبه اول)- صفحه آرايي (رتبه اول)- مصاحبه (رتبه دوم)- مقاله (رتبه دوم)

- سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور
دربخش هاي: كارهاي نوآورانه و خلاقانه (رتبه اول)- تحليل محتوا (رتبه اول)- انيميشن (رتبه دوم)- مقاله (رتبه سوم)

- موسسه اعتباري كوثر
دربخش هاي: مستندسازي (رتبه اول)- تحليل محتوا (رتبه سوم)- مقاله (رتبه سوم)- خبر (رتبه سوم)

- شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران
دربخش هاي: محصولات انتشاراتي خلاقانه و نوآورانه (مشتركا رتبه اول)- تحليل محتوا (رتبه دوم)- بروشور(رتبه دوم)

- سازمان فرابورس ايران
دربخش هاي: ويژه نامه (رتبه اول)- بروشور (رتبه دوم)- نحوه ارسال آثار (رتبه دوم)- كتاب (رتبه سوم)

- موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان (محك)
دربخش هاي: گزارش (رتبه اول)- داستانسرايي (رتبه اول)- عكس (رتبه دوم)

- بانك كارآفرين
دربخش هاي: خبر (رتبه دوم)- صفحه آرايي (رتبه دوم)- مقاله (رتبه سوم)- مصاحبه (رتبه سوم)

- شركت حمل و نقل ريلي رجا
دربخش هاي: سرمقاله (رتبه اول)- تبليغات مكتوب (رتبه دوم)- مصاحبه (رتبه سوم)- بروشور (رتبه سوم)

- بانك سامان
دربخش: مصاحبه (رتبه اول)

- صندوق كارآفريني اميد
دربخش: بروشور (مشتركاً رتبه اول)


منتخبان سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي- سطح استاني

- شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب
دربخش هاي: پوستر (رتبه اول)- مستندسازي (رتبه اول)- فيلم مستند (رتبه سوم)

- مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
در بخش هاي: كتاب(رتبه اول) – محصولات انتشاراتي خلاقانه و نوآورانه (رتبه اول)

- شركت معدني و صنعتي گل گهر
دربخش: ويژه نامه و مستندسازي (رتبه اول)

- اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمانشاه
دربخش هاي: كاريكاتور (رتبه اول)- هدايا (رتبه اول)- خبر (رتبه سوم)

- شهرداري قزوين
دربخش هاي: ويژه نامه (رتبه اول)- اينفوگرافيك (رتبه دوم)- تبليغات مكتوب (مشتركاً رتبه سوم)

- شركت ذوب آهن اصفهان
دربخش هاي: مقاله (رتبه اول)- بروشور (رتبه دوم)- كتاب (رتبه دوم)

- شركت پتروشيمي جم
دربخش هاي: بروشور (رتبه اول)- مستندسازي (رتبه دوم)- سرمقاله (رتبه دوم)- تبليغات مكتوب (رتبه سوم)

- شركت بهره برداري نفت و گاز كارون
دربخش هاي: عكس (رتبه اول)- پوستر(رتبه دوم)- تبليغات مكتوب (رتبه دوم)- برنامه انتشاراتي (رتبه سوم)

- استانداري كرمان
دربخش هاي: اينفوگرافيك (رتبه اول)- عكس (رتبه سوم)

- اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان هرمزگان
دربخش هاي: تحليل محتوا (رتبه اول)- خبر (رتبه دوم)- بروشور (رتبه سوم)- تبليغات مكتوب (رتبه سوم)

- دانشگاه علوم پزشكي شهر كرد
دربخش هاي: تبليغات مكتوب (رتبه اول)- بروشور (رتبه سوم)- كتاب (رتبه سوم)

- شهرداري اصفهان
دربخش هاي: مستندسازي (رتبه اول)- گزارش (رتبه دوم)

- شركت توزيع نيروي برق تبريز
دربخش هاي: خبر (رتبه اول)- پوستر (رتبه اول)- سرمقاله (رتبه سوم)

- شركت گاز استان بوشهر
دربخش هاي: ويژه نامه (رتبه اول)- موشن گرافيك (رتبه دوم)

- شركت توزيع نيروي برق شهرستان اصفهان
دربخش هاي: كارهاي نوآورانه و خلاقانه (رتبه اول)- موشن گرافيك (رتبه دوم)

- شركت صنايع فولاد كرمان بردسير
دربخش هاي: عكس (رتبه دوم)- اينفوگرافيك (رتبه سوم)

- اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان يزد
دربخش هاي: عكس (رتبه سوم)- پوستر (رتبه سوم)

- شركت توزيع نيروي برق هرمزگان

- شركت فولاد اكسين خوزستان
دربخش هاي: فيلم مستند (رتبه دوم)- خبر (رتبه دوم)

- پايگاه خبري جامعه روابط عمومي
دربخش: توليد محتوا
 

هشت روابط عمومي ديپلم افتخار گرفت
در سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه با حضور دكتر محمد سلطاني فر معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دكتر علي دارابي معاون امور استان هاي صداوسيما در هتل بزرگ ارم برگزار شد، به هشت روابط عمومي برتر، ديپلم افتخار اعطا شد.


در سطح ملي ديپلم افتخار سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي به حشمت اله حسيني رييس روابط عمومي بانك ملي ايران، صادق سكري مديركل روابط عمومي شركت راه آهن ج ا ا، عليرضا جمال ليواني رييس روابط عمومي بانك سپه، حميد مختاري مدير روابط عمومي شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت، دكتر حميدرضا عظيمي رييس مركز ارتباطات و روابط عمومي بانك شهر، عبدالامير خنده جام مدير روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران و داوود طالبي مدير روابط عمومي بانك توسعه تعاون اهدا شد.

 

همچنين در سطح استاني ديپلم افتخار سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي به احسان بعيدي رييس اداره ارتباطات سازمان فرهنگي اجتماعي ورزشي شهرداري اصفهان اهدا شد.


تجليل از سه استاد و پيشكسوت روابط عمومي به دليل اثرگذاري شان در روابط عمومي ايران
در آيين اختتاميه سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه توسط انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار شد از سه استاد و پيشكسوت روابط عمومي؛ مهندس ناصر رزاق منش، دكتر حميد موفق و استاد ناصر بزرگمهر مدير مسئول روزنامه صمت به دليل نقش چشمگيرشان در روابط عمومي ايران تقدير شد.

 

كارشناسان برتر انتشارات روابط عمومي معرفي شدند
در سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه عصر روز سه شنبه 26 تيرماه به كار خود پايان داد، با اهداي جوايز به كارشناسان برتر انتشارات روابط عمومي به كار خود پايان داد.
 

در اين بخش، ابوذر حلوايي پور شركت معدني و صنعتي گل گهر (رتبه اول)، دكتر سودابه جليلي نژاد موسسه همشهري (رتبه اول)، سارا طاهري نفت منطقه جنوب، شادي توكليان بانك شهر،محمد شهبازي نژاد، محمد محتاطي، اسماعيل قلي پور، سامان چيت سازي و سعيد كوچك زاده اكسين فولاد به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را كسب كردند.
 

بيانيه هيئت داوران سيزدهمين دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
خداوند را شاكر و سپاسگزاريم كه بار ديگر فرصتي فراهم گشت كه امروز شاهد برگزاري سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي باشيم، جشنواره اي كه با پشت سرگذاردن تجربه اي 12ساله و با هدف اعتلاي توليدات انتشاراتي روابط عمومي ها و كمك به تقويت توليد محتوا در حوزه نشر مكتوب و الكترونيك برگزار مي شود و ما را با آثار برتر و الگوهاي انتشاراتي جديدي در هر دوره آشنا مي سازد.

 

 امسال بر پايه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومي بيش از 20۰۰ اثر در 33 شاخه فعاليتي ازسوي دستگاههاي اجرايي و سازمان ها و شركت ها به دبيرخانه جشنواره واصل شد كه اين امر حكايت از استقبال چشمگير از جشنواره همچون سال هاي گذشته را دارد. در اين دوره شاخه هاي ارزيابي جديدي نيز با توجه به شرايط و نيازهاي روز روابط عمومي كشورنظير فيلم هاي ويدئويي كوتاه، موشن گرافيك،هداياي انتشاراتي و... اضافه شده كه مورد ارزيابي واقع شده است.


بررسي آثار و مستندات از سوي داوران جشنواره با صرف دهها ساعت وقت كارشناسي حكايت از آن داشت كه گرچه انتشارات الكترونيكي و چاپي روابط عمومي به لحاظ كمي و كيفي از رشد و تنوع قابل توجهي برخودار شده است، اما همچنان نياز به برنامه ريزي به لحاظ توسعه كيفي توليدات محتوايي انتشاراتي و وجود خلاقيت و ابتكار بويژه درحوزه استفاده از تكنيك هاي جديد نشر الكترنيك در روابط عمومي ها احساس مي شود و در برخي از رشته هاي مورد ارزيابي متاسفانه آثاري درخوري كه قابليت برتري را دشته باشند معرفي نگرديد و امكان انتخاب براي داوران جشنواره را محدود ساخت كه در ذيل برخي از كاستي هاي مورد اشاره به استحضار مي رسد:


1) در بخش برنامه انتشاراتي كمتر روابط عمومي آثار و مستنداتي دال بر اينكه فعاليت هاي انتشاراتي اش را بر اساس يك برنامه از پيش تعيين شده طراحي و اجرا كرده باشد را شاهد بوديم، لذا لازم است قبل از هر اقدامي روابط عمومي ها توليدات انتشاراتي شان را در راستاي برنامه اي جامع و منطبق با سياست هاي سازماني تدوين نمايند.


2) در بخش انتشارت اصلي شامل نشريه و كتاب درصد كمي از محتواي نشريات سازماني با اصول حرفه انتشار مي يابد. وجود خبر، گزارش و مصاحبه هاي غير استاندارد و نبود جذابيت هاي لازم در تيترزني و ليدنويسي در اكثر آثار رسيده مشهود بود. در شاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتي كارشناسي و در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و تحليل هاي كارشناسي را مي توان از جمله كاستي ها در آثار اين بخش ها عنوان كرد.


3) در بخش هنرهاي تجسمي شامل پوستر،عكس و صفحه آرايي نياز به تلاش به همراه خلاقيت و نوآوري بيشتري احساس مي شود، در همين راستا كمك به افزايش سواد بصري و سواد رسانه اي تاكيد مي گردد.


4) دربخش رسانه هاي ديداري وشنيداري فيلم ،تيزروكليپ همچنان شاهدكم  توجهي به عناصر بصري جذاب وانگيزشي هستيم، درعين حال اينكه برخي از آثار رسيده نيز از تنوع تصويري و بصري، تدوين و گفتار متن متناسب با تصوير و تصويربرداري درست همراه بوده كه بايستي تقويت گردد.


5)  در بخش تبليغات مكتوب و رپرتاژآگهي اكثر آثار رسيده همچنان از طرح ها و روش هاي كليشه اي استفاده كرده و تنوع و جذابيت در اين بخش كمتر ديده شد.


6) در بخش تحليل محتوا و پژوهش هاي بنيادي آثار قابل توجهي توليد نشده بود. در اين بخش عدم رعايت اصول علمي و روش هاي نوين تحقيق و عدم استفاده از تحليل هاي آماري و نداشتن نتيجه گيري و پيشنهادات راهبردي در اكثر آثار وجود داشت.


7)  در بخش كارشناس برتر انتشارات، امسال با حضور و مشاركت تعداد زيادتري از آثار كارشناسان انتشاراتي در اين بخش روبه رو بوديم، ولي انتظار مي رود كارشناسان با ارائه آثا رو مستندات كامل تري در اين رويداد علمي حضور يابند.

در پايان هيات داوران جشنواره سيزدهم ضمن تقدير از تمامي روابط عمومي هاي كشور كه با حضور خود در برپايي اين رويداد علمي بر غنا و شايستگي آن افزودند، بر استمرار و تسري آموزش هاي علمي و كاربردي و همچنين حركت به سمت استانداردسازي و حرفه اي گرايي در حوزه انتشارات و تحليل محتوا تاكيد و توصيه دارد.