شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر اسماعيل قديمي استاد دانشگاه: فلسه وجودي روابط عمومي غلبه بربحران است
یکشنبه، 24 تیر 1397 - 10:08 کد خبر:34149
روابط عمومي واسطه سازمان و مردم و مصرف كنندگان و مشتريان است كه اين بخشها را وادرا مي كند به يك گقتمان دموكراتيك و منطقي و عقلايي كه مسائل را شفاف بيان كرده و آنها را حل كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- وقتي به تاريخچه ظهور روابط عمومي ها نگاه مي كنيم مي بينيم كه روابط عمومي ها اساساً در دوران بحران ايجاد شده است. يعني در ايالات متحده امريكا درابتداي قرن بيستم و شورش هاي كارگري و بحران هاي رسانه اي كه منجر به خلق روابط عمومي شد. در دوران حاضر نيز با ظهور فناوري و هر نوع اختراع جديد كه در جامعه مورد استفاده قرار مي گيرد نمي تواند فقط آثار مثبت از خود بر جاي گذارد و آثار منفي نيز به همراه دارد. در اين راستا شاهد هستيم وقتي شركتها با چنين رويكردي مواجه مي شوند، از آن طرف نيز وسايل ارتباط جمعي به انعكاس نارساييهاي موجود دامن مي زنند و شركتها دراين مرحله با بحران افكار عمومي مواجه مي شوند.


به اعتقاد من اينكه از سوي چه كسي در چنين مرحله اي بايد پاسخگويي به افكار عمومي اتفاق افتد، باعث مي شود روابط عمومي پا به ميدان بگذارد و از طريق شفاف سازي و اطلاع رساني و بيان راستين مسائل و مشكلات و تشريح و تبيين موضوعات را به افكار عمومي انتقال و از سويي نيز شركت را وادار نمايد تا به رفع مشكلات موجود بپردازد.


در واقع روابط عمومي واسطه سازمان و مردم و مصرف كنندگان و مشتريان است كه اين بخشها را وادرا مي كند به يك گقتمان دموكراتيك و منطقي و عقلايي كه مسائل را شفاف بيان كرده و آنها را حل كنند.


دكتر قديمي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه ازطريق اين هم افزايي و انرژيها و نيروهاست كه مشكلات در جامعه حل مي شود اظهار داشت: نقش روابط عمومي در اين ميان اين است كه به واسطه اين تعاملات ابزارهاي ارتباطي را شناسايي كرده و سياستگذاري و برنامه ريزي كند تا اين ابزارها با درستي در خدمت هم سازمانها و شركتها از يك سو و از سوي ديگر در اختيار مشتريان و سهامدارن قرار گيرد.


در واقع كار روابط عمومي در شرايط بحران مديريت جريان اطلاعات آزاد شفاف و روشن و روزآمد و دقيق و حساب شده است. چنين روابط عمومي در شرايط بحران اين تاثير گذاري بزرگ را دارد و از آن سو نيز اطلاع رساني و اطلاع يابي مي كند تا خواسته ها و سلايق و علايق مردم و مخاطبان را شناساي كرده و به مديران سازمانها و شركتها و حتي دولت منتقل كند. و همچنين از سوي ديگر ديدگاههاي سازمانها و نهادها را به مخاطبان منتقل نمايد و اينجاست كه شاهد درگير شدن آدمها در يك ارتباط سازنده و عقلاني و منطقي مثبت براي حل مشكلات خواهيم بود.


در كشورمان متاسفانه شاهد يك جريان بالعكس هستيم در اين موضوع به اين شكل كه روابط عمومي ها سعي مي كنند مواضع نادرست مسئولان و مديران سازمانها را توجيه كنند و به جاي ايجاد شرايط زمينه بيان واقعيات و همچنين امكان مذاكره و شفاف سازي و جريان آزاد اطلاعات مبتني بر حل مسائل بالعكس نوعي بزرگ نمايي هايي از طرف سازمانها و مديران آنها صورت مي گيرد و بسياري اوقات نيز بي اعتمادي به وجود مي آيد در صورتي كه اساساً روابط عمومي فلسفه وجودي اش غلبه بر بحران و حل مسائل و رفع مشكلات و ايجاد مفاهمه و گفتگوي دوسويه براي رفع مشكلات است.