شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رده بندي شاخص نوآوري جهاني اقتصاد اعلام شد
پنجشنبه، 21 تیر 1397 - 00:17 کد خبر:34128
شاخص نوآوري نقش نوآوري را به عنوان محرك رشد اقتصادي و رفاه كشورها مهم و كليدي مي شناسد و كشورها را با استفاده از 81 معيار در موضوعات مختلف از جمله آموزش، دسترس پذيري و انگيزه بخشي استعدادها و انتقال نيروها بين مرزها و بين شهرها رتبه بندي مي كند. GII يك مرجع مهم در نوآوري بوده است؛ به‌طوري‌كه تصميم‌گيران سياسي با هدف توسعه عملكرد نوآوري كشورها از آن به‌عنوان يك ابزار استفاده مي‌كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا) شاخص نوآوري نقش نوآوري را به عنوان محرك رشد اقتصادي و رفاه كشورها مهم و كليدي مي شناسد و كشورها را با استفاده از 81 معيار در موضوعات مختلف از جمله آموزش، دسترس پذيري و انگيزه بخشي استعدادها و انتقال نيروها بين مرزها و بين شهرها رتبه بندي مي كند. GII يك مرجع مهم در نوآوري بوده است؛ به‌طوري‌كه تصميم‌گيران سياسي با هدف توسعه عملكرد نوآوري كشورها از آن به‌عنوان يك ابزار استفاده مي‌كنند.
 
 بر همين اساس براي هشتمين سال متوالي سوئيس توانست مقام اول را به عنوان نوآورترين اقتصاد جهان در شاخص نوآوري به خود اختصاص دهد. پس از سوئيس، هلند، سوئد، انگليس، سنگاپور، آمريكا، فنلاند، دانمارك، آلمان و ايرلند در رده‌هاي دوم تا دهم اين رده‌بندي قرار گرفته‌اند.
 
 اسرائيل، كره جنوبي، ژاپن، هنگ كنگ، لوكزامبورگ، فرانسه، چين، كانادا، نروژ و استراليا نيز به ترتيب در رده‌هاي بعدي نوآورترين كشورهاي جهان در شاخص شاخص نوآوري 2018 قرار گرفته‌اند. چين براي نخستين بار موفق شده است در جمع ۲۰ كشور برتر نوآور قرار گيرد كه موفقيتي براي دولت اين كشور محسوب مي‌شود.
 
 فرانسيس گوري- دبير كل سامان مالكيت فكري- گفت: صعود سريع چين در رده‌بندي نشان‌دهنده مسير استراتژيك تعيين شده توسط مقامات عالي اين كشور براي توسعه ظرفيت‌هاي نوآورانه در اين كشور و حركت به سمت تغييرات بنيادي در بخش‌هاي اقتصادي و صنايع دانش بنيان‌تر براي حفظ مزيت‌هاي رقابتي است.
 
  اين هشتمين سال متوالي است كه سوئيس به عنوان نوآورترين اقتصاد جهان در ليست شاخص نوآوري معرفي مي‌شود. اين كشور در رده اول يا دوم شاخص‌هاي اين رده‌بندي چون شاخص‌هاي مرتبط با ” آي پي”، توليدات با تكنولوژي بالا و متوسط، مخارج تحقيق و توسعه و كيفيت دانشگاه‌هاي داخلي قرار دارد.