شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : موشن گرافيك يك هنر ساده اما پر كاربرد براي روابط عمومي ها
دوشنبه، 11 تیر 1397 - 07:44 کد خبر:34024
موشن گرافيك گونه اي از فيلمسازي است كه براي توليد آن از گرافيك متحرك استفاده مي شود. در اين آثار دو هنر فيلمسازي و گرافيك با يكديگر تلفيق شده و از قابليتهاي هر دو جهت انتقال محتوا و پيام استفاده مي شود. اگرچه گونه هايي از موشن گرافيك مثلا سايه بازي در هنرهاي قديم وجود داشته است اما اين تكنيك عمدتا مديون پديد آمدن نرم افزارهاي رايانه اي و گسترش عرصه مالتي مدياست.



مقدمه
طراحي گرافيك حركت يا موشن گرافيك يا گرافيك متحرك زير مجموعه‌اي از طراحي گرافيك است كه قوانين طراحي گرافيك را در يك محيط فيلمسازي يا يك محيط توليد تلويزيوني (يا ديگر وسايل ديداري درحال تحول موقت)، از طريق به كاربردن انيميشن (جان بخشي) يا تكنيكهاي سينمايي، به كار مي‌برد. به عنوان مثال علائم حركتي و ترسيم‌هايي كه به عنوان عناوين يك فيلم يا سكانسهاي آغازين يك برنامه تلويزيوني، انيميشن‌هاي مبتني بر وب، لوگو (آرم) شناسايي سه بعدي براي كانال تلويزيون را مي‌توان نام برد.

تعريف موشن گرافيك
موشن گرافيك تنها تفاوتش با گرافيك متحرك، استفاده از صدا گذاري براي بالا بردن جذابيت و مفهوم كار است.


موشن گرافيك در واقع استفاده از المانهاي گرافيكي براي توضيح و تفسير يك هدف خاص است.


موشن گرافيك گونه اي از فيلمسازي است كه براي توليد آن از گرافيك متحرك استفاده مي شود. در اين آثار دو هنر فيلمسازي و گرافيك با يكديگر تلفيق شده و از قابليتهاي هر دو جهت انتقال محتوا و پيام استفاده مي شود. اگرچه گونه هايي از موشن گرافيك مثلا سايه بازي در هنرهاي قديم وجود داشته است اما اين تكنيك عمدتا مديون پديد آمدن نرم افزارهاي رايانه اي و گسترش عرصه مالتي مدياست.

موشن گرافيك يك هنر ساده در عين پيچيدگي
موشن گرافيك را مي توان خيلي حرفه اي با صداي يك گوينده تركيب كرد، بدون نياز به دوربين حرفه اي و تجهيزات يك استاديو.
هر موضوعي را با ارزانترين قيمت، بهترين كيفيت را نمايش مي دهد.
معمولاً يك تيزر تبليغاتي موشن گرافي را هر كسي تمايل دارد يكبار هم كه شده است تماشا كند.
فرض كنيد شما قصد داريد آموزش زبان انگليسي بدهيد.
براي اين كار نياز به تبليغات داريد. روشهاي مختلفي وجود دارد.
ولي يكي از بهترين روشهاي مد روز، استفاده از تصاوير باكيفيت يا تيزرهاي موشن گرافيك است.
خيلي ساده مي توانيد با طراحي چند كاراكتر كارتوني به همراه صداي خودتان، خيلي ساده در دل مخاطبان برويد. چون با كودك درون آنها ارتباط برقرار كرده ايد.

تفاوتهاي انيميشن با موشن گرافيك
• درخواست كنندگان متفاوتي دارند
• محل اكران و عرضه آنها متفاوت است.
• ساختار محتوايي آنها تفاوت دارد.


انيميشن ها بيشتر توسط سينما سازان درخواست مي شوند. بنابراين محل اكران آنها بيشتر در سينما و تلويزيون است. اما درخواست كنندگان موشن گرافيك گسترده تر هستند و مكان نمايش آنها نيز گسترده تر (فضاي مجازي، همايشها و نمايشگاهها و…) مي باشد.


همچنين ساختار انيميشن بر پايه روايت يك قصه، معرفي كاراكترها و در نهايت انتقال پيام داستان است كه در اكثر مواقع تصميم گيري در خصوص نتيجه داستان به بيننده واگذار مي شود. اما در موشن گرافيك سعي مي شود با ارائه آمار و توضيحات (بدون معرفي كاراكترها و فضاسازي خاص)، ساختاري هدفمند براي رساندن مخاطب به يك نتيجه خاص ايجاد گردد.


• انيميشن بيشتر جنبه داستاني دارد و غالبا محتواي خود را از طريق داستان به بيننده منتقل مي كند اما موشن گرافيك بيشتر با تكيه بر تصوير و عناصر بصري از جمله فرم، رنگ، بافت و تركيب بندي و حركت محتواي خود را ارائه مي دهد. گرچه استفاده از عناصر بصري، موسيقي، صدا و حركت، وجه مشترك انيميشن و موشن گرافيك هستند اما روايت داستاني معمولا در انيميشن غالب است.
• انيميشن بيشتر شخصيت محور است اما موشن گرافيك غالبا تصوير محور.


• انيميشن غالبه به لايه هاي زيرين داستاني، رواني، احساسي و فلسفي شخصيتها و پرسوناژها مي پردازد اما موشن گرافيك بيشتر به جنبه هاي سمبوليك، نشانه شناسي و تشريح رويدادها و فرايندها مي پردازد. از اين رو كاربرد موشن گرافيك بيشتر در صنعت تبليغات و بردينگ است و انيميشن در صنعت سرگرمي و سينما.


• غالب ارائه انيميشن بيشتر به سينماي داستاني نزديك است. غالبهايي چون سريال تلويزيوني، فيلم سينمايي، انيميشنهاي كوتاه داستاني و... اما غالب ارائه موشن گرافيك بيشتر به تيزرهاي تبليغاتي، تيتراژ و عنوان بندي، كليپ هاي آموزشي و... نزديك است.


• آثار انيميشن بيشتر با تكنيك تدوين تداومي تدوين مي شوند كه براي روايت داستاني معمول تر است. اما آثار موشن گرافيك بيشتر با تكنيك غيرتداومي و غير خطي كه فاقد تداوم زماني و مكاني رويدادهاست و بيشتر به ارائه محتوا تكيه مي كند تا روايتي داراي توالي رويدادها.

گرافيك متحرك
گرافيك متحرك شامل چند تصوير كنار هم است كه با نحوه نمايش پشت سر هم باعث ايجاد گرافيك متحرك مي شود. از اولين گرافيك هاي متحرك مي توان به جامهاي سفالي كه تصوير ۵ بز روي آنها بود اشاره كرد كه با چرخاندن جامها بزها گويي به حركت در مي آمدند، البته در اين جامها حركت محترك زياد به چشم بيننده نمي آيد و بيننده بايد تصور حركت را در ذهن خود ايجاد كند.


از ساده ترين حالاتي كه در گرافيك متحرك پيش مي آيد و شايد ما هم آن را انجام داده باشيم، كشيدن تصاويري در انتهاي برگه كتاب يا دفتر و بعد ورق زدن سريع آن است. همانطور كه خودمان تجربه كرديم، تصوير گرافيكي ثابت است و ما با كشيدن تصاوير گرافيكي متعدد در حالات مختلف اما مرتبط، آنها را پشت سر هم نمايش مي دهيم تا گرافيك متحرك ايجاد كنيم. در موشن گرافيك هم همين اتفاق مي افتد. تك عكسها و يا تصاوير گرافيكي به صورت پشت سر هم و در فريم هاي زمان بندي شده نمايش داده مي شوند تا توهم حركت را در ذهن بيننده ايجاد كنند.

تقسيم‌بندي موشن گرافيك
Fluid .1
Organic .2
Vector .3
Hand - Drawn .4
Collage .5
6. Film
 

اگرچه اين فرم هنري براي چندين دهه بي‌اهميت شده بود ولي در سالهاي اخير در زمينه مهارتهاي تكنيكي، جهش‌هاي كميتي زيادي داشته‌است و اخيراً با توجه به اينكه امروزه رسانه‌ها نقش بسيار بزرگ و با اهميتي در زندگي پيدا كرده‌اند، موشن گرافيك جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده و به عنوان ابزاري مناسب براي انتقال محتوا در دنياي بصري امروز شناخته مي‌شود.
در ابتدا از موشن گرافيك براي متحرك‌سازي آرم و لوگوي شبكه‌هاي تلويزيوني، كمپانيهاي سينمايي و برخي ديگر از شركتها يا رويدادها استفاده مي‌شد. اما كم‌كم دامنه استفاده از گرافيك متحرك گسترش يافت و برخي از تكنيكهاي سينمايي و فيلمسازي، همچون صداگذاري حرفه‌اي و مانند آن نيز به آن وارد شد. آنگونه كه امروزه موشن گرافيك نقش ويژه‌اي در تبليغات و اطلاع‌رساني رسانه‌اي و فيلمسازي يافته ‌است.

تكنولوژي
ترفيع اين فرم هنري عمدتاً به علت پيشرفت تكنولوژي است. برنامه‌هاي كامپيوتري براي صنعت فيلم و ويدئو بطور وسيعي قوي تر و آماده‌تر شده‌اند. يكي از برنامه‌هاي عمده كه توسط طراحان گرافيك حركت به كار مي‌روند برنامه ادوبي افتر تكنولوژي افكتس است كه به آنها اجازه ساخت و تغيير گرافيك‌ها در طول زمان را مي‌دهد.


طراحي گرافيك حركت، به بيش از چند ابزار نياز دارد. تكنيكهاي به كار رفته در اين هنر، بستگي زيادي به طراح دارند، اغلب گرايشها به اين است كه چه تكنيكهايي چه موقع به كار مي‌روند.

يك طراح حركت، شخصي كارآزموده در طراحي گرافيك سنتي است كه مي‌تواند عناصر زمان، صدا و فضا را با مهارت و دانش طراحي خود تركيب كند. طراحان حركت مي‌توانند با پيشينه‌هاي فيلمسازي يا انيميشن باشند.

نرم‌افزارهاي ساخت موشن گرافيك
۱- ادوبي افتر افكتس Adobe After Effects
۲- ادوبي پريمير پرو Adobe Premier
3- Autodesk Combustion
4- Autodesk Maya or 3DS Max
5- Apple Motion
6- Final Cut pro
7- Avid Xpress

كاربردهاي موشن گرافيك
تيزرهاي موشن گرافيك معمولا دو خصوصيت عده دارند:


از طريق عناصر بصري گرافيكي تاثير فوري و جلب توجه كننده اي روي مخاطب مي گذارند.


همچون ديگر آثار گرافيكي موجز، مينيمال، سمبوليك و نشانه محور هستند.


اين دو خصوصيت موجب مي شود كه هم در فيلمهايي كه با هدف برنديگ توليد مي شوند كاربرد زيادي داشته باشند و هم در فيلمهايي كه به تشريح يك فرآيند مي پردازند و مخصوصا فيلمهاي آموزشي كاربرد بسياري داشته باشند.


تاثيرگذاري رنگ، فرم، بافت، حركت و... در كنار موسيقي و افكت صدا مي تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حك كند و رنگ سازماني، لوگو، تايپوگرافي و ديگر عناصر يك برند را به ناخود آگاه ذهن بينند ببرد. هويت سازي لوگو و برند در تقريبا تمامي شبكه هاي تلويزيوني توسط تيزرها، آرم استيشن ها، وله ها، تيتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و ميان برنامه هاي موشن گرافيك انجام مي شود.


از سوي ديگر موجز بودن و سادگي مينيماليستي موشن گرافيك و استفاده از نمادها كمك مي كند تا براي اهداف آموزشي و پرزنت ها بسيار مفيد باشد. به عنوان مثال تشريح يك ايده استارتاپي و يا فرايندي كه قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و كار آن اطلاعي ندارند با اين روش بسيار مناسب است.


از سوي ديگر با توجه به اينكه عنصر داستان و درام در موشن گرافيك نسبتا كم رنگتر از ديگر تكنيكهاي فيلمسازي است مي توان گفت كه عمق و ماندگاري اثر تبليغات و محتواي اين آثار كمتر از تكنيكهاي ديگري چون انيميشن هاي داستاني است. شايد بتوان گفت تاثيري سريع و قوي اما با ماندگاري قدري محدودتر.

موشن گرافيك، ابزاري در خدمت روابط عمومي و تبليغات مدرن
موشن گرافيك در واقع علم تلفيق ماهرانه صدا و تصوير گرافيكي است كه در نهايت به ويدئوهاي بسيار جذاب و ديدني ختم مي شود كه اين ويدئوها عمدتا مقاصد روابط عمومي و تبليغاتي دارند.


موشن گرافيك ها بهتر است در زماني بين 40 تا 50 ثانيه مفهوم خود را به مخاطب القا كنند زيرا طولاني بودن آنها باعث خسته شدن بيننده خواهد شد. همچنين بايد در نظر داشت كه مزيت استفاده از اين نوع ويدئوها در واقع صرف هزينه هاي بسيار پايين نسبت به ساخت تيزر هاي رئال است.


اين نوع ويدئوها پيامهاي تبليغاتي متعددي را در مدت زمان كوتاهي به مخاطب مي رسانند.


هدف از به وجود آمدن اين نوع مديا اساسا ارائه آمار، ارقام و اطلاعات در يك زمان كوتاه بوده است و همان طور كه عرض كردم در حال حاضر عمده موشن گرافيك هايي كه در دنيا ساخته مي شوند، اهداف تبليغاتي را دنبال مي كنند.


مدياي موشن گرافيك محدوديتي در پرداختن به موضوعات متفاوت ندارد و مي تواند انواع مختلفي از موضوعات را دربر گيرد.


در كشور ايران از موشن گرافيك بيشتر به جهت تبليغات كالا و خدمات استفاده مي شود و استفاده از اين مديا براي ارائه آمار و اطلاعات چندان مرسوم نيست در حالي كه همانطور كه گفته شد اين مديا بيشتر براي ارائه آمار و اطلاعات در يك زمان محدود است. البته بايد در نظر داشت اين اتفاق چندان هم ناخوشايند نيست زيرا با ادامه اين روند هر روزه شاهد گسترش علاقه منديها و رشد كسب و كارهايي در اين حوزه هستيم.


موشن گرافيك با پايين بودن هزينه براي ساخت ويدئوها نسبت به توليد ويدئوهاي رئال يا حتي انيميشن ها به لحاظ اقتصادي بسيار به صرفه تر بوده، تا جايي كه اين مزيت بزرگترين و پررنگترين نقطه قوت اين مديا محسوب مي شود. در كشور ما نيز تب استفاده از اين نوع ويدئوها داغ شده است و روز به روز هم به طرفداران اين مديا افزوده مي شود.

ويدئوهاي موشن گرافيك به دليل رنگ و لعاب و زمان كوتاهي كه براي انتشار آنها لازم است، شديدا مناسب شبكه هاي اجتماعي هستند.


نكته اي كه حائز اهميت است، ارتباط خوب كاربران اين فضا با سبك محتواي توليد شده توسط اين نوع مدياست. گفتني است محتوايي كه به صورت موشن گرافيك در شبكه هاي اجتماعي پربازديد منتشر مي شود تا مدتها در ذهن مخاطب باقي خواهد ماند.


اين رسانه حدودا از دو سال گذشته با افزايش شناخت مردم و كسب و كارها نسبت به اين نوع محتوا با استقبال خوبي مواجه شد و با شيب فزاينده اي كه در پيش گرفته قطعا مي تواند جايگزين ساير رسانه ها در توليد محتوا شود.

منابع
- موشن گرافيك يا موشن گرافي چيست؟: https://rastait.ir.
- محمدي نژاد، مازيار، موشن گرافيك چيست؟: http://xagrosfilm.ir.
- https://fa.wikipedia.org
- موشن گرافيك، ابزاري در خدمت تبليغات مدرن، فرصت امروز: www.shara.ir.

 منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)