شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي دستگاه ها در كمك به تحقق اهداف دولت
شنبه، 9 تیر 1397 - 14:08 کد خبر:34009
مدرس علوم ارتباطات،گفت: روابط عمومي ها با همدلي و همراهي دولت و استفاده از تكنيك ها و تاكتيك هاي متقاعد سازي و ارتباطي مي توانند درشرايط بحران آرامش را به جامعه برگرداند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدرس علوم ارتباطات،گفت: روابط عمومي ها با همدلي و همراهي دولت و استفاده از تكنيك ها و تاكتيك هاي متقاعد سازي و ارتباطي مي توانند درشرايط بحران آرامش را به جامعه برگرداند.

حميد شكري خانقاه روز شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهوري در جمع مديران ارشد دولت با تاكيد بر پاسخگويي به مردم گفت: اكنون فرصت مغتنمي است تا روابط عمومي ها با مسئوليت سنگيني كه برعهده دارند در تبديل شرايط تهديد به فرصت، نقش خود را ايفا كنند.

شكري خانقاه در عين حال گفت كه'متاسفانه تاكنون دولت ها درك درستي از روابط عمومي نداشته و تنها در شرايط بحران به روابط عمومي روي آورده اند.

اين مدرس ارتباطات تصريح كرد: در كشور فاقد متولي كارآمد براي روابط عمومي ها هستيم و به نوعي مي توان گفت كه نهاد روابط عمومي در اين سالها به حال خود رها شده است.

به گفته شكري خانقاه، روابط عمومي در بالاترين مدل ارتباطي خود، درگير اطلاع‌رساني از عملكرد سازماني و برگزاري مراسم و مناسبت هاي خود به صورت كليشه اي و سنتي هستند اين درحالي است كه روابط عمومي فقط اطلاع رساني نيست؛ بلكه روابط عمومي مديريت ارتباطات اجتماعي و ارتباطات انساني است.

**روابط عمومي راهبردي يا اطلاع رساني
نويسنده كتاب برنامه ريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي،اظهار داشت: روابط عمومي دولتي براي مديريت ارتباطات انساني هيچ برنامه و راهبرد ارتباطي منسجمي ندارد از اين رو اكنون فرصت آن رسيده است در شرايط حادي كه كشور با آن مواجه است، دولت براي تثبيت موقعيت راهبردي روابط عمومي يكپارچه چاره اي بيانديشد.

شكري با پيش بيني شرايط سخت آينده ،تصريح كرد: بحران ها براي كشور هزينه هاي بسيار زيادي تحميل مي كنند كه از جمله مهمترين بحرانها، ابهام در ارتباطات دولت با افكارعمومي و مردم است.

اين مدرس علوم ارتباطات و روابط عمومي به عنوان نخستين گام عملي براي كمك به حل بحران ها گفت: بايد در راس هرم قدرت (بويژه رياست جمهوري و به طور اخص هيئت وزيران و استانداري ها ) به روابط عمومي ها جايگاه و موقعيت حرفه اي داده شود تا از استقلال حرفه‌اي برخوردار شوند، بودجه و امكانات متناسب در اختيارشان گذاشته شود،از مشاوره تخصصي آنها بهره برداري شود.

وي خاطرنشان كرد: مديران روابط عمومي بايد به عنوان مشاور ارتباطي مديريت عالي دستگاه در تصميم گيري هاي مديريتي ايفاي نقش كرده و در انتصاب و انتخاب مديران روابط عمومي شجاع، باتجربه و متخصص و جابجايي مديران غير حرفه اي بسيار جدي باشند.

** كار روابط عمومي ها كليشه اي نبايد باشد
شكري خانقاه افزود: روابط عمومي ها نيز براي افزايش بهره ‌وري و ايفاي نقش مفيد مديريتي درچنين شرايط حادي نياز به بهبود شرايط و تحول درفرآيند هاي ارتباطي خود دارند از اين رو آنها بايستي ازخودشان شروع كنند.

وي يادآور شد: روابط عمومي ها بايد انگيزه هاي كاري خود را بالا برده و آموزش هاي تخصصي را به عنوان يك ضرورت جدي بگيرند و به نقش آفريني خود درحل بحران‌هاي اجتماعي و ارتباطات انساني و اجتماعي باور داشته باشند.

به گفته اين مدرس ارتباطات،روابط عمومي ها براي حل چنين بحران‌هايي ودرچنين شرايطي بايستي برنامه‌هاي موردي ارتباطي تدوين كرده و از كارهاي كليشه‌اي و مراسم گرايي پرهيز و اجتناب جدي كنند يا از آنها به صورتي هوشمندانه و در قالب يك برنامه - ارتباطي مدون براي ايجاد آرامش و افزايش آگاهي عمومي درجهت اعتماد سازي با تكنيك هاي اقناعي بهره برداري ارتباطي كنند.

** روابط عمومي ها نبايد واقعيات را تحريف كنند
مدرس دانشكده خبر ادامه داد: روابط عمومي ها بايد كارگاه هاي آموزشي متعددي در حوزه هاي مختلف از جمله مسئله شناسي ارتباطي، پژوهش‌هاي افكار عمومي، مخاطب شناسي، ارتباطات موثر، مهارتهاي ارتباطي كلامي و غيركلامي، اصول و فنون روابط عمومي به صورت تخصصي، مديريت افكارعمومي، مديريت استراتژيك و برنامه نويسي در شرايط بحران، اصول تدوين كمپين هاي ارتباطي و انواع ديگر آموزش هاي تخصصي مورد نياز را بگذراند.

وي افزود: همچنين روابط عمومي ها براي تقويت نيروي انساني خود بايستي سرمايه گذاري كرده و آموزش نيروي انساني را جدي بگيرند. از طرفي مي‌بايست اصول اخلاقي را در ارتباطات اجتماعي كامل مدنظر قرار دهند يعني واقعيت ها را تحريف نكنند با مردم صادق باشند و شفافيت سازماني را بر هرگونه كتمان و پنهانكاري در اولويت قرار دهند.

** آمادگي كامل روابط عمومي براي ايفاي نقش و كمك به دولت
اين پيشكسوت حرفه روابط عمومي و ارتباطات در ادامه تاكيد كرد: جامعه روابط عمومي اعم از انجمن ها و تشكل هاي روابط عمومي و متخصصان مستقل و اساتيد و كارشناسان اين حوزه بايد فعالانه،هوشمندانه و مسئولانه تر در جهت اعتلاي نظام ارتباطي كشور نقش آفريني كنند.

شكري خانقاه افزود: متاسفانه با وجود اقدامات و تلاش هاي آنها در برگزاري سمينارها و جشنواره هاي متعدد، سكوت و انفعال اين تشكل ها و متخصصان در بسياري از رويداد هاي جاري كشور بطور غير منتظره اي مشهود است.

ويتاكيد كرد: راهكارهاي پيشنهادي كاربردي و حرفه اي وجود دارد لذا كافي است عزم لازم وجود داشته و گام جدي برداشته شود تا جامعه روابط عمومي هوشمند و راهبردي، قادر به حل بحران افكار عمومي در سطوح ملي، منطقه اي و سازماني شود.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت نكات مهمي را همچون ايستادگي دولت در برابر مشكلات، راه هاي پيش پاي ملت در مواجهه با آمريكا، دوري از اختلافات داخلي و ايجاد انسجام ملي، صرفه جويي و نظارت مردم بر امور، تصميم بزرگ ملت و دولت براي ايستادگي در برابر فشار ها، تدوين برنامه در بخش هاي اشتغال، مبارزه با فقر، تنظيم بازار و توليد ، هدايت درست نقدينگي، ضرورت ساماندهي بازار، بازگو كردم حقايق به مردم از سوي مسئولان،حمايت رهبر انقلاب از مصوبات سران قوا ، ضرورت كمك بخش خصوصي به دولت ، پاسخگويي با هدف مقابله با تشويش اذهان عمومي ، نظارت مردم بر امور براي كمك به دولت و... مطرح كرد.