شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قدرت ملاقات حضوري
پنجشنبه، 24 خرداد 1397 - 23:07 کد خبر:33862
ديدار رو در رو و چهره به چهره با افراد يك حس صميميت و واقعي بودن بيشتر به فضاي جلسه مي دهد. اگر تمام كار و تلاشي كه انجام مي دهيد، تنها ارسال ايميل به مشتري باشد، آنها هم ممكن در پاسخ با شما از يك ربات از پيش تنظيم شده خيلي هوشمند استفاده كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  امروزه همه درگير موضوعي هستند و شايد به راحتي وقت آزاد نداشته باشند، اين موضوع براي فروشندگان از شدت بيشتري برخوردار است.

به همين دليل است كه بسياري از فروشندگان ترجيح مي دهند جلسات خود را بصورت مجازي برگزار كنند يا بيشتر از ابزارهايي مثل ايميل، تماس تلفني يا حتي ارسال اس ام اس به عنوان روشي براي برقرار ارتباط با مخاطبين و مشتريان استفاده كنند.

اما هيچ يك از اين روش ها و ابزارها از قدرت و اثربخشي يك جلسه و ارتباط رو در رو و چهره به چهره برخوردار نيستند. در حاليكه تماس هاي مجازي خيلي سريع و آسان برقرار مي شوند، جلسات ملاقات حضوري بصورت دوره اي همچنان بهترين روش براي حفظ يك ارتباط كاري و تجاري قوي و استوار هستند.

در واقع بايد گفت ديدار رو در رو و چهره به چهره با افراد يك حس صميميت و واقعي بودن بيشتر به فضاي جلسه مي دهد. اگر تمام كار و تلاشي كه انجام مي دهيد، تنها ارسال ايميل به مشتري باشد، آنها هم ممكن در پاسخ با شما از يك ربات از پيش تنظيم شده خيلي هوشمند استفاده كنند.

تماس هاي تلفني يك قدم پيشرفت محسوب شده و بهتر هستند – و شايد بتوان گفت بهترين گزينه براي در ارتباط بودن با مشتريان از مناطق جغرافيايي ديگر و دور از دسترس باشد – اما باز هم نمي توانند اثربخشي يك ديدار رو در رو و چهره به چهره را داشته باشند. به عنوان يك قاعده كلي، اگر تنها در پي يك تعامل كوتاه و انتقال اطلاعات ساده باشيد، استفاده از تلفن يا ايميل بهترين گزينه است. اما اگر مدت زيادي است كه يك مشتري را نديده ايد و بدنبال بدست آوردن چيز خاصي هستيد، آنگاه استفاده از يك جلسه حضوري مي تواند ايده خوبي باشد. و البته بايد يادآور شد كه با مشتريان بالقوه، حداقل داشتن يك جلسه رو در رو از ضروريات عرصه فروش است.

ملاقات حضوري پرده از زبان بدن شما بر مي دارد
ملاقات حضوري به شما فرصتي را مي دهد تا در طي آن بتوانيد زبان بدن مخاطب خود و صحبت‌هاي كلامي وي را بررسي كنيد و از آنجايي كه زبان بدن عموما بسيار صادقانه تر از آنچيزي است كه بر كلام رانده مي شود، اين ملاقات به شما مزيت قابل توجهي براي شناسايي بهتر نيازهاي وي مي دهد.

البته، بايد توجه داشته باشيد كه اين امكان براي مخاطب هم وجود دارد – پس بايد توجه داشته باشيد كه پيام هاي درستي را در اين جلسات از خود مخابره كنيد.

ملاقات حضوري به شكل گيري صميمت كمك مي كند
يك ملاقات حضوري همچنين به شما امكان ايجاد صميمت بيشتر با مخاطب خودتان را مي دهد كه البته در ارتباط با مشتريان مهم بوده و در ارتباط با مشتريان بالقوه از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است. ملاقات هاي حضوري عموما با صحبت هايي معمولي براي شناخت بهتر طرفين آغاز مي شود كه تمام آنها را شايد نتوان حتي در يك زنجيره از ايميل ها هم بدست آورد.

به اشتراك گذاردن اين دست از اطلاعات به شكل گيري فضاي مناسب و روابط مناسب براي كار با طرف مقابل كمك بسيار زيادي مي كند. البته بديهي است كه ارگ در طي اين صحبت ها به اين نتيجه برسيد كه با هم در يك دانشكده مشترك تحصيل كرده ايد يا مثلا به يك غذاي خاص علاقه داريد، كه بسيار بهتر هم هست.

ملاقات حضوري به شما كمك مي كند اطلاعات بيشتري در مورد مشتري بدست بياوريد وقتي با يك مشتري بالقوه از نزديك و در محل شركت آنها ديدار مي كنيد، تنها با توجه كردن به اطراف مي توانيد اطلاعات بسيار زيادي درباره آنها كسب كنيد.

به عنوان مثال، احساس و برداشت شما از مكان كاري آنها مي تواند خيلي رسمي يا راحت صميمي، منظم يا بهم ريخته، خيلي رنگ و برق دار و مينيماليستي يا درهم ريخته باشد. اين برداشت مي تواند راهنماي  خوبي براي اتخاذ يك رويكرد مناسب فروش براي شما باشد. يك دفتر بسيار محافظه كارانه
مي‌تواند نشان دهد كه مديران دفتر مذكور از يك رويكرد سنتي نسبت به فروش استقبال مي‌كنند و انتظار يك فروشنده كت و شلواري را دارند و در مقابل يك دفتر كثيف كه اهميت زيادي به نظافت آن داده نشده مي تواند نشان از آن داشته باشد كه مديران آن هم خيلي منظم نبوده و از رويكردي كاملا غير رسمي در جلسات استقبال مي كنند.

اين روند جمع آوري اطلاعات خيلي
خيلي كاربردي مي شود، اگر كه فرصت حضور در دفتر اصلي مشتري بالقوه خودتان را هم پيدا كنيد. تصاوير قرار گرفته روي ميز، پوسترهاي چسبانده شده روي ديوار حتي ميزان نظم مورد استفاده در چيدن وسايل روي ميز همگي مي توانند اطلاعات خوبي را در رابطه با فرد مقابل به شما بدهند.

نكته . . .
يك جلسه ي غير رسمي و البته شخصي نيز مي تواند به شدت موثر و اثربخش باشد، خصوصا اگر در پي جمع آوري اطلاعات از شركت مشتري بالقوه باشيد.

مثلا اگر اين جلسه در ده قدمي دفتر مديرعامل شركت تشكيل شود، شايد مخاطب شما خيلي راحت نباشد كه اطلاعات اخلاقي يا شخصيتي از مدير خودش را در اختيار شما قرار دهد، اما اگر او را به مكاني خارج از شركت آنها دعوت كنيد، مي توانيد حجم زيادي از اطلاعات را از آن خود كنيد. به ياد داشته باشيد كه يك ملاقات حضوري از يك ارتباط ايميلي خطر و ريسك كمتري براي يك كارمند شركت در بر دارد. چرا كه هيچ كس نمي خواهد اطلاعات شخصي و داخلي يك شركت را كه در آن كار مي كرد، بصورت رسمي و البته كتبي در دست شخصي غير شركتي قرار دهد.

منبع: www.ibazaryabi.com