شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چه مواردي در ارائه پاورپوينت بايد گنجانده شود؟
پنجشنبه، 17 خرداد 1397 - 00:41 کد خبر:33795
اگر بخواهيد در حوزه فروش فعاليت كنيد، خصوصا فروش محصولات تخصصي به صنايع يا سازمان‌هاي بزرگ، مطمئنا نياز به استفاده از ابزار پاورپوينت براي ارائه توضيحات و معرفي محصولات و خدمات مورد نظر خود داشته و داريد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اگر بخواهيد در حوزه فروش فعاليت كنيد، خصوصا فروش محصولات تخصصي به صنايع يا سازمان‌هاي بزرگ، مطمئنا نياز به استفاده از ابزار پاورپوينت براي ارائه توضيحات و معرفي محصولات و خدمات مورد نظر خود داشته و داريد.

پاورپوينت مي تواند روشي فوق العاده براي تفهيم اطلاعات يا روشي سريع براي به خواب فرو بردن شركت كنندگان در حالي كه بر روي صندلي هاي خود نشسته اند، باشد. نتايج حاصل از استفاده از اين ابزار به شدت بستگي به كيفيت استفاده ارائه كننده و سخنران از قوانيني دارد كه در ادامه به آنها اشاره مي كنم:

1- اسلايد هاي پاورپوينت را شلوغ نكنيد
هر اسلايد پاورپوينت تنها بايد يك يا دو مفهوم را به مخاطب تفهيم كند. هرگز سعي نكنيد يك اسلايد شما شامل حداقل 6 نكته يا مورد فهرست وار، يك نمودار و يك جمله از يك شخص معروف شود. در عوض، سعي كنيد تمامي اين مطالب را در چند اسلايد مختلف و بصورت متوالي بيان كنيد. هر قدر كه هر يك از اسلايدهاي شما شامل در هم ريختگي كمتري باشد، درك و فهم آن براي مخاطبين شما به مراتب آسان تر خواهد بود.

2- بطور موثر و اثربخش از تصوير استفاده كنيد
اگر ارائه شما شامل خواندن از روي اسلايدها بصورت كلمه به كلمه مي شود، خيلي راحت مي‌توانيد ارائه خود را كنار گذاشته و نسخه كاغذي مطالب خود را براي مطالعه بيشتر و با تمركز به خواننده ارائه كنيد. پس بجاي قرار دادن كلمه به كلمه مطالب خود بر روي اسلايدها، از تصاوير مرتبط استفاده كرده و توضيحي كلامي ارائه كنيد. در اينجا منظور از تصاوير نمودار و … هم هست.

3- بازخورد مخاطب را اندازه گيري كنيد
همزمان با ارائه خود، توجه ويژه اي به زبان بدن مخاطبين و شنونده هاي خود داشته باشيد و سرعت ارائه خود را با آن تنظيم كنيد. به عنوان مثال، اگر بعد از اشاره كردن به يك نكته مهم، احساس كرديد كه گيج شده اند يا شك و شبهه اي دارند، قدري صبر كنيد و بپرسيد كه آيا شخصي سوالي دارد – اين كار به شما اين فرصت را مي دهد تا هرگونه اعتراض را از بين برده و موضوع را براي مخاطب كاملا شفاف كنيد. با اداره كردن اين موضوعات در طي ارائه خود، به راحتي مي توانيد مخاطب را متمركز بر نكته و بخش اصلي بعدي ارائه خود نگاه داريد و از تلف شدن وقت بر روي يك بخش اجتناب كنيد.

4- از داستان استفاده كنيد
حداقل از يك داستان در فرايند ارائه خود استفاده كنيد. اين داستان مي تواند شهادت يك مشتري بر كيفيت محصول شما يا هر چيزي مرتبط با محصول و اثرگذار در پيشبرد فرايند ارائه و فروش شما باشد. داستان ها موجب مي شوند تا شنوندگان بهتر و بيشتر به سخنان شما گوش فرا دهند، چرا كه عموما موجب مي شود تا خودشان را در شرايط حاكم بر داستان تصور كنند. يك داستان عموما بسيار اثربخش تر از فهرستي از منافع حاصل از محصول در فرايند ارائه شما مي‌باشد.

5- احساسي، و نه منطقي، ارائه كنيد
احساس خيلي قانع كننده تر از منطق در جلسات فروش و ارائه موثر واقع مي شود. اگر دلايل منطقي مبني بر چرايي لزوم خريد مشتري بالقوه از محصول خودتان را بيان كنيد، او هم ممكن است دلايلي منطقي براي عدم خريد خود ابراز كند. اما اگر موجب تحريك يك پاسخ احساسي شويد، موجب مهار شدن شك دروني وي مي شويد.

6- شخصي سازي كنيد
پيش از رسيدن به زمان موعود براي ارائه خود، تحقيقاتي مختلفي در رابطه با مشتري بالقوه خود داشته باشيد، و نتايج اين تحقيقات را در اسلايدهاي ارائه خود بگنجانيد. اين كار مي تواند حتي به سادگي قرار دادن تصويري از دفتر كار آنها در بين اسلايدهاي شما (خصوصا اولين اسلايد) يا به پيچيدگي استخراج اطلاعاتي از آخرين گزارش سالانه آنها و ارتباط دادن آن به چگونگي موثر واقع شدن محصول شما در ميزان عملكرد آنها باشد.

7- براي هر بحراني آمادگي داشته باشيد
هميشه خوشبين باشيد، اما براي بدترين شرايط آمادگي داشته باشيد. براي اين احتمال آمادگي داشته باشيد كه مثلا هيچ پريز برقي در اتاق وجود نداشته باشد، كامپيوتر شما از كار بيفتد، ويدئو پروژكتور از كار بيفتد يا … . كپي اسلايدهاي خود را همراه بياوريد – كپي به تعداد شركت كنندگان در جلسه بايد به همراه خود داشته باشيد. سپس اگر هر چيز ممكني با مشكل مواجه شد، همچنان قادر به ارائه خود خواهيد بود و حضار هم مي توانند به راحتي صحبت هاي شما را
دنبال كنند.

8- براي مطلب مورد ارائه، آمادگي داشته باشيد
يك نوشته كوچك با خودتان به همراه داشته باشيد كه كلمه به كلمه ارائه شما در آن يادداشت شده باشد و حتي پاسخ هاي ممكن به سوالات يا اعتراض هاي احتمالي مخاطبين را هم در خود جاي داده باشد. هر زمان كه با سوال يا اعتراضي از طرف مخاطب روبرو شديد كه قادر به پاسخ دادن آن نبوديد، سريع آن را يادداشت كنيد (حتما بايد چند قلم و يادداشت براي اين منظور همراه داشته باشيد) و آنها را به آن نوشته همراه خودتان براي استفاده در نوبت بعدي اضافه كنيد.

9- اصيل و واقعي (عيني) باشيد
هيچ چيزي را كه شخصا به آن اعتقادي نداريد، در ارائه خود قرار ندهيد. اگر از شركت مورد نظر تعريف و تمجيد مي كنيد، واقعيت اين امر چه بخواهيد يا نه، در تن صدا و حركت هاي بدن شما بازتاب خواهد داشت و به راحتي مي تواند نابود كننده ارائه شما باشد. ار طرف ديگر، صداقت و بي ريايي شما بسيار بيشتر از كلماتي كه به زبان مي آوريد، مي تواند اقناع كننده مخاطب شماباشد.

منبع:  www.ibazaryabi.com