شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هنر هشتم از علم تا عمل؛ ارتقاء جايگاه روابط عمومي در گرو نگاه علمي و عملي
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 - 01:21 کد خبر:33551
هنر هشتم از علم تا عمل يك‌ صد سال از دانش كلاسيك معاصر روابط عمومي در دنيا و چند هزار سال تاريخي به بلنداي آدم و حوا و ۶۰، ۷۰ سال از روابط عمومي علمي در كشور خود ما مي‌گذرد،


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هنر هشتم از علم تا عمل يك‌ صد سال از دانش كلاسيك معاصر روابط عمومي  در دنيا و چند هزار سال تاريخي به بلنداي آدم و حوا و ۶۰، ۷۰ سال از روابط عمومي علمي در كشور خود ما مي‌گذرد، اما هنوز هم در دولت و بسياري از سازمان‌ها، مديران، افراد بيكار را روانه اداره روابط عمومي مي‌كنند. امروزه روابط عمومي به عنوان علم، داراي اصول و مباني اوليه مي باشد و عموما شاهد آن هستيم كه واژه روابط عمومي در ميان مردم استفاده مي شود، بدون در نظر گرفتن اينكه واقعيت روابط عمومي چيست؟

در حدود ۴ دهه‌اي كه از ورود رشته روابط عمومي به ايران مي گذرد، اين رشته نيز مانند ديگر رشته هاي دانشگاهي پستي و بلندي هاي بسياري را پشت سر گذاشته است، به طوري كه امروز رشته روابط عمومي به عنوان يك رشته شناخته شده در دانشگاه ها تدريس مي شود و دانشجويان بيشتري را نسبت به گذشته به خود جذب مي كند و از لحاظ كمي نسبتا رشد خوبي داشته است.

موضوع آموزش در روابط عمومي، مورد تاكيد جدي همه اساتيد و و كاركشتگان روابط عمومي است. تقريبا همه آنها آموزش در روابط عمومي را يكي از اصول مهم در اين حوزه مي دانند. دليلش نيز مشخص است، تا زماني كه افراد ندانند كه چه بايستي انجام دهند و ندانند كه به دنبال چه چيزي هستند، هيچ نتيجه مطلوبي به دست نخواهد آمد. دانشگاه در اين زمينه يكي از مهمترين نقش ها را ايفاء مي كنند.

از همان روزهايي كه در ايران رشته روابط عمومي مطرح شد از ابتدا بيشتر به شكل تجربي بود كه بعدتر شكل آكادميك به خود گرفت و مي توان گفت كه مثل بقيه رشته ها فقط بحث تجربي در اين كار كفايت نمي كند. حتي در روزهاي ابتدايي ورود اين رشته به ايران تصور ميشد كه مي توان اين كار را به صورت تجربي آموزش داد، اما بعد از رقابت شديدي كه در اين رشته به وجود آمد، اين حوزه نيازمند مهارت ها و تكنيك هاي خاصي شد كه در اينجا حتما بخش آكادميك بايد به كمكش مي آمد و در واقع بايد تجربه و علم با هم تركيب مي شد. اين گونه بود كه ضرورت پيش آمد تا دوره هاي مختلف آموزشي در حوزه روابط عمومي برگزار شده و دوره هاي تخصصي كارداني و كارشناسي در كشور راه اندازي شود.

راه اندازي رشته روابط عمومي يك اتفاق خوب براي حوزه روابط عمومي بود كه به عنوان يك رشته دانشگاهي محسوب شد، اما متاسفانه رشته روابط عمومي به اندازه ساير رشته ها رشد كيفي پيدا نكرد.

يكي از مشكلات اساسي ما كه در مدارس وجود دارد عدم آشنا سازي دانش آموزان با رشته هاي مختلف تحصيلي است. گذشته از اين دانشجويان ما نيز بعضا در مورد رشته اي كه وارد آن مي شوند، شناخت ندارند و تلاش لازم را براي شناخت و تحقيق در اين خصوص نمي كنند و كاملا بي هدف وارد اين حوزه مي شوند. در خصوص حوزه هاي كاري هم شناخت دانشجويان بسيار كم است و اين امر مستلزم همكاري آموزش و پرورش و آموزش عالي است. در خصوص معرفي رشته روابط عمومي وظيفه كاركنان حوزه روابط عمومي اين است كه متقاضيان و علاقمندان به ورود به اين رشته را با صنعت و حرفه روابط عمومي آشنا كنند و ديگر اينكه خود دانشجويان در اين زمينه تحقيق كنند تا با علاقه و شناخت كامل وارد اين رشته شوند.

در خصوص شاخصه هاي آموزشي و آكادميك رشته روابط عمومي در ايران نسبت به استاندارهاي جهاني، متاسفانه اساتيد، دانشگاه ها و فضاي آموزشي براي آموزش دانشجويان مطلوب نيست، به همين دليل دانشجويان از آموزش لازم بهره مند نمي شوند و متاسفانه در دانشگاه ها تغذيه علمي مناسب اين رشته به دانشجويان نمي رسد. در دانشگاه ها بايد تئوري و عمل در رشته روابط عمومي به هم نزديك شود كه متاسفانه اينگونه نيست. اساتيد در دانشگاه ها بايد خود را مطابق با استانداردها و آموزش هاي جهاني به روز كنند، علاوه بر اين برگزاري دوره هاي كارورزي مي تواند تا حد خيلي زيادي به دانشجويان براي يادگيري بهتر كمك كند كه با كمال تعجب مي توان گفت كه اين دوره از كمترين اهميت و در خيلي از مواقع صوري در دانشگاه هاي كشور اجرا مي شود. ما نياز داريم كه رشته روابط عمومي را در دانشگاه ها گسترش بدهيم و عمق آن را بيش تر كنيم.

در مقوله نگاه تخصصي به حوزه روابط عمومي در دانشگاه ها و مهمتر از ان در عرصه فعاليت هاي شغلي از انجا كه ارتباط بين دانشگاه و حوزه هاي كاري بسيار ضعيف است و كاركنان روابط عمومي به دليل آموزش هاي اغلب ضعيف، نمي توانند در سازمان ها كارايي لازم را داشته باشند، در عرصه فعاليت هاي شغلي، نگاهي غير تخصصي به روابط عمومي ها مي شود. اگر دانشگاه ها با مراكز شغلي ارتباط لازم را برقرار مي كردند و در سازمان ها براي دانشجويان دوره هاي كارورزي حين تحصيل برگزار مي شد و آموزش هاي روابط عمومي نيز به روزتر بود، روابط عمومي شكلي تخصصي در سازمان به خود مي گرفت.

در رشته روابط عمومي ويژگي هاي اكتسابي كم نيست و خيلي از ويژگي هاي مورد نظر را مي توان كسب كرد. افراد براي ورود به رشته روابط عمومي به يك هوش متوسط به بالا نيازمند هستند. اما ويژگي كه بيشتر مورد نياز است هوش هيجاني به معني بهره مندي از توانايي ارتباطي لازم در محيط هاي مختلف و سازگاري و تطابق فرد در شرايط مختلف و نحوه برخورد با افراد مختلف است، كه به ميزان بالايي اكتسابي است.

روابط عمومي در كشورهاي پيشرفته دنيا، واقعا از جايگاه برجسته اي برخوردار است و ارزش زيادي دارد و دليل اين امر نيز، فهم درست جايگاه آن است. آن ها فهميده اند كه جايگاه روابط عمومي در كنار مديران است و از همان موقع دانشگاه، افراد را متناسب با همين جايگاه تربيت مي كند.

برگزاري همايش ها و سمينارهاي تخصصي در حوزه روابط عمومي با اين شرط كه آخرين علوم روابط عمومي مطرح شود و تبادل بين افراد در حوزه علم روابط عمومي صورت گيرد اتفاق خوبي است. اگر همايش ها و سمينارها علمي باشند و در حوزه هاي آموزش و مشورتي اتفاق بيفتد و كارگاه هاي متعدد در كنار آن باشد و حوزه هاي دانشگاهي (علمي) را با حوزه هاي كاري (عملي) تلفيق كنند مي توانند مفيد باشند اما اگر صرفا نگاه تبليغاتي و ارائه لوح و ... باشد تاثر مخرب خواهد داشت.

نكته مهم اينكه مسئولين ما بايد اهميت و ضرورت روابط عمومي را بشناسند و اين امر زماني رخ مي دهد كه سازمان هاي ما به روابط عموميشان مقام و منصب بدهند و اين خيلي مهم است كه از روابط عمومي با توجه به نقش تاثيرگذارش به عنوان مشاور استفاده شود.

محمد رضا پارسيان
دانش آموخته روابط عمومي / دبيركل سلسله نشست هاي علمي و عملي روابط عمومي ايران