شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي شغلي سخت، اما با عشق و اميد
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 - 01:16 کد خبر:33550
27 ارديبهشت، كه روز روابط عمومي و ارتباطات نامگذاري شده، فرصتي براي پرداختن به اين هنرمندان عرصه هنر هشتم و ارتباطات مي باشد. فرصتي براي معرفي افزون تر سربازان گمنام ادارات و سازمان ها كه هميشه همچون عوامل پشت صحنه فيلم ها و سريال ها در پشت صحنه هستند و كمتر به آنها پرداخته مي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 27 ارديبهشت، كه روز روابط عمومي  و ارتباطات نامگذاري شده، فرصتي براي پرداختن به اين هنرمندان عرصه هنر هشتم و ارتباطات مي باشد. فرصتي براي معرفي افزون تر سربازان گمنام ادارات و سازمان ها كه هميشه همچون عوامل پشت صحنه فيلم ها و سريال ها در پشت صحنه هستند و كمتر به آنها پرداخته مي شود.

روز روابط عمومي، فرصتي براي بررسي چالش ها و همچنين تقويت اين عناصر مهم در قلب و مغز سازمانها و دستگاهها مي باشد.

با اينكه بيش از 70 سال از تأسيس نخستين روابط عمومي در ايران توسط دكتر نطقي، پدر روابط عمومي ايران، مي گذرد، هنوز چالش هاي زيادي در پيش روي روابط عمومي در كشورمان وجود دارد. عده اي هنوز روابط عمومي را فقط براي تبليغ يك سويه دستگاه متبوع مي دانند در حاليكه تبليغات يكي از وظايف روابط عمومي است.

هدف روابط عمومي ايجاد تفاهم بين مخاطب و مجموعه خود است و بايد با هنري كه دارد اين تفاهم را ايجاد كند. روابط عمومي بايد انتقادات را به جان بخرد و براي بهبود شرايط و جلب رضايت مندي گام بردارد و اگر عواملي در سد راه وجود دارد با صداقت با مخاطب در ميان گذارد.

روابط عمومي مي تواند پلي واقعي بين مردم و دستگاه باشد و مي تواند نقش خود را به عنوان مدعي العموم از سوي مردم در مواجهه با سازمان به خوبي ايفا كرده و از سوي ديگر وكيل مدافع دستگاه در برابر مخاطب باشد.

روابط عمومي مي تواند دست رسانه ها را به گرمي فشرده و از اهالي ركن چهارم جامعه مردمسالار به عنوان يك بازوي قوي استفاده نمايد و اگر حمايت رسانه ها را ديد و در مقابل از آنها به نحوي قدرداني كرد نبايد انتظار تنها بله قربان گويي يك طرفه را از آن رسانه داشته باشد و اجازه دهد كه رسانه ها هم به وظيفه ذاتي خود براي پرداختن به مشكلات عمل كرده و انتقادات مردم را منعكس كنند.

روابط عمومي ها بايد خود را باور كنند كه در عصر ارتباطات و فوران اطلاعات چگونه بايد مخاطب را به سوي خبر درست سوق دهند و او را آگاه كنند. روابط عمومي بايد به مردم احترام گذاشته و اعتماد او را جلب نمايد. روابط عمومي ها با حضور در بين مردم مي توانند از تشريفات اداري خود فاصله گرفته و بي واسطه شنونده درد دل مردم باشند و مشكلات آنها را به دستگاههاي خود منتقل كنند و براي آن راه حل پيدا كنند.

روابط عمومي ها مي توانند براي تزريق اميد در جامعه نقشي اساسي ايجاد كرده و عامل وحدت در بين مردم و مسئولان باشند. روابط عمومي ها مي توانند با بالا بردن علم و دانش خود از تجربيات جهاني و داخلي براي بهبود عملكرد خود استفاده كنند.

اما بايد عنوان كرد كه روابط عمومي ها در جريان اجراي وظايف ذاتي خود چه ميزان استقلال رأي و عمل دارند و كدام دستگاه تحمل انتقاد پذيري دارد و كدام دستگاه حتي مي تواند يك مدير روابط عمومي متخصص مستقل را تحمل كند.

در روز روابط عمومي جلسات متعددي در سراسر كشور براي توجه به اهالي اين حرفه برگزار مي شود و هر سال هم بدون نتيجه اي اين جلسات پايان مي يابد، مباحثي تئوري در باب اهميت روابط عمومي گفته مي شود و شجاع بودن روابط عمومي ها و شرح وظايف آنها به خودشان يادآوري مي شود ولي آنها كه بايد اين وظايف و نوع رفتار روابط عمومي ها را بدانند در اين مراسم ها و همايش ها اصلاً حضور ندارند.

باور كنيد روابط عمومي كه نتواند حمايت مدير دستگاه خود را داشته باشد و مدير سازمان و اداره و مجموعه با اهميت روابط عمومي آگاه و متخصص آشنا نباشد شما هر چقدر تلاش كنيد و از جهاني بودن اين رشته صحبت كنيد فايده اي نخواهد داشت. روابط عمومي ها مي توانند بذر اميد در جامعه بكارند و مردم را به سوي شادي و نشاط رهنمون كنند، اما اين مهم به جز با حمايت رييس دستگاه امكان پذير نخواهد بود.

هر چند معتقدم كه روابط عمومي ها هم بايد خود را باور كرده و به روز بوده و آماده هر بحراني باشند و بتوانند با قوي كردن خود باعث جلب اعتماد مدير سازمان خود شوند ولي باز هم با اطلاعاتي كه از همكاران مختلف كسب نموده ام متاسفانه هنوز بخشي از مديران ما با وظايف روابط عمومي آشنا نيستند و تنها تبليغ يك سويه در رسانه را وظيفه روابط عمومي خود مي دانند.

روابط عمومي در سطح دنيا يكي از شغل هاي سخت و زيان آور محسوب مي شود و استرس اين حرفه براي تمامي اهالي روابط عمومي قابل لمس است.
روابط عمومي شغلي حساس و پر استرس است كه از يك سو مي بايست مخاطب و مردم را راضي نگه دارد و از سوي ديگر بايد رضايت مدير خود را هم جلب كند.

اينكه در برگزاري سمينارها، جشنواره ها و مراسم ها بهترين شرايط فراهم شود، اينكه خبرهاي مربوط در سطح رسانه ها و وب سايت ها و پيام رسان ها به موقع كار شود و سرعت، صحت و دقت در خبر مورد توجه قرار گيرد، اينكه برخي مديران به مقوله عكس خود توجه دارند و بايد حتما عكس آنها در سايت و رسانه با بهترين حالت باشد و استرس عكس هم به مجموعه استرس ها افزوده شود، اينكه مواظب بود در مناسبت ها هيچ نقصي در كار ديده نشود و همچون يك ماشين بايد بدون ايراد به وظيفه خود عمل كنيد، اينكه تداركات كار به خوبي پشتيباني شود و صدها اينكه ديگر ... همه اين استرس ها باعث شده مديران روابط عمومي با شغلي سخت و حساس در محيط كار خود روبرو باشند و اگر مديري حامي روابط عمومي خود نباشد و به او اميد و آرامش تزريق نكند، در دراز مدت هم دستگاه و هم آن روابط عمومي مورد آسيب واقع خواهند شد.

پيشنهاد مي شود، مديران دستگاهها دستور العمل مربوط به آيين نامه و شرح وظايف روابط عمومي ها را كه به تصويب دولت رسيده مورد مطالعه قرار دهند و در سطح كشور و استانها ابتدا براي مديران ارشد كلاس هايي در مورد روابط عمومي، ارتباطات و رسانه برگزار شود و پس از آن جلسات و همايش هايي مشترك با حضور مديران اجرايي و مديران روابط عمومي براي تبيين وظايف و اهميت اين حرفه برگزار شود و مصوبات آن هم ضمانت اجرايي داشته باشد.

روابط عمومي در دولت تدبير و اميد مي تواند بهتر از گذشته باشد و دولت با به روز كردن وظايف و دستورالعمل ها به ياري و پشتيباني روابط عمومي ها بپردازد و حمايت واقعي از آنها را در دستور كار قرار دهد. مديران روابط عمومي همواره در معرض تغيير ناشي از برخورد هاي سليقه اي هستند و تا زماني كه نگاهي تخصصي و حرفه اي به اين شغل نشود ما همچنان در سال هاي آتي نيز از ابتدايي ترين موانع در سد راه روابط عمومي ها سخن خواهيم گفت.

دولت با تقويت روابط عمومي و اطلاع رساني مي تواند با مردم سخن گفته و حقايق را با ولي نعمتان خود در ميان گذارد و مردم را با خدمات ارائه شده آشنا كند.
اگر روابط عمومي ها به صورت حرفه اي مورد حمايت واقع شوند به يقين ما مي توانيم شاهد ارتقاي خدمات رساني به مردم باشيم .

در استان ها نيز مي بايست، روابط عمومي تنها به مركز استان بسنده نشود بلكه در همه شهرستان ها بايد مقوله روابط عمومي مورد توجه واقع شده و براي مديران روابط عمومي شهرستاني نيز دوره هاي فشرده اي در زمينه ارتقاي آموزشي برگزار شود.

روابط عمومي ها سفيران وحدت و تفاهم و صلح هستند كه براي ايجاد اميد و نشاندن لبخند و جلب رضايت دو سويه تلاش مي كنند و عاشق كار و حرفه خود هستند، بياييم روابط عمومي ها باور كنيم.