شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سه شنبه 25 ارديبهشت ماه 1397 تالار نگين هتل بزرگ ارم تهران، شاهد اجتماع كارگزاران هنر هشتم بود كه در آستانه روز ملي روابط عمومي، به دعوت موسسه كارگزار روابط عمومي و انجمن متخصصان روابط عمومي گرد هم آمدند تا دومين رخداد ملي بررسي مسايل و چالش هاي روابط عمومي ايران با حضور اساتيد دانشگاه، انديشمندان و صاحب نظران و دست اندركاران حوزه روابط عمومي كشور شكل گيرد.
آنچه از نظر مي گذرد، نگاهي است به مجموعه سخنراني ها، آرا و نظرات مطرح شده در پنل تخصصي، برنامه هاي فرهنگي و هنري اجرا شده،و هرآنچه كه دومين رخداد را تبديل به رويداد ساخت.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: روابط عمومي ها از زبان مردم بنويسند
دكتر "سلطاني فر" معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نخستين سخنران همايش بود كه ضمن تبريك روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي با تاكيد بر ضرورت تغيير نگرش هاي سنتي به رويكردهاي جديد در حوزه روابط عمومي اظهار داشت: با وجود بهره مندي از ابزارهاي نوين، مادام كه نگاهمان به مخاطبان نگاهي از بالا به پايين باشد، توفقيات اثرگذاري را شاهد نخواهيم بود.
سلطاني فر افزود: هنر روابط عمومي آن است كه از زبان مردم بنويسد و با تغيير نگرش هاي سنتي و همگام با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي، رسالت ها و اهداف منطبق با فلسفه وجودي خود را دنبال كند.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اظهار اميدواري از برقراري همه ساله مراسم ها و گردهمايي هاي مرتبط با روز ملي ارتباطات و روابط عمومي، تغيير نگاه به شبكه هاي اجتماعي و دستيابي به راهكارهاي استفاده مطلوب از ظرفيت هاي ساير شيوه هاي نوين ارتباطي را در ايفاي نقش هاي اثرگذار نهاد روابط عمومي موثر دانست.
رييس انجمن متخصصان روابط عمومي ايران: مهندسي مجدد روابط عمومي ها نياز عصر امروز است
"هادي كمرئي" بعنوان دومين سخنران همايش، با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته شده در انجمن متخصصان روابط عمومي ايران، از باز تعريف نهاد روابط عمومي خبر داد و با بيان اينكه با همت اعضاي هيئت مديره انجمن و بهره گيري از نظرات و آراي انديشمندان حوزه روابط عمومي، تعريفي بروز از روابط عمومي ارايه شده است، به تشريح مهم ترين اقدامات انجام گرفته شده انجمن متخصصان روابط عمومي ايران پرداخت و در اين باره گفت: تدوين شيوه نامه انتخاب مديران روابط عمومي و تدوين منشور اخلاقي روابط عمومي را مي توان از برجسته ترين اقدامات انجمن متخصصان روابط عمومي ايران قلمداد كرد.
كمرئي در بخش ديگري از سخنان خود، فقدان قوانين متقن، عدم ضمانت هاي اجرايي براي آيين نامه هاي موجود، عدم تخصص گرايي و نوآوري و خلاقيت، فقدان روابط عمومي هاي پژوهش محور را از مهم ترين چالش هاي نهاد روابط عومي ايران برشمرد و بر لزوم تغيير نگرش مديران ارشد سازمان ها و مهندسي مجدد روابط عمومي ها تاكيد كرد.
دكتر امير محبيان: علم ارتباطات، مادر روابط عمومي است
دكتر امير محبيان استاد دانشگاه و رييس گروه رسانه اي آريا در دومين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي ايران با بيان اينكه نگرش حاكم بر روابط عمومي سنتي بايد تغيبر كند، اظهار كرد: يكي از علماي علم ارتباطات معتقد است تاريخ روابط عمومي، تاريخ نبرد براي واقعيت و نيز درك مردم از واقعيت است.
دكتر امير محبيان استاد دانشگاه و رييس گروه رسانه اي آريا در دومين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي ايران با بيان اينكه نگرش حاكم بر روابط عمومي سنتي بايد تغيبر كند، اظهار كرد: يكي از علماي علم ارتباطات معتقد است تاريخ روابط عمومي، تاريخ نبرد براي واقعيت و نيز درك مردم از واقعيت است.
وي افزود: دو نگاه در تعريف روابط عمومي حاكم است. نگاه سنتي كه اساس آن انتقال داده ها از سازمان به اجتماع و بالعكس است كه اين نوع نگرش در دنياي امروز با چالش مواجه است و دچار بحران جدي است.
محبيان اضافه كرد: اكنون نيز نوع جديدي از نگرش در ارتباطات بوجود آمده، به طوري كه نوع تعامل مردم و حكومت را هم تغيير داده است.
وي افزود: اكنون در دوراني زندگي مي كنيم كه عصر انفجار اطلاعات است و اين وضعيت باعث تغيير معني روابط عمومي شده است. يكي از خصوصيات دوران انفجار اطلاعات بي اعتنايي به اطلاعات توليد شده است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: توليد بيش از حد اطلاعات موجب شده مردم به اين حجم انبوه اطلاعات توجهي نكنند و ما با گريز مردم از اخبار مواجه هستيم، آنها تمايلي به پيگيري اخبار به دليل حجم بالاي توليد اخبار ندارند.
وي افزود: عامل ديگر عدم انسجام بين اطلاعات است. اطلاعات پوچ توليد مي شود و به عنوان واقعيت گسترش مي يابد. مردم همزمان با طرح اخبار پوچ، اخبار واقعي را انكار مي كنند. همچنين با تضعيف سيستم ايمن ذهني در برابر هجوم اطلاعات مواجه هستيم، ذهن قدرت فيلتر را از دست مي دهد . به دليل مجموعه اطلاعات تهاجمي فرد قدرت ارزيابي اخبار را ندارد و از خبر مي گريزد يا قدرت تشخيص درست آن را از دست مي دهد.
دكتر محبيان در ادامه اظهار داشت: توليد اخبار موجب شده شكل روابط عمومي تغيير كند ، از تغيير دادن اطلاعات مردم را ارضا كند و مردم واكنش پيشاپيش در مقابل خبر دارند.
رييس گروه رسانه اي آريا افزود: بر اساس تحقيقات موسسه داده هاي بين المللي آر تي سي، تا سال 2020 حجم اطلاعات توليدي جهان 10 برابر مي شود. در دنيايي كه حجم گردش اطلاعات تا اين حد بالا رفته است و به بي تفاوتي مخاطب انجاميده كه نمي توان در روابط عمومي پيشرفت كرد. ديگر نمي توان تعيين كرد مخاطب چه چيزي را برگزيند و خط دادن يك طرفه تاثير گذار نيست و مخاطب خود خط را تعيين مي كند.
وي اضافه كرد: تصور مي كنيم از طريق داده ها مي توان رفتار انسان ها را كنترل كرد، اما صرف داده هاي واحد به معناي برداشت واحد نيست و به تعداد هر داده برداشت هاي متفاوتي وجود دارد.
وي در پايان به مديران روابط عمومي تاكيد كرد: توجه داشته باشيد هر پيامي كه ارسال ميكنيد بايد در آن منطق باشد، منتطقي كه توجيه گر است. در توليد پيام و خبر اين نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد كه چرا بايد مخاطب پيام ما را بپذيرد.
مديرعامل موسسه مطبوعاتي ايران: روابط عمومي ها به اثرسنجي براي مخاطب گزينش گرا توجه كنند
مدير عامل موسسه فرهنگي و مطبوعاتي ايران با بيان اينكه مخاطب امروز گزينش گرا بوده و از ميان انبوه اطلاعات رسيده اطلاعات خاص خود را جذب مي كند،گفت: توليد انبوه اطلاعات به معناي اثر گذاري نيست بلكه روابط عمومي ها بايد به كارهاي اثرسنجي توجه كنند.
به گزارش شارا، محمد تقي روغني ها در آيين گراميداشت روز ارتباطات و روابط عمومي و دومين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي ايران گفت:رو ابط عمومي ها در واقع قلب يك سازمان بوده و وظيفه و مسووليت آنها ارايه اطلاعات و داده ها و درعين حال پخته كردن و آناليز داده هاست لذا ارايه منطقي اطلاعات به مخاطبان متناسب با نيازها، از نتايج اين مهم به شمار مي آيد.
به گفته مديرعامل موسسه ايران،امروز اطلاعات خام ديگر كار آمدي لازم و كافي را نداشته و بايد اين اطلاعات توليدي به صورت پخته شده در اختيار مخاطب هوشمند و گزينش گراي امروز قرار گيرد.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه مديريت سازمانها بايد پذيراي داده هاي تازه اي كه از سوي روابط عمومي ها به آنها ارائه مي شود باشند،گفت: شايد يكي از چالش ها همين است كه مديريت سازمانه تا چه ميزان در برابر آنچه كه روابط عمومي توليد و ارايه مي كند برخورد مثبت و پذيرايي دارد.
به گفته وي، برخي مواقع مديران مجموعه ها يا نقش روابط عمومي ها را نپذيرفتند يا از نقش آنها بي اطلاع هستند در نتيجه انتظارشان از روابط عمومي تنها يك دستگاه تبليغاتي است كه به بيان توانمندي ها و عملكرد مدير بپردازد.
مدير عامل موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران با ابراز تاسف از اينكه با وجود رشد ارتباطات، فناوري اطلاعات و دانش اطلاع رساني،نگاه به روابط عمومي همچنان نگاه سنتي است كه با مقتضيات امروز سازگار نيست گفت : انتقال اخبار همراه با اطلاعات تحليلي متناسب با نياز مخاطب و ارايه آن به بدنه سازمان و مديريت آن از جمله وظايف روابط عمومي است تا مديران در جريان آخرين اخبار روز قرار گيرند.
اين فعال رسانه اي با تاكيد بر اينكه روابط عمومي ها بايد زمينه پذيرش اطلاعات را در بدنه و مديريت سازمان فراهم كنند، گفت: طبيعي است كه در اين مسير استفاده از روشهاي نوين از جمله فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي كه اين روزها شاهد گسترش و نفوذ آن هستيم ،نقش بسيار موثري را دارند.
روغني ها خاطرنشان كرد: روابط عمومي ها بايد به اين سمت حركت كردند كه سايت خود را داشته باشند و در شبكه هاي اجتماعي نيز فعال باشند، البته يكي از مشكلات اين است كه اين حضور همراه با دور انديشي و راهبرد روشن نيست بلكه تنها جنبه هاي نمايشي و نمادين دارد.
وي با بيان اينكه اين شرايط براي مخاطبان با انبوه اطلاعات جذاب نيست،گفت: با اين وضعيت نه تنها با مخاطب ارتباط خوبي برقرار نمي شود بلكه زمينه ارتباط روابط عمومي ها را با رسانه ها كاهش مي دهد.
گراميداشت روز ارتباطات و روابط عمومي و دومين همايش ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي ايران با حضور جمعي از دست اندركاران روابط عمومي ها، مديران مسوول رسانه ها و اساتيد علوم ارتباطات در هتل ارم تهران توسط موسسه كارگزار روابط عمومي برگزار شد.
مدير دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران ارايه كرد؛ ظرفيت ها و چالش هاي روابط عمومي جديد در رسانه هاي اجتماعي
"سعيد رضا عاملي " مدير دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنراني خود به تشريح مدل سازي عناصر بنيادين شبكه هاي اجتماعي پرداخت، وي در آغاز سخنان خود با اعتقاد به اينكه فناوري هاي جديد، روابط عمومي جديدي را خلق كرده اند گفت: امروز سخن از آن نوع روابط عمومي مطرح است كه بر پلتفرم فناوري جديد از جمله ديجيتال، هايپرلينك و مبتني بر معماري سه گانه اينترنت، لايه اي بودن و يكپارچه بودن، بنا شده است.
وي با بيان اينكه قالب هايي نظير توئيتر و فيسبوك متناسب با زندگي مردمان غرب و زندگي جمعي طراحي شده اند افزود: در جامعه فردگرايانه ايران شاهد آن هستيم كه در پلتفرم هايي نظير فيسبوك كه بر مبناي كار جمعي و گروهي بنا شده است ، دچار چالش مي شويم.
سعيدرضا عاملي با اشاره به اينكه اتصال گرايي و سرمايه اجتماعي بزرگ ترين ظرفيت رسانه هاي اجتماعي هستند اظهار داشت: افزايش و تراكم داده ها زماني موثر و كاربردي مي شوند كه بسترهاي ثانوي از جمله شبكه ملي اطلاعات با تكيه بر نرم افزارها و ابزار خدمات رساني ايجاد شود.
وي تكرار شبكه اجتماعي فيزيكي در فضاي مجازي و تركيب ظرفيت هاي شبكه هاي اجتماعي فيزيكي و مجازي را عاملي براي بازگشت ارتباطات فيزيكي به فضاي مجازي دانست و خاطر نشان ساخت: شبكه هاي اجتماعي مبتني به ارتباطات معنايي ، منحصربه فضاي مجازي است و با استفاده از امكانات شبكه اي مجازي مي توان به تقويت ارتباطات فيزيكي نايل شد.
مدير دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنان خود، اخبار جعلي و دستكاري خبر در رسانه هاي اجتماعي را از مهم ترين چالش هاي روابط عمومي ها و رسانه هاي رسمي بر شمرد و گفت: اخبار جعلي، اعتبار سازمان و ارزش هاي شركت ها را با بحران مواجه مي سازد، اين در حالي است كه در ديكشنري" مك كواري" واژه اخبار جعلي به عنوان كلمه سال در سال 2016 معرفي شد.
سعيد رضا عاملي با اشاره به اينكه اخبار جعلي ب صددرصد غلط هستند و خواننده را گمراه مي كنند اذعان داشت: اخبار جعلي صد در صد غلط هستند اما دستكاري خبر صد در صد دروغ نيست، بلكه بخشي از عناصر خبري را كم و زياد مي كند تا كنترل سيستم و سازمان هاي ارتباطي را براساس منافع مشخص يا گروهي در دست داشته باشند.
عاملي راز موفقيت روابط عمومي ها را در شرايط حاضر را فهم منطق جديد رسانه ها و جامعه انساني، احترام به مخاطبان، افزايش دانش و توانايي، شفافيت و پاسخگويي و تقويت مسئوليت اجتماعي انسان برشمرد و استقلال گرايي، فردگرايي، رهيدن از هنجار هاي قالب، پيشرفت گرايي، بازبودگي و توسعه دسترسي ها و گروهي شدن هاي متجانس را از مشخصات انسان عصر حاضر قلمداد كرد.
دكتر حسن نمكدوست تهراني تبيين كرد؛ آگاهي، روابط عمومي و حقوق شهروندي
دكتر "حسن نمكدوست تهراني" مدرس علوم ارتباطات، در ابتداي سخنراني خود به ارايه كليد واژه هايي پرداخت كه از آنها بعنوان اركان حقوق شهروندي نام برد.
دكتر نمكدوست حق زيستن، حق انديشيدن، حق آموختن، حق سلامت، حق تعالي و منزلت، حق انتخاب، حق توسعه و پيشرفت، حق شادي، حق دانستن، حق مشاركت، حق صلح و امنيت، حق اعتراض، حق بيان، حق حريم خصوصي، حق عدالت و برابري، حق رفاه و برخورداري را از جمله اركان حقوق شهروندي نام برد و با قراردادن كليد واژه هاي مذكور در چهار مدل روابط عمومي موجود در نظريه گرانيك و هانت، به تحليل و بررسي اركان حقوق شهروندي در اين مدل پرداخت.
وي با بيان اينكه در گنجينه دانش روابط عمومي به خوبي توضيح داده شده است كه رسالت هاي روابط عمومي مرتبط با حقوق شهروندي و جامعه مدني است اظهار داشت، تسامح كنشگران اصلي جامعه را مي توان حكومت (دولت) بخش خصوصي، نهادهاي مدني و رسانه ها دانست و جامعه مدني در تعامل بسامان اين كنشگران پديدار مي شود.
وي افزود: هر يك از كنشگران براي ابراز وجود و بيان خود نياز به توانايي صدا بخشي روابط عمومي ها و مكانيزم هاي رابطه ساز دارند، ويژگي روابط عمومي ها، كمك به ماژول هايي است كه صدايشان را بيان گفته و ارتباط مورد نياز خود را برقرارسازند.
دكتر نمكدوست تهران تصريح كرد:چنانچه در پي مناسبات اجتماعي بسامان هستيم تا جامعه مدني شكل گيرد، نيازمند روابط عمومي هايي هستيم كه ارتباط گستر بوده و توانايي ارتباط سازي كنشگران اصلي جامعه را داشته باشند.
سخنران دومين رخداد ملي بررسي مسايل و چالش هاي روابط عمومي ايران در جمع كارگزاران روابط عمومي حاضر در سالن نگين هتل بزرگ ارم تهران در تشرح ويژگي هاي شهروند گفت: شهروند برخوردار از اطلاعات، مي تواند درباره زندگي سياسي خود به گزينش و انتخاب خردمندانه بپردازد، با علاقه در مسايل اجتماعي مشاركت كند و در حل مسايل حياتي اجتماعي خود درگير شود.
وي با تاكيد براينكه آگاهي ، مساوي با كنش اجتماعي نيست خاطر نشان ساخت:صرف آگاهي داشتن منجر به رفتار و عمل نمي شود، بعنوان مثال مي دانيم و آگاه هستيم كه هوا آلوده است اما كاري نمي كنيم، بنابراين آگاهي، تنها متغيير براي كنش اجتماعي محسوب نمي شود.
دكتر نمكدوست تهراني با اعتقاد به اينكه تحقق مفهوم شهروندي از موضوعات اصلي گفتمان دموكراسي مشاركتي است، تصريح كرد: روابط عمومي ها مي توانند با گسترش اطلاع رساني شفاف به شهروندان كمك كنند تا در جريان امور قرار گيرند، چراكه مردم سالاري با تكميل زنجيره ارتباطات و اطلاعات مبتني بر سه اصل مشاركت فعال شهروندان، پاسخ پذيري و شافيت محقق مي شود.
وي تاكيد كرد: نقش روابط عمومي ها در تحقق حقوق شهروندي اين است كه تلاش كنيم شفافيت رخ دهد، مشاركت فعال و پاسخ گويي و پاسخ پذيري صورت پذيرد و در نهايت منجر به برابري و توانمند سازي با توجه به قانون حق دسترسي آزاد به اطلاعات شود.
نمكدوست تهراني افزود: آگاهي عمومي و وجود نهادهاي دموكراتيك، مردم سالاري را به همراه دارد و منجر به مشاركت شهروندان و پاسخ گو بودن حكومت مي شود . من به نهاد روابط عمومي اميد فراوان دارم.
جواد ملكي سخنگو و مدير روابط عمومي سازمان آتش نشاني تهران: م مثل مادر ب مثل بحران
"روابط عمومي، مادر سازمان است، دلسوز، پركار، به شدت مورد انتظار ديگران و مظلوم"
"جواد ملكي" سخنگو و مدير روابط عمومي سازمان آتش نشاني در جمع كارگزاران روابط عمومي حاضر در همايش ضمن بيان اين مطلب افزود:روابط عمومي همچون مادر سازمان بايد از خودش بگذرد، گذشت كند، ايثار كند، كار كند و بدود، آن هم با كمترين امكانات و كمترين قدرت . و زماني كه قدرت فيزيكي را از دست مي دهد ، بجاي آنكه بر صدر نشيند و از تجربياتش استفاده شود، به كنج عزلت مي نشيند.
ملكي با شاره به بحران هايي نظير آتش سوزي و فرو ريختن ساختمان پلاسكو، حادثه انفجار گاز شهران و آتش سوزي وزارت علوم، به انتقال تجارب خود در حوزه روابط عمومي و مديريت بحران پرداخت و در اين رابطه گفت: اوج گيري شايعات منجر به آن شد تا رصد اخبار جعلي در شبكه هاي اجتماعي و ساير رسانه ها بخوبي انجام گرفته و قبل از گسترش شايعه با اطلاع رساني دقيق از التهابات ناشي از اخبار جعلي مقابله كنيم.
وي با بيان اينكه سخنگوي هر سازماني ، لازم است تا علاوه بر اشراف كافي به اطلاعات فني و تاكتيك هاي هاي عملياتي، به ادبيات كار نيزآشنا باشد افزود: فن بيان، كنترل احساسات در برابر دوربين، حفظ روحيه و بيان آنچه كه مردم عطش آگاهي نسبت به آن دارند، در زمره مهم ترين ويژگي هاي سخنگو است، هرچند در حادثه ساختمان پلاسكو و در حالي كه صميمي ترين دوستانم زيرآوار بودند، مدام گوشزد مي شد تا احساسات خود را كنترل كرده و قبل از ايستادن جلو دوربين در گوشه اي، خود خلوت مي كرديم تا تخليه احساسات انجام گيرد و بعد حفظ ظاهر مي كرديم.
مدير روابط عمومي سازمان آتش نشاني تهران، اطلاع رساني به زبان ساده، دقيق، درنظر داشتن حاشيه هاي بحران، مستندسازي براي انتقال تجارب كسب شده و متناسب بودن نوع پيام ها با نيازهاي مخاطبان را در زمره عوامل موثر موفقيت روابط عمومي در هنگام بحران قلمداد كرد.
ملكي خواستار پشتيباني و هم افزايي توانمندي هاي تمامي روابط عمومي هاي سازمان ها و دستگاه ها حتي به اندازه اعلام آمادگي تلفني در مواجهه با بحران ها را در تقويت روحيه و انسجام فرابخشي موثر دانست.
دكتر احمد يحيايي ايله اي: روابط عمومي توسعه بخش، روابط عومي سلطه بخش
از ديگر سخنرانان همايش دكتر "احمد يحياي ايله اي"، استاد علوم ارتباطات و روابط عومي بود كه با نگاهي گذار به مكتب فرانكفورت بعنوان قوي ترين مكتب انتقادي قرن، به تشريح و تبيين ويژگي هاي روابط عمومي توسعه بخش و روابط عمومي سلطه بخش پرداخت.
وي با طرح پرسش هايي از جمله اينكه آيا روابط عمومي يك سيستم، سلطه بخش است يا توسعه بخش؟ آيا روابط عمومي تلاش مي كند افكار خاص را حاكم كند يا در پي تكثر افكار و انديشه هاست؟ آيا اخبار و تبليغات را جايگزين اطلاع رساني مي كند؟، به تبيين تفاوت هاي روابط عمومي سلطه بخش و توسه بخش پرداخت.
دكتر يحياي ايله اي با بيان اينكه روابط عمومي ها، از روابط عمومي اخلاق مدار در حال خروج هستند اظهار داشت: رسانه ها ابزاري براي دموكراتيك تر كردن جامعه هستند و روابط عمومي ابزاري در درون جامعه است تا با حذف بروكراسي كه دشمن دموكراسي است به ايفاي نقش اثرگذار خود بپردازد.
وي با اعتقاد به اينكه هرچه مردم گرفتار بروكراسي هاي اداري باشند از دموكراسي فاصله مي گيرند افزود: اين سيستم هاي الكترونيكي هستند كه امكان رسيدن به هدف را با كمترين حركت ، محقق مي سازند و بطور يقيين روابط عمومي هاي آشنا به سيستم هاي مدرن ، بعنوان زيربناي سازمان هاي الكترونيكي، بايد در وسط ميدان باشند.
يحيايي ايله اي تاكيد كرد: هرچند با دانايي و احاطه به فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي مي توان به توانمندسازي روابط عمومي ها براي استقرار آي تي در سازمان ها و حذف بروكراسي هاي اداري نايل آمد.
دكتر يحيايي ايله اي با اشاره به الگوي چهار گانه نظريه گرونيك و هانت، الگوي دوسويه همسنگ را همان روابط عمومي توسعه بخش معرفي كرد و افزود: ما همچنان شاهد تبليغ محوري روابط عمومي ها هستيم و 80 درصد بودجه اين نهاد مصروف تبليغات مي شود، در حالي كه جامعه تبليغ پذير نيست.
استاد علوم ارتباطات و روابط عمومي با بيان اينكه روابط عمومي ها گاهي از درون سازمان خود اطلاعات كافي ندارند، از توليد پيام هاي تبليغاتي بعنوان آفت و چالش بزرگ روابط عمومي نام برد و در تشريح روابط عمومي توسعه بخش گفت: پرداختن به مسئوليت هاي اجتماعي و تقويت سرمايه هاي اجتماعي منجر به افزايش اعتماد و مشاركت مردم مي شود و اعتماد وجه پنهان و مشاركت وجه پيداي سرمايه اجتماعي است كه با بروز و ظهور روابط عمومي هاي توسعه بخش نمود عيني مي يابد.
يحيايي ايله اي خاطر نشان ساخت: روابط عمومي توسعه بخش مي كوشد هزينه هاي مردم و سازمان را كاهش و درآمدهاي مردم و سازمان را افزايش دهد. در چنين معادله اي هيچ كدام از دو سوي ارتباط احساس شكست نخواهند كرد.
وي ويژگي هاي روابط عمومي سلطه بخش را تبليغ محوري، داراي ارتباطات عمودي، در پي كسب شهرت بودن، پنهانكاري، رياكاري، رييس محوري و با علاقه وافر به صرف گوينده بودن عنوان كرد و در تشريح ويژگي هاي روابط عمومي توسعه بخش گفت: ارتباطات افقي، اطلاع محوري، اعتبار، صداقت، شفافيت، مردم محوري و شنونده بودن از جمله خصلت هاي روابط عمومي هاي توسعه بخش به شمار مي رود.
دكتر يحيايي ايله اي مهم ترين وظايف روابط عمومي توسعه بخش را توليد و باز توليدتوسعه سرمايه اجتماعي، برقراري ارتباط دو سويه و مثبت، اطلاع رساني، شنيدن صداي مردم، حمايت از هويت ملي و فرابخشي عمل كردن روابط عمومي ها قلمداد و تصريح كرد: نقش آفريني روابط عمومي ها در توسعه اقتصادي، اميد آفريني، اعتماد آفريني و مشاركت آفريني از اهداف استراتژيك روابط عمومي توسعه بخش است و روابط عمومي اساسا اميد آفرين بايد باشد.
شايان ذكر است در بخش دوم، دومين رخداد ملي بررسي مسايل و چالش هاي روابط عمومي ايران، پنل تخصصي در قالب ميزگرد با حضور" ميرزا بابا مطهري نژاد" رييس انجمن روابط عمومي ايران، دكتر "اميررضا سپنجي" مدير گروه پژوهشي هاي فرا رشته اي پژوهشگاه علوم انساني، سيد شهاب سيد محسني عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار شد.
در اين پنل، ميرزا بابا مطهري نژاد به بازخواني اعتماد عمومي و نقش روابط عمومي در بازخواني اعتماد عمومي، اميررضا سنجري به موضوع سرمايه هاي اجتماعي و نقش روابط عمومي و همچنين سيد شهاب سيد محسني به نقش روابط عمومي در مديريت رسانه اي بحران پرداختند.
مديرگروه پژوهش هاي فرارشته اي پژوهشگاه علوم انساني تبيين كرد؛ سرمايه هاي اجتماعي و نقش روابط عمومي
"امير رضا سپنجي" به بيان تعاريف مختلف صاحب انديشان و نظريه پردازان از سرمايه اجتاعي پرداخت و با اشاره به اينكه ايجاد اعتماد متقابل يكي از وظايف مهم روابط عمومي هاست گفت: ايجاد احساس هويت جمعي و گروهي، كار تيمي و وجود تصوير مشترك از آينده ، از جمله ويژگي هاي روابط عمومي به شمار مي رود، كه سرمايه هاي اجتماعي را تقويت مي سازند.
وي افزود: تقويت همكاري و گسترش ارتباطات ميان ملت و حكومت، ابزاري ارزشمند براي جبران نارسايي هاي اجتماعي و كاستي هاي جامعه است.
دكتر سنجري با اشاره به تعريف فوكوياما از سرمايه اجتماعي گفت: سرمايه اجتماعي ، ارزش ها و هنجارهاي به اشتراك گذاشته شده اي است كه منجربه بروز و ظهور روابط واقعي جامعه شده كه همين مورد، پيش نياز ضروري براي توسعه محسوب مي شود.
وي با تشريح سه نظريه موقعيتي، نگرش روان شناسي اجتماعي و تئوري هاي فرهنگي كه فرهنگ را منبع اعتماد و همكاري مي دانند خاطر نشان ساخت: روابط عمومي ، منبعث از فرآيندهاي اعتماد سازي است.
دكتر سنجري با اعتقاد به اينكه تقويت ارتباطات منجر به تقويت سرمايه اجتماعي در ابعاد ساختاري، شناختي و بعد ارتباطي مي شود، خاطر نشان ساخت:براي نهادينه شدن دموكراسي، به افزايش سرمايه هاي اجتماعي نياز داريم و گفت و گو ميان حاكميت و ملت با وجود روابط عمومي هاي تسهيل كننده ارتباط محقق مي شود و هر گونه انسداد در مسير برقراري ارتباطات مردم، سطح پاييني از سرمايه اجتماعي را به همراه دارد.
وي گسترش فساد در جامعه و دلال مسلكي را بر ميزان گستردگي شبكه اعتماد و شعاع اعتماد تاثيرگذار دانست و افزود: گروهي كه براساس اعتماد متقابل با يكديگر از هنجارها و ارزش هاي مشترك بهره مي برند، شبكه اعتماد ايجاد كرده و شعاع اعتماد را كه در برگيرنده گستردگي شبكه اعتماد است را به همراه مي آورد.
وي ارتقاي سطح تعلق سازماني، افزايش مشاركت كاركنان در شناسايي نقاط ضعف و قوت سازمان، ايجاد فضاي گفت وگو با كاركنان، اطلاع رساني بهنگام، ايجاد و حفظ اعتماد به سازمان از طريق برقراري روابط رسانه اي، رصد اخبار در شبكه اي اجتماعي توسط روابط عمومي ها را در تقويت سرمايه هاي اجتماعي موثر دانست.
سيد شهاب سيد محسني تشريح كرد؛ نقش روابط عمومي در مديريت رسانه اي بحران
"سيد شهاب سيد محسني" عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي ايران در سخنراني خود با اشاره به اينكه سال 1396 سالي پر بحران براي كشور بود، عملكرد روابط عمومي سازمان ها را در هنگام بروز بحران بسيار مهم توصيف كرد و اظهار داشت:روابط عمومي در هنگام مواجهه با بحران چنانچه به خواسته هاي مخاطبان بي توجه باشد، ضربات جبران ناپذيري را به همراه مي آورد.
وي افزود: بي توجهي به اعتراضات كارگري و اعتراضات مال باختگان ناشي از عملكرد نامطلوب رسانه ها و روابط عمومي ها بود و چنانچه از ابتداي بحران وارد عمل مي شديم از نشر و گسترش بحران جلوگيري مي شد.
سيد شهاب سيد محسني بر لزوم استفاده صحيح از رسانه ها تاكيد كرد و افزود: بسياري از بحران ها را مي توان با اطلاع رساني صحيح و مستمركنترل كرد ؛ اگر چه مديران ارشد سازمان ها ممكن است در فضاي افكار عمومي قرار نداشته باشند، اما روابط عمومي ها با ارسال هشدارهاي لازم مي توانند مديران ارشد سازمان ها را توجيه كرده و با بهره گيري از فنون و تكنيك هاي روابط عمومي به حل بحران كمك كنند.
عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي ايران، اطلاع رساني و اطلاع يابي را دو وظيفه كلي روابط عمومي ها بر شمرد و افزد: تعيين سياست هاي اطلاع رساني، مخاطب شناسي، انتخاب رسانه هاي مناسب و ارزيابي فرآيند كار از مراحل اصلي مواجهه با بحران است كه روابط عمومي ها با ايجاد اعتماد، صداقت و شفافيت مي توانند بطور چشمگيري در مواجهه با بحران ها اثرگذار باشند.
رييس انجمن روابط عمومي ايران عنوان كرد؛ اعتماد سازي، رسالت اصلي روابط عمومي
"ميرزا بابا مطهري نژاد" رييس انجمن روابط عمومي ايران ضمن جمع بندي مطالب ارايه شده در پنل تخصصي، در تشريح مهم ترين چالش هاي موجود در حوزه توسعه روابط عمومي ها به چالش ساختاري، آموزشي و تحقيقي پرداخت.
وي عدم بهره گيري از نظرات و ديدگاه هاي روابط عمومي در تصميم سازي ها، سياست گزاري ها و برنامه ريزي هاي سازمان را چالشي آزار دهنده توصيف كرد و در اين باره اظهار داشت: روابط عمومي با گردآوري و تحليل اطلاعات، راهكارهاي مناسبي را ارايه مي دهند اما وجود ساختار ناقص باعث مي شود، يافته هاي او در حوزه تصميم گيري وارد نشود.
رييس انجمن روابط عمومي ايران خاطر نشان ساخت: با وجود آنكه روابط عمومي، مسايل جامعه، نياز مخاطب و انتظار مخاطب را بخوبي مي داند و متناسب با يافته هاي خود به ارايه طرح و برنامه ريزي سازمان مي پردازد ، اما فقدان ساختار مناسب در سازمان ها موجب عدم بهره مندي سازمان از آرا و نظرات روابط عمومي ها مي شود.
وي چالش هاي موجود را به سه حوزه نظري، فنون و تكنيك ها و چالش مديريتي اجتماعي تقسيم بندي كرده و خاطر نشان ساخت: در آخرين تعريفي كه از روابط عمومي ارايه شده است، بر سودمندي مشترك سازمان و مخاطب تاكيد شده است.اما ما همچنان در تعريف آقاي " لي" مانده ايم.
مطهري نژاد، در بخش ديگري از سخنان خود، ايجاد اعتماد و فرهنگ سازي ارتباطات با بهره گيري از ابزار و تكنيك هاي نوين ارتباطي را از ديگر وظايف روابط عمومي ها دانست و تصريح كرد: اعتماد نسبت به سازمان ها كاهش يافته و باز خواني اعتماد عمومي در حال حاضر ضرورتي تام يافته است.
وي مشكلاتي نظير آموزش، نبود نيروي متخصص و حرفه اي، عدم مشاروه گرفتن سازمان ها از روابط عمومي را از ديگر چالش هاي روابط عمومي ايران بر شمرد.
شايان ذكر است در دومين رخداد ملي بررسي مسايل و چالش هاي روابط عمومي ايران برنامه هايي از جمله پخش سرود ملي روابط عمومي، اجراي برنامه تواشيح، قرعه كشي و اهداي جوايز توسط شركت آريا چرم به اجرا درآمد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)