شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش/ سهيلا عظيمي: روابط عمومي پوستر چسبان نيست
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1397 - 16:22 کد خبر:33530
در حوزه مباحث رسانه اي، روابط عموميهايي را موفق مي دانند كه با به خدمت گرفتن شيوه ها و روش هاي نوين ارتباطي و مهارت هاي ارتباطي، بتوانند حداكثر همكاري را جلب و بيشترين بهره وري را از رسانه هاي جمعي كسب كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در حوزه مباحث رسانه اي، روابط عموميهايي را موفق مي دانند كه با به خدمت گرفتن شيوه ها و روش هاي نوين ارتباطي و مهارت هاي ارتباطي، بتوانند حداكثر همكاري را جلب و بيشترين بهره وري را از رسانه هاي جمعي كسب كنند.

روابط عمومي، تلاش آگاهانه و دوسويه‌اي است كه به منظور تامين اهداف مورد قبول جامعه بين سازمان و گروههاي اجتماعي مرتبط و از طريق گفتمان و رسيدن به فهم مشترك بين طرفين ارتباط صورت مي پذيرد و مديريت آن را واحد روابط عمومي به عهده دارد.

روابط عمومي عبارت از تلاشه و اقداماتي آگاهانه، برنامه‌ريزي شده و سنجيده، براي استقرار و كسب تفاهم متقابل، بين يك سازمان و گروه هاي مورد نظر آن است.

روابط عمومي، فلسفه اي اجتماعي – مديريتي است كه مديران مسووليت شناس، اين فلسفه را با كمال صراحت در مقررات و خط مشي خود بيان مي كنند و كليه اقدامات خود را با فلسفه اجتماعي منطبق مي سازند. آنگاه كليه اقدامات و اعمال موسسه را كه ناشي از فلسفه اجتماعي مديريت بوده به اطلاع مرتبطين خود مي رسانند تا حسن نيت و تفاهم مردم را جلب كنند. بايد گفت روابط عمومي داراي ماهيتي رسانه اي است و در طبقه بندي ها، در صف رسانه ها قرار مي گيرد.

در حوزه مباحث رسانه اي، روابط عمومي هايي را موفق مي دانند كه با به خدمت گرفتن شيوه ها و روش هاي نوين ارتباطي و مهارت هاي ارتباطي، بتوانند حداكثر همكاري را جلب و بيشترين بهره وري را از رسانه هاي جمعي كسب كنند.

در۲۰ سال گذشته، روابط عمومي در ايران، توانسته كم و بيش به بالا دستي هايش اين تفكر را القا كند كه روابط عمومي پوستر چسبان نيست و يا آنها را قانع كرده كه نظرسنجي از مردم چيز بدي نيست. اما تصور بر اين است كه هنوز نتوانسته به تبيين روابط عمومي آرماني دست يابد و انرژي خود را بر توسعه آن متمركز كند.

با فرارسيدن ۲۷ ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي، بهانه اي دست داد تا با تني چند از روابط عمومي هاي فعال استان گفتگويي ترتيب دهيم كه از نظر مي گذرد.

بي مهري مديران به روابط عمومي ها و عدم تعامل رسانه ها در انعكاس اخبار
سيد حسين بي نياز مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين در تشريح نقش روابط عموميچنين مي گويد: روابط عمومي در سه سطح تعريف مي شود كه ابتدايي ترين و پايين ترين نقش يك مسوول روابط عمومي، به عنوان كسي است كه در مناسبت هاي مختلف شركت و در واقع تهيه كننده لوازم مراسمات سازماني مي تواند باشد.

وي گفت: سطح دوم مسوول روابط عمومي، نقش آفريني به عنوان يك مشاور اجرايي و بر اساس مستندات و مشاهدات است و در واقع اتفاقات مختلف را تجزيه و تحليل مي كند و سطح سوم به عنوان عالي ترين سطح، بازويي براي مدير و در واقع مغز متفكر يك سازمان است و در مقام يك مشاور نقش آفريني مي كند.

بي نياز مي گويد: دو نگاه عمده به جايگاه روابط عمومي وجود دارد كه شامل نگاه مدير مجموعه به روابط عمومي و نگاه خود فرد مسوول روابط عمومي به اين جايگاه مي باشد و متاسفانه ديدگاه مديران به جايگاه روابط عمومي، در همان سطح ابتدايي باقي مانده و اين امر مناسب مجموعه فعالي به نام روابط عمومي در يك سازمان نيست.

وي اظهار كرد: در حال حاضر جايگاه روابط عمومي در نگاه جامعه، بسيار مطلوب است و مردم نگاه مثبتي به اين جايگاه دارند و وقتي صحبت از روابط عمومي مي شود، دقيقا مردم متوجه قدر و منزلت و فعاليت هاي خاص روابط عمومي مي شوند.

مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش اضافه كرد: اما متاسفانه از ديد مسوولان، چنين چيزي نيست و بسياري از مسوولان دوست دارند تا روابط عمومي ها، مجيزگوي مديران خود باشند در حاليكه يكي از وظايف روابط عمومي ها، تبيين افكار عمومي نسبت به فعاليت هاي سازمان براي مدير است و نيز بتواند از دريچه رسانه ها عملكردها را نقد كند و ذائقه مخاطب را بسنجد و مانند پلي، وظيفه اطلاع رساني و آگاهي بخشي بين مدير و مردم را انجام دهد.

بي نياز ضمن اشاره به عملكرد مطبوعات و خبرگزاري هاي استان افزود: گلايه ايي بر عملكرد مطبوعات و نشريات استان وارد است. آموزش و پرورش، مانند بسياري از سازمان ها، داراي بودجه هاي كلان نيست بلكه دستگاهي مديريتي است كه فعاليت هاي زيادي در رابطه با تعليم و تربيت فرزندان جامعه در آن انجام مي شود اما انعكاس اخبار آموزش و پرورش، به عنوان قشر فرهيخته جامعه، آن گونه كه شايسته اين دستگاه انسان ساز بوده، انجام نمي شود و اين در حالي است كه روابط عمومي آموزش و پرورش تعامل مناسبي با رسانه هاي استان دارد.

از ناشناخته ماندن جايگاه روابط عمومي ها تا بي توجهي مديران به اين بخش از سازمان ها
عبدالله محمدي مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين از نقش روابط عمومي در سازمان ها چنين مي گويد: روابط عمومي، سياست گذار اهداف سازماني در افق آينده و سخنگوي سازمان در حوزه هاي مختلف و انعكاس دهنده فعاليت هاي سازمان به اصحاب رسانه، خبرگزاري ها، صدا و سيما و وزارتخانه مربوطه است.

وي گفت: روابط عمومي در واقع تسهيل كننده ارتباطات سازماني است و مي تواند نقش محوري در سازمان به عنوان يكي از اركان اساسي در ارتباط بين مردم و سازمان مربوطه ايفا كند.

محمدي اظهار كرد: امن ترين مسير جهت دريافت آمار و اخبار مربوطه يك سازمان به حوزه هاي مختلف جهت انعكاس و ارائه عملكرد از كانال روابط عمومي صورت مي پذيرد اما متاسفانه امروزه روابط عمومي ها هنوز نتوانسته اند جايگاه اصلي خود را در سازمان ها داشته باشند و توجه لازم از سوي مديران به جايگاه روابط عمومي ها در ميان كل دستگاه هاي اجرايي وجود ندارد.

مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين عنوان كرد: اميدواريم با مصوبات اخير كه در جلسات مختلف وزارتخانه اي و استانداري تعيين شده، ضمن اصلاح جايگاه ساختاري روابط عمومي به همراه تزريق امكانات و نيروي انساني مورد نياز، شاهد بالندگي بيشتر اين بخش در ميان دستگاه هاي اجرايي جهت انعكاس هرچه بهتر فعاليت هاي سازماني در سطح استاني و ملي باشيم.