شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شش ويژگي حياتي براي تهيه يك بروشور
چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1397 - 22:45 کد خبر:33361
حتي در اين دنياي ديجيتالي كه ما امروزه در آن زندگي مي كنيم، بروشور مي تواند يكي از بهترين دوستان شركت و كسب و كار شما باشد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  حتي در اين دنياي ديجيتالي كه ما امروزه در آن زندگي مي كنيم، بروشور مي تواند يكي از بهترين دوستان شركت و كسب و كار شما باشد. بروشور مي تواند در هماهنگي و ارتباط با ديگر محتواي فروش شما اثربخش واقع شود يا حتي به تنهايي عمل كند. علاوه بر آن، با وجود و توسعه فناوري هاي مختلف از قبيل فايل هاي پي دي اف، ديگر نيازي به چاپ كردن بروشور هم نيست و يك نمونه از آن به راحتي قابل مطالعه بر روي يك تبلت، دستگاه روميزي يا حتي گوشي تلفن همراه است. با اين وجود، بدون برنامه ريزي دقيق، آماده سازي و اجرا، كل فرايند مورد نظر مي تواند به عاملي براي هدر رفتن زمان و پول شما شود.

بنابراين، شش مرحله شرح داده شده در ادامه اين مطلب را براي تهيه يك بروشور اثربخش دنبال كنيد تا با آن به افزايش درخواست ها، خريدها و حتي تكرار خريد مشتريان خود كمك كرده باشيد.

1- جايگاه بروشور خود را در فرايند خريد بشناسيد
محصول شما، بازار و حتي رويكرد شما نسبت به چگونه فروختن، همه و همه فاكتورهاي اصلي در چگونگي نگارش و تدوين بروشور شما محسوب مي شود. ابتدا تعيين كنيد كه اين بروشور در كجاي فرايند خريد شما نقش آفريني مي كند:

بروشوري كه بعد از جلسه براي مشتري بالقوه از خود به جاي مي گذاريد: اين بروشور بايد تاكيدي باشد بر گفته هاي شما در اين جلسه. بروشوري براي عرضه در نقطه فروش: مثلا نوعي از بروشور كه ممكن است در حين انتظار در صف بانك آن را بر مي داريد. اين نوع بروشور مي تواند براي افزايش علاقه و توجه و ايجاد پرسش در ذهن مشتري بالقوه استفاده شود.
بروشور براي پاسخگويي به سوالات مشتريان: مثلا فرض كنيد شخصي سوالي را در مورد يك محصول مطرح مي كند و شما در پاسخ يك بروشور را به ايميل وي ارسال مي كنيد يا آن را در پيگيري ايميلي يك مشتري براي وي ارسال مي كنيد. اين نوع بروشور بايد بسيار كامل و بسيط باشد و هر نوع اطلاعات ممكن را پوشش دهد.
ارسال مستقيم بروشور با پست: در اين مورد محتواي شما براي بازاريابي ايميلي كافي و مناسب است، اما به منظور تاكيد و به اصطلاح محكم كاري بيشتر اقدام به ضميمه كردن يك بروشور هم مي كنيد. اما در اين مورد بايد به دنبال راهكاري براي جذاب كردن و بخ چشم آن هم كرده باشيد.
ابزار حمايتي براي فروش: اين نوع بروشور شبيه به موردي است كه بعد از جلسه با مشتري براي وي باقي مي گذاريد، اما اغلب از اين نوع به عنوان يك ابزار كمكي در حين جلسات معرفي و فروش استفاده مي شود.

2- بررسي كنيد كه آيا بروشور شما به تنهايي وارد ميدان مي شود يا خير
برخي از شركت ها داراي يك بروشور براي يك محصول هستند و ديگر چيزي در اختيار ندارند. برخي ديگر از بروشور خود در كنار ديگر محتواي تبليغاتي استفاده مي كنند.

اگر در پي تهيه بروشوري هستيد كه در كنار ديگر محتواي تبليغاتي مورد استفاده قرار بگيرد، بايد توجه كنيد كه محتواي آن بايد توسط مسئولين كمپين تبليغاتي شما تهيه شود.

به عنوان مثال، شما يك بسته تبليغاتي پستي بدون عيب و نقص تهيه كرده ايد. نامه معرفي شما دلايل كافي براي خريده شدن محصول شما توسط مشتري بالقوه را عنوان مي كند.

در اين مورد نبايد در فرايند پيگيري خود از يك بروشور تكراري كه پيش از اين در بسته پستي خود استفاده كرديد، استفاده كنيد. چرا كه پيش از مشتري را بالقوه را در رابطه با ارزنده بودن محصول خود قانع كرده ايد. بروشور مورد نظر براي استفاده در اين مرحله بايد كامل كننده پيگيري شما باشد، نه اينكه تكرار كننده محتواي شما در گذشته باشد.

3- مخاطب خود را بشناسيد
پيش از اين و در گام هاي قبل مشخص كرده بوديد كه جايگاه بروشور مورد نظر در كجاي فرايند خريد از شما قرار دارد. پس نبايد هدف گرفتن آن دسته از مشتريان هدف را فراموش كنيد. تصميم بگيريد كه اين بخش از مشتريان شما چه نيازهاي اطلاعاتي دارند و بروشور خود را بر اساس آن تنظيم كنيد. شيوه نوشتن محتواي يك بروشور براي پاسخگويي به مشتري نبايد با محتواي يك بروشور براي حمايت و پشتيباني از فروش يكسان باشد. به ياد داشته باشيد، محتواي مورد استفاده مختص آن دسته از مخاطبين تهيه كنيد. اگر خيلي توضيح دهيد، هيچ كس به خواندن آن ترغيب نمي شود؛ اگر سعي كنيد رضايت همه را كسب كنيد، مطمئنا در نهايت رضايت هيج كسي را جلب نخواهيد كرد.

4 – نقاط فروش خود را سازماندهي كنيد
بروشور شما بايد شامل يك بخش آغازين، بخش مياني و بخش پاياني باشد، در واقع همانند يك كتاب باشد. گاهي برخي مردم نگاهي به روي جلد، پشت جلد و چند برگه مياني مي اندازند تا ببينند آيا اصلا ارزش مطالعه و بررسي دارد يا خير.

اينكه چگونه نقاط فروش خود را سازماندهي مي كنيد، بستگي به آيتم شماره 3 اشاره شده در بخش اول از اين مطلب دارد – اينكه مخاطب خود را بشناسيد. وقتي مشخص كرديد كه چه كسي قرار است بروشور شما را مطالعه كند، سپس مي توانيد رويكردي را انتخاب كنيد كه به بهترين نحو پاسخگوي نيازهاي اين بخش از مخاطبين شما باشد.

به عنوان مثال، فرض كنيم كه شما يك دفتر معاملات و بنگاه خودرو داريد. ممكن است بخواهيد در بروشور خود مطلبي با عنواني شبيه به اين داشته باشيد كه: “10 نكته اي كه در زمان خريد خودرو بايد به آن توجه داشته باشيد”. حالا در اين مطلب بايد به اين موارد اشاره كنيد و در انتها يا در هر بخش بطور مجزا عنوان كنيد كه مجموعه شما در رابطه با آن نكته خاص از بين 10 نكته مورد نظر چه كمكي مي تواند به مشتري مورد نظر در حين فرايند خريد وي ارائه كند.

اين كار موجب افزايش اعتبار شركت شما شده و اين حقيقت كه مجموعه شما چنين بروشوري را ارائه كرده است مي تواند عاملي تعيين كننده در از آن شما يا از آن رقيب شما شدن فروش مورد نظر باشد. به هر حال، اين شما بوديد كه يك بروشور كمك كننده تهيه كرديد كه مورد نياز مشتري بود و مشتري هم از آن استفاده كرده است.

5- در اين فرايند دقيق، كامل و فشرده و مختصر باشيد
پيش از اينكه بسط دادن و در واقع توسعه دادن مطالب انتخاب شده براي قرار گرفتن در بروشور خود بپردازيد، ابتدا قدري زمان براي فكر كردن به محتواي مورد نظري بكنيد كه قرار است در بروشور شما قرار بگيرد . . . و همچنين توجه كنيد كه اصلا به عدم قرار گرفتن چه مواردي در اين بروشور نياز داريد.

اگر اغلب بروشورهاي موجود در بازار را باز كرده باشيد، با تنها چيزي كه مواجه مي شويد، حجم زيادي از كلمات و جملات است. اين موضوع به اين دليل است كه بروشورها بايد تا جاي ممكن حاوي اطلاعاتي باشند كه مخاطب را به مرحله بعدي در فرايند خريد سوق دهند – كه همانا مرحله خريد كردن است.

شخصي كه به محصول شما علاقمند شده باشد، تك به تك كلمات درج شده توسط شما را مطالعه مي كند. با اين وجود، مشتري بالقوه شما مطمئنا بروشور شما را در دستگاه كاغذ خردكن خود قرار خواهد داد، اگر كه ببيند محتوايي كاربردي در آن درج نشده يا حتي بدتر – محتواي آن كنسل كننده است. پس چيزي را در اختيار مخاطب قرار دهيد كه به آن نياز دارد و آنها را درگير در باتلاق بي پايان صفحات و محتواي خسته كننده فرو نبريد.

6- كاري كنيد كه بروشور شما به چشم بيايد و جلب توجه كند
اگر به اين مرحله رسيده ايد، بايد بگويم كه عملكرد خيلي خوبي داشته ايد، اما همچنان روبرو شدن با يك مشكل بزرگ در اين مرحله هم دور از انتظار نيست. پس از طي كردن 5 قدم اول، قرار دادن تمامي محتواي تهيه شده در يك طرح قالب بندي شده همراه با تصاوير آرشيوي و قرار دادن نام بروشور بر روي آن همچنان مي تواند وسوسه كننده باشد. اما فراموش نكنيد كه امروزه مردم بيش از پيش بصري هستند و از طريق ديدن تصاوير اطلاعات مورد نياز خود را دريافت مي كنند و البته نسبت به قبل با حجم بالاتري از سر و صدا و اختلال از سوي ديگر منابع تبليغاتي و بازاريابي روبرو هستند.


منبع: www.ibazaryabi.com