شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 3/3 ميليون دلار هزينه لابي‌گري فيس‌بوك
دوشنبه، 3 اردیبهشت 1397 - 22:47 کد خبر:33272
فيس‌بوك طيف وسيعي از مباحث را در تلاش‌هايش تحت پوشش قرار داده، و تلاش نموده تا نظرش درباره مباحث مختلفي كه به منافع تجاري اين شركت مربوط مي‌شوند شنيده شود و سعي نموده تا به نفع خودش بر تلاش‌هاي كنگره براي ارزيابي مقررات جديدي مربوط به اينترنت و صنعت تكنولوژي، تاثير بگذارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فيس‌بوك طيف وسيعي از مباحث را در تلاش‌هايش تحت پوشش قرار داده، و تلاش نموده تا نظرش درباره مباحث مختلفي كه به منافع تجاري اين شركت مربوط مي‌شوند شنيده شود و سعي نموده تا به نفع خودش بر تلاش‌هاي كنگره براي ارزيابي مقررات جديدي مربوط به اينترنت و صنعت تكنولوژي، تاثير بگذارد.

به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري ايتنا، تازه ترين اطلاعات دولت آمريكا نشان مي‌دهد كه در سه ماهه نخست سال 2018 فيس بوك 3.3 ميليون دلار را صرف لابي‌گري كرده است. اين تلاش چندين ميليون دلاري بيشترين ركورد اين كمپاني در اين زمينه در يك دوره سه ماهه به شمار مي‌رود.

بر اساس اين اسناد، فيس‌بوك زمان زيادي را صرف لابي با كاخ سفيد، اعضاي سنا و مجلس نمايندگان و برخي از آژانس‌هاي دولتي از جمله كميسيون بازارگاني فدرال و كميسيون ارتباطات فدرال كرده است.

مطابق اين گزارش، فيس‌بوك طيف وسيعي از مباحث را در تلاش‌هايش تحت پوشش قرار داده، و تلاش نموده تا نظرش درباره مباحث مختلفي كه به منافع تجاري اين شركت مربوط مي‌شوند شنيده شود و سعي نموده تا به نفع خودش بر تلاش‌هاي كنگره براي ارزيابي مقررات جديدي مربوط به اينترنت و صنعت تكنولوژي، تاثير بگذارد.

اين شركت فعال در حوزه شبكه اجتماعي بحث‌هايي را درباره «اصطلاحات جامع» در سيستم مهاجرتي در پيش گرفته است، «از جمله ويزاهاي نيروي كار موقت حوزه هايتك و اقامت دائم مبتني بر اشتغال»، كه به نظر مي‌رسد در واكنش به تصميم دولت براي تعليق موقت ويزاهاي H-1B باشد كه به طور معمول توسط شركت‌هاي تكنولوژي براي جذب نيروي كار خارجي استفاده مي‌شوند. (بر اساس گزارش بنياد ملي خط مشي آمريكا، فيس‌بوك يكي از 15 كارفرماي برتر براي گيرندگان ويزاي H-1B در سال 2017 بوده است).

در مقابل ترامپ
فيس‌بوك همچنين موضع خود را درباره تعليق اخراج كودكان مهاجر، كه عمدتا با عنوان DACA شناخته مي‌شود، اعلام نمود. مارك زاكربرگ بنيانگذار اين كمپاني يكي از چندين مدير عامل حوزه تكنولوژي بود كه علنا عليه تصميم رييس جمهور دونالد ترامپ براي لغو DACA اطهارنظر كرد.

فيس‌بوك همچنين در چند بحث داغ مربوط به خط مشي تكنولوژي در كنگره به لابي‌گري پرداخت. اين لابي‌گري‌ها در مباحث مربوط به «بي‌طرفي اينترنت» (كه اين كمپاني از آن پشتيباني نموده بود) از طريق يك گروه لابي‌گري ديگر بود، و به دادخواستي عليه FCC پس از تصميم به حذف حفاظت‌ها از بي‌طرفي اينترنت پيوست.

اين شركت همچنين از قدرت لابي‌گري خود براي نقش آفريني در قانون جلوگيري از توانمندي قاچاقچيان روابط جنسي (SESTA) استفاده كرد، لايحه بحث‌­برانگيزي كه نهايتا از تصويب كنگره گذشت و با امضاي رييس جهور ترامپ به قانون تبديل شد.

SESTA، كه از پشتيباني فيس‌بوك برخودار بود، ظاهرا براي مقابله با وب‌سايت‌هايي طراحي شده است كه امكان قاچاق انسان را فراهم مي‌آوردند ولي نتيجه ناخواسته به خطر انداختن كارگران جنسي را در پي داشتند.

فيس‌بوك و درز داده‌ها
از سوي ديگر، فيس‌بوك به آنچه «بحث‌هاي عمومي درباره درز داده‌ها» با قانونگذاران توصيف نموده مشغول بوده است.
دقيقا مشخص نيست منظور از آن چيست. آيا درز داده‌هاي فيس‌بوك رخ داده ولي آن را فاش نكرده است؟ آيا اين ارتباطي با روساي كمبريج آناليتكا داشته، كه اين كمپاني تلاش گسترده‌اي نموده كه با عنوان درز داده‌ها شناخته نشود؟ آيا اينها بخشي از مباحثه‌اي درباره خط مشي‌هاي جديد درباره اينكه چگونه شركت‌ها بايد درز داده‌ها را افشا نمايند بوده است؟

گفتني است افزايش هزينه براي لابي‌گري، بخشي از رويه معمول فيس‌بوك بوده، كه از سال 2015 منجر به صرف حدود 30 ميليون دلار براي تاثيرگذاري بر قانونگذاران آمريكايي شده است.

اين شركت، تلاش‌هاي خود را به ديگر نقاط جهان نيز بسط داده است. فيس‌بوك همچنين تلاش‌هاي لابي‌گريش را در اروپا در سال 2017 دوچندان كرده است.

فيس‌بوك و سياستمداران
هر چند احضار مارك زاكربرگ براي شهادت دادن و به پرسش كشيدن روش‌هاي كسب و كار فيس‌بوك، نمايش چشمگيري را شكل داد، ولي افشاگري‌هايي از اين دست هستند كه روشن مي‌كنند چنين تلاش‌هايي به ندرت فايده‌اي در پي خواهد داشت: شايد سناتورها در جلوي دوربين‌ها خود را سرسخت نشان دادند، ولي زاكربرگ با دادن چند ميليون دلار آنها را ساكت كرد تا مشكلي برايش درست نكنند!