شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اپل به‌دنبال پردازنده اختصاصي براي «مك»
دوشنبه، 3 اردیبهشت 1397 - 21:55 کد خبر:33268
شركت اپل همچنان براي ساخت رايانه‌هايش به پردازنده‌هاي شركت اينتل وابسته است، اما اين شركت قصد دارد با ساخت پردازنده‌هاي اختصاصي خود به اين وابستگي پايان دهد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  شركت اپل همچنان براي ساخت رايانه‌هايش به پردازنده‌هاي شركت اينتل وابسته است، اما اين شركت قصد دارد با ساخت پردازنده‌هاي اختصاصي خود به اين وابستگي پايان دهد.

شركت اپل قصد دارد براي مك‌بوك‌ها در سال‌هاي آينده از پردازنده‌اي با معماري آرم (ARM) استفاده كند. هم اكنون اين شركت از اين پردازنده‌ها در موبايل و تبلت‌هايش استفاده مي‌كند.

اپل مي‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ پردازنده‌هاي مك را تغيير دهد و تراشه اختصاصي خود را براي رايانه‌هايش بسازد. اگر اپل بتواند در اين زمينه موفق شود شركت اينتل با رقيب جديد و جدي روبه‌رو خواهد شد و اين مي‌تواند سلطه اين شركت آمريكايي در ساخت پردازنده را با چالش روبه‌رو كند.

نخستين مكينتاش با پردازنده شركت موتورولا ساخته شده بود. در سال ۱۹۹۴ اين شركت رويه خود را تغيير داد و پردازنده مك به ريزپردازنده‌هاي PowerPC مجهز شد. در آن زمان پردازنده‌هاي ۶۸كي موتورولا ديگر قديمي شده بود و از سوي ديگر همكاري اپل، آي‌بي‌ام و موتورولا براي ساخت سري جديد پردازنده‌ها آغاز شده بود. اين پردازنده‌ها با معماري PowerPC ساخته مي‌شدند. اين فناوري در سال ۲۰۰۶ كاملا در مقابل پردازنده‌هاي x86 اينتل عقب افتاده بود. براي همين اپل اينبار به سمت اينتل كوچ كرد.

استيو جابز معتقد بود كه به‌جاي استفاده از پردازنده‌هاي توليد شده توسط شركت‌هايي همچون اينتل، اپل بايد خود فناوري‌هاي مورد نياز براي محصولاتش را در اختيار داشته باشد.

در سال ۲۰۰۸ شركت اپل شركتي با نام Palo Alto Semiconductor را به قيمت ۲۷۸ ميليون دلار خريد. اين شركت در زمينه ساخت پردازنده فعاليت مي‌كرد. ‌با اين خريد اپل به سمت توليد پردازنده‌هاي اختصاصي براي آيفون حركت كرد.

پردازنده‌هاي سري آ، حاصل اين سرمايه گذاري اپل بود و حالا اين سري پردازنده، يكي از علت‌هاي تمايز اصلي آيفون نسبت به باقي گوشي‌هاي بازار از نظر سخت افزاري است. در حالي كه در سال ۲۰۱۳ هنوز بسياري از رايانه‌ها از پردازنده‌هاي ۳۲ بيتي اينتل استفاده مي‌كردند اپل پردازنده ۶۴ بيتي براي آيفون پنج اس با نام A7 را معرفي كرد.

اين مسير حالا سبب شده است تا اپل بخواهد پردازنده‌هاي اينتل با معماري ايكس ۸۶ را كنار بگذارد.

معماري «ARM»
ARM نوعي معماري پردازنده‌هاي كامپيوتري است كه توسط كمپاني بريتانيايي ARM Holding طراحي شده‌است.

كلمه ARM مخفف Advanced RISC Machine است. در اين معماري هسته اصلي CPU نياز به چندين هزار ترانزيستور دارد. اين در حالي است كه پردازنده‌هاي معمولي رايج x86 نياز به چند ميليون ترانزيستور دارند. مهم‌ترين دليل مصرف بسيار پايين انرژي در پردازنده‌هاي مبتني بر ARM كه باعث استفاده گسترده آنها در ابزارهايي مانند تلفن هوشمند يا تبلت شده نيز همين است.

كلمه RISC مخفف Reduced instruction Set Computing است در اصل اين روش مجموعه دستورات ساده شده است، اين عبارت به نوعي از طراحي CPU اشاره دارد كه پايه و اساس آن، ساده سازي دستورات است كه سبب بازده و سرعت بالا مي‌شود.

كلمه CISC مخفف Complex Instruction Set Computing است. در اصل اين روش مجموعه دستورات پيچيده است كه معماري x86 اينتل براساس آن طراحي شده است. هم اكنون پردازنده بيشتر كامپيوترها ولپ‌تاپ‌ها از اين روش استفاده مي‌كنند.

ايده اصلي RISC را جان كوكي از شركت آي‌بي‌ام در سال ۱۹۷۴ مطرح كرد. وي معتقد بود يك كامپيوتر تنها به ۲۰ درصد از دستورات نياز دارد و ۸۰ درصد ديگر، دستورات غيرضروري هستند. پردازنده‌هاي ساخته شده براساس اين طراحي از دستورات كمي پشتيباني مي‌كنند به اين ترتيب به ترانزيستور كمتري نيز نياز دارند و ساخت آنها نيز كم‌هزينه است.

پردازنده‌هاي ARM براساس همين ايده شكل گرفته اند. البته چالش اپل در استفاده از معماري ARM در پردازنده‌هاي جديدش، تغييراتي است كه بايد در نرم افزارهاي اين شركت براي رايانه‌هايش داده شود.