شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جلسه استماع موسس و مديرعامل فيسبوك در برابر سناتورهاي كنگره آمريكا برگزار شد
چهارشنبه، 22 فروردین 1397 - 01:11 کد خبر:33161
مارك زاكربرگ، موسس و مديرعامل فيس بوك در برابر سناتورهاي كنگره آمريكا قرار گرفته تا به سوالات آنها درباره حضانت از اطلاعات دو ميليارد كاربر اين شبكه اجتماعي پاسخ دهد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مارك زاكربرگ، موسس و مديرعامل فيس بوك در برابر سناتورهاي كنگره آمريكا قرار گرفته تا به سوالات آنها درباره حضانت از اطلاعات دو ميليارد كاربر اين شبكه اجتماعي پاسخ دهد. آقاي زاكربرگ مي‌گويد بزرگترين پشيماني او غفلت درباره استفاده كاربران و شركت‌هاي روسيه براي تاثير بر راي‌دهندگان آمريكايي است.

مارك زاكربرگ، در برابر سناتورهاي كنگره آمريكا گفت فرآيند مميزي اپليكيشن‌هايي كه اطلاعات كاربران اين شبكه را به طور قانوني جمع‌آوري مي‌كنند آغاز شده و با سخت‌گيري دنبال خواهد شد و در صورت پيدا كردن هرگونه سوءاستفاده‌اي از اين اطلاعات نظير پرونده كمبريج آنالتيكا، متخلفان از ادامه همكاري با فيسبوك منع خواهند شد.

قرار است دو كميته مجزاي كنگره آمريكا ظرف امروز (سه‌شنبه) و فردا از آقاي زاكربرگ درباره نحوه حفاظت فيسبوك از اطلاعات حدود ۲ ميليارد كاربر آن سوال كنند.

او در ابتداي اين جلسه گفت: "من فيسبوك را خلق كردم و ان را مديريت مي‌كنم و به همين علت هم مسئوليت اشتباهات آن با من است."

"ما فيسبوك را براي برقرار كردن ارتباط آدم‌ها با يكديگر خلق كرديم... اكنون بيش از ۲ ميليارد نفر عضو آن هستند... ۷ ميليون كار و بار از طريق فيسبوك ارتزاق مي‌كنند... در جريان توفندهاي ويرانگر اخير فعالان توانستند حدود ۲۰ ميليون دلار از طريق فيسبوك كمك جمع‌آوري كنند... اما همه اينها دليل نمي‌شود كه اشتباه نكرده باشيم...بايد مطمئن شويم كه به مردم صدا بدهيم اما همزمان مانع از دروغ پراكني شويم...."

او در ادامه در پاسخ به دايان فاينستاين، سناتور دموكرات ارشد گفت: "يكي از بزرگترين پيشماني‌هاي من از زمان خلق فيسبوك اين است كه چرا ما نتوانستيم فعاليت شركت‌ها و افراد روس در زمينه كارزارهاي انتخاباتي را زودتر تشخيص دهيم و مانع از آن شويم. مقابله با تلاش براي تاثير بر انتخابات‌هاي آمريكا از طريق فيسبوك الويت اول من در سال جاري است."

هم‌زمان در حالي كه تصاوير زنده اين استماع از شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكا پخش مي شد از بازارهاي سهام اين كشور گزارش شد كه ارزش سهام فيسبوك افزايش يافته است. اين در حالي است كه پس از بالا گرفتن انتقادها از اين شبكه اجتماعي شاخص سهام فيسبوك با بيش از ۵۰ ميليارد دلار افت نشان داده بود.

خبرگزاري رويترز گزارش كرده با بهبود ارزش سهام فيسبوك اين شركت در حال نزديك شدن به بالاترين ارزش خود از روز اول فروردين تا امروز است. سهام فيسبوك در آن روز (۲۱ مارس) برابر ۱۶۵ دلار بود.

گزارش شده بود كه مارك زاكربرگ در روزهاي گذشته جلسه‌هاي تمريني گذاشته بود تا خودش را براي جلسه استماع كميته دادگستري و بازرگاني سناي آمريكا آماده كند.

اين مدير ۳۳ساله فيس‌بوك به مكالمه‌هاي خشك و بي‌روح معروف است. اما در جلسه سنا پيدا بود تلاش مي‌كند با احساس حرف بزند.

در نخستين هفته‌هاي بعد از پيروزي دونالد ترامپ، به نظر مي‌رسيد ادعاها درباره نقش فيس‌بوك و شبكه‌هاي اجتماعي ديگر براي مارك زاكربرگ شوخي اند اما با تحولات اخير و افشاگري‌ها درباره دست‌رسي شركت‌هاي تجاري به اطلاعات كاربران، حالا پايش به جلسه سنا باز شد.

در يك دهه گذشته كه شبكه‌هاي اجتماعي در آمريكا و ديگر نقاط دنيا رونق گرفتند، كنش‌گران حامي حريم خصوصي به كاربران هشدار مي‌دادند جايي كه خدمات براي كاربران رايگان است، در واقع خود اين كاربران، محصول فروخته‌شده اند.

حالا با اين گمانه‌ها كه يك دولت خارجي، روسيه، يا كاسب‌هايي در مقدونيه، براي منافع سياسي يا مالي خودشان از فضاي انتخابات آمريكا استفاده كرده‌اند تا محتواي جنجالي به ده‌ها ميليون راي‌دهنده آمريكايي نشان دهند، حساسيت‌ها درباره حريم خصوصي كاربران به موضوع خبري روز تبديل شده است.

اين جلسه استماع پس از آن شكل گرفت كه در چند هفته اخير موضوع استفاده شركت تحليل داده‌هاي كمبريج آنالتيكا از اطلاعات حدود ۸۷ ميليون كاربر فيسبوك و به كارگيري آنها به نفع كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ، فيسبوك را با انتقاد گسترده روبرو شد.

در جريان اين جلسه مارك زاكربرگ تاييد كرد كه رابرت مولر، بازرس ويژه پرونده ترامپ-روسيه با فيسبوك در ارتباط بوده است و اين شبكه اجتماعي با اين تحقيقات در ارتباط بوده است هر چند تاكيد كرد به علت محرمانه بودن محتواي اين ارتباط او نمي‌تواند در يك جلسه علني در اين باره سخني بگويد.

آقاي زاكربرگ پيش از اين جلسه در متن اظهارتي كه براي اعضاي كنگره اماده كرده بود آورده بود هر اپليكيشني كه پيش از سال ۲۰۱۴ به بخش زيادي از اطلاعات كاربران فيس‌بوك دسترسي داشته مورد تحقيق و بازرسي قرار خواهد گرفت.

براساس شهادت‌نامه بنيان‌گذار فيس‌بوك براساس تخمين‌هاي اين شركت در طول دو سال بيش از ۱۲۶ ميليون كاربر فيس‌بوك در معرض محتواي توليدي "آژانس تحقيقاتي اينترنت" كه يك سازمان تبليغاتي روسيه است قرار گرفته اند.

به گفته او از آن زمان فيس‌بوك ابزارهاي هوشمند مصنوعي بهتري را طراحي كرده كه بتواند حساب‌هاي جعلي را رديابي و تعطيل كنند.

به گزارش بي سي، سياست‌هاي نشر آگهي نيز از اين پس تغيير مي‌كند و هويت كساني كه خواهان انتشار آگهي‌هاي سياسي هستند و يا آنها كه داراي صفحاتي با فالوئر يا دنبال‌كننده‌هاي بالا هستند بررسي خواهد شد.