شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا مي‌دانستيد كه حساسيت فصلي موجب افسردگي در افراد مي‌شود؟
پنجشنبه، 9 فروردین 1397 - 14:49 کد خبر:33048
آيا مي‌دانستيد كه حساسيت فصلي علاوه بر علائم جسمي آزاردهنده‌ بر رفتار افراد نيز تاثير مهم دارد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آيا مي‌دانستيد كه حساسيت فصلي علاوه بر علائم جسمي آزاردهنده‌ بر رفتار افراد نيز تاثير مهم دارد.
 
 بر اساس مطالعات اخير، احتمال افسردگي در افرادي كه حساسيت فصلي دارند در حدود 50 درصد بيشتر از ديگر افراد است اما اگر شدت حساسيت به حدي باشد كه مجبور به مراجعه به يك متخصص شويد، اين احتمال سه برابر خواهد شد.
 
 ايسنا نوشته، اما با اين حال حساسيت به طور مستقيم باعث افسردگي باليني نمي‌شود و در همه افراد به افسردگي منجر نمي‌شود بلكه در عمل منجر به تغييرات خلقي مي‌شود كه معمولا علائم افسردگي خفيف، مانند احساس اندوه، رخوت و خستگي را به همراه دارد و واكنش‌هاي آلرژيك، زنگ خطري براي بروز افسردگي، نه لزوما از جنبه عاطفي بلكه از جنبه‌هاي فيزيولوژيكي مانند كاهش سطح انرژي بدن است.
 
 همچنين كارشناسان مي‌گويند كه حساسيت در يك فرد مبتلا به افسردگي باليني باعث تشديد علائم افسردگي مي‌شود.
 
 واكنش‌هاي حساسيت در واقع پاسخ ايمني به آزاد شدن سيتوكين‌ها، مولكول‌هاي پروتئيني كه در برقراري ارتباط بين سلول‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، هستند. هنگامي كه سيتوكين‌ها به مغز سيگنال مي‌دهند، احساس بيماري يا «تحليل قواي ذهني» را ايجاد مي‌كند كه اغلب با آنفلوآنزا همراه است.
 
 همچنين تحقيقي ديگر از دانشگاه مريلند به بررسي رابطه بين شاخص‌هاي خودكشي و آلرژي پرداخته است. متخصصان اين مطالعه با اشاره به افزايش نرخ خودكشي در ماه‌هاي آوريل تا ژوئن (فصل بهار) كه تغييرات محيطي قابل توجهي در گرده افشاني درختان به وقوع مي‌پيوندد ارتباط بين ميزان افسردگي و علائم حساسيت مربوط به گرده افشاني گياهان را خاطرنشان كردند.
 
 اين تحقيق نشان داد كه با توجه به ميزان بالاتر حساسيت و افسردگي در زنان، ارتباط بين حساسيت، افسردگي و خودكشي در آنها به نسبت مردان بيشتر است.
 در برخي موارد حساسيت فصلي مشكلاتي را براي زندگي شخصي افراد پيش آورده و روند زندگي آنها را مختل مي‌كند از جمله اختلالات خواب و كاهش هوشياري به افسردگي افراد دامن مي‌زند.
 
 يك روانشناس باليني اظهار داشت كه كودكان به علت حساسيت بيشتر در معرض نوسانات رفتاري مرتبط با آلرژي بوده و به هنگام حساسيت تندخويي، كج خلقي و اختلالات خواب بيشتري را تجربه مي‌كنند.
 
 برخي روان‌پزشكان معتقدند گاهي اوقات واكنش‌هاي آلرژيك در افراد تا حد زيادي بر اختلالات خلقي و اضطراب و افسردگي افراد تاثير گذاشته و در صورت عدم درمان مي‌تواند اثرات مخربي بر زندگي افراد داشته باشد.