شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبيعي و محيط زيست
پنجشنبه، 17 اسفند 1396 - 12:46 کد خبر:32862
رسانه‌ها با منعكس كردن نقاط ضعف و قوت و عملكرد هر سازمان يا اداره، مي‌توانند افكار عمومي را نسبت به آن مسائل حساس كنند و مسئولين نيز با توجه به اين كه رسانه، انعكاس دهنده فعاليت‌هاي آنهاست، نسبت به جبران كمبودها اقدام كنند. رسانه به عنوان ناظر بر فعاليت‌هاي هر سازمان، نقش ارزنده‌اي در بهبود شرايط و جلوگيري از كمبودها بر عهده دارد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- منابع طبيعي اعم ازجنگل، مرتع، آب، هوا، خاك، حيات وحش، چشم انداز‌هاي طبيعي،معادن فلزات، زغال سنگ ونفت و گاز سرمايه‌هاي ارزشمندي است كه به منزله بستر حيات آدمي محسوب مي‌شود و مديريت برآنها موجب تامين مواد غذايي، حفظ اراضي كشاورزي، راه‌ها و تاسيسات صنعتي شده، سلامت جامعه را تضمين مي‌نمايد.

 

در مقابل بي‌توجهي به اين منابع، خشكسالي، سيل و پديده‌هايي چون فقر و مهاجرت را بدنبال دارد. روند رو به افزايش جاري شدن سيلاب‌ها در فصول بارندگي، افت سطح آبهاي زيرزميني، پرشدن مخازن سدها از رسوبات آبرفتي، تغييرات نامطلوب آب وهوايي، كاهش فرآورده‌هاي جنگلي ومرتعي، گسترش بيابانها، ازبين رفتن محيط زيست وحيات وحش در كشور نشانگر بروز اوضاعي است كه بر منابع طبيعي وارد شده وخسارات فراواني به بار آورده است.

 

امروزه وضعيت زيست محيطي به گونه‌اي شده است كه مردم از آثار آلودگي ديگر در امان نيستند و اين باعث شده تا لزوم استفاده از رسانه‌ها براي آموزش‌هاي زيست محيطي پر رنگ‌تر گردد.مسئله محيط زيست يك موضوع جهاني است و اين مهم بدون حضور و كمك رسانه‌ها امكانپذير نيست.

 

رسانه‌ها با منعكس كردن نقاط ضعف و قوت و عملكرد هر سازمان يا اداره، مي‌توانند افكار عمومي را نسبت به آن مسائل حساس كنند و مسئولين نيز با توجه به اين كه رسانه، انعكاس دهنده فعاليت‌هاي آنهاست، نسبت به جبران كمبودها اقدام كنند. رسانه به عنوان ناظر بر فعاليت‌هاي هر سازمان، نقش ارزنده‌اي در بهبود شرايط و جلوگيري از كمبودها بر عهده دارد.

 

منابع طبيعي اكنون آنچنان اهميت خود را آشكار ساخته كه دولتها، جوامع دانشگاهي و سازمانهاي مردم نهاد درصددند بزرگترين چالش زندگي بشر يعني وضعيت تخريب سرزمين را كاهش داده و درجهت احياء، توسعه و بهره‌برداري اصولي از اين منابع تلاش نمايند.

 

به همين دليل در محافل علمي و سياسي بحث زيست محيطي پر سر و صداترين و جدي‌ترين بحث روز است. امروزه تخريب محيط زيست به بحراني جهاني تبديل شده كه روز به روز بر عمق و دامنه اين بحران افزوده ميشود، به همين دليل حفاظت از آن به چنان ارزش اخلاقي تبديل شده كه حمايت كيفري از آن ضروري مي نمايد.

 

از طرفي محيط زيست كه به عنوان يكي از عوامل اصلي توسعه پايدار در حيات انساني نقش موثري را ايفا مي‌نمايد، به راهي براي دستيابي به توسعه زودهنگام براساس ديدگاههاي سودمحور موجود در جهان سرمايه‌داري تبديل شده است. لذا حفاظت از محيط زيست به عنوان اثربخش‌ترين ساز و كار جامعه براي مقابله با بزرگترين چالش قرن يعني توسعه پايدار شناخته شده است.

 

در اين ميان رسانه نقش بسيار مهمي در جامعه پذيري و دروني كردن منابع تشكيل دهنده سرمايه اجتماعي، به خصوص مشاركت ايفا مينمايد كه همين كاركرد رسانه‌اي تواند تاثير بسيار مهمي بر توسعه پايدار ملي داشته باشد و توجه به اين رسالت مهم براي دولتمردان، برنامه ريزان و عاملان رسانه‌هاي جمعي ضرورتي انكارناپذير بوده است.

 

تجربيات آموزش رسانه‌اي نشان داده است كه مشكلات اجتماعي از جمله حفظ و اهميت محيط زيست را مي‌توان از طريق آموزش عمومي برطرف كردجايگاه شايسته رسانه‌ها در تصوير افكار و ايجاد فضاهاي مناسب براي گفت و گو و برخورد سالم و سازنده نظرات و همچنين اهميتي كه رسانه‌هاي گروهي در ارتقاء سطح آگاهي و تعالي فرهنگ و دانش عمومي دارند، بي‌گمان يكي از مهمترين عوامل توسعه و از نشانه‌هاي پويايي وتحرك هر جامعه است.

 

 از نظر بسياري از صاحبنظران علوم اجتماعي و ارتباطات، آموزش زيست محيطي و توسعه فرهنگي شايد از مهمترين كاركردهاي وسايل ارتباط جمعي باشد. آموزش صحيح در خصوص استفاده درست از منابع طبيعي در جهت رسيدن به توسعه پايدار مهم است. آموزشي كه در آن اهميت هوا، جمعيت، بازيافت مواد زائد براي توسعه زيست محيطي و فرآورده‌هايي كه در راستاي حفظ محيط زيست باشد را مورد توجه قراردهد.

 

رسانه‌ها اعم از راديو، تلويزيون، روزنامه‌ها، مجلات،ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و... بايد بتوانند بدون هيچ محدوديتي تخريب و ويراني محيط زيست را به تصوير بكشند. رسانه‌ها گاه و بيگاه به تهيه گزارشهايي در خصوص رعايت نكردن الگوي مصرف، بي‌توجهي صاحبان معادن و كارخانه‌داران چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي، مبادرت مي‌كنند. ولي آنچنان كه لازم و شايسته است، به مساله نمي‌پردازند.

 

از آنجايي كه محيط زيست موهبت رايگان ارزشمندي است كه خداوند به انسان، ارزاني داشته است وبسياري از تهديدهاي محيط زيستي، تخريب منابع و آلوده سازي محيط، نتيجه فعاليت‌هاي انساني هستند، از اين رو آگاه سازي عمومي و آموزش جامعه در رابطه با ارزش و اهميت محيط زيست براي ادامه حيات بشر امري ضروري است