شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خودروسازان به استفادۀ تبليغاتي از زنان پايان مي‌دهند
یکشنبه، 13 اسفند 1396 - 00:07 کد خبر:32822
يورونيوز، نمايشگاه بين‌المللي خودروي ژنو پنج‌شنبه ۸ مارس در حالي آغاز به كار مي‌كند كه امسال بر خلاف سالهاي گذشته از زنان با پوشش‌هاي اغواگر به عنوان مدل‌هاي تبليغاتي تقريبا خبري نخواهد بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يورونيوز، نمايشگاه بين‌المللي خودروي ژنو پنج‌شنبه ۸ مارس در حالي آغاز به كار مي‌كند كه امسال بر خلاف سالهاي گذشته از زنان با پوشش‌هاي اغواگر به عنوان مدل‌هاي تبليغاتي يا به اصطلاح «booth babes» تقريبا خبري نخواهد بود و به جاي آنها از زنان و مرداني كه لباس‌هاي ورزشي به تن دارند براي تبليغ نمونه‌هاي جديد اتومبيل‌ها و وانت‌ها استفاده خواهد شد.

اين اقدام حاصل فشاري است كه از سوي جنبش جهاني «#MeToo» (من هم همينطور) عليه هر نوع آزار جنسي اعمال شده است.

بر اين اساس شركتهاي بزرگ خودروسازي كرۀ جنوبي و همچنين شركتهاي بين‌المللي ديگري مانند تويوتا و نيسان اعلام كردند كه استخدام زنان را به عنوان مدل تبليغاتي متوقف خواهند كرد.

گروه ايتاليايي فيات كرايسلر اعلام كرد كه نگراني از انتقادات طرفداران جنبش «#MeToo» باعث شده است كه اين گروه نيز قراردادهايش را با چندين مدل زن لغو كند.

برخي از شركتها از جمله مازراتي نيز اعلام كردند كه قصد دارند در كنار زنان، از تعدادي مدل مرد نيز براي معرفي توليدات خود استفاده كنند.

شركت پژو در ابتكاري ديگر به جاي استفاده از «مدل»هاي زن در نمايشگاه ژنو از زنان و مرداني استفاده مي كند كه ماموريتشان «اطلاع رساني» دربارۀ محصولات جديد است.

تصميم توليد كنندگان جهاني خودرو براي تغيير نحوۀ معرفي محصولات جديد خود، نشانگر ميزان تاثيرگذاري جنبش «#MeToo» است؛ جنبشي كه در اعتراض به آزارهاي جنسي در هاليوود شكل گرفت و در چهارچوب آن زنان اين فرصت را يافتند تا آزادانه دربارۀ تجربه‌هاي تلخ خود در زمينۀ سوء استفاده‌هاي جنسي صحبت كنند.

در اين زمينه هشتگ جديدي نيز در شبكه‌هاي اجتماعي با عنوان «#nocarbabes» طراحي شده است.

گسترش جهاني فعاليت در چهارچوب اين جنبش باعث شد حتي برخي از مهمترين رويدادهاي ورزشي مردانه در اروپا نيز در نحوۀ برگزاري برنامه‌هاي خود تجديد نظر كنند. از جمله مسئولان مسابقات فرمول يك كه در ماه فوريه برگزار شد اعلام كردند كه استخدام زنان تشويق كننده مشهور به «grid girls» را متوقف كرده و به جاي زنان، رانندگان فرمول يك را كودكان همراهي خواهند كرد.

برگزاركنندگان فرانسوي رقابت بين‌المللي دوچرخه سواري «تور دو فرانس» نيز اعلام كردند كه ديگر از مدل‌هاي زن به عنوان ميزبان روي سكوي برندگان استفاده نخواهند كرد. تاكنون همواره در جريان مسابقات «تور دو فرانس» سنت بر اين بوده است كه در هر مرحله از مسابقه، زناني كه تنپوشي به رنگ لباس برندگان پوشيده‌اند، با دسته‌اي گل در دست در كنار برندگان مي‌ايستادند و بوسه‌اي بر گونۀ آنها مي‌زدند. قهرمان اين مسابقات، هميشه لباس ورزشي زرد مي‌پوشد.