شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آنچه در سال 2018 براي روابط عمومي ها الزاميست
شنبه، 12 اسفند 1396 - 15:10 کد خبر:32815
روابط عمومي ها مي بايست ابزارهايي كه بيشتر در بين مردم عموميت دارد اعم از فيس بوك، گوگل و (تلگرام) را به عنوان عمومي ترين ابزارهاي در دسترس مردم شناسايي و براساس آنها براي توسعه و اجراي اهداف خود برنامه ريزي كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در جلسه اي كه اخيرا به بررسي چالش هاي، روندها و موضوعات پيش روي روابط عمومي پرداخت موضوعات و مسايل مختلفي اعم از اخبار جعلي، اهميت نام و عنوان تجاري در رسانه هاي پرمخاطب و فعال امروز و رسوايي ها و چشم اندازها مطرح شد.


مهارت ها، تكنولوژي ها و گردش كار در ارتباط بين رسانه ها و روابط عمومي همگي در حال هماهنگ شدن است و سال 2018، مانند سال قبل از آن، روابط عمومي مي بايست در راس امور و تغديه كننده ساير بخش ها باشد.


شركت ها و سازمان هايي كه بر روي اين بخش (روابط عمومي) سرمايه گذاري مي كنند، موفق تر بوده و به بهره وري و سود آوري بيشتري دست پيدا مي كنند.


در اينجا به نمونه هايي از اين دست اشاره شده است.

1- جايگاه حرفه اي روابط عمومي
روابط عمومي با شتاب زيادي در حال تغيير و رفتن به سمت شناخته شدن به عنوان يك رشته مديريتي است. تحولات در روابط عمومي طي يك دهه گذشته شروع شده و رو به روز رو به افزايش است.


به عقيده من سال 2018 سالي است كه پيشرفت قابل ملاحظه اي در شغل روابط عمومي با بكارگيري شيوه هاي مختلف در حوزه هاي گوناگون به وقوع مي پيوندد. در اين بين، بحث و گفت و گو پيرامون رعايت اصول اخلاقي در روابط عمومي نيز گريزناپذير خواهد بود.


سازمان بين المللي مشاوره ارتباطات (ICCO) به رياست فرانسيس ايگام، در كنفرانس هلسينكي 10 اصل براي رعايت اخلاق رفتاري در روابط عمومي تدوين كرد.


سارا هال كه رياست دوره اي موسسه روابط عمومي بريتانيا (ICCO) در سال 2018 ( درست همزمان با 70 سالگي موسسه ) را برعهده دارد، معتقد است شغل روابط عمومي بايد به عنوان يك حرفه مديريتي در نظر گرفته و با آن ارج نهاده شود. موضوعي كه او دو سال آن را از طريق انجمن فيوچر پروف (FutureProof) دنبال كرد.


در اقدامي ديگر اتحاديه جهاني به تعريف توانمندي ها و مهارت هاي روابط عمومي براي مديران و متخصصان اين رشته توسط تيمي به رهبري پروفسور آنگ گرگوري و دكتر جوهانا فاكس در دانشگاه هادرزفيلد (( Huddersfield ادامه داد.


توسعه مداوم حرفه اي در هر شغلي امري الزامي است. در رابطه با روابط عمومي نيز بر اين نكته تاكيد مي شود كه دست اندركاران اين حرفه مي بايست پيش قراول و در صف اول سازمان و يا شركت مطبوعه خود باشند.


در نهايت، بايد گفت در يك جامعه رو به رشد بين دانشگاهيان، دست اندركاران و كارشناسان روابط عمومي ارتباط نزديكي در موضوعات مختلف اعم از توجه به جنسيت، اخبار جعلي و انواع موضوعات ديگر وجود دارد. در حال حاضر ضعف ارتباط بين مباحث تئوري و عملي در روابط عمومي موضوع بسياري از انتقادهاست زيرا بايد اين پيوند قوي تر شود.


پيشنهاد اقدام عملي: اگر تاكنون هيچ گامي براي توسعه حرفه تان برنداشته ايد. از همين ابتداي سال 2018 شروع كنيد، از پشت ميزتان بلند شويد و با محيط بيرون بيشتر ارتباط برقرار كنيد.

2-همه ابعاد زندگي تغيير يافته و به اينترنت منتقل شده است
اطلاعات و داده هاي سازمان و يا شركت مي تواند به صورت دوره اي (هر سه ماه يك بار) از طريق برنامه هاي موجود در شبكه هاي اجتماعي در قالب محتوايي كامل، منتشر شود.


چهار سوم از جمعيت 5/7 ميلياردي جهان در حال حاضر به اينترنت متصل هستند و پيش بيني مي شود تا سال 2030 همه به اين شبكه دسترسي داشته باشند.


سازمان ها و شركت ها مي بايست در فضايي كه عموم مردم در آن حضور دارند، فعال باشند. اين نكته ي آشكاري است كه اغلب مورد غفلت واقع مي شود. اين ارتباط بايد موجب هم افزايي شود اگرچه كه در حال حاضر هنوز فضاي رسانه هاي اجتماعي در انحصار بخشي از محصولات و توليدات خاص هستند. به عنوان مثال، فيس بوك داراي يك برنامه قوي و در حال پيشرفت است كه اينستاگرام و واتس اپ را نيز شامل مي شود.


لينكدين شبكه اجتماعي ديگري است كه در حال حاضر متعلق به شركت مايكروسافت مي باشد، اين شبكه به دنبال يك استراتژي كامل تبليغي، توليد محتوا و يادگيري است.


پينترست ((Pinterest يكي ديگر از اين رسانه هاست كه در حال توسعه در زمينه اشتراك گذاري تصاوير و فيلم مي باشد (در واقع به دنبال آن است تا به يك محتواي عالي داراي يك موتور جستوجوگر كامل، قوي و بسيار كاربردي تبديل شود).


اسنپ يك برنامه محبوب ارسال و دريافت تصاوير (مخصوص موبايل) بود كه پس از به وجود آمدن اينستاگرام، بخش زيادي از استفاده كنندگان خود را از دست داد.


در مورد فيس بوك بايد گفت، دو ميليارد كاربر اين شبكه اجتماعي ماهانه مقدار زيادي اطلاعات توليد مي كنند. به همين دليل به يكي از ابزارهاي قدرتمند برنامه ريزي تبديل شده است.


در مورد ديگر ويژگي اين شبكه اجتماعي بايد گفت، هر پستي كه بر روي اين شبكه ها قرار مي گيرد و هر كليك و اظهارنظري كه در مورد آن مي شود، رد و اثري از فرد در حساب كاربران آن شبكه اجتماعي باقي مي گذارد. از اين رو، روابط عمومي و كارشناسان بازاريابي مي توانند از اين اطلاعات براي شناسايي مخاطبان، نيازها و انگيزه آنان استفاده كنند.


در واقع بايد گفت شبكه هاي اجتماعي محل مناسبي براي درك و شناختي عمومي از نيازهاي مردم است.


پيشنهاد اقدام عملي: توجه به تغيير ديدگاه و چشم انداز رسانه اي در بازار و يا بخشي كه شما در آن مشغول به كار هستيد و درك اينكه ديدگاه ها و تمايل مردم در حال تغيير به سمت رسانه هاي اينترنتي است، امري ضروري مي باشد. روابط عمومي ها مي بايست ابزارهايي كه بيشتر در بين مردم عموميت دارد اعم از فيس بوك، گوگل و (تلگرام) را به عنوان عمومي ترين ابزارهاي در دسترس مردم شناسايي و براساس آنها براي توسعه و اجراي اهداف خود برنامه ريزي كنند.

3- تغيير فرايند و گردش كار خبررساني
فعاليت روابط عمومي در يك دهه گذشته بيشتر در قالب رسانه هاي سنتي بوده است. واقعيت اين است كه دست اندركاران روابط عمومي فرصتي براي پاسخ دادن به اين موضوع اختصاص نمي دهند و پرداختن به اين موضوع برايشان دشوار است، اما بايد گفت سازمان هايي كه به اندازه كافي شجاعت مواجه شدن با اين مساله را دارند، برنده واقعي هستند.


همانطور كه ذكر شد مهارت ها، تكنولوژي و گردش كار مورد استفاده در رسانه ها و روابط عمومي همگرا هستند. اغلب دست اندركاران در هر دو زمينه كار مي كنند، تنها تفاوت مي تواند سرعت انتقال اطلاعات باشد. رسانه ها به صورت 24 ساعته فعال هستند در حالي كه روابط عمومي ها معمولا براساس سرعتي كه سازمان مربوطه به آنها اجازه مي دهند، اطلاع رساني مي نمايند.


اما بايد گفت اين مساله نيز در حال تغيير است، سازمانها و شركت ها به اين نتيجه رسيده اند كه اگر بخواهند در فضاي اينترنت فعال باشند و اطلاع رساني كنند لازم است در زمان مناسب و با سرعت اين كار را انجام دهند.


پيشنهاد اقدام عملي: شرايط و موقعيت سازمان شما تعيين مي كند كه آيا مي توان در رسانه هاي مدرن فعاليت كرد يا خير.

4-تاثيرگذاري در ايجاد ارتباط متقابل
روابط عمومي در حال تغيير از ارتباط رسانه اي صرف به سمت ارتباط و روابط موثر و همچنين حركت از سمت مديريت افكار عمومي مردم به سمت كسب و كار در فضاي اجتماعي است.


هر تحولي در رسانه هاي نوين اعم از اسنپ چت به ايسنتاگرام و يوتيوب موجب افزايش اثرگذاري اين رسانه ها بر مخاطبان شده است.


روابط رسانه اي از وسايل ارتباطي سنتي به سمت انواع رسانه هاي فردي سوق پيدا كرده است. رسانه هاي نوين در يك موضوع با رسانه هاي سنتي مشترك هستند و آن اينكه آنها ديدگاه و نظر رهبران، متخصصان، كارشناسان، توليدكنندگان و ساير فعالان و دست اندركاران را منتشر مي كنند. تاثيرگذاري اين رسانه ها از طريق ايجاد معني و مفهوم به كمك شخص سوم در هر جامعه اي صورت مي گيرد.


موضوعي كه ممكن است روابط عمومي را در بعضي بخش ها در برابر بازاريابي قرار دهد طي پنج سال اخير شاهد ظهور توليدكنندگان و تاثيرگذاران در اين فضا بوده ايم. اين رسانه هاي نوين فرصت بسيار مناسبي را براي رشد افراد خلاق و تاثيرگذار در ايجاد روابط موثر از طريق توليد محتواي اغنا كننده به جاي ارايه و معرفي صرف محصول، فراهم آورده است.


بنابراين روابط عمومي ها بايد همواره به دنبال اين افراد خلاق و تاثيرگذار باشند؛ در حاليكه بازاريابي مي خواهد به مشتريانش در همان حد و اندازه شبكه هاي اجتماعي دسترسي پيدا كند.


پيشنهاد اقدام عملي: بررسي و شناسايي افراد تاثيرگذار در حرفه و تخصص شما به منظور فراهم آوردن پتانسيلي براي ايجاد روابط مثبت و موثر دو جانبه .

5- روابط عمومي نوعي رهبري اجتماعي
مسئولان روابط عمومي بايد نقش خودشان را با جديت در قالب مديران اجرايي در سازمان هاي مدرن ايفا كنند و در سال 2018 با اين رويكرد براي شبكه هاي اجتماعي برنامه ريزي نمايند. تا 10 سال پيش مديريت اجرايي بيشتر به دنبال روزنامه هاي كثيرالانتشار و رسانه هاي تجاري بود، در حاليكه مدير اجرايي امروز، بيشتر به دنبال حضور موثر در شبكه هاي اجتماعي و تامين محتواي مناسب براي آنهاست.


امروزه گرايش فزاينده اي براي استفاده از فضاي رسانه هاي اجتماعي به عنوان وسيله اي كه به كمك آن مي توان به صورت مستقيم با ذينفعان، انواع مختلف مشتريان، كاركنان و تامين كنندگان ارتباط برقرار كرد، هست. رسانه پيشرو در ايجاد اين تغيير لينكدين، به عنوان يك شبكه حرفه اي و فضايي مناسب به منظور انتشار محتوا بوده است. با بررسي داده ها و اطلاعات اين شبكه اجتماعي مي توان به نتيجه بخش بودن واقعي سرمايه گذاري در اين زمينه پي برد.


پيشنهاد اقدام عملي: ايده هاي خود را منتشر كرده و با ديگران به اشتراك بگذاريد و تفكر را به عنوان وسيله اي براي ساختن سرمايه اجتماعي خود به كار گيريد، به دليل اينكه شبكه هاي اجتماعي قدرتمند ترين ابراز يادگيري و توسعه هستند.

6-هوش مصنوعي در روابط عمومي
هوش مصنوعي تا پيش از سال 2017 در حوزه روابط عمومي موضوعي كاملا نو بود، من از دهه 80 درست از زمانيكه از WordPerfect 5.1( يك نرم افزار پردازش لغات متعلق به Corel است كه همزمان ميتوان در چند كامپيوتر شخصي از آن استفاده كرد) استفاده كردم، بهره گيري از هوش مصنوعي را نيز شروع نمودم.

 

 در واقع اين ابزار مانند يك پردازشگر كلمات عمل مي كند. اما ما شاهد تاثير استفاده از آن حداقل در سه حوزه هستيم. اين سه حوزه شامل: توليد ، انتشار و اشاعه محتوا و فرايند انجام كار است.

 

 از هوش مصنوعي اكنون مي توان در جستجو و ساماندهي چگونگي نمايش اطلاعات در حوزه روابط عمومي استفاده كرد. امروزه ما به طور فزاينده اي از ابزارهاي مختلف براي كمك به درك مخاطبان و همچنين توليد محتوا استفاده مي كنيم. محاسباتي كه در قالب هوش مصنوعي انجام مي شود مي تواند حجم زيادي از داده ها را به منظور شناسايي افراد تاثيرگذار، شبكه ها و موضوعات مورد نظر، پردازش كند.


(هوش مصنوعي به روابط عمومي ها در پردازش سريع داده هاي خود كمك خواهد كرد و اين امر سبب بهبود چگونگي انجام خدمات روابط عمومي خواهد شد، با درك بهتر از DNA ديجيتال، متخصصان روابط عمومي مي توانند پيام هاي مناسلبي براي مخاطبان خود ايجاد كنند) .


روابط عمومي مانند بسياري از حرف و مشاغل ديگر مي توانند از پيچيدگي ها و محاسبات هوش مصنوعي در دنياي مجازي، در رسيدن به اهداف خود در دنياي واقعي بهره برداري كند.

استفان وادينگتون؛ متخصص روابط عمومي و رييس پيشين موسسه روابط عمومي بريتانيا
ترجمه: زهره مولوي – كارشناس ارتباطات شركت ملي پست

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)