شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جامه اي نو ، برازنده روابط عمومي در پرمخاطب ترين نهاد اجتماعي
شنبه، 12 اسفند 1396 - 13:05 کد خبر:32813
اهميت روابط عمومي در آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترين نهاد اجتماعي كشور با 40ميليون مخاطب، مسئله اي مهم و اولويت دار است. تعامل سازنده و ايجاد پل ارتباطي بين اجزاي مثلث حياتي نظام آموزشي يعني معلم،دانش آموز و خانواده با نهادهاي سياست گزار و تصميم گير، امريست كه مي توان موفقيت آموزش و پرورش را در گرو آن دانست.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اهميت روابط عمومي در آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترين نهاد اجتماعي كشور با 40ميليون مخاطب، مسئله اي مهم و اولويت دار است.

 

تعامل سازنده و ايجاد پل ارتباطي بين اجزاي مثلث حياتي نظام آموزشي يعني معلم،دانش آموز و خانواده با نهادهاي سياست گزار و تصميم گير، امريست كه مي توان موفقيت آموزش و پرورش را در گرو آن دانست، اما آيا مي توان با نگاه سازماني چندسال قبل ، درعصري كه با حضور انواع ابزارهاي ارتباطي، شاهد انقلاب رسانه اي هستيم، گام هاي موثر و تحول آفرين برداشت؟!

طي چندين سالي كه از قرار گرفتن روابط عمومي در چارت سازماني آموزش و پرورش مي گذرد وظيفه ي آن به ويژه در مناطق كوچكتر به تشريفات ، آذين بندي مناسبت ها و تهيه گزارش از برنامه ها ختم مي شد ، علاوه بر آن به دليل عدم تعريف جايگاه آن در سازمان ، به عنوان يك پست رده چندمي به يك كارشناس غيرمرتبط محول مي گرديد، اما از آن روز تا به حال ، آنگونه كه بايد ، نگاه تخصصي و تحول شايسته ي انقلاب رسانه اي كشور ، براساس نيازهاي منحصر به فرد اين نهاد در جايگاه روابط عمومي هاي آموزش و پرورش رخ نداده است.

افكارسنجي ، اطلاع رساني ، مديريت افكار عمومي ، فعاليت رسانه اي مستمر با ابزارهاي مختلف ارتباطي ، پاسخگويي به موقع ، خلاقيت و ابتكار ، برنامه ريزي فعاليت هاي مدير سازمان و موارد متعدد ديگر را مي توان از وظايف يك روابط عمومي پويا در آموزش و پرورش امروز ياد كرد.حال با شرايطي كه يك نيرو علاوه بر پست روابط عمومي ، پست هاي ديگري چون كارشناسي فناوري،مسئول دفتري و... بر او محول شده ، چگونه مي توان به آرمان هاي روابط عمومي در آموزش و پرورش فكر كرد؟! براساس مشاهدات ميداني و تجارب كاركنان اين نهاد مي توان عدم موفقيت كامل طرح هاي اجرايي در آموزش و پرورش را مرتبط با عدم توجيه و ارتباط گيري موثر بين تصميم سازان اين نهاد و اركان آن يعني فرهنگيان ، دانش آموزان و خانواده ها دانست كه اين نقطه ضعف را مي توان با فكر خلاق و پويايي يك روابط عمومي دورانديش و برنامه محور حل كرد.

اينك كه در مركز روابط عمومي و اطلاع رساني آموزش و پرورش شاهد رويكردي نو و برنامه هايي از جنس اهداف مذكور هستيم ، اميدواريم با اقدامات عملي و تحولات ساختاري ، روابط عمومي را در ادارات آموزش و پرورش به مركز سنجش افكار و خواسته هاي مخاطبان ، مديريت رسانه اي آموزش و پرورش و مشاوري امين براي سياستگزارن اين نهاد مبدل ساخت.

به منظور انجام يك اقدام ماندگار و زيرساختي و فراگير شدن آن ، كه موجبات تحول اجتماعي را فراهم نمايد ، بايد ساختاري جديد در چارت سازماني ادارات آموزش و پرورش متشكل از چندين نيروي متخصص و ناظر بر تمامي نيروهاي آن سازمان ، پايه ريزي گردد ، تا وظايفي چون افكارسنجي ، ارتباط گيري با مخاطبان ، ارتباطات درون سازماني ، تهيه گزارش هاي خبري و تصويري ، انتشارات ، ارتباط گيري با رسانه ها و جرايد ، نظارت بر حسن اجراي مراسم ها و جلسات ، اطلاع رساني صحيح و جامع باتوجه به حضور افراد مختلف با ايده ها و تفكرات متفاوت در اين نهاد و از همه مهمتر طراحي نظامي منسجم براي پاسخگويي به خواسته ي ميليون ها مخاطب آموزش و پرورش را پيگيري نمايد.