شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري دويست و نهمين نشست انجمن روابط عمومي ايران
پنجشنبه، 10 اسفند 1396 - 20:03 کد خبر:32803
دويست و نهمين نشست انجمن روابط عمومي ايران؛ به ميزباني وزارت آموزش و پرورش در حالي برگزار شد كه در اين مراسم به بررسي دلايل مختلف ضعف در روابط عمومي ايران و فعاليت‌هاي تازه وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد.



 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دويست و نهمين نشست انجمن روابط عمومي ايران؛ به ميزباني وزارت آموزش و پرورش در حالي برگزار شد كه در اين مراسم به بررسي دلايل مختلف ضعف در روابط عمومي ايران و فعاليت‌هاي تازه وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد.
 
 به گزارش شارا، در اين نشست رئيس انجمن روابط عمومي ايران، رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگر ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش پيرامون موضوع «نقش منابع آرشيو در ارتقاي سازمان و روابط عمومي ها با نگرش بر آموزش و پرورش» سخنراني كردند.
 
 مرتضي نظري، رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در آخرين نشست سال 96 انجمن روابط عمومي ايران با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش نياز به دو جراحي دروني و بيروني عمده دارد گفت: «در 30 سال گذشته انحراف بزرگي در نظام تربيتي كشور داشته ايم كه بايد سريعتر اصلاح شود. آموزش ما از پرورش جلو زده است. در صورتي كه بايد براي تقويت هر دو بعد تلاش كنيم. فعلا دچار رشد نامتوازن هستيم و نياز به يك جراحي دروني داريم.»
 
 او با اشاره به اينكه بايد فرمان تعليم و تربيت را به اهلش سپرد ادامه داد: «بايد فرمان تعليم و تربيت را از دست دلالان تست و كنكور دربياوريم و در اختيار صاحب نظران علوم تربيتي كه دلسوز آموزش و پرورش هستند قرار دهيم. بايد از تجربه هاي بين المللي به بهترين شكل استفاده كنيم.»
 
 رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر بخش ديگر اين جراحي هاي دروني توضيح داد: «بخش ديگر جراحي دروني خانواده ها هستند. بعضي وقت ها خود خانواده ها شكايت مي كنند كه چرا معلم ها با بچه هايشان تست كار نمي كنند! در حال حاضر ما معتقد هستيم كه يك دانش آموز قبل از هر چيز بايد مهارت هاي زندگي را بهتر ياد بگيرد. طرز صحبت كردن با بزرگترها، تقويت احساسات، قدرت تعامل با محيط و صدها مهارت هاي آموزشي ديگري كه برايش در زندگي از هزاران تست زني بهتر و مهمتر است. حتي وزير آموزش و پرورش هم اعلام كرده است كه با وجود پرهزينه بودن اين جراحي ها پاي آن ايستاده ايم تا به شكل معقول آنها را پيش ببريم و از صاحبنظران رهنمود بگيريم.»
 
 به گفته نظري بال دوم جراحي، رسانه ها هستند كه در دو ماه اخير با نقدها و حمايت هايشان به خوبي پيش مي روند: «ما وزارت خانه بزرگي داريم كه با اعداد بزرگ سر و كار دارد. اول مهر هر سال يك ميليون 400 هزار دانش آموز غربالگري مي شود. 960 هزار فرهنگي داريم. 700 هزار بازنشسته و 100 هزار و 100 عنوان كتاب درسي در اين وزارت خانه منتشر مي شود كه مجموعا به 140 ميليون جلد كتاب درسي مي رسد. وزارت آموزش و پرورش اعتراف مي كند كه نسبت به تغييرها مقاومت مي كند؛ اما در تلاش هستيم كه از اين مقاومت ها عقب نشيني كنيم. امروز دغدغه آموزش و پرورش كاهش فاصله بين وزارت خانه با جامعه است. بايد دانش آموز وقتي بعد از 12 سال از آموزش و پرورش خارج مي شود مهارتي ياد گرفته باشد؛ اما مي بينيد كه بلاتكليف هستند. ما بايد نسبت به مطالبات اجتماعي پاسخگو باشيم. رسانه ها را به عنوان تهديد نبنيم و مانند يك فرصت از آنها استفاده كنيم.»
 
 رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه در حال حاضر شخصيت آموزش و پرورش در كشور مانند يك پيرمرد 70 ساله است گفت: «آموزش و پرورش مانند يك پيرمرد 70 ساله ايست كه مي خواهد بچه هاي كوچك را مديريت كند. كار ساده اي نيست. براي همين در تلاش هستيم تا در كنار استفاده از تجربه بزرگان اين عرصه؛ جوان گرايي را در اين وزارت خانه ارتقا دهيم و همچنين راه بازتري را براي ورود بانوان در اين مجموعه ايجاد كنيم.»
 
 نظري در پايان صحبت هايش گفت: «تلاش مي كنيم نگاه هاي امنيتي را از اين محيط فرهنگي برداريم. درصدد هستيم هرآنچه در فضاي مجازي مطرح مي شود را در كمتر از 48 ساعت پاسخ بدهيم. سعي مان بر اين است تا صداي معلم، دانش آموز و خانواده ها باشيم. بايد درهاي آموزش و پرورش بر روي تغيير و صداي نسل جديد باز شود. من تضمين مي دهم كه براي باز كردن فضاي آموزش و پرورش مبتني بر ارزش هاي بومي ايراني-اسلامي فضاي تحمل و مدارا را پيش بگيريم.»
 
 ميرزا بابا مطهري نژاد، رئيس انجمن روابط عمومي ايران در اين نشست به بررسي يكي از مهمترين ويژگي هاي روابط عمومي يعني پاسخگويي پرداخت و گفت: «بايد در روابط عمومي پاسخگويي و شفافيت به بهترين شكل ممكن صورت گيرد. چهار چالش مقابل دولت قرار دارد؛ فناوري، اقتصاد، جمعيت و حكومت داري. حكومت داري هم شش ويژگي دارد اولين ويژگي پاسخگويي است سپس شفافيت و واقعگرايي و در اينجا مي توانيد اهميت پاسخگويي را ببينيد.»
 
 او ادامه داد: «در دنيايي كه فضاي مجازي و شهروند خبرنگاري حرف اول و آخر را مي زند و هيچ چيزي از ديد مردم و جامعه پنهان نيست روابط عمومي بايد در برابر اين حاكميت پاسخگو باشد.»
 
 پدر روابط عمومي ايران با تاكيد بر اهميت اخبار كنشي و واكنشي گفت: «بايد بين اخبار كنشي و واكنشي تعادل وجود داشته باشد. برخي از روابط عمومي ها اخبارشان تنها اطلاع رساني است. پاسخي به مردم نمي دهند. برخي هم پاسخ هاي تندي مي دهند كه اين هم خوب نيست. اخبار اطلاع رساني بايد باشد؛ اما كافي نيست و تاثيري در هدايت افكار عمومي ندارد. اين اخبار كنشي و واكنشي است كه بر روي افكار عمومي تاثيرات خود را مي گذارد. اگرمي خواهيد افكار عمومي را با خودتان همراه كنيد بايد به اخبار كنشي و واكنشي توجه داشته باشيد. من اميدوار هستم كه اين روند در روابط عمومي آموزش و پرورش بتواند اتفاق بيافتد.»
 
 مطهري نژاد با اشاره به يكي از مهمترين ضعف هاي روابط عمومي كشور افزود: «يكي از ضعف هاي بزرگ در روابط عمومي كشور نداشتن منابع آرشيويي است. روابط عمومي ها در جمع آوري و استفاده به موقع از آرشيو دچار ضعف شديد هستند. بسياري از خبرها پيشينه ندارند. خبري كه پيشينه نداشته باشند ارزش خبري بالايي هم ندارد. براي داشتن پيشينه نياز به آرشيو قويي است. روابط عمومي بايد واحد آرشيو داشته باشد. امروز آرشيو درست كردن با توجه به ابزارهايي كه وجود دارد آنقدر سخت نيست. مي توان به طور جدي تر به اين بخش پرداخت.»
 
 رئيس انجمن روابط عمومي ايران در پايان سخراني اش پيشنهادي به روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش داد و گفت: «پيشنهاد مي كنم كه وزارت آموزش و پرورش شبكه اي به نام «شار و مشار» به معني مشورت دهنده و مشورت گيرنده راه اندازي كند تا معلم ها بتوانند در آن هم مشورت بگيرند و هم پيشنهادهايي كه دارند را از اين طريق ارائه دهند. در اين شرايط است كه ارتباط قويي در درون سازمان ايجاد خواهدشد.»
 
 در پايان اين نشست نيز سيما ويسي نژاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد در پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش به بررسي نقش منابع آرشيو در ارتقاي سازمان ها و ورابط عمومي ها با نگرش بر آموزش و پرورش پرداخت.