شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال وزارت ارشاد گفت: وب معناگرا كمك ميكند كه در هر لحظه بدانيم كدام مشتري در كدام نقطه از ايران چه ذائقهاي دارد، چه چيزي ميخواهد و چه زماني ميتوان به او بهترين سرويس را ارايه داد.
به گزارش شارا به نقل از ايمنا، حسن نجفي سولاري در "كنفرانس ملي رويكردهاي نوين روابط عمومي ايران" كه صبح امروز _چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه _ در كتابخانه مركزي اصفهان برگزاري شد، اظهار كرد: بر اساس مطالعاتي كه در ۱۸۰ دانشگاه جهان انجام شده است، نخستين چالش آينده جهان معضل محيط زيست و دومين چالش فناوري اطلاعات است.
وي افزود: البته بايد توجه داشت كه انرژي هايي همچون صنعت خودرو، غذا، امور رفاهي، امور نظامي و... جزء اين چالشها محسوب نميشود، بلكه آلودگي محيط زيست به عنوان چالشي جدي مطرح است و اين موضوع اهميت آينده پژوهشي را مورد بحث قرار ميدهد.
رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال وزارت ارشاد با بيان اينكه در آينده بايد به نكات متفاوتي در حوزه روابط عمومي انديشيد، گفت: در اين حوزه بسته بنديهاي فرهنگي متفاوتي داريم؛ جنس كار روابط عموميها در آينده متفاوت ميشود و بايد تعداد گويش ها، زبان ها، اقوام و طيف هاي مختف اقوام را آناليز كرد.
نجفي هدف از اين بحث را افزايش مهارت ادراكي نسبت به تحولات آينده و فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي و آشنايي با فناوريهاي نوين موثر بر روابط عمومي عنوان كرد و افزود: مشكل كشور در حوزه روابط عمومي در زمينه آموزش و پژوهش است.
وي تاكيد كرد:روابط عموميها بايد بتوانند خود را توانمند كنند، اگر آموزش، پژوهش و مهارت را در دستور كار روابط عموميها قرار دهيم اين افراد مي توانند جايگاه خود را پيدا كنند و بهتر در اين مسير گام بردارند.
مشاور وزير ارشاد گفت: روابط عموميها علاوه بر اينكه مشاور و راهبر هستند، ميتوانند به عنوان يك عنصر در سازمانهاي خود اثرگذار باشند، به شرط آن كه آينده را خوب ببينند.
وي تصريح كرد: روابط عمومي خوب كسي نيست كه تير را به سمت هدف پرتاب كند، بلكه كسي است كه هنگام پرتاب تير، سرعت تغيير هدف خود را ببيند تا بتواند تير را دقيق به سمت هدف بزند. در غير اين صورت روابط عمومي خوبي نخواهد بود.
نجفي با تاكيد بر اينكه اگر روابط عمومي ها آينده پژوهي نداشته باشند تاثيرگذار نخواهند بود، خاطرنشان كرد: براي رسيدن به اين مهم، تنها چاره موجود تقويت زمينه پژوهشي در اين حوزه است.
رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال وزارت ارشاد با اشاره به مدل مفهومي در انقلاب پنجم تصريح كرد: انتصاب در زمينه فضاهاي مجازي مبتني بر ارتباطات است و بايد در زمينه محتواي سرويس و فهم كاربر، قواعد و امنيت درستي اعمال شود. نخستين فرايندي كه هدف گذاري شده و در دستور كار است، توسعه هوشمندسازي است كه نه تنها در صنعت "آي سي تي" به كار مي رود، بلكه موتور محركه تمام حوزه ها از جمله ويديو، نانو فولاد، لباس، صنايع سخت و سنگين و صنايع سبك و ... است كه تماما در سيستم هاي خود به دنبال هوشمندسازي است.
نجفي با تاكيد بر لزوم كوچك كردن ابعاد تكنولوژي اي سي تي، يادآور شد: در كشور از مسائل بسياري غافل هستيم و همين موضوع باعث از دست دادن موفقيت شده است. با كوچك كردن ابعاد تكنولوژي آي تي سي ميتوان اقدامات بزرگي انجام داد. فقدان جمع آوري اطلاعات باعث از دست دادن منابع مي شود، نبايد با ذخيره سازي اطلاعات منابع را از دست بدهيم.
وي ادامه داد: بايد در سازمان ها از تكنولوژي هاي روز استفاده كرد تا خطاها را كم و بهره وري سيستم را بالا ببريم. ابزارهاي مناسب آموزش مانند تكنولوژي موتورهاي گرافيكي و همچنين هدايت مديران به روابط عمومي ها كمك خواهد كرد در مسير صحيح گام بردارند. امروزه موتورهاي گرافيكي بسيار قدرتمندي طراحي شده است كه مطالب را سه بعدي مي كند.
نجفي تاكيد كرد: امروزه مخاطب رغبتي براي مطالعه متني كه بيش از پنج يا شش سطر باشد ندارد، اما اگر مطالب در قالب اينفوگرافي با در بر گرفتن تمام مفهومها تنظيم شود، بهتر مورد توجه قرار مي گيرد تا خواننده را جلب كرده و او را از دست ندهيم.
وي با بيان اينكه عمر ساخت شبكه هاي اجتماعي پرتال، ويكي پديا و ... به سرآمده است، يادآور شد: چاره اي نداريم غير از اينكه روابط عمومي ها معناي وب معناگرا را متوجه شوند، وب معناگرا كمك مي كند در هر لحظه بدانيم كدام مشتري در كدام نقطه از ايران چه ذائقه اي دارد، چه چيزي مي خواهد و چه زماني مي توان به او بهترين سرويس را ارايه داد.
مشاور وزير ارشاد با بيان اينكه رسانه هاي مكتوب بايد فكري به حال خود كنند، تاكيد كرد: بايد بپذيريم رسانه هاي سنتي در حال فروكش كردن و رسانه هاي نوين در حال اوج گيري است. تبليغات روزنامه اي به شدت كاهش پيدا كرده است، البته مجله ها هنوز جاي خود را تا حدودي حفظ كرده اند. محتوا و مخاطب بسيار مهم است. در بسته بندي محتوايي بايد مخاطب را در نظر گرفت.
نجفي با بيان اينكه در صنايع خلاق شاخه هاي متعددي وجود دارد كه روابط عمومي ها ميتوانند در آنها فعاليت كنند، افزود: هوشمندسازي، تبديل داشته هاي مفيد به آرشيو، توجه به فناوري هاي شبيه سازي، جلوه هاي ويژه و يكپارچه سازي فرايندها از جمله اين موارد است.