شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگراني «رابرت فيتسجرالد» از ادامه روند قهقرا رفتن «تاريخ نگاري و روزنامه نگاري»
سه شنبه، 27 دی 1401 - 12:34 کد خبر:32371
وي تلاش داشت كه تا بتواند؛ مانع آلودگي ژورناليسم، كار پژوهش، تأليف و ادبيات به سياست و سوء استفاده از آن شود. با وجود اين، وي نسبت به آينده ژورناليسم كه بتواند استقلال خودرا حفظ كند و ابزار كار قدرتمداران نشود بدبين بود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 16 ژانويه سالروز فوت «رابرت فيتسجرالد» روزنامه‌نگار، پژوهشگر و شاعر بنام آمريكايي است كه آثار كلاسيك يونان و روم از جمله اشعار هومِر و ويرجيل را هم به انگليسي برگردان كرده است. وي در سال 1985 درگذشت.


وي 18 ساله نشده بود كه پا به «حرفه خبر» گذارده بود. فيتسجرالد كه در كنار نويسندگي به تدريس فنون نگارش و سخنوري و نيز تاريخ ادبيات در دانشگاه مي پرداخت عضو آكادمي علوم و هنر آمريكا و نيز مدير آكادمي شعر و انجمن شاعران اين كشور بود. دهها سال روال براين بود كه قوه مقننه آمريكا بدون مشورت با فيتسجرالد هيچ قانون و ضابطه اي در رابطه با كار قلم را بررسي و راي گيري نمي كرد.

 

بنابراين، پيشنويس بسياري از اين قوانين به دست فيتسجرالد ويرايش شده اند. وي تلاش داشت كه تا بتواند؛ مانع آلودگي ژورناليسم، كار پژوهش، تأليف و ادبيات به سياست و سوء استفاده از آن شود. با وجود اين، وي نسبت به آينده ژورناليسم كه بتواند استقلال خودرا حفظ كند و ابزار كار قدرتمداران نشود بدبين بود.


به پيش بيني رابرت فيتسجرالد (متولد 12 اكتبر 1910)، روند قهقرا رفتن «تاريخ نگاري و روزنامه‌نگاري طبق اصول» ادامه خواهد داشت كه يكي از مسائل بزرگ دوران معاصر است. فيتسجرالد نگران بود كه روزنامه نگار و تاريخ نگار تن آسا، ترسو، خويشتن دوست و يا دولتي شود و رسالت خودرا كه آئينه بازتاب خوبي ها و زشتي ها بودن، كشف حقايق و افشاء آن و ثبت واقعيات است فراموش كند و قلم براي كسبِ روزي بكار برَد و به صورت ابزاري در دست دولتمردان و قدرتمداران درآيد كه يك زيان مضاعف براي جامعه و مردمي است كه به او اعتماد كرده اند.

 

 وي اواخر عُمر نسبت به كامل بودن اخبار ِ روز هم كه در روزنامه ها منعكس و از شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شد ترديد داشت و مي گفت كه شامل همه حقايق نيستند و روزنامه نگار زحمت تكميل آنها را به خود نداده است. وي با رفتن يك روزنامه نگار، تفسير نويس و مورخ به مهماني بزرگان و بزم خصوصي آنان و قبول هديه مخالف بود و ....

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com