شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روز شنبه ۱۶ دي ۱۳۹۶ نفتكش ايراني سانچي متعلق به شركت ملي نفت كش ايران كه از عسلويه حركت كرده بود و قرار بود جهت تحويل ميعانات گازي عازم داسان كره جنوبي شود، در راه با يك كشتي فلهبرچيني با بار لوبيا به نام «كريستال» در سواحل چين برخورد كرد، محمولهٔ نفتكش سانچي نفت فوقسبك با درجهٔ اشتعال بسيار بالا بود كه اين خود موجب آتشسوزي فوقسريع كشتي شد.
بر اثر برخورد اين نفتكش با يك كشتي باربري در ۳۰۰ كيلومتري بندر شانگهاي در سواحل شرقي چين، ۳۰ ايراني و دو تبعه بنگلادشي كشته شدهاند كه بعد از چند روز جستجو، تاكنون تنها جسد ۳ نفر در اين حادثه پيدا شده است.
نفتكش سانچي حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و ميعانات سبك نفتي بود. طول اين نفتكش ۲۷۴ متر و با پرچم پاناما بر روي دريا تردد ميكرد. عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گازهاي سمي اجازه نفس كشيدن به هيچ كس را تا شعاع هزار متري نمي داد.
اما با اين حال رئيسجمهور دستور تشكيل كميتهٔ ويژهٔ رسيدگيِ حادثهٔ نفتكشِ سانچي را صادر كرد و رياست آن به عهده وزير كار قرار داد و او براي پيگيري وضعيت اين كشتي به چين سفر كرد.
گروهي از تكاوران نيروي دريايي ارتش نيز به محل حادثه اعزام شدند. روز بعد از حادثه، نيروي دريايي آمريكا يك فروند هواپيماي گشت دريايي بوئينگ پي ۸ را به محل حادثه فرستاد كه مساحت بيش از ۱۲٫۳۰۰ كيلومتر مربع حول كشتي را براي يافتن ملوانان جستجو كرد.
در ۲۳ دي يك تيم چيني توانست وارد نفتكش سانچي شود كه در جريان جست و جوي انجام شده جعبه سياه نفتكش سانچي پيدا شد اما علي رغم تمامي اين تلاش ها، بالاخره در روز يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ به وقت چين (۱۰:۳۰ صبح به وقت ايران) تيم جستجوي بندر شانگهاي چين اعلام كرد كه كشتي سانچي پس از يك هفته آتشسوزي، بطور كامل غرق شد.
اين نفت كش توسط شركت Steamship Insurance Management Services در لندن بيمه شدهاست كه سهم ۳۰% محموله نفتي توسط شركت بيمه ايراني و ۷۰% آن توسط ۱۱ شركت بيمه بينالمللي به رهبري شركت بيمه نروژي Skuld مي باشد.
البته پيش بيني مي شود كه به دليل مسائلي نظير نگراني برخي بانكها از تعاملات مالي با ايران در نتيجه تحريم هاي بانكي و وجود عناصر گوناگون در حادثه نظير خود كشتي، محموله نفتي و نيز مسائل زيست محيطي مرتبط، پرداخت خسارات توسط شركتهاي بيمه كننده در عمل با پيچيدگي بسيار زياد روبهرو خواهد بود.