شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت روابط عمومي در پيشبرد اهداف صنعت، معدن و تجارت
جمعه، 22 دی 1396 - 21:31 کد خبر:32314
شرايط فعلي و ادامه حضور مديران و مسئولان بي‌انگيزه و روابط عمومي‌هاي ضعيف و غيرمتخصص، چاره درد مردم نيست؛ پس پيش از آنكه دير شود بايد كاري كرد. تغيير بايد به‌سرعت انجام شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مي خواهم از اهميت و نقش روابط عمومي، جايگاه رسانه‌ها، توجه به افكار عمومي و كمي هم از تبليغات در پيشبرد اهداف صنعت، معدن، تجارت و صنايع معدني بگويم.به نظر مي‌رسد بعد از ۱۰۰سال كه از پيدايش روابط عمومي علمي در جهان مي‌گذرد، بايد به اهالي صنعت، معدن و تجارت وطن ثابت كنيم كه اطلاع‌رساني از سوي واحدهاي صنعتي، معدني و تجاري، موضوع مهمي است و اداره روابط عمومي مي‌تواند نقش كليدي در توسعه بازي كند زيرا عملكرد مديران اين مهم‌ترين وزارتخانه كشور نشان مي‌دهد كه خود را بي‌نياز از افكار عمومي، تبليغات و حمايت رسانه‌ها مي‌دانند و تافته جدا بافته فرض مي‌كنند. بعضي از مديران هم هميشه مي‌پرسند كه چرا بايد خودمان را در معرض افكار عمومي قرار دهيم؟ آيا نيازي به اطلاع‌رساني و توليد خبر است؟ آيا تبليغات اهميت دارد؟ آيا بايد بگوييم چه كرده‌ايم و اگر گفتيم چه تاثيري خواهد داشت؟ و پرسش‌هايي از اين قبيل...


پاسخ به هر كدام از اين پرسش‌ها مي‌تواند آغاز يك پرسش ديگر باشد و بحث را به انحراف بكشاند و در يك دور تسلسل باطل قرار دهد اما پاسخ ما مربوط به اين است كه از اين مديران بپرسيم شما به‌عنوان يك مسئول يا صاحب سرمايه، چقدر مردم را باور داريد؟ چقدر به افكار عمومي اهميت مي‌دهيد؟


پاسخ صادقانه به اين پرسش، تكليف هر دو طرف را روشن مي‌كند اما اگر فرض را بر اين بگذاريم كه اين مديران هم به هر صورت توجه به افكار عمومي و پاسخگويي به مردم را باور دارند، پرسش‌هاي پيش‌گفته بي‌معنا مي‌شود.


در جهان امروز پاسخگويي و توجه به افكار عمومي، بسيار پررنگ شده و در چارچوب آكادميك و كلاسيك معنا مي‌شود. پاسخگويي و توجه به روابط عمومي، علم و دانش شناخته‌شده‌اي است كه جزو جدانشدني مديريت تعريف مي‌شود و براي هر تصميم كلي و جزئي، پيش از آنكه به مردم اعلام شود، پاسخ پرسش‌هاي آنها فراهم مي‌شود و مديران ارشد و روابط عمومي‌ها خود را براي رويارويي با افكار عمومي آماده مي‌كنند.


براي نمونه بايد پيش از اعلام جزييات بودجه، دلايل افزايش هرگونه عوارض يا نرخ يك كالا را براي مخاطبان، روشن و جامعه را آماده پذيرش مي‌كردند، نه آنكه با خودبزرگ‌بيني و از جايگاه قدرت، يك‌شبه اعلام عمومي كرده و فرمان صادر كنند.


رئيسان جمهور بسياري از كشورهاي غربي بعد از انتخاب شدن، در چند زمينه به‌طور فشرده آموزش دانشگاهي در سطوح كلان مي‌بينند كه يكي از آنها حفظ منافع ملي و ديگري آشنايي با علم ارتباطات و پاسخگويي به افكار عمومي و روابط است.


در آغاز هزاره سوم ميلادي قرار گرفته‌ايم و قرن بيست و يكم از سوي بيش از ۱۹۰كشور جهان و از جمله خود ما به‌عنوان قرن «ارتباطات» نام‌گذاري شده است.


در چنين شرايطي، ما هنوز در اين جدال هستيم كه بگوييم رسانه اهميت دارد؛ بگوييم افكار عمومي را جدي بگيريد؛ بگوييم به اداره روابط سازمان‌هاي خود توجه ويژه كنيد.


در چنين شرايطي، ما هنوز در اين ملك، در اين جدال هستيم كه بگوييم آيا روابط عمومي يك نياز همگاني است يا فقط به درد گروهي ويژه مي‌خورد؟ بعد از ۷۰-۶۰ سال كه از به وجود آمدن نخستين روابط عمومي در اداره‌هاي دولتي ايران مي‌گذرد، هنوز به دنبال اين هستيم كه وجود روابط عمومي را براي بخش زيادي از مديران جامعه بازتعريف كنيم.


بخشي از دلايل همين تجمع‌هاي مردمي هفته گذشته را در بي‌توجهي مسئولان به افكار عمومي ببينيد؛ در بي‌عرضگي روابط عمومي‌هايي ببينيد كه بر اساس روابط، ميز و صندلي‌ها را اشغال كرده‌اند؛ در پاسخگو نبودن مديراني ببينيد كه هرگز نياز جامعه را حس نكرده و در اتاق‌هاي خود را روي همه بسته‌اند، ارتباط خود را با رسانه‌ها از دست داده و حاضر به مصاحبه‌هاي مطبوعاتي مناسبتي هم نيستند.


حضرت امام خميني(ره) اوايل انقلاب و در پايان هزاره دوم و پيش از آنكه ۱۹۰ كشور جهان تصميم بگيرند اين قرن را قرن«ارتباطات» بنامند، به دولتمردان تاكيد كردند كه كارهاي خود را براي مردم بگوييد، تاكيد كردند كه حتي كارهاي كوچك و به نظر خودتان بي‌اهميت را هم براي مردم بگوييد.


ما مرتب تكرار مي‌كنيم كه بسياري از مردم در مراجعه به سازمان‌ها، انتظار ندارند همه مشكل‌شان در چند دقيقه برطرف شود اما انتظار دارند يك نفر حرف‌شان را بشنود و پاسخگوي آنها باشد، با كمي لبخند كه هزينه‌اي هم ندارد.


سازمان‌ها و مديراني كه مردم‌سالاري و مشتري‌مداري را قبول ندارند و متكي بر خودمحوري اداره مي‌شوند، بدون شك بازنده نهايي هستند.حوزه بزرگي مانند صنعت، معدن و تجارت، نياز به معاونان، مديران كل و مسئولان ارتباطي دارد و در همه حوزه‌هاي اين وزارتخانه بزرگ به‌ويژه استان‌هاي كشور، بايد مديران روابط عمومي متخصص با تحصيلات مرتبط را كه باتجربه و قوي هستند، در سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت و شهرك‌هاي صنعتي منصوب كرد.


شرايط فعلي و ادامه حضور مديران و مسئولان بي‌انگيزه و روابط عمومي‌هاي ضعيف و غيرمتخصص، چاره درد مردم نيست؛ پس پيش از آنكه دير شود بايد كاري كرد. تغيير بايد به‌سرعت انجام شود.