شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هنر روابط عمومي رمز نفوذ و هدايت صحيح افكار عمومي
یکشنبه، 3 دی 1396 - 20:38 کد خبر:32124
هنر روابط عمومي رمز نفوذ و هدايت صحيح افكار عمومي است كه به اقتضاي عملكرد پيچيده مجموعه هاي اقتصادي فرهنگي اجتماعي از درجه اهميت بالايي برخوردار است



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هنر روابط عمومي رمز نفوذ و هدايت صحيح افكار عمومي است كه به اقتضاي عملكرد پيچيده مجموعه هاي اقتصادي فرهنگي اجتماعي از درجه اهميت بالايي برخوردار است


در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاينده اي با محيط هاي پويا ودر حال تغيير هستند و براي حفظ، بقا وپويايي خود مجبور هستند خود را با تغييرات محيطي سازگار نمايند به عبارت ديگر با توجه به سرعت شتابنده تغييرات وتحولات تكنولوژيك، اجتماعي، علمي، فرهنگي، ..... نهادها و سازمان هايي موفق وكارآمد محسوب مي شوند كه علاوه بر هماهنگي با تحولات جامعه امروزي بتوانند مسير تغييرات ودگرگوني ها را نيز در آينده پيش بيني كرده وقادر باشند اين تغييرات را براي ايجاد تحولات مطلوب و بهينه براي ساختن آينده اي بهتر هدايت كنند. به گفته الوين تافلر "تنها با بهره گيري خلاقانه از تغيير براي هدايت كردن خود تغييرات است كه مي توانيم از آسيب شوك هاي آينده در امان بمانيم و به آينده اي بهتر وانساني تر دست يابيم" براي درك بيشتر موضوع واهميت وضرورت پرداختن به مديريت شهري لازم است نگاهي گذرا به فرهنگ سازماني داشته باشيم تا نقش روابط عمومي، رسانه، وتعاملات در فرهنگ سازماني بيشتر تبيين گردد.


فرهنگ سازماني به عنوان مجموعه اي از باورها وارزش هاي مشترك بر رفتار وانديشه اعضاي سازمان اثر مي گذارد ومي توان نقطه شروعي براي حركت وپويايي در راه پيشرفت به شمار آورد، فرهنگ سازماني از اساسي ترين زمينه هاي تغيير وتحول در سازمان هاست وروابط عمومي سازمان ها نقش موثري در توسعه وگسترش آن دارند. اتخاذ تدابيري براي هماهنگ سازي وهمسو كردن فرهنگ سازماني با شرايط جامعه، استراتژي ها وتكنولوژي از طريق روابط عمومي ها از جمله اولويت هاي ضروري امروز محسوب مي گردد.


روابط عمومي در مديريت شهري با توجه به ابعاد وشرايط و ويژگي هاي منحصر به فرد مديريت شهري كه همزمان با پيشرفت جامعه انتظارات وسطح توقعات از ارايه خدمات شهري از نهادهاي مسئول شهري بيشتر مي شود تلاش دارد با تنظيم ساختار مناسب وبا بهره گيري از را هبري علمي وبا استفاده از برنامه ريزي هاي از قبل طراحي شده پيشاپيش امور و فرايند ها و حركت نمايد و در تعيين سياست ها وخط مشي هاي مديريت شهري مشاركت جدي، فعال واثر بخش داشته باشد و اهتمام بورزد با توسعه فعاليت هاي افكار سنجي وارتباطات مردمي جريان مبادله پيام بين سازمان ومخاطبان را دو سويه و عكس العمل وبازتاب مورد نياز را در جريان ارتباطي خود با مخاطبان درون وبرون مديريت شهري توسعه وايجاد كند.


روابط عمومي در مديريت شهري براي استمرار فرآيند فعاليت هاي خود و به منظور افزايش كارايي و توانمند سازي خود بايستي جهت اطمينان بخشي برنامه هاي راهبردي مديريت شهري به صورت مستمر اهداف تعيين شده را مورد نقد وارزيابي قرار دهد تا مخاطبان اين نهاد كه عمدتا مردم وخدمت گيرندگان در حوزه شهري هستند فعاليت هاي آنان را قابل ارزيابي ونقادي بدانند چرا كه هدف كلي توجه به مخاطب ومخاطب شناسي است.


روابط عمومي در مديريت شهري مي تواند به عنوان يك شريك براي رسانه ها بدون آنكه استقلال خود را از دست بدهد محسوب گردد. در مجموع رسانه ها يك كانال كليدي براي آگاه سازي شهروندان هستند تا آنان را از فعاليت ها، خدمات و عملكرد مديريت شهري به طور شايسته ومطلوب آگاه ومطلع سازند وقتي مردم وشهروندان از طريق رسانه ها به خوبي با فعاليت وعملكرد وحوزه خدمات رساني مديريت شهري در ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگي و........ آشنا شوند تبديل به يك موتور وقواي نيرومندي خواهند شد براي طلب خواسته ها وانتظارات كه در نهايت مي تواند منجر به شفافيت در عملكرد مديريت شهري ومديريت بهينه در ارايه خدمات به شهروندان شود وبا كمك موثر رسانه ها مي توان موضوع پاسخگويي واطمينان بخشي به مردم وشهروندان را به خوبي جامه عمل بپوشانيد به عنوان مثال: پاسخگويي مناسب واطمينان بخشي وتعامل سازنده با رسانه ها مي توانند مردم وشهروندان را در همراهي وكمك در اجراي طرح هاي بزرگ عمراني و ساخت فرهنگسراها وديگر فعاليت هاي اجتماعي، عمراني وخدماتي شهر تشويق كند.


در حقيقت يافته ها وتلاش هاي روابط عمومي در مديريت شهري در انجام وظايف وهمكاري با رسانه ها كمك شاياني به ارتقاي سطح پاسخگويي، شفافيت در عملكرد واداره مطلوب امورات در مديريت شهري خواهد بود روابط عمومي در مديريت شهري از تمامي ظرفيت هاي ارتباطي واطلاعاتي وابزارهاي اطلاع رساني در توسعه و پيشرفت فعاليت ها بهره مي جويد.


امروزه استفاده هوشمندانه از تكنولوژي روز وكاربردي جديد در حوزه روابط عمومي از جمله اينترنت، نرم افزارهاي نظرسنجي و از همه مهمتر نرم افزارهاي دريافت لحظه اي اخبار واتفاقات جهاني كه چندي است در ايران هم عرضه شده است مي تواند مديران روابط عمومي در مديريت شهري را در درك بهتر وضعيت محيطي شهر ياري داده واستفاده به موقع از تجزيه وتحليل اين اخبار همواره مديريت شهري را در وضعيت مناسب ودر تعامل صد درصدي با شهروندان قرار دهد كه با توجه به افزايش سرعت تغييرات در جهان بايد فرهنگ استفاده از تكنولوژي نو پديد در نرم افزارها ي روابط عمومي در ايران رواج پيدا نمايد.


روابط عمومي در مديريت شهري براي توانمند سازي خود بايستي به نكات ذيل توجه اساسي وبنيادي داشته باشد:


1 . به افكار، انديشه، نگرش ورويكرد شهروندان به عنوان مخاطبان اصلي خود توجه ويژه اي داشته باشد.


2 . از مواضع منفعلي بودن خودداري ومبناي حركت خود را براساس تحرك، پويايي و در حال توسعه بنيادي تعريف كنند.


3 . براي ايجاد تعامل وارتباطات دوسويه شهروندان ومديران ارشد شهري تلاش واهتمام جدي بورزد.


4 . به مقوله آموزش شهروندان در باب تغيير نگرش براي رفتارهاي مديريت شهري كوشا وبرنامه ريزي داشته باشد.


5 . در بكارگيري نيروي انساني كارآمد، متبحر وتوانمند در ارايه خلاقانه وابتكارانه در طرح ها وبرنامه ريزي هاي مورد نياز مديريت شهري در حوزه ارتباطات، اطلاع رساني و به طور عام روابط عمومي مي انديشد.


6 . تجارب، الگوهاي مناسب در حوزه فعاليت، اقدامات را شناسايي وبراي تقويت وانعكاس آن به مخاطبان وشهروندان برنامه ريزي وتلاش مي كند.


7 . به مقوله مسئوليت اجتماعي كه يكي از اصلي ترين وظايف روابط عمومي در مديريت شهري است توجه عمده واساسي دارد.


8 . به مخاطبين خود يعني شهروندان اهميت مي دهد وبرنامه ها و طرح هايي را متناسب با نيازها، گرايش ها و ضرورت هاي مخاطبان تدوين وبه مرحله اجرايي در مي آورد.


9. به افكار سنجي، پژوهش وتحقيقات بنيادي اهميت ويژه اي قايل باشد وبه اين باور باشد كه تحقيق و پژوهش يك امر حياتي در حوزه برنامه ريزي ومديريت شهري است.
10 . به رسانه به عنوان يك ابزلر كليدي وكانال ارتباطي بين شهروندان ومديريت شهري بها واهميت قايل است.


11 . با توجه به شرايط وويژگي هاي حال حاضر تكنولوژي وفناوري اطلاعات در كشور و جهان وشرايط وضعيت عملكرد وكارايي روابط عمومي ها از نظر كاركردهاي الكترونيكي و اينترنتي مي توان گفت كه يكي از اصلي ترين نيازهاي روابط عمومي در حوزه مديريت شهري ورود به عصر ديجيتال ودهكده جهاني است كه با استفاده از اين ابزارها در توسعه وپيشرفت وتعالي عملكرد خود وسرعت در ارايه اطلاعات وانتقال آن به شهروندان نقش اساسي خود را ايفا نمايد.


12 . ارزشيابي دقيق وعلمي براي تصميم سازي وسياست گذاري در امورات كاري است كه دستگاه را به عنوان يك دستگاه پاسخگو مطرح مي سازد پس لازم است روابط عمومي دراين حوزه كوشا باشد.


13 . شفافيت در اطلاع رساني از وظايف اصلي واساسي روابط عمومي در مديريت شهري است.


14 . توجه به اين اصل كه روابط عمومي ماهيت فرهنگي وبا انسان ها، عقايد، گرايش ها و باورها سر وكار دارد وبايد به همه اين رويكردها وباورها احترام گذاشت را به عنوان يك وظيفه اصلي در مديريت شهري برنامه ريزري وتوجه ويژه به آن داشت.


15 . روابط عمومي در مديريت شهري دربرابر شهروندان پاسخگو است بايد از طريق ابزارهاي موثر اطلاع رساني وايجاد ارتباط دو سويه با آنان، نخبگان، انديشمندان، برجستگان وفرهيختگان حوزه هاي مختلف ودر تعامل مطلوب با آنان نكات مثبت وضعف حوزه هاي كاري مديريت شهري را آسيب شناسي ودر برابر مخاطبان وشهروندان به پاسخ قانع كننده برآيد.


16 . جذب اعتماد واعتماد سازي مخاطبان وشهروندان از شاخص هاي مهم در روابط عمومي مديريت شهري است چرا كه زمينه ساز جلب وجذب اعتماد عمومي در فعاليت وعملكرد مي شود وبراي اطلاع يابي از اين طريق مي توان به نحوه موثر عمل كرد.


17 . روابط عمومي در مديريت شهري به مديران ارشد خو د توصيه كند تا روابط وتعاملات خود را با شهروندان ومردم به درستي و به طور منظم ومستمر برنامه ريزي نمايند.


18 . روابط عمومي در مديريت شهري بايد در جستجوي تعادل،تفاهم ودرك متقابل بين درون وبرون ( مخاطبين يعني شهروندان با مديريت شهري ) فعال باشد.


19 . وبالاخره نقش بارز واساسي روابط عمومي در مديريت شهري مديريت كردن به اطلاعات است مديريت اطلاعات به معناي دفاع يكطرفه از مديريت يا نهاد مسئول نيست بلكه به معناي تعامل وگفت و گوي دو طرفه است


بايد بپذيريم كه هنر روابط عمومي رمز نفوذ وهدايت صحيح افكار عمومي است كه به اقتضاي عملكرد پيچيده مجموعه هاي اقتصادي فرهنگي اجتماعي از درجه اهميت بالايي برخوردار بوده واين هنر نيازمند اتكاي مديران وتصميم سازان به بازوي توانمند وكارآمدي چون روابط عمومي است.