شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 18 اولويت روابط عمومي در سال 2018
یکشنبه، 3 دی 1396 - 12:05 کد خبر:32121
اكنون كه وارد سال 2018 مي شويم، بايد درس هاي سال گذشته را در نظر بگيريم. متخصصان روابط عمومي در سراسر جهان شاهد نوسان و چرخش غيرمنتظره اي خواهند بود كه منجر به چالش هاي جديدي خواهد شد، اما فرصت هاي جديدي نيز ايجاد خواهد شد كه برخي از آنها در اينجا اشاره مي شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اكنون كه وارد سال 2018 مي شويم، بايد درس هاي سال گذشته را در نظر بگيريم. متخصصان روابط عمومي در سراسر جهان شاهد نوسان و چرخش غيرمنتظره اي خواهند بود كه منجر به چالش هاي جديدي خواهد شد، اما فرصت هاي جديدي نيز ايجاد خواهد شد كه برخي از آنها در اينجا اشاره مي شود:


1. تقويت سه گانه موثر روابط عمومي
هنوز نوشتن خوب، تحقيق متفكرانه و روايت داستان براي شركت و سازمان شما و همچنين مخاطبان بسيار تاثيرگذار هستند.

2. توسعه استراتژي انعطاف پذيري و تعامل
استراتژي انعطاف پذيري و تعامل در سال آينده تقاضاي زيادي براي متخصصان روابط عمومي و ارتباطات ايجاد خواهد كرد. در سال آينده شركتها و سازمانها بيشتر به دنبال سرمايه گذاري در ايجاد روابط تاثيرگذار خواهند بود.

3. تمركز موثرتر بر رهبري فكري
يكي از جديدترين روند روابط عمومي، تبديل شدن به يك رهبر فكري است. دليل اين امر اين است كه شما مي توانيد توجه و اعتماد مخاطبان خود را با نشان دادن اينكه شما مسئول يك موضوع خاص هستيد، به دست آوريد. شما اين كار را مي توانيد با انتشار مقالات، پست هاي وبلاگ، خبرنامه هاي الكترونيكي و فيلم هايي كه خوانندگان شما را آموزش مي دهند، انجام دهيد.
اگر سازمانها و شركت ها واقعا علاقمند به رهبري انديشه هستند بايد سرمايه گذاري بيشتري كنند. شركت ها در حال حاضر متوجه شده اند كه رهبران بايد رهبري خود را نه تنها به خارج شركت بلكه به كل سازمان تسري دهند و عادت زشت رهبري از بالا را ترك كنند.

4. گسترش و تقويت مهارت هاي شاغلان روابط عمومي
شما قبلا مي دانستيد براي موفقيت در روابط عمومي بايد در نوشتن، برنامه ريزي رويداد و برقراري روابط مهارت داشته باشيد. بعلاوه به لطف تكيه ما به رسانه هاي ديجيتالي بسيار زياد، بايد در رسانه هاي اجتماعي، بازاريابي محتوا و استراتژي محتوا نيز شگفت زده شويم. همانطور كه تاكتيك هاي جديد روابط عمومي مطرح مي شود، شما نيز بايد آنها را مديريت كنيد.
براي مثال، در عصر اتوماسيون، به طور فزاينده اي مهم است كه ياد بگيريم كه چگونه با نرم افزار كار كنيم كه بسياري از وظايف روزمره را خودكار مي كند.

5. آمادسازي شاغلان روابط عمومي براي زمان واقعي
شما ديگر روزي براي واكنش در روابط عمومي نداريد شما اكنون چند دقيقه وقت داريد و بايد آمادگي داشته باشيد. درست است؛ پاسخ هاي زمان واقعي در ميان سال هاي پيشرو در روند روابط عمومي خواهد بود. مردم براي گرفتن پاسخ هاي فوري و ديدن آنها به سرعت به رويدادها واكنش نشان مي دهند و شما بايد انتظارات مخاطبان خود را برآورده سازيد. بودن در رسانه هاي اجتماعي يك راه عالي براي شروع با روابط عمومي در زمان واقعي است.

6. استفاده بهينه از فراگيري ارتباطات
عصر ديجيتال به طور فزاينده اي ارتباطات را در مقياس بي سابقه اي فعال كرده است. داشتن ارتباط با مشتريان در سطح جهاني براي متخصصان ارتباطات بسيار مهم خواهد بود.

7. تمركز بيشتر بر رسانه هاي ديجيتالي
زماني مطبوعات سنتي بهترين راه براي دريافت سريع اخبار بود. اما اين روزها بهتر است كه نوشتن و روايت داستان را به روزنامه نگاران بسپاريم كه مي دانند چگونه آن را خوب بنويسند و آن را در سايت هايي كه مخاطبان شما حضور دارند منتشر كنند.

8. تقويت محتواي غير سنتي
خوشبختانه، يكي از روندهاي روابط عمومي در سال 2018، استفاده از تاكتيك محتواي جالب خواهد بود. البته، رسانه هاي اجتماعي همچنان يكي از راه هاي اصلي براي به اشتراك گذاشتن مطالب شما هستند. شما مي توانيد آن را با پست هاي تبليغي فيس بوك، توييت توييتر و به روز رساني هاي حمايت شده توسط لينكدين تركيب كنيد. همچنين مي توانيد سعي كنيد از گروهها و افراد مرجع در صنعت خود براي به اشتراك گذاري و كمك به محتواي خود براي اعتبار و تبليغ بيشتر استفاده كنيد.
در عصر حاضر خوانندگان به دنبال انتخاب "حفره هاي آب آشاميدني" خاصي هستند، جايي كه محتويات جالب و مفيدي به دست مي آورند. اين امر باعث مي شود كه سازمانها و شركتها براي كسب توجه خود با مشكل روبرو شوند، بنابراين عجله و رقابت براي جذب مخاطبان واقعا جذاب در طول چند سال آينده وجود خواهد داشت.

9. شخصي كردن پيكربندي ديجيتال
اگر مي خواهيد شانس خود را براي انتشار سريع مطالب افزايش دهيد، بايد با خبرنگاران و ويراستاران ارتباط برقرار كنيد. پس از اين، شما با شركت هاي بي شماري ديگر رقابت مي كنيد كه همچنين به خبرنگاران توجه مي كنند. اگر مي خواهيد پيشرفت كنيد، ابتدا بايد با آنها در رسانه هاي اجتماعي ارتباط برقرار كنيد. سپس هر زماني كه يك ايميل ارسال مي كنيد، يك رابطه شخصي به خط موضوع اضافه كنيد و پوشش گذشته خود را در قسمت ايميل قرار دهيد.

10. تمركز بيشتر بر ارتباطات بصري
يك فرد معمولي در هر ماه 32 فيلم تماشا مي كند و هنگامي كه كسي يك ويدئو را تماشا مي كند، درك خود را 74 درصد افزايش مي دهد. اين ها بعضي از دلايل ساده براي شروع استفاده از ويديو و ساير ابزارهاي بصري - مانند تصاوير و اسلايد - در سال هاي گذشته در رويدادهاي روابط عمومي و تبليغاتي هستند.
همانطور كه جامعه ما بيشتر و بيشتر بصري مي شود، توليد و انتشار و توجه به ويدئوي زنده از سوي مخاطبان روند صعودي پيدا مي كند. گزارش اخير Cisco پيش بيني كرده است كه 75 درصد از ترافيك تلفن همراه در جهان تا سال 2020 خواهد بود.
تا سال 2018، متخصصان بازاريابي و ارتباطات بايد متخصص در ارتباطات بصري باشند. كمپين هاي بازاريابي مبتني بر متن، سالهاست كه محتواي بصري محور بوده و مارك ها ديگر نمي توانند از تبليغات بازاريابي استفاده كنند كه قادر به ادغام محتواي بصري با كيفيت نيستند. شاغلان روابط عمومي بايد قادر به هدايت مشتريان خود در ايجاد تصاويري قوي براي دستيابي به حداكثر ارزش افزوده باشند.

11. مديريت بيشتر اعتبار
همانطور كه ميزان مسئوليت هاي روابط عمومي بيشتر گسترش مي يابد، مديريت شهرت در ميان وظايف روابط عمومي اهميت بيشتري پيدا مي كند. روابط عمومي ها با استفاده از فنون و ابزارهاي مختلف تلاش مي كنند تا از شهرت سازمان و شركت خود محافظت و يا آن را افزايش دهند.
با توجه به مطالعات اخير "دكتر جاناتان آلبرايت" از دانشگاه الون، نگراني هاي جدي در مورد تخريب اعتبار از طريق منابع خبري جعلي وجود دارد. به همين دليل نياز به متخصصان روابط عمومي براي محافظت از شهرت سازمانها و شركتها حتي بيشتر آشكار شده است. شكي نيست اين پديده همچنان يك چالش رو به رشد است. در عوض، اين واقعيت جديد مستلزم توجه بيشتر به متخصصان ارتباطات و روابط عمومي است.

12. توجه بيشتر به واقعيت افزوده
جيسون ريد مي گويد: واقعيت افزوده فراتر از آن است كه صرفاً ابزاري براي مطلع يا مشغول نگه داشتن مشتريان باشد؛ شركت‌ها مي‌توانند از داده‌هاي جمع‌آوري شده از نرم‎‌افزارهاي "واقعيت افزوده" براي پي بردن بيشتر به نيازهاي مشتريان خود استفاده كنند، و حتي به پيش‌بيني اولويت‌ها يا مقتضيات آينده كمك كند. برخي از شركت‌ها از "واقعيت افزوده" استفاده كرده و با زيركي كاتالوگ محصول خود براي راحتي منزل شما را تجسم بخشيده‌اند؛ در حالي كه خرده‌فروشان مُد از "واقعيت افزوده" براي توليد آينه‌هاي مجازي يا اطاق‎هاي تغيير لباس استفاده كرده اند كه مشتريان بتوانند لباس‌ها، لوازم آرايش، جواهرات و حتي كفش را "امتحان كنند."

13. هدفگيري خوب با استفاده از داده ها
روابط عمومي خوب متكي به هدفگيري خوب است. هدفمند سازي خوب نياز به اطلاعات خوب دارد. صرف داشتن داده هاي خوب، مزيت رقابتي نيست- حتي شما آسيب پذيري داريد. اگر اين مجموعه داده هاي مرجع، غني سازي و مورد استفاده قرار گيرد، پس شما داراي يك جواهر روابط عمومي هستيد.

14. توسعه راهاي ارايه داستانهاي جذاب
نوشتن يك مهارت فوق العاده براي حرفه اي هاي روابط عمومي است زيرا سازمانها و شركتها در حال پيدا كردن راه هاي جديد براي گفتن و ارايه هاي داستان هاي خود به شيوه هاي خود هستند.
اكنون كانال ها و راه هاي خلاقانه بسياري براي گفتن داستان وجود دارد كه مي توان از آن بهره گرفت.

15. توجه بيشتر به ارتباطات و مديريت رويداد
در سال 2018، خط بين مديريت رويداد و ارتباطات شركتي به طور فزاينده اي مبهم خواهد شد. رويدادها كانال ديگري هستند مثل ساير كانالهاي ديجيتال.

16. استفاده از بخش تاريك نفوذ اجتماعي
استفاده از ابزارهاي رسانه هاي اجتماعي بسيار آسان است تا راههاي نفوذ اجتماعي را شناسايي كرده و بر عملكرد خود نظارت كنيد. همچنين بخش تاريك نفوذ اجتماعي را نيز در نظر داشته باشيد - ارتباط از طريق متن، ايميل، پيام، اسكايپ و غيره در حال تبديل شدن به جريان اصلي ارتباطات اجتماعي است.

17. تقويت تبليغات بومي
يك جايگزين براي تبليغات مستقيم، تبليغات بومي است. اطمينان حاصل كنيد كه آگهي مطابق با فرم و عملكرد محتواي معمول نشر و تاثيرگذار است.

18. تمركز بيشتر بر اندازه گيري موفقيت
خوشبختانه، بيشتر شبكه هاي اجتماعي و سيستم عامل هاي وب سايت، اكنون اين معيارها را پيگيري و موفقيت هاي روابط عمومي را اندازه گيري مي كنند. با اين حال اندازه گيري همچنين يك چالش باقي مي ماند و براي سازمانها و شركتها يك اولويت است.

 

كلام آخر
گفتگو درباره روابط عمومي تأثيرگذار در سال 2018 تأثير قابل توجهي روي حرفه اي هاي روابط عمومي خواهد داشت. آيا عوامل ديگري نيز در اين فهرست وجود دارد؟ البته، اما در اين مجال امكان فهرست كردن همه آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، رسانه هاي اجتماعي هنوز يك قاتل تمام عيار براي يك كانال ارتباطي هستند. شناسايي بهترين پلت فرم بسيار مهم است.

 

همچنين امروز مالكيت چشم انداز ديجيتال شما بسيار مهمتر از گذشته شده است. شما بايد متعهد به جذب و حفظ مخاطبان خود و گسترش معيارهاي مورد نظر خود باشيد تا بتوانيد مطمئن شويد كه تلاش هاي شما موثر است.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)