شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آسيب هاي روابط عمومي از نگاه مديران و كارشناسان
شنبه، 2 دی 1396 - 09:19 کد خبر:32082
در حال حاضر مهم‌ترين آفتي كه در روابط عمومي‌هاي سازمان‌ها ملاحظه مي‌شود عدم استقلال راي آنان است. استقلال راي داشتن باعث مي‌شود كه جايگاه روابط عمومي ارتقا يابد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي‌ها بايد در حل خلاقانه مسائل كوشا باشند در حال حاضر مهم‌ترين آفتي كه در روابط عمومي‌هاي سازمان‌ها ملاحظه مي‌شود عدم استقلال راي آنان است. استقلال راي داشتن باعث مي‌شود كه جايگاه روابط عمومي ارتقا يابد.
سهراب عبدالله‌زاده، معاون فرهنگي اجتماعي شهردار اروميه
 

آسيب شناسي را از داخل هم بايد انجام داد و روابط عمومي ها مي بايست خود را با علم روز همراه كنند، روابط عمومي ها ابتدا بايد خود را باور كنند و براي حرفه و مسئوليت خود ارزش قائل شوند، تا زماني كه ما براي خود و كار تخصصي خود ارزش قائل نشويم چگونه انتظار داريم مديران بالا دست و ديگر كاركنان به هنر ما احترام بگذارند و ما را باور كنند، روابط عمومي ها بايد از دوره هاي نوين استفاده كرده و از تجربيات روابط عمومي هاي موفق الگو برداشته و ارتباط برقرار نمايند و با حضور در سمينارها و جلسات تخصصي و مطالعه كتب اين رشته و مقالات منتشر شده و سايت هاي تخصصي به علم خود بيفزايند و از يك روابط عمومي سنتي به مدرن ارتقاء يابند و آن وقت مي توان انتظار داشت كه يك روابط عمومي موفق و به روز خود مي تواند راهبر مدير بالا دست خود شود هر چند شايد خيلي ايده آل به نظر آيد ولي بايد اين تفكر تمرين شود و از برخوردهاي نامناسب و نديدن ها خسته نشد و اميد داشت به روزي كه روابط عمومي ها در كشور ما ديده شوند و آن روز شايد دكتر حميد نطقي پدر روابط عمومي ايران هم از تلاش هاي ما راضي باشد.
شاهين جهانگيري بلورچيان
 

در حال حاضر يكي از آسيب مهم روابط عمومي ها عدم تبيين مناسب درخصوص جايگاه اين دايره در تشكيلات سازماني است به گونه اي كه مديران ناتوان احساس مي كنند روابط عمومي در سازمان ها به جاي صيانت از اهداف و جايگاه سازمان ها، بايد مراقب ميز و جايگاه آنها باشد.


مديران توانمند نه تنها جايگاه روابط عمومي ها را ارتقا مي دهند و آنها را در پيشبرد اهداف سازماني خود ياري مي دهند بلكه روابط عمومي ها را در رديف رسانه هاي حتي منتقد قرار داده و خروجي يافته هاي روابط عمومي را براي اصلاح ساختار سازماني خود به كار مي گيرند.


مديران توانمند روابط عمومي ها را به ايجاد ارتباطات گسترده با بدنه اجتماع ترغيب مي كنند چرا كه مي دانند همه اهداف سازماني آنها در نهايت براي خدمت به مردم است.
علي قلي زاده رئيس اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش

 

عدم استفاده از روش هاي نوين ارتباطي، بي توجهي به خلاقيت و نوآوري، عدم استفاده از منابع انساني تخصصي در جايگاه هاي مديريتي و كارشناسي روابط عمومي، وجود نگاه صرفا اطلاع رساني به روابط عمومي ها از جمله آسيب هايي است كه روابط عمومي هاي دستگاه ها با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند.


با توجه به اهميت و نقش والاي روابط عمومي‌ها آسيب شناسي وضعيت فعلي، جايگاه آن در نهادها و سازمان ها و نحوه عملكرد روابط عمومي‌ها بسيار ضروري بوده است.


مي‌توان با شناسايي وضعيت موجود و يك نگاه و دورنماي واقعي از وضعيت فعلي براي رسيدن به وضعيت مطلوب به برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران كه به دنبال بالابردن سرمايه اجتماعي نظام و همچنين دستگاه هاي حاكميتي هستند مسير صحيحي را ارايه نمود.
اصغر آذربايجاني رئيس كميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي اسلامي شهر اصفهان

وجود سوء تعبير و يا عدم آگاهي و شناخت كافي از وظايف عملياتي و يا عدم شناخت ازتوانمندي‌هاي تخصصي روابط عمومي در ابعاد درون و برون سازماني ازجمله مشكلاتي است كه روابط عمومي‌ها در ايران را با موانع جدي و فراواني روبرو كرده است.

ميثم ميلادي گرجي روابط عمومي اداره كل كار، تعاون و رفاه اجتماعي مازندران

 

در روابط عمومي ايده آل معمولا مجيز گويي و كرنش كردن در برابر مديران ارشد مذموم و ناپسند به شمار مي رود.

حميد نجف

 

روابط عمومي يك آيينه تمام‌نما است كه مي‌تواند تمامي مشكلات و معضلات، موقعيت‌ها و راه رسيدن به موفقيت‌ها را بدون بزرگ‌نمايي يا كوچك‌نمايي با مديريت بر منابع انساني و نه متملقانه بيان كند.
اصغر آذربايجاني رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر اصفهان
 

روابط عمومي بي امكانات و بي قوت قلب و هميشه خسته و تداركات چي نخواهد توانست آنطور كه شايسته سازمان است آن را به سوي رشد و ارتقا هدايت كرده و اين ركن بنيادين را روي كرسي اصلي خود بنشاند. امروز بعد از سالها سخن سرايي و تاليف كتب و مقالات در خصوص چشم و گوش و قلب بودن روابط عمومي و اهميت سازماني و جهاني اش ما نياز به اقدامات عملي و اجرايي جدي در سازمانهاي مان در حوزه روابط عمومي داريم آنگونه كه ديگر شاهد تقلا كردن مسئولين روابط عمومي براي اخذ كمترين بودجه و حداقل نيرو و امكانات نباشيم.


روابط عمومي وقتي مي تواند مبدع و مبتكر ايده هاي نو و مستعد تجهيز به دانش روز ارتباطات و تكنولوژي اطلاعات باشد كه دغدغه هاي اجرايي و روزمره ذهنش را نيازارد و از حداقل امكانات اداري و حمايت هاي مديريتي براي كار خود برخوردار باشد. در غير اين صورت از روابط عمومي هميشه خسته اي كه به كارهاي تداركاتي و خدماتي كه از عهده هر نيروي غير متخصص و تحصيل نكرده اي هم برمي آيد نمي توان انتظار داشت كه ايده هاي بكر ارائه كند و مقالات تخصصي بنگارد و در كنفرانس هاي مرتبط شغلي صاحب كرسي و سخنراني باشد.
سميرا قياسي

 

برخي مواقع روابط عمومي مي كوشند تا همه چيز را در دستگاه خود خوب جلوه دهند، و به طور حتم اين اقدام زمينه كاهش اعتماد عمومي به آنها و همچنين دستگاه مربوطه را تقويت مي كند.


حجت الاسلام محمد رضا آخوند زاده مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه حضرت معصومه (س) قم
 

روابط عمومي بايد آينه معايب مديران باشد اما آنچه در روابط عمومي‌ها معمول است مدافع و سپر دفاعي مديران يا توجيه‌كننده هر گونه اتفاق در دستگاه خود هستند كه اين در شأن يك روابط عمومي نيست. در عجبم از كسي كه مي‌گويد به من انتقاد كنيد ولي انتظار مديحه‌سرايي دارد.
عبدالسلام مهيمني مشاور رسانه اي استاندار گلستان

در حال حاضر يكي از آسيب مهم روابط عمومي ها عدم تبيين مناسب درخصوص جايگاه اين دايره در تشكيلات سازماني است به گونه اي كه مديران ناتوان احساس مي كنند روابط عمومي در سازمان ها به جاي صيانت از اهداف و جايگاه سازمان ها ، بايد مراقب ميز و جايگاه آنها باشد.مديران توانمند نه تنها جايگاه روابط عمومي ها را ارتقا داده و آنها را در پيشبرد اهداف سازماني خود ياري مي دهند بلكه روابط عمومي ها را در رديف رسانه هاي حتي منتقد قرار داده و خروجي يافته هاي روابط عمومي را براي اصلاح ساختار سازماني خود به كار مي گيرند.
علي رضا قشقائي