شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آدم هاي سمي، روابط سمي
یکشنبه، 26 آذر 1396 - 12:12 کد خبر:32062
شما فقط و فقط مي توانيد خودتان را تغيير دهيد نه ديگران را. به همين دليل از كسي توقع نداشته باشيد به خاطر شما در رفتار خود تغييري ايجاد كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اكثر ما در اطراف خود آدم هايي داريم كه رفتار آن ها گاه و بيگاه ما را بيچاره مي كند؛ از همكلاسي گرفته تا خواهر و برادر و دوست و همكار و ... رابطه با اين گونه افراد معمولا ما را دچار احساساتي مانند عصبانيت، سردرگمي، رنجش و مشابه اين ها مي كند؛ احساساتي كه سلامت ما را به خطر مي اندازند. اين گونه روابط را مي توان «روابط سمي» ناميد و اگر اين گروه از آدم ها در ساير روابط شان همچنين رفتارهايي داشته باشند مي توان به آن ها گفت «آدم هاي سمي».


هيچ وقت شده به دوستي كه شديدا به كمك احتياج داد نه بگوييد؟ احتمالا نه و درست به همين خاطر در خيلي مواقع با وجود كار و مشغله زياد، وقت تان را صرف اين كرده ايد كه صرفا شنونده باشيد. شنونده اي كه در صورت لزوم «بله» يا «نه» مي گويد. بعد هم احتمالا يك سردرد جانانه. اين سردرد دقيقا نشانه اين است كه آتشبار يك ارتباط سمي شما را هدف گرفته است. در واقع هر ارتباطي كه انرژي شما را تحليل ببرد، خسته و عصباني تان كند يا احساس تحقير و يا سردرگمي در شما به وجود بياورد سمي محسوب مي شود. اغلب اوقات ريشه سردردهاي ميگرني، پرش هاي عصبي چشم، حساسيت هاي پوستي و اختلالات تغذيه، در روابط سمي بلندمدت است. برخي از اين روابط سمي مي تواند طرح ها، روابط، برنامه ها و حتي خوشبختي شما را خراب كند. اين گونه روابط مي تواند مربوط به رييسي دمدمي مزاج باشد كه هيچ وقت هيچ چيز راضيش نمي كند، دوستي باشد كه منتظر است اشتباه كنيد تا مچتان را بگيرد يا پدر و مادري كه با شما عين بچه ها رفتار مي كنند.


اولين قدم براي سم زدايي اين است كه روابط خود و انواع رفتارهايي كه آزارتان مي دهد را فهرست كنيد.

 

 دومين قدم هم بر روش هاي جواب دادن به اين افراد است كه مانع قرباني شدن شما در قبال رفتار زهرآگين آن ها مي شود. در اين جا پنج روش را براي خنثي نمودن سم هاي ارتباطي به شما پيشنهاد مي كنيم. مطمئنا اگر شما هم روي اين موضوع متمركز شويد مي توانيد روش هاي خلاقانه اي را ابداع كنيد. روش اول براي خنثي كردن اين سموم به شوخي برگزار كردن موضوع است. سعي كنيد به جاي از كوره در رفتن، به اين دوست آزار دهنده بخنديد. كار سختي است ولي به امتحانش مي ارزد. روش دوم اين است كه آينه بشويد و عين رفتار طرف مقابل را به او نشان بدهيد تا متوجه شود رفتارش چقدر غيرطبيعي است.

 

در بعضي موارد هم روش سوم يعني رويكردي ملايم تر و پرسش گر مي تواند كارساز شود. مي توانيد خيلي ملايم راجع به علت رفتار طرف مقابل سوال كنيد. روش چهارم مربوط به زماني است كه كسي نيش و كنايه مي زند. در اين موارد گاهي تنها راه اين است كه از كوره به در رويد!


روش پنجم به درد محيط هاي كاري مي خورد چون بعضي از تنش زاترين موقعيت ها در محيط كار اتفاق مي افتد. در اين موارد آگاه بودن از حق و حقوق، دفاع خوبي در برابر روابط سمي است. بهتر است نقش و وظايف قانوني خود را بدانيد تا اگر كسي بخواهد چيزي را به شما تحميل كند بتوانيد به خوبي در برابرش اقدام كنيد.


و حرف آخر. مطمئن باشيد شما فقط و فقط مي توانيد خودتان را تغيير دهيد نه ديگران را. به همين دليل از كسي توقع نداشته باشيد به خاطر شما در رفتار خود تغييري ايجاد كند. براي كم كردن و از بين بردن فشارهاي ناشي از روابط سمي، به تجديدنظر در واكنش هاي خود احتياج داريد و به خود شما بستگي دارد كه چقدر فشار را مي خواهيد جذب يا تحمل كنيد.

منبع: www.Healthyplace.com
مترجم: مريم مداح
بازنويسي و تنظيم: فاطمه زندي