شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عوامل پيدايش روابط عمومي
سه شنبه، 7 آذر 1396 - 07:39 کد خبر:31928
همان گونه كه الكس كري، انديشمند پيشگام عرصه روابط عمومي مطرح مي سازد، نقش روابط عمومي به هم زدن عرصه عمومي است تا «خطر را از دموكراسي» به نفع افراد ثروتمند و شركتها بگيرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- قلمرو روزنامه‌نگار حرفه اي سه تبعيض مشخص داشت، تبعيض هايي كه تا امروز باقي مانده اند:

 

 يكم، حذف اختلاف در ارتباط با گزينش خبرها؛ همه چيز را به گونه اي در نظر مي گيرد كه گويي از سوي مقامات رسمي انجام شده اند مثلا مقامات دولتي و چهره هاي شاخص اجتماعي، و آن را اساس مشروعيت اخبار مي دانند.

 

 اين كار به مقام سياسي قدرت قابل توجهي مي دهد كه مي تواند دستور جلسه خبر روزنامه ها را اعلام كند، زيرا درباره هر چيزي كه صحبت كند، روزنامه ها آن را برجسته مي كنند و هر چه را كه بر زبان نمي آورند، روزنامه ها نيز از كنار آن مي گذرند. اين شيوه حالت بسيار تثبيت شده و غالب به اخبار مي دهد.


دوم، باز هم براي اجتناب از اختلاف، روزنامه نگاري حرفه اي مطرح مي سازد كه براي توجيه يك داستان خبري بايد يك بهانه خبري وجود داشته باشد. اين بدان معناست كه مسايل مهم اجتماعي مانند نژادپرستي يا فساد محيطي در ترك هاي ژورناليسم مي افتند مگر اين كه وقايع ديگري در ارتباط با آنها اتفاق بيفتد، مثلا تظاهراتي در اين خصوص صورت گيرد يا يك گزارش رسمي درباره آن منتشر شود كه پوشش دادن آن را موجه سازد.


بنابراين روزنامه نگاري تمايل داشت كه ارايه موضع گيري هاي آگاهانه درباره مسايل بحث و اختلاف برانگيز را كم اهميت يا حذف كند، اين باعث پيدايش يك پارادوكس مي شود، روزنامه نگاري كه از نظر تئوريكي بايد وارد مباحث سياسي شود تمايل دارد سياست را از معنا بيندازد و يك سياست زدايي را ارتقا دهد.


هر دو اين عوامل باعث پيدايش و تولد صنعت روابط عمومي شدند كه هدف آن كسب امتياز از اين دو جنبه از روزنامه نگاري حرفه اي بود. با تهيه اخبار مطبوعاتي خوش ظاهر از متخصصان مزدبگير، افراد خنثي اما گروه هاي شهروندان متظاهر و وقايع خبري بسته بندي شده، عوامل حيله گر روابط عمومي توانسته اند خبرها را بگونه اي شكل دهند كه متناسب با علايق و منافع مشتريان شركت باشد.

 

 يا همان گونه كه الكس كري، انديشمند پيشگام عرصه روابط عمومي مطرح مي سازد، نقش روابط عمومي به هم زدن عرصه عمومي است تا «خطر را از دموكراسي» به نفع افراد ثروتمند و شركتها بگيرد.

 

صاحبان رسانه ها از روابط عمومي استقبال مي كنند. زيرا روابط عمومي با تهيه فيلتر رايگان، نوعي يارانه برايشان فراهم مي كند. بررسي ها نشان مي دهند كه روابط عمومي در اكثر جاها 40 تا 70 درصد از آنچه كه بر صفحه روزنامه ها و در رسانه هاي ديگر به شكل خبر ظاهر مي شود را ارايه كرده است، به عبارت ديگر حجم قابل توجهي از اخبار رسانه هاي خبري دست پخت روابط عمومي ها است.


تبعيض سوم روزنامه نگاري حرفه اي بسيار ظريف تر اما از همه مهم تر است: در اين حالت ژورناليسم حرفه اي به دور از خنثي بودن سياسي، ارزش هايي را قاچاق مي كند كه متناسب با اهداف تجاري صاحبان رسانه ها و آگهي دهندگان و نيز اهداف سياسي طبقه داراست.

 

بن بديكيان، نويسنده كتاب «انحصار رسانه ها» اين مساله را پديده «اين جا را بكن نه آن جا را» ناميده است. بنابراين اساس است كه اخبار جنايي و خبرهاي مربوط به خانواده هاي سلطنتي و شخصيت ها و چهره ها به اخبار معقول و موجه تبديل مي شدند. (اين اخبار كم هزينه هستند و هيچ وقت با افراد حاكم و در راس قدرت مخالف نيست).

 

بر همين اساس است كه مسايل مربوط به دولت در مقايسه با مسايل مربوط به تجارت بزرگ نياز به دقت بيشتري دارند و از فعاليت هاي دولت آن هايي كه مربوط به فقر است (مثلا رفاه) توجه بيشتري را به خود جلب مي كند و آن هايي كه در خدمت منافع ثروتمندان است چندان بازتابي نمي يابند (مثلا انعكاس اخبار مربوط به سيا و ساير موسسات مرتبط با امنيت ملي شديدا ممنوع است).

 

ويژگي بارز حرفه اي گري در روزنامه نگاري اين است كه باعث مي شود تا روزنامه نگاران نسبت به سازش با اقتداري كه آن ها مي سازند، بي اعتنا شوند.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)