شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جايگاه خلاقيت در عملكرد سازمانها و توسعه جامعه
شنبه، 27 آبان 1396 - 07:25 کد خبر:31858
امكان بروز و تاثيرگذاري مثبت خلاقيت در هر سازمان، شركت يا گروهي وجود دارد و با مديريت و نظارت درست مي‌توان كل گروه را صرف‌نظر از اينكه اعضاي آن از چه ميزان پتانسيل خلاقيت برخوردارند، به يك گروه خلاق تبديل كرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اين مقاله ابتدا تاريخچه خلاقيت، انواع خلاقيت، اجزا و عناصر تشكيل دهده آن، خلاقيت در مديريت، محركهاي خلاقيت، موانع خلاقيت و سپس تكنيكهاي نوين خلاقيت و نوآوري جهت هدايت و پرورش توانايي خلاقيت، مورد بحث قرار مي گيرد.


خلاقيت واژه‌اي است كه بطور مكرر در گفتگوهاي رايج در ميان مديران تازه‌كار مورد استفاده قرار مي‌گيرد و آنها اهميت بسيار زيادي براي انجام اقدامات خلاقانه در نخستين ماههاي فعاليت مديريتي‌شان قائل هستند، اما خلاقيت دقيقا به چه معناست؟ آيا خلاقيت همان نوآوري است؟ و آيا هر كسي مي‌تواند خلاق باشد؟ آيا فرآيند مشخصي براي بروز و تحقق يافتن خلاقيت وجود دارد؟ در اين بخش به جستجوي پاسخ اين پرسشها خواهيم پرداخت و اطلاعات مورد نياز مديران تازه‌كار را در اختيار آنها قرار خواهيم داد.


با اين حال، در دنياي پر از رقابت و دگرگوني كسب‌وكار، ايده‌هاي نو و خلاقانه متاع‌هايي گرانبها و كمياب هستند كه بر سر هر بازاري به فروش نمي‌رسند اما طرفداران و متقاضيان بسياري دارند. پيش نياز شكل‌گيري و گسترش ايده‌هاي نو، وجود بستر مناسب براي بروز خلاقيت در درون سازمانها و شركت‌هاست. حال سوال اينجاست كه چگونه مي‌توان براي گسترش خلاقيت و نوآوري در درون يك گروه كاري، بسترسازي كرد؟ و چگونه مي‌توان ظرفيتهاي خلاقيت در درون گروه را كشف و به حالت بالفعل درآورد؟


پيش از تلاش براي پاسخگويي به اين سوالات بايد به ماهيت خلاقيت توجه كنيم. واقعيتي كه بسياري از ما از آن آگاهي نداريم اين است كه خلاقيت، صرفا يك استعداد و مهارت ذاتي نيست بلكه يك فرآيند هدفمند و برنامه‌ريزي شده است و بر همين اساس نمي‌توان انتظار داشت كه فقط با استخدام يكسري افراد مبتكر و خلاق در يك سازمان، خلاقيت و نوآوري در آنجا بطور اتوماتيك شكل بگيرد بلكه براي نيل به اين مقصود بايد مراحل مختلفي را پشت سر گذاشت و پيش‌نيازهاي متعددي را برآورده ساخت.


بطور كلي، امكان بروز و تاثيرگذاري مثبت خلاقيت در هر سازمان، شركت يا گروهي وجود دارد و با مديريت و نظارت درست مي‌توان كل گروه را صرف‌نظر از اينكه اعضاي آن از چه ميزان پتانسيل خلاقيت برخوردارند، به يك گروه خلاق تبديل كرد. در اين ميان، نقش مديران و رهبران، بسيار حياتي و تعيين‌كننده است چرا كه آنها مي‌توانند با نظارت و كنترل بر فرآيندهايي چون نفرگيري، چيدمان اعضاي گروه، برگزاري جلسات مشكل گشايي و تشويق اعضاي گروه براي ارائه ايده‌هاي نو و بديع، يك گروه خلاق و نوآور را تشكيل دهند.


در يك گروه خلاق، تمام اعضا با تمام وجود مي‌كوشند تا پس از شناسايي فرصتها و پتانسيل‌هاي موجود براي بروز قوه خلاقيت و ابتكار و پيشنهاد يكسري گزينه‌ها و راه حلهاي خلاقانه براي استفاده از فرصتها يا برطرف ساختن يك مشكل و مانع، زمينه‌ساز ارائه يك راه حل نوآورانه و مبتكرانه شوند و به عبارت روشن‌تر، براي مقابله با موقعيت خاص، "طرحي نو دراندازند".

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)