شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط در مديريت منابع انساني
یکشنبه، 21 آبان 1396 - 07:17 کد خبر:31805
روابط انساني در مديريت شريان حيات مديريت و قلب تپنده سازمان است و دانش روابط انساني با ايجاد محيط سالم، نشاط انگيز و آرامش بخش، موجب بيشترين بازدهي با كمترين هزينه براي سازمان است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- انسان موجودي است اجتماعي خلق شده و او را گريزي جز زندگي كردن با ديگران و برقراري ارتباط با آنها نيست. اين ارتباط دامنه وسيعي دارد.


تربيت فرزندان و اداره خانواده نياز به برقراري ارتباط صميمي و نزديك دارد. كار كردن در دانشگاهها، بيمارستانها، كارخانه ها، مستلزم برقراري رابطه با همكاران و ارباب رجوع است و چون تفكر و زبان دو مزيت انسان است كه سبب پيدايش عقيده و فرهنگ و تمدن مي شود و انتقال هر يك از آنها فقط با برقراري ارتباط امكان پذير است، لاجرم تصميم گيري، برنامه ريزي، سازماندهي، انگيزش، نظارت و كنترل، ارزشيابي و رهبري بدون برقراري ارتباط ممكن و اثربخش نخواهد بود.


سرعت دستيابي به اطلاعات و همكاري با ديگران به منظور سازگاري يا مقابله با عوامل نامساعد خارجي فقط با ارتباط و روابط سريع و اثربخش امكان پذير است و به همين هم دليل، علوم مربوط به رفتار و روابط بين انسانها، جايگاهي خاص در مديريت دارد.


مديران و كاركنان ناگزيرند براي تصميم گيري، دورهم بنشينند و با تبادل نظر، راه حل هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند و در نهايت بهترين راه حل را انتخاب كنند. ابلاغ تصميمات و سياستهاي سازماني از سلسله مراتب بالاتر سازمان به سطوح پايين اجرايي، نياز به پيمودن مجاري ارتباطي گوناگون دارد.


البته فراموش نشود كه روابط انساني از نظر مفهوم شناسي به معناي ايجاد مناسبات انساني سالم، به منظور ارتقاي رضايت خاطر و نيرومند كردن روحيه افراد و ايجاد اشتراك بيشتر بين انسانها است.


روابط انساني در مديريت شريان حيات مديريت و قلب تپنده سازمان است و دانش روابط انساني با ايجاد محيط سالم، نشاط انگيز و آرامش بخش، موجب بيشترين بازدهي با كمترين هزينه براي سازمان است.


گري دسلر-استاد ممتاز مديريت منابع انساني- تعريف واحدي از مديريت منابع انساني و وظايف آن ارائه مي‌دهد و آن اينكه، واحد مديريت منابع انساني، از ميان وظايف مختلف مديريتي، مسئوليت كليه فعاليتها و خط مشي‌هاي مربوط به كاركنان سازمان را بر عهده دارد و اين بطور دقيق‌تر يعني جذب همكاران جديد، آموزش همكاران، ارزيابي عملكرد آنها و پاداش آنان و به طور خلاصه ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان.


اين تعريف نگاهي وظيفه گرايانه به واحد مديريت منابع انساني دارد و تلاش مي‌كند فهرستي از وظايف واحد مديريت منابع انساني را ارائه كند، كه در تعريفي مفهومي‌تر مي‌توان چنين گفت: واحد مديريت منابع انساني قرار است كمك كند تا سازمان، در افق زماني بلند مدت، با كمترين هزينه، حداكثر كارايي را از كاركنان براي حركت در راستاي اهداف استراتژيك سازمان، كسب نمايد، كه توجه علمي و عادلانه به نظام تشويق و تنبيه، ايجاد فضاي رقابت مثبت و سازنده، توجه به نظام آموزش بويژه آموزش و نهادينه‌سازي مهارتهاي روابط انساني به مديران و توجه عملي به ايده‌ها و انديشه هاي سازنده افراد از مهمترين ويژگيهاي اين نوع از مديريت است.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)