شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خلاقيت در كسب و كار
سه شنبه، 16 آبان 1396 - 08:14 کد خبر:31736
تفكر خلاق به رويكرد كاركنان در حل مسائل اشاره دارد و خود مهارت، به شخصيت و نيز چگونگي تفكر و كاركرد شخصي بستگي دارد، در واقع مهارتهاي تفكر خلاق، رويكرد انعطاف پذير و خيالپردازانه كاركنان نسبت به مسائل است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- گرايشي كه در اين زمينه وجود دارد پيوند زدن خلاقيت به هنرهاست كه مي توان آن را بيان انديشه هاي بسيار اصيل تلقي نمود.

 

براي مثال نوآوري پيكاسو در نقاشي، يا نوآوري ويليام فالكنر، در داستانسرايي، خلاقيت در كسب و كار بايد متناسب، سودمند، عملي و موثر بر شيوه كسب و كار باشد. پيوند خلاقيت با اصالت هنري، اغلب سبب مي شود كه در جايگاه مناسب خلاقيت در سازمانها الهام بوجود آيد.


بسياري از مديران ضمن طرز خلاقيت، از فرايند خلاقيت نيز برداشت محدودي دارند. برخي از آنها، خلاقيت را به شيوه تفكر كاركنان نسبت مي دهند؛ براي مثال كاركنان چگونه مسائل را به شيوه اي آفرينشگرانه حل مي كنند. بنابراين مي توان اجراي خلاقيت را در سه جزء مهارتهاي تفكر خلاق، تخصص و انگيزش دانست.


تخصص در لغت به معناي دانش است، دانش فني و روش فكري، تخصص شامل تمامي چيزهايي است كه فرد مي داند و مي تواند در قلمرو گسترده كار خود بكار گيرد و همه اين نيست كه اين تخصص را از تحصيلات رسمي بدست آورده باشد يا تجزيه عملي، يا از برخورد و تمايل با افراد حرفه اي ديگر. اقتصاددانان و روانشناسان بزرگ نظير "هربرت سايمون" (Herber Simon) تخصص را شبكه سير و سفرهاي ممكن مي نامند؛ يعني فضاي فكري كه براي كشف و حل مسائل بكار مي رود و هر چه اين فضا وسيعتر باشد، بهتر است.


تفكر خلاق به رويكرد كاركنان در حل مسائل اشاره دارد و خود مهارت، به شخصيت و نيز چگونگي تفكر و كاركرد شخصي بستگي دارد، در واقع مهارتهاي تفكر خلاق، رويكرد انعطاف پذير و خيالپردازانه كاركنان نسبت به مسائل است. براي مثال دانشمندي كه داروساز است و شخصيت او بصورتي است كه از مخالفت با ديگران ناراحت نمي شود، خلاقيت بيشتري خواهد داشت و اگر اين شخص مسائل را زيرو رو كند و آميزه اي از دانشهاي به ظاهر ناهمگون را فراهم آورد باز هم خلاقيت او بيشتر مي شود. اگر تخصص و تفكر خلاق به منزله مواد خام يا منافع فرد تلقي شود عامل انگيزش تعيين مي كند كه كاركنان واقعا چه كاري انجام خواهند داد.


اگر يك دانشمند از اعتبارات تحصيلات برجسته اي بهره مند باشد به آساني مي تواند در زمينه مسائل قديمي، به چشم اندازهاي تازه دست يابد، اما اگر فاقد انگيزه لازم براي يك كار بخصوص باشد، آن كار را انجام نخواهد داد و تخصص و تفكر خلاق و بدون استفاده مي ماند يا صرف اموري ديگر مي شود. در واقع اين امر دونوع انگيزش را نشان مي دهد. انگيزش دروني و انگيزش بيروني.
 

اصغر مشبكي - كاوه تيمورنژاد