شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وزير ارتباطات و سخنان خوبي كه به خاطر مي‌سپاريم
دوشنبه، 1 آبان 1396 - 15:39 کد خبر:31596
برخي زمزمه‌هاي غير رسمي حكايت از آن دارد كه وزير ارتباطات يك تيم رسانه‌اي خاص خود را دارد كه در بيرون از اين وزارتخانه و در زمان‌هاي مقتضي براي انعكاس نظرات و پاسخ‌هاي وي به موضوعات مختلف وارد عمل مي‌شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- برخي زمزمه‌هاي غير رسمي حكايت از آن دارد كه وزير ارتباطات يك تيم رسانه‌اي خاص خود را دارد كه در بيرون از اين وزارتخانه و در زمان‌هاي مقتضي براي انعكاس نظرات و پاسخ‌هاي وي به موضوعات مختلف وارد عمل مي‌شوند.

اگرچه اين يك نظر و خبر رسمي نيست، اما واقعيت آن است كه رد برخي از اين رسانه‌ها را قبل و بعد از گرفتن راي اعتماد آذري جهرمي نيز مي‌توان يافت و ديد. برخي رسانه‌ها نيز از باب ذات و ماهيتشان (مجيزگويي براي لقمه‌اي نان) به نوعي با همه وزراي گذشته و آينده همسو و همراه هستند.

هفته قبل اما محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات در مراسمي با حضور كاركنان روابط عمومي‌هاي اين وزارتخانه، مطالبي را بيان كرد كه به مذاق برخي خوش آمد و به مذاق برخي نه.

نفس و چكيده اظهارات وزير ارتباطات اين حرف خوب بود كه
روابط عمومي بايد در خدمت وزارتخانه باشد نه مجيزگويي براي شخص وزير و او خود راه ارتباط با رسانه‌ها و مردم را بلد است.

در كليپي كه از روي اخبار 20:30 شبكه دو كپي شده و در برخي شبكه‌هاي اجتماعي نيز دست به دست مي‌شد، آذري‌جهرمي گفت: "يك اتفاقي مي‌افتد كه لازم است جواب داده شود و آقايان در روابط عمومي ما را كشته‌اند كه جواب ندهيد؛ يك وقت‌هايي مي‌گوييم اين را پاسخ دهيم مي‌گويند نه اين در شأن شما نيست كه جواب دهيد."

جهرمي همچنين با ذكر حاشيه‌هايي از مطلبي كه در صفحه شخصي اينستاگرام خود قرار داده و واكنش روابط عمومي وزارت ارتباطات به آن گفت: "من تعرفه‌اي كه شركت مخابرات داده را روي شبكه اجتماعي مي‌گذارم و مي‌گويم مردم اين يك مدلي است كه ارايه شده و خيلي‌ها هم دارند فشار مي‌آورند كه اين تعرفه‌ها اعمال شود اما برخي از همين همكاران مي‌گويند كه اين دارد كار پوپوليستي مي‌كند."

وزير ارتباطات به روابط عمومي اين وزارتخانه همچنين تذكر داد: "روابط عمومي وزير يا رييس‌تان نباشيد؛ يك مجموعه‌اي با صد نفر آدم درست كرده‌اند و هر كجا وزير رفت مي‌خواهند از او عكس بگيرند و صحبت‌هاي او را بگذارند اما مابقي سازمان و عملكرد آن كجاست؟ هيچ."

جهرمي با ادامه انتقادات خود از روابط عمومي وزارتخانه‌اش در اين جلسه همچنين گفت: "بنا نيست كه مجيز من را گفته يا چاپلوسي من را كنند و بنا نيست ملاحظه من را كنند؛ بنا است كه ما ملاحظه اهداف سازمانمان را كنيم." آذري جهرمي همچنين به همكارانش توصيه كرد كه تحمل انتقاد را داشته باشند.

وي با ادامه انتقادات خود اضافه كرد: "سيستمي كه صرفا براساس بازخورد مثبت و بر مبناي نظام چاپلوسي بنا نهاده شده است، ناپايدار است".

وزير ارتباطات با تاكيد بر اينكه نظامي كه بازخورد ندارد موثر نيست، افزود: حلقه بازگشت و ارايه بازخورد منفي، روابط عمومي است.

وي همچنين خاطرنشان كرد كه ملاحظه اهداف سازمان در جهت ارايه خدمت به مردم مي‌بايست مدنظر قرار گيرد و افزود: با اطلاع‌رساني خدمات ارايه شده به مردم، جامعه را نسبت به نظام اميدوار كنيم؛ البته لازم است، نقاط منفي را نيز، بدون ذهنيت، مطرح كنيم.

وزير ارتباطات با تاكيد بر اينكه لازم است به كاري كه مي‌كنيم اعتقاد داشته باشيم، ادامه داد: روابط‌عمومي‌ها سه دسته‌اند، دسته اول سكوت ايجاد مي‌كنند، روابط عمومي نوع دوم از مديرانشان اطلاع‌رساني مي‌كنند و روابط عمومي‌هاي نوع سوم كه امروز كم داريم به تعالي سازمان كمك مي‌كنند، بنابراين انتظار ما گسترش نوع سوم روابط عمومي است كه مورد حمايت بنده است.

آذري‌جهرمي همچنين بر اهميت بازخوردها و حضور خود در شبكه‌هاي اجتماعي پرداخت و گفت: لازم است براي نظرات مردم و ديدگاه‌هايشان، وقت بگذاريم، فكر كنيم و منعكس كنيم.

وي البته ارايه دستاوردهاي وزارت ارتباطات همچون شبكه ملي اطلاعات را ضروري برشمرد و گفت: وظيفه روابط‌عمومي‌ها است كه با هنرمندي اين اطلاع‌رساني را انجام دهند و نقاط ضعف را نيز بپذيرند.

وزير ارتباطات با تاكيد بر لزوم توجه بر سواد رسانه‌اي در روابط عمومي‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: بايد اظهارنظر در فضاي جامعه وجود داشته باشد اما نبايد نسبت به دروغ‌پردازي‌هاي اين حوزه نيز، بي‌تفاوت باشيم. (منبع:عصرارتباط)